Webwinkel weigert garantie te geven op 1 jaar oud bankstel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01:55
Vorig jaar hebben wij online een bankstel besteld, die in April 2022 gereed was voor bezorging.
Omdat wij midden in een verbouwing zaten heeft deze tot ergens in Juni bij het distributiecentrum gestaan alvorens deze is geleverd. "Er was een erg ruime window voor de levertijd opgegeven, en ze hadden een goede sale op moment van bestellen"
op 16 Mei 2023 zakte een deel van de bank opeens in elkaar. zitting is een paar cm lager en aan de onderkant steekt er een houten balk uit de bank, het lijkt erop dat er ergens iets los is gekomen van binnenuit.
Toegegeven ik ben wat flink gebouwd, maar nergens is iets aangegeven van maximaal gewicht eg 120kg.
Verder hebben we geen gekke dingen gedaan, springen/ploffen op de bank, op de bank staan etc.

Uiteraard direct contact opgenomen met de webwinkel met dit probleem.
Een week later kregen wij bericht dat ze de mail hebben ontvangen en ermee aan de slag zullen gaan.
Vrijdag opnieuw een mail ontvangen waarin ze aangeven:
"De bank is verkocht met 1 jaar garantie, de bank is bij het distributiecentrum afgeven voor levering in april 2022 dus het val net buiten de garantie.
Omdat er geen garantie is kunnen wij niks voor u betekenen."
Er is geen argumentatie dat dit niet onder garantie valt, en of dat wij dit defect hebben veroorzaakt door niet normaal gebruik van de bank.

In de orderbevestiging staat inderdaad aangegeven 1 jaar garantie.
Het bankstel word nog steeds aangeboden en nu wel met 2 jaar garantie.
Ik heb gebeld met mijn rechtsbijstands verzekering, die gaven ook aan dat naast de fabrieksgarantie wij in Nederland en Europa recht hebben op "Wettelijke garantie"
In de eerste instantie gaven ze aan dat ik alle gegevens kon doorsturen, en dan zouden zij dit voor mij regelen.
Helaas heb ik 2 jaar geleden de verzekering als "alleenstaande" aangevraagd, nooit meer bij stilgestaan, en is de bank aangekocht door mijn vriendin en niet door mij.
Hierdoor kunnen zij dit conflict niet voor ons overnemen :'(
Wel gaan ze volgende week nog contact opnemen voor het nodige advies hoe dit aan te pakken.

Aangezien er veel mensen met ervaring hier op tweakers zitten, hoopte ik hier alvast wat advies te kunnen inwinnen.
Een aantal vragen die bij mij opkomen:
  • Het feit dat ze nu wel adverteren met "2 jaar" garantie, kan ik dit als argument gebruiken?
  • In veel topics over garantie word gesproken over een verwachte levensduur, op de website van het ACM kom ik wel een lijst tegen, maar dit gaat alleen over electronica. ik kon zo snel niet een zelfde soort vinden mbt meubels. als ik google kom ik verschillende claims tegen, maar kan hier geen onderbouwing bij vinden.
  • Ik heb wel begrepen dat dit gedeeltelijk te maken heeft met de prijs van het product.
    Het bankstel word op het moment geadverteerd als prijs €2900 maar bij ons afgeprijsd naar €1500
    Toendertijd hadden ze nog een actie voor extra korting en met een kortingscode hebben we rond de €1000 voor het bankstel betaald.
    Welke prijs word vanuitgegaan bij het bepalen van de verwachte levensduur?
Foto's van de situatie mocht dit gewenst zijn.
Let niet op de kattenharen onder de bank O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8OB_fQcuvcgFiLCLhmM3wJJjzw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ttEDHFYnmuohLVWYVbFEsOE7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64Q7PWEL6kgQ_rr-iEjWQQr0AAk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O2uwM41F8uWsz8CsE94aXBpe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8qIe7DtKySBxYPIdvnnDeKneQA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKzzjvUcIhUkIZtnV8GaLaE1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13
Heb je nog iets van bewijs van wanneer de bank is afleverd? Dat kan je discussie mogelijk vergemakkelijken aangezien dat het moment is dat je de bank pas ingebruik heb kunnen nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
De EU richtlijnen praten al over 2 jaar garantie. En elke winkel in de EU moet zich daar aan houden!
https://www.rijksoverheid...ten-bij-aankoop-in-europa

Verwachten levensduur is natuurlijk appeltje eitje. Niemand koopt een van een 2900 euro om er 1 jaar op te zelitten.(hooguit mensen met extreem veel geld). Ga je nu richting 10 a 20 jaar dan kan ik de winkel nog enigszins begrijpen(mocht reparatie niet mogelijk zijn).
https://www.vtwonen.nl/wo...t-dit-handige-stappenplan

Nu heb totaal geen verstand van banken. Maar de bouwkwaliteit doet mij erg aan mijn 500 euro Ikea bank denken.....(hout en nietjes en "klik" systeem)Heb nu het oude bankstel van mijn ouders(waren rond de 2500-3000 euro) en daarom zit een heel stalen frame die met moeren en bouten aan elkaar vast maakt. Daarin zie je daadwerkelijk een reden waarom deze duurder zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Brandonvds beroep je op de wettelijke garantie, oftewel conformiteitsvereiste, dat is wat anders dan fabrieks- of verkopersgarantie

https://wetboekplus.nl/bu...teit-en-non-conformiteit/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je moet geen discussie aangaan over garantie maar over conformiteit.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Brandonvds schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:17:
Het feit dat ze nu wel adverteren met "2 jaar" garantie, kan ik dit als argument gebruiken?
Niet direct, het gaat om de verwachtingen op het moment van koop.
In veel topics over garantie word gesproken over een verwachte levensduur, op de website van het ACM kom ik wel een lijst tegen, maar dit gaat alleen over electronica. ik kon zo snel niet een zelfde soort vinden mbt meubels. als ik google kom ik verschillende claims tegen, maar kan hier geen onderbouwing bij vinden.
Het komt erop aan of je het defect had kunnen verwachten. Je bent met 120 kg aan de zware kant, dus kun je verwachten dat de zitplekken wat sneller inzakken. Een bank hoort bij normaal gebruik niet na een jaar in elkaar te zakken, wat de prijs ook is. Het frame zou je gewicht gewoon aan moeten kunnen.
"De bank is verkocht met 1 jaar garantie, de bank is bij het distributiecentrum afgeven voor levering in april 2022 dus het val net buiten de garantie."
Als er een jaar garantie is toegezegd, mag je erop vertrouwen dat de bank tenminste een jaar na levering geen enkel mankement zal vertonen. Je kunt de verkoper wijzen op art. 7:18a BW omdat daarin wordt gesproken over een termijn van één jaar na aflevering:
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak (...) bij aflevering niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien de afwijking van hetgeen is overeengekomen zich binnen één jaar na aflevering openbaart, tenzij de verkoper anders aantoont of de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Voor iemand met juridische kennis is een beroep op dit artikel in jouw specifieke situatie mogelijk te pareren, maar diegene zal de winkel ook vertellen dat ze dit niet gaan winnen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
Bedankt voor de reacties en adviezen zover.

Ik heb de situatie mbt. de levering nagevraagd bij mijn vriendin.
Via de webshop was een levering afgesproken van 08April2022.
Hiervan ook een bevestiging ontvangen van de bezorgdienst met de opmerking:
"komt dit niet goed uit? mail dan naar bezorgdienst"
Op basis hiervan heeft mijn vriendin contact opgenomen met de bezorgdienst om de levering uit te stellen ivm lange vertraging bij de verbouwing van het appartement.
(Bij de verbouwing zijn een hoop dingen fout gegaan waardoor dit uiteindelijk vele maanden langer heeft geduurd dan gepland.)
Uiteindelijke levering is geweest op 29Juni2022
Wij hebben geen afleverbewijs meer maar wel het nodige mailverkeer en de bevestiging dat de bank op deze datum geleverd gaat worden.
Over de uitstel van levering is verder geen contact geweest met de webshop op dat moment, ik weet ook niet of dit verder naar hun is bevestigd vanuit de bezorger.

Verder begrijp ik wel dat buiten de 1 jaar fabrieks garantie, wij gewoon recht hebben op een comform product.
Als het frame binnen een jaar al uit elkaar valt ik dit op non-comformiteit kan inzetten, buiten het feit of dit binnen hun "garantieclaim" zou vallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:16
Je moet de datum van daadwerkelijke levering aanhouden. Dus 29 juni. Je zit daarmee nog binnen dat jaar termijn waarbij de bewijslast dan bij de tegenpartij ligt.

Daarnaast is er ook altijd recht op conformiteit. Ook als de fabrieksgarantie is afgelopen. Er gaan dan alleen meer factoren meespelen.

Ik zou sowieso hier op non-conformiteit gooien, want dat is mijn inziens het simpelste om mee te komen.

En eerlijk, deze bank heb ik echt niet het idee dat deze serieus 2900€ waard zou zijn. Eigenlijk niet eens 1000€.

[ Voor 14% gewijzigd door Sir_Lion op 29-05-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Welke (garantie)voorwaarden zijn van toepassing? CBW?

Let op: die voorwaarden zijn gewijzigd in november 2022.

https://www.cbw-erkend.nl/garanties-wonen

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Brandonvds Zelfs een bank(stel) van Leen Boulanger gaat langer dan 1jaar mee. Ik heb nog nooit ergens gelezen dat wanneer je 120kg weegt dan een bank(stel) niet zou voldoen. het is immers geen matras die wel op body weight gekozen wordt. Afleverbewijs heb je niet nodig, je hebt gewoon te maken met Wettelijke Garantie wat ik eerder al schreef. lees dit even door Conformiteit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandonvds
Nogmaals bedankt voor de reacties, het help mij goed bij het inzien van mijn rechten en hopelijk ook mijn gelijk te behalen bij de verkoper.

ik heb momenteel de onderstaande mail als draft uitgetypt.
Zit ik hiermee een beetje in de goede richting om naar webshob te sturen?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dat is een prima brief. Ik zou nog even benoemen dat met name het frame niet zomaar uit elkaar mag vallen en een paar dingetjes aanpassen:
Members only:

[ Voor 85% gewijzigd door fopjurist op 30-05-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:16
Naast bovenstaande zou ik ook even de spelfouten eruit halen.

(Bijv. reactive per mail).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
fopjurist schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:53:
Dat is een prima brief. Ik zou nog even benoemen dat met name het frame niet zomaar uit elkaar mag vallen en een paar dingetjes aanpassen:

***members only***
Members only:

Members only:

Members only:

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Members only:

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brandonvds
Ik heb gisteren avond de opzet van @fopjurist verstuurd naar de webshop.
Nu afwachten wat de reactie zal zijn.

Of de garantievoorwaarden cbw erkend zijn kan ik niet zo snel terugvinden op de site of algemene voorwaarden.
Mbt garantie geven ze het volgende aan.
Members only:

Mocht het helpen gaat het om de volgende webshop:
Members only:

Reacties over de algemene kwaliteit van de bank, ben ik het zelf ook wel mee eens.
Had zeker in de prijsklasse meer comfort verwacht.
Toen mijn vriendin de bank had gekocht waren we maar paar maanden aan daten dus was ook niet echt aan mij.
En zij is er blij mee, uiterlijk was voor haar belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brandonvds
We hebben vandaag een reactie ontvangen.
Ze vragen of we kunnen aantonen dat de levering pas eind Juni heeft plaatsgevonden.
Volgens hun systeem was de geplande levering in April.

Ik ga de mail wisseling met het transport bedrijf naar ze doorsturen. Hierin word afgesproken dat de levering word uitgesteld. En bevestiging dat ze 29 Juni komen bezorgen.

Zodra ik meer weet zal ik hier verdere updates plaatsen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Brandonvds
We hebben vandaag bericht mogen ontvangen dat ze de bank zullen repareren onder garantie.
Voor nu lijkt het probleem opgelost te zijn.

Ik wil nogmaals iedereen bedankten voor het meedenken en de geboden tips en hulp.
Vooral dat de garantie pas inging na het leveren ondanks dat dit door ons voor meerdere maanden was uitgesteld was ik mij niet van bewust. omdat de opslag bij transportbedrijf was en niet bij de webshop zelf.
Pagina: 1