Vorig jaar hebben wij online een bankstel besteld, die in April 2022 gereed was voor bezorging.
Omdat wij midden in een verbouwing zaten heeft deze tot ergens in Juni bij het distributiecentrum gestaan alvorens deze is geleverd. "Er was een erg ruime window voor de levertijd opgegeven, en ze hadden een goede sale op moment van bestellen"
op 16 Mei 2023 zakte een deel van de bank opeens in elkaar. zitting is een paar cm lager en aan de onderkant steekt er een houten balk uit de bank, het lijkt erop dat er ergens iets los is gekomen van binnenuit.
Toegegeven ik ben wat flink gebouwd, maar nergens is iets aangegeven van maximaal gewicht eg 120kg.
Verder hebben we geen gekke dingen gedaan, springen/ploffen op de bank, op de bank staan etc.
Uiteraard direct contact opgenomen met de webwinkel met dit probleem.
Een week later kregen wij bericht dat ze de mail hebben ontvangen en ermee aan de slag zullen gaan.
Vrijdag opnieuw een mail ontvangen waarin ze aangeven:
"De bank is verkocht met 1 jaar garantie, de bank is bij het distributiecentrum afgeven voor levering in april 2022 dus het val net buiten de garantie.
Omdat er geen garantie is kunnen wij niks voor u betekenen."
Er is geen argumentatie dat dit niet onder garantie valt, en of dat wij dit defect hebben veroorzaakt door niet normaal gebruik van de bank.
In de orderbevestiging staat inderdaad aangegeven 1 jaar garantie.
Het bankstel word nog steeds aangeboden en nu wel met 2 jaar garantie.
Ik heb gebeld met mijn rechtsbijstands verzekering, die gaven ook aan dat naast de fabrieksgarantie wij in Nederland en Europa recht hebben op "Wettelijke garantie"
In de eerste instantie gaven ze aan dat ik alle gegevens kon doorsturen, en dan zouden zij dit voor mij regelen.
Helaas heb ik 2 jaar geleden de verzekering als "alleenstaande" aangevraagd, nooit meer bij stilgestaan, en is de bank aangekocht door mijn vriendin en niet door mij.
Hierdoor kunnen zij dit conflict niet voor ons overnemen
Wel gaan ze volgende week nog contact opnemen voor het nodige advies hoe dit aan te pakken.
Aangezien er veel mensen met ervaring hier op tweakers zitten, hoopte ik hier alvast wat advies te kunnen inwinnen.
Een aantal vragen die bij mij opkomen:
Let niet op de kattenharen onder de bank
Omdat wij midden in een verbouwing zaten heeft deze tot ergens in Juni bij het distributiecentrum gestaan alvorens deze is geleverd. "Er was een erg ruime window voor de levertijd opgegeven, en ze hadden een goede sale op moment van bestellen"
op 16 Mei 2023 zakte een deel van de bank opeens in elkaar. zitting is een paar cm lager en aan de onderkant steekt er een houten balk uit de bank, het lijkt erop dat er ergens iets los is gekomen van binnenuit.
Toegegeven ik ben wat flink gebouwd, maar nergens is iets aangegeven van maximaal gewicht eg 120kg.
Verder hebben we geen gekke dingen gedaan, springen/ploffen op de bank, op de bank staan etc.
Uiteraard direct contact opgenomen met de webwinkel met dit probleem.
Een week later kregen wij bericht dat ze de mail hebben ontvangen en ermee aan de slag zullen gaan.
Vrijdag opnieuw een mail ontvangen waarin ze aangeven:
"De bank is verkocht met 1 jaar garantie, de bank is bij het distributiecentrum afgeven voor levering in april 2022 dus het val net buiten de garantie.
Omdat er geen garantie is kunnen wij niks voor u betekenen."
Er is geen argumentatie dat dit niet onder garantie valt, en of dat wij dit defect hebben veroorzaakt door niet normaal gebruik van de bank.
In de orderbevestiging staat inderdaad aangegeven 1 jaar garantie.
Het bankstel word nog steeds aangeboden en nu wel met 2 jaar garantie.
Ik heb gebeld met mijn rechtsbijstands verzekering, die gaven ook aan dat naast de fabrieksgarantie wij in Nederland en Europa recht hebben op "Wettelijke garantie"
In de eerste instantie gaven ze aan dat ik alle gegevens kon doorsturen, en dan zouden zij dit voor mij regelen.
Helaas heb ik 2 jaar geleden de verzekering als "alleenstaande" aangevraagd, nooit meer bij stilgestaan, en is de bank aangekocht door mijn vriendin en niet door mij.
Hierdoor kunnen zij dit conflict niet voor ons overnemen
Wel gaan ze volgende week nog contact opnemen voor het nodige advies hoe dit aan te pakken.
Aangezien er veel mensen met ervaring hier op tweakers zitten, hoopte ik hier alvast wat advies te kunnen inwinnen.
Een aantal vragen die bij mij opkomen:
- Het feit dat ze nu wel adverteren met "2 jaar" garantie, kan ik dit als argument gebruiken?
- In veel topics over garantie word gesproken over een verwachte levensduur, op de website van het ACM kom ik wel een lijst tegen, maar dit gaat alleen over electronica. ik kon zo snel niet een zelfde soort vinden mbt meubels. als ik google kom ik verschillende claims tegen, maar kan hier geen onderbouwing bij vinden.
- Ik heb wel begrepen dat dit gedeeltelijk te maken heeft met de prijs van het product.
Het bankstel word op het moment geadverteerd als prijs €2900 maar bij ons afgeprijsd naar €1500
Toendertijd hadden ze nog een actie voor extra korting en met een kortingscode hebben we rond de €1000 voor het bankstel betaald.
Welke prijs word vanuitgegaan bij het bepalen van de verwachte levensduur?
Let niet op de kattenharen onder de bank

![]() | ![]() | ![]() |