Hulp gevraagd: Fortnite Crasht bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Mijn vraag

Ik ben zelf geen Gamer, maar wel handig met hard,- en software. Iets meer dan een half jaar geleden heb ik voor de zoon van vrienden een PC in elkaar gezet.

Sinds kort crasht de PC elke keer bij het opstarten van Fortnite. Foutmelding is Time out op de grafische driver.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Desktop Best Buy Guide September 2022 440p-gamesysteem

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 129,90€ 129,90
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 135,05€ 135,05
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 6700 XT€ 933,90€ 933,90
1BehuizingenNZXT H510 Flow Zwart€ 115,-€ 115,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 33,49€ 33,49
1VoedingenCorsair TX750M (2021)€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 45,71€ 45,71
Totaal€ 1.424,95

PC is schoon van binnen en aangesloten op randaarde.

Edit: er is geen sprake van overklokken, alle instellingen staan standaard.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Schone installatie Windows 11 (Versie 22H2) en Windows 10 (Versie 22H2), beide met de Media Creation Tool van Microsoft.
BIOS is up to date (versie F16c).
Chipset, Audio, Lan drivers van Gigabyte
Radeon Adrenalin Editie (driver 23.5.1)
Epic Troubleshooter doorlopen link

De stresstest in AMD Radeon Andrenalin uitgevoerd (600 seconden) en die blijft netjes draaien.

Temperaturen niet precies bijgehouden, maar alles blijft onder de 65 graden.

[ Voor 1% gewijzigd door Diederik op 28-05-2023 12:35 . Reden: Overlokken toegevoegd ]

Invoegen doe je zo!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Bump

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 25-09 19:34

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

memtest86 geprobeerd?

Edit: Welke grafische API wordt er gebruikt voor Fortnite(dx11/dx12/performance)?

[ Voor 68% gewijzigd door Militia Pilot op 29-05-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-09 22:46
Ik heb dit bij een collega haar zoon gehad, uitsluitend bij Fortnite (ongeveer 1+ jaar geleden nu).
Uiteindelijk geadviseerd contact met Fortnite op te nemen en zij (Fortnite) waren ervan op de hoogte.

Ze lossen het kennelijk gewoon niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Militia Pilot schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:16:
memtest86 geprobeerd?

Edit: Welke grafische API wordt er gebruikt voor Fortnite(dx11/dx12/performance)?
Standaard DX12 maar de troubleshooter van Epic adviseert DX11, dat geeft geen verbetering.

Memtest86 heb ik nog niet gedaan, zal ik morgen eens proberen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Memtest86 heeft 4 passes (4,5 uur) doorstaan met 0 errors.

Ik sta open voor verdere suggesties.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Heb even wat lopen zoeken naar 'Driver has Timed Out' en het is een veel voorkomend probleem, alleen de oorzaak en oplossing(en) zijn... vreselijk uiteenlopend waardoor het lastig word om te zeggen "hierdoor komt het, dit is de oplossing".

Bij de een komt het door verschillende refresh-rate monitoren (en dan de hoge refresh rate modellen, dus bijvoorbeeld een 144Hz en een 165Hz, en het crashen stopt bij een enkel scherm gebruiken of beide op 144 zetten).

Een ander heeft het met hardware acceleration in de browser (Firefox of Chrome), als dat uitstaat verdwijnen de time-outs plots (maar lopen dingen als video's afspelen vaak slechter).

Weer een ander gebruikt alleen de driver en niet de Adrenaline software (in het geval van een AMD GPU).

Enz enz, zoals je ziet een paar voorbeelden, die totaal uiteenlopen en weinig overeenkomsten hebben behalve dan dat de driver time-out.

Wat je wel ziet is dat het nog al eens optreed na een Windows update (bij zowel AMD als nVidia kaarten).

Dus misschien wat dingen die te proberen zijn:

- game starten, maar geen browser/streams/overlays aan hebben staan (of hardware versnelling in de betreffende browser uit, maar zou eerst kijken of het help niks anders op de achtergrond te hebben draaien)
- alleen driver gebruiken maar de Adrenaline software niet installeren
- enkele monitor gebruiken (geen idee of er gebruik gemaakt word van meerdere schermen)
Chipset, Audio, Lan drivers van Gigabyte
Misschien kijken bij de chipset drivers van AMD zelf? Vaak lopen fabrikanten als Asus/Gigabyte/MSI erg achter met driver updates voor chipsets (zowel chipsets, als bij videokaarten die hun verkopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
@Nemesizz Dank voor de suggesties.

Ik zie ook veel wisselende berichten met problemen, maar minstens zoveel die probleemloos aan het overclocken zijn met deze GPU.

Reactie op de punten:

- game starten, maar geen browser/streams/overlays aan hebben staan (of hardware versnelling in de betreffende browser uit, maar zou eerst kijken of het help niks anders op de achtergrond te hebben draaien)

Done, ik heb met een 'kale' Windows getest, zelfs OneDrive verwijderd. En zonder andere actieve programma's.

- alleen driver gebruiken maar de Adrenaline software niet installeren

Done, maar zonder resultaat.

- enkele monitor gebruiken (geen idee of er gebruik gemaakt word van meerdere schermen)

Done, ik test op dit moment om een simpele full HD IIyama.

Misschien kijken bij de chipset drivers van AMD zelf? Vaak lopen fabrikanten als Asus/Gigabyte/MSI erg achter met driver updates voor chipsets (zowel chipsets, als bij videokaarten die hun verkopen).

Adrenalin installeert ook de chipset drivers mee, maar ik zal kijken of er elders nog een update te vinden is.

Naast dit alles heb ik ook geprobeert om te 'undervolten' maar zodra ik in de buurt van de 1175mv kom crasht zelfs de stress test die is ingebouwd.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
LopendeVogel schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:23:
Ik heb dit bij een collega haar zoon gehad, uitsluitend bij Fortnite (ongeveer 1+ jaar geleden nu).
Uiteindelijk geadviseerd contact met Fortnite op te nemen en zij (Fortnite) waren ervan op de hoogte.

Ze lossen het kennelijk gewoon niet op.
Is dit nu nog steeds zo?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Update: GPU voor RMA gestuurd. Zit nu tijdelijk een Radeon RX 550 in, en die crasht niet.

Invoegen doe je zo!

Pagina: 1