Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle114433
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-01-2024
Vraagje, kan je vloerverwarming ook voeden met een voorraad vat met een elektrisch element? (dit om goedkoop overschot zonnepanelen energie in water op te slaan en later te gebruiken voor de vloerverwarming als bij verwarming) Hoofdverwarming is een 3,5 kw Daikin vloermodel airco. mvg Jelle.

p.s. woon in nederland waar voorlopig het salderen nog is en we ongeveer 2000kw per jaar over hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ja dat kan.

Wel een mengventiel ervoor, anders wordt je vloer te warm. Ik gebruik een regumat pumpgruppe
Maar zon en verwarmen gaan meestal niet tegelijk voorkomen (op een enkele zonnige winterse dag na)
En 450 ltr is zo leeg op een koude vloer (half uurtje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDDvfHwHWs8iKTrA4zLaKQoY1as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkO5C2yIQl93P7nM4ivtwdFw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2023 15:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Hi Jelle, ik ga er op goed geluk even vanuit dat je weet wat COP is, mocht dit niet zo zijn hoor ik het graag dan heeft het verhaal extra toelichting nodig.

Elektrisch verwarmen gaat met een COP van 1 en heeft dus een belabberd rendement. Zoals @AUijtdehaag al aangeeft vallen warmtevraag en zon overschot zelden samen. Wat ik doe is mijn warmtepomp automatisch harder laten draaien als sprake is van een overschot, b.v. 21.5 graden ipv 20.5 graden normaal. Dan gebruik je je woning eigenlijk als buffer om warmte te bewaren. Betekent bij mij dat het in de ochtend vaak nog een comfortabele 20 graden is. Op deze manier gebruik je dezelfde elektra met een hogere cop, dus meer warmte voor dezelfde buck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle114433
Hoi Johan, ja zeker weet ik wat COP is. Het voordeel wat we nu hebben omdat we mogen salderen is dat we ook in de winter de kw van de "zomer"kunnen gebruiken. Ook weet ik dat het salderen ooit zal verdwijnen. Ik wil dan pas verder investeren, voorlopig is het budget niet heel groot. Het meeste geld gaat nu naar isolatie welke de warmtevraag naar beneden zal brengen. Ik hoop dat met een groot buffervat wellicht 1000L er ook veel dagen zijn dat we het buffervat overdag maximaal kunnen verwarmen en savonds kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle114433
Welk buffervat is ook kwa prijs nog interessant? Ik kan er eventueel meerdere naast elkaar zetten. Heb een ruimte van 1,80m bij 2,5m voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:00
Eh, ook gekeken naar vloer belasting? Dat je de ruimte hebt garandeerd je niet automatisch dat de constructie het aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Goed dat je kiest je euros in isolatie te stoppen. Je kan t maar één keer uitgeven en je ziet vaak dat mensen deze stap overslaan en meteen met oude radiatoren een warmtepomp willen toepassen.

Een goed buffervat met beetje inhoud loopt snel op in de euros. Hoe past dit in je meerjarenplan? Als je b.v. ooit een l/w warmtepomp wilt is het een zinnige keuze. Als je inzet op b.v. airco / warmtepompboiler, is een groot buffervat zonde van het geld.
Buffervaten zijn er in alle soorten en maten. Als je energie wilt opslaan is een goede isolatie belangrijk, let op het verlies (w/tijdseenheid of energielabel). Aansluitingen/ spiralen afhankelijk van je meerjarenplan. Als je wat info hebt kan je meer gedetailleerd advies krijgen. Heb je ook voldoende ruimte om een 1000 liter vat op zn plek te krijgen? Via trap etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle114433
Hi Johan, ik wil idd op den duur een warmtepomp voor de vloerverwarming. een 1000 liter vat kan in de ruimte staan. Ik wil idd rekening houden met meerdere warmtebronnen in de toekomst. Ik heb nog wel een vraag over de vloerverwarming. Er worden diverse verdelers aangeboden met en zonder pomp. Nu lijkt het me handig om er 1 te nemen met pomp, zodat ik deze direct op een spiraal van het buffervat kan aansluiten. Of zie ik iets over het hoofd? (begin me er net in te verdiepen....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:21

Zenix

BOE!

Met meerdere bronnen kan je het overwegen inderdaad puur elektrisch niet. Dan kan je beter gewoon wat elektrische radiatoren in je huis plaatsen, stuk goekdoper

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 29-05-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
Mijn warmtepomp installatie kwam met eigen pomp, alle verdelers moesten dus open (zonder pomp) worden gemaakt. Let dus bij het kopen van een verdeler op dat de pomp eruit gehaald kan worden. Bij sommige merken is dit heel simpel, bij andere wat moeilijker of niet. Ook zul je nog een mengventiel nodig hebben om te zorgen dat het water niet te warm je vloer in gaat.

Mocht je ooit sanitair warm water willen produceren, ik ben zelf wel fan van hygiëneboilers. Geen problemen met legionella, gelaagdheid beter geborgd. Sommige buffervaten worden al geleverd met elektrisch element erin.

Bij het kiezen van de inhoud ook kiezen voor degelijke isolatie. Zelfs goeie buffervaten verliezen ongeveer 1.5 kWh warmte per dag (500 liter) en 2kWh (1000 liter) , zie b.v. https://myshop.s3-externa...lers-Type-KE-KER-KER2.pdf Natuurlijk blijft deze warmte wel binnen je isolatieschil, maar krijg je ook in de zomer wanneer je het liever niet te warm hebt. Kan dus prettig zijn te kiezen voor een iets kleiner maatje als je deze dan beter isoleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJediIAm
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:58
Het feit dat het kan wil niet zeggen dat het een goed idee is.

Een voorraad vat warm tap water met naverwarming via cv of warmtepomp is een prima idee.
Warmte in koelte in de stenen opslaan met infrarood panelen of lucht-lucht warmtepomp (airco) werkt ook prima.
Een buffervat voor de verwarming is zeldzaam. Je zou hier eens kunnen kijken naar de businesscase en het totaal plaatje: https://hydrobag.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:10
Ben ik de enige die het volgende denkt:
1000 liter opwarmen met COP 1 is geen goed idee? Die 2000 KW is zo op....

Als je niet teveel wilt (kunt) investeren kijk dan bijvoorbeeld naar een hewalex, met de subsidie houdt je bij (deels) zelf installatie waarschijnlijk geld over. En dan verwarm je niet met COP 1, en kom je een heel eind met je 2000 KW.

Of ga desnoods voor een infrarood paneel boven je bank als je toch voor COP 1 wilt gaan;
Relatief kleine investering, direct warmte op de plek waar je wil, en je verstookt je teveel aan kilowatts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johanPo
@Tim123 in 99 van de 100 gevallen sta ik er precies zo in als jij. Mensen die aankomen en met COP 1 installaties denken snel te scoren helpen we op tweakers dan ook snel uit de bubbel.

Dat andere ene geval is wat mij betreft wanneer je een strak plan hebt en nu een tijdelijke situatie hebt waarbij je weinig euros hebt en wel overschot. De TS kiest ervoor zoveel mogelijk in te zetten op isolatie (goede insteek) en wil toch wat met zn 2000 kWh overschot. Lijkt me zonde om een hewalex aan te schaffen als je over 2 jaar sww wilt produceren met een monoblock. Dan is kiezen voor een tijdelijke situatie waarbij je alvast een buffervat aanschaft die je later in je definitieve opstelling ook gebruikt zinniger. Overigens wel goed dat je alternatieven noemt.

Als ik mn duurzaamheidsbril op zet kunnen we beter vandaag dan morgen beginnen met het iets versoberen van de salderingsregeling. Dan is de COP 1 discussie snel genoeg verdampt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Jelle114433 Ik zie 2 opties:

Pak een vat wat je later voor SWW kunt gebruiken. Ofwel een hygieneboiler of een SWW vat met een spiraal groot genoeg om nu "omgekeerd" te werken en de warmte uit het vat voor verwarming te gebruiken. Dan kan je later dus het vat hergebruiken voor SWW, want vloerverwarming heeft eigenlijk toch nooit een buffer nodig. Met salderen maakt de grootte niet eens zo veel uit.

Iets van een Nibe Savent (maken ze die nog?) of een Hewalex inderdaad. Kan je ook met een mix van binnen en buitenlucht gebruiken en op die manier altijd door blijven pruttelen. Geen buffer voor nodig en is wellicht al direct voldoende voor wat je nodig hebt. Met subsidie beiden goedkoper te krijgen dan een groot buffervat.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Pagina: 1