Vraag

• Kerstboompje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-10 08:02
Mijn vraag
Ik zou graag was losse zonnepanelen in de tuin willen plaatsen voor bijvoorbeeld de zwembadpomp van +-500W.
Of een outlet naar gewoon een 230v stopcontact om zo laptop op te laden/computer op aan te sluiten.

Is dit simpelweg mogelijk?

Of raden jullie een accu tussen mijn huidige stroomnet aan waar al 15 zonnepanelen in verwerkt zitten?

Ik heb vrijwel geen verstand ervan dus ik heb geen idee of ik het goed het verwoord.

Foto voor het idee dat ik bedoel, de zonnepanelen laden die batterypack en ik stop een stekker in die batterypack om zo te laden. Ook zouden de panelen niet meer genoeg leveren dat je een tijdje backup hebt om te wisselen naar een vast stopcontact in huis.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Pr6jVvY.png

[ Voor 17% gewijzigd door Kerstboompje op 28-05-2023 15:46 ]

Alle reacties

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Ik zou kijken naar volwaardige zonnepanelen met micro-omvormers en een paar betonbokken van De Groot beton o.i.d. Dan heb je een betere setup denk ik.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@Kerstboompje wat niet helemaal duidelijk is maar ik wel een beetje opmaak tussen de regels door, is het de bedoeling dat je 230V krijgt op plekken waar dat nu niet is? Oftewel, solar in island modus.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Kerstboompje
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:09:
@Kerstboompje wat niet helemaal duidelijk is maar ik wel een beetje opmaak tussen de regels door, is het de bedoeling dat je 230V krijgt op plekken waar dat nu niet is? Oftewel, solar in island modus.
klopt daar is nu nog niets maar wil gewoon iets van zonnepanelen hebben om daar 'gratis'' gebruik van te gaan maken (los van de aanschaf van de panelen etc)

• Kerstboompje
Raymond19792 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:05:
Ik zou kijken naar volwaardige zonnepanelen met micro-omvormers en een paar betonbokken van De Groot beton o.i.d. Dan heb je een betere setup denk ik.
https://kleinezonnepanele...oning-set/a-1218-10000213

bedoel je dan zo iets of kan je eens iets linken wat je precies bedoelt anders?

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het ook een beetje stabiel (voor als de zon even weg valt)moet zijn dan ontkom je niet aan een accu. Wat je zelf linkte, jackery, bluetti of (wat ik zelf gebruik) ecoflow zijn kant en klare producten. Daarnaast is er ook heel veel zelfbouw mogelijk.

De door @Raymond19792 genoemde micro's (en de growatt is geen micro) werken niet offgrid.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 29-05-2023 12:13 ]

• Kerstboompje
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:16:
Als het ook een beetje stabiel (voor als de zon even weg valt)moet zijn dan ontkom je niet aan een accu. Wat je zelf linkte, jackery of (wat ik zelf gebruik) bluetti zijn kant en klare producten. Daarnaast is er ook heel veel zelfbouw mogelijk.
die ik had gelinkt zijn dus wel bruikbaar voor wat ik wil? kan ik hier gewoon 230v stopcontact uit halen (geen idee op welke manier) en wat voor soort accu's zouden er eventueel bij kunnen waarmee ik ook 230v houd?

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik weet niet exact wat je hebt gelinkt maar de afbeelding geeft een accu en panelen weer, veelal zit daar ook een dc/ac converter op. Kijk anders even naar de merken die ik noemde.

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Kerstboompje schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:11:
[...]

https://kleinezonnepanele...oning-set/a-1218-10000213

bedoel je dan zo iets of kan je eens iets linken wat je precies bedoelt anders?
Als je het doet omdat je op de beoogde plek nu geen stroom hebt gaat mijn verhaal niet op.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:33
@Kerstboompje misschien kun je hier wat mee? het is gewoon een pomp, die dus pompt wanneer de zon schijnt. :)

Het is de eerste hit op google dus misschien zijn er wel andere betere of goedkopere alternatieven voor wat je zoekt.

https://www.btndehaas.nl/...sxwJBS2qH8IgaAowREALw_wcB

[ Voor 28% gewijzigd door boers706 op 28-05-2023 16:32 ]

• Kerstboompje
boers706 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:32:
@Kerstboompje misschien kun je hier wat mee? het is gewoon een pomp, die dus pompt wanneer de zon schijnt. :)

Het is de eerste hit op google dus misschien zijn er wel andere betere of goedkopere alternatieven voor wat je zoekt.

https://www.btndehaas.nl/...sxwJBS2qH8IgaAowREALw_wcB
dit is helaas niet iets wat ik zoek. het moet echt een stroompunt zijn om de pomp van het zwembad op aan te sluiten zodat hij overdag zodra de zon schijnt mooi kan filteren.

• Kerstboompje
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:21:
Ik weet niet exact wat je hebt gelinkt maar de afbeelding geeft een accu en panelen weer, veelal zit daar ook een dc/ac converter op. Kijk anders even naar de merken die ik noemde.
als ik wat zonnepanelen neerzet en dan https://kleinezonnepanele...5wh-stuks/a-1900-10000169 er tussen zet. heb ik meteen de accu die bijlaad en een 230v contact. Is dat een 'bruikbare' optie of totaal nonsens ?

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ja alleen als je daar een 500Watt pomp aan hangt is die in 2 uur leeg zonder zon. En dan heb je ook nog last van degradatie.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 28-05-2023 16:57 ]

• Kerstboompje
DukeBox schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:45:
Ja alleen als je daar een 500Watt pomp aan hangt is die in 2 uur leeg zonder zon.
klopt, maar de pomp hoeft enkel 2-4 uur te draaien per dag, dus dat moet wel goedkomen.
hoeveel panelen is verstandig er aan te zetten?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-10 22:44
Ik begrijp je use case niet helemaal. Waarom wil je precies die zonnepanelen? Want als het alleen is omdat je stroom nodig hebt op een plek waar dat nu niet is, dan is een kabeltje trekken VEEL goedkoper. En als je geld wilt besparen door zonne-energie op te wekken, dan is een fatsoenlijke vaste set op je dak VEEL rendabeler.

Dus, wat wil je nu precies?

• Kerstboompje
PhilipsFan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:51:
Ik begrijp je use case niet helemaal. Waarom wil je precies die zonnepanelen? Want als het alleen is omdat je stroom nodig hebt op een plek waar dat nu niet is, dan is een kabeltje trekken VEEL goedkoper. En als je geld wilt besparen door zonne-energie op te wekken, dan is een fatsoenlijke vaste set op je dak VEEL rendabeler.

Dus, wat wil je nu precies?
het liefste wil ik gewoon zonnepanelen op die plek. die worden voor meer dan alleen dat gebruikt. uiteindelijk betaalt het zichzelf terug

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Genoeg dus om 2 tot 4 uur te kunnen draaien. Wat zwaardere panelen heeft als voordeel dat met minder zon je nog steeds je pomp kan laten draaien en je accu ontlast en/of met een kleinere accu (buffer) af kan.

Edit: een accu met losse panelen betaald zich vrijwel niet terug, wat dat betreft sluit ik mij aan bij @PhilipsFan. De enige usecase is om mobiel te kunnen zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door DukeBox op 28-05-2023 16:57 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:28

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Kerstboompje
Hoeveel Wp = hoeveel panelen wil/kan je kwijt? En waar? - Wanneer moet de filterpomp kunnen draaien?
Maar vooral: Wat is het doel? Wil je perse onafhankelijk van het net zijn?
En wat mag het überhaupt kosten? Ik zou eerst alle randvoorwaarden op een rijtje zetten.
Ik vrees anders wordt dat een oneindige discussie met heen en weer.

Ca. 2 kWh plus nog wat voor infotainment per dag alleen in de zomer als de zon schijnt?
Ik zou er nog maar goed over (de businesscase & het milieu) nadenken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Kerstboompje
dunklefaser schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:54:
@Kerstboompje
Hoeveel Wp = hoeveel panelen wil/kan je kwijt? En waar? - Wanneer moet de filterpomp kunnen draaien?
Maar vooral: Wat is het doel? Wil je perse onafhankelijk van het net zijn?
En wat mag het überhaupt kosten? Ik zou eerst alle randvoorwaarden op een rijtje zetten.
Ik vrees anders wordt dat een oneindige discussie met heen en weer.

Ca. 2 kWh plus nog wat voor infotainment per dag alleen in de zomer als de zon schijnt?
Ik zou er nog maar goed over (de businesscase & het milieu) nadenken.
het leek me toekomst gericht een prima investering om zo minder aan je vaste stroom kwijt te zijn. het is niet dat je het na 1 jaar kan weggooien. dus daarom dacht ik het betaald zich wel terug.

ik wil overigens een rij van +-5 a 6 meter met 2meter diep vol leggen. kan ook minder als het al eerder aan mijn eisen qua wattage voldoet.
wat ik kwijt wil zijn is niet echt een punt als het maar gewoon goed werkt en wel wat jaren mee kan gaan.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Met meer dan 2 panelen heb je hoe dan ook een grotere accu nodig. En op dit moment ga je het niet terugverdienen zolang je met salderen nog een gratis accu hebt die het ook nog eens in de winter doet.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Kerstboompje schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:47:
[...]

klopt, maar de pomp hoeft enkel 2-4 uur te draaien per dag, dus dat moet wel goedkomen.
hoeveel panelen is verstandig er aan te zetten?
Dat zal wel lukken tussen mei en september. Hou er voor die andere maanden rekening mee dat een groot deel daarvan minder of helemaal geen energie uit dat stopcontact komt. December en januari, in dat laatste geval.

Zoals gezegd, het rendement (zowel financieel als elektrisch als milieu) is veel beter als je daar gewoon een kabel heen trekt en je bestaande 15 panelen uitbreid ter compensatie daarvan. Geven die 15 panelen op jaarbasis al meer dan je verbruikt? Dan zo laten.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 29-05-2023 00:18 ]

Alles kan stuk.

• Kerstboompje
remco_k schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:14:
[...]

Dat zal wel lukken tussen mei en september. Hou er voor die andere maanden rekening mee dat een groot deel daarvan minder of helemaal geen energie uit dat stopcontact komt. December en januari, in dat laatste geval.

Zoals gezegd, het rendement (zowel financieel als elektrisch als milieu) is veel beter als je daar gewoon een kabel heen trekt en je bestaande 15 panelen uitbreid ter compensatie daarvan. Geven die 15 panelen op jaarbasis al meer dan je verbruikt? Dan zo laten.
mhm duidelijk.
ik denk dat ik dan de kabel gewoon pak.
mijn huidige 15 zijn net 500kwh te kort op jaarbasis

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

B.t.w. ik weet niet veel van zwembaden maar zelf heb ik zo'n rond semi oplaas ding voor in de zomer met zonnematten om te verwarmen, daar moet de pomp zeker 12 uur per dag draaien en voor goede filtering het liefst 24x7 (pomp is echter maar 100 Watt). Ik heb daar ook wel eens overwogen een paneel voor neer te zetten, voornamelijk voor de fun maar op geen enkele manier kon ik de kosten daarvan terugverdienen en practisch was het ook niet.

Pagina: 1