Warmtepomp bijgevuld, nog steeds storing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een warmtepomp, en opeens kwam foutmelding "Hogedrukstoring Bel installateur a.u.b". Nu zag ik op een waterdrukmeter dat hij rondom de 1,5 bar stond, wat een kritische grens was. Nu heb ik de warmtepomp bijgevuld tot de ideale druk van 2 bar (vulkraan weer dichtgedraaid en waterslang weer gedemonteerd), maar toch blijft de storing staan. Wat ben ik vergeten? Moet ik nog iets in het menu doen om de warmtepomp weer aan te zwengelen? Help :? 8)7 ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Blaze85 op 28-05-2023 19:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Hogedrukstoring treedt op als het freondeel z'n warmte niet kwijt kan aan het water. Zoiets kan voorkomen als er geen of weinig waterflow is in je systeem (radiatoren of vloerverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
MarkS90 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:45:
Hogedrukstoring treedt op als het freondeel z'n warmte niet kwijt kan aan het water. Zoiets kan voorkomen als er geen of weinig waterflow is in je systeem (radiatoren of vloerverwarming).
Vloerverwarming staat uit momenteel, is dat de oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Denk haast van wel: dan is er geen stromend water door je warmtepomp.

Wel vreemd allemaal want waarom staat de warmtepomp aan? Dan is er toch warmtevraag vanuit huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Het gaat hierom (mijn Duits is beroerd helaas):

YouTube: Luxtronik Regler - Fehlermeldung Hochdruckstörung 715/716

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
MarkS90 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:52:
Denk haast van wel: dan is er geen stromend water door je warmtepomp.

Wel vreemd allemaal want waarom staat de warmtepomp aan? Dan is er toch warmtevraag vanuit huis?
Ja, alleen warm kraanwater heb ik momenteel nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Ik zie al iets: je moet de knop (die nu rode led aangeeft) 10 seconden ingedrukt houden om 'm weer op te starten. Even afwachten of het gaat werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Blaze85 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:02:
[...]

Ik zie al iets: je moet de knop (die nu rode led aangeeft) 10 seconden ingedrukt houden om 'm weer op te starten. Even afwachten of het gaat werken...
Temp is gestegen van 22 naar 34 inmiddels... hij lijkt weer iets te doen.
Ik moet zeggen dat het een ongelofelijk sloom apparaat is. Als je teruggaat van een Pentium III naar een 486.

En een algemene vraag: waarom vult dat domme apparaat zichzelf niet bij als de waterdruk te laag is? Het is toch 2023?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-05 17:39
Blaze85 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:40:
[...]

En een algemene vraag: waarom vult dat domme apparaat zichzelf niet bij als de waterdruk te laag is? Het is toch 2023?
Omdat het CV systeem gesloten hoort te zijn, wanneer daaruit water ontsnapt is er iets mis. Nu is er altijd wel wat verlies in de vorm van waterdamp wat ontsnapt uit de fittingen en dergelijke. Maar zodra er meer nodig is dan een paar ml per jaar is er iets mis.

Stel je voor dat je CV systeem lekt en het systeem doodleuk water blijft toevoegen om de druk hoog te houden. Dan heb je niet eens door dat er iets mis is en ondertussen lek je gigantische hoeveelheden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
happysan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Omdat het CV systeem gesloten hoort te zijn, wanneer daaruit water ontsnapt is er iets mis. Nu is er altijd wel wat verlies in de vorm van waterdamp wat ontsnapt uit de fittingen en dergelijke. Maar zodra er meer nodig is dan een paar ml per jaar is er iets mis.

Stel je voor dat je CV systeem lekt en het systeem doodleuk water blijft toevoegen om de druk hoog te houden. Dan heb je niet eens door dat er iets mis is en ondertussen lek je gigantische hoeveelheden water.
Bedankt voor de uitleg. Toch zou een gewone knop voor bijvullen handig zijn ipv dat gedoe met een slang. Ik vind het maar jaren 60 gedoe anno 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Blaze85 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:40:
[...]

Temp is gestegen van 22 naar 34 inmiddels... hij lijkt weer iets te doen.
Ik moet zeggen dat het een ongelofelijk sloom apparaat is. Als je teruggaat van een Pentium III naar een 486.

Het is weer 59 graden, fixed dus :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-05 17:39
Blaze85 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Toch zou een gewone knop voor bijvullen handig zijn ipv dat gedoe met een slang. Ik vind het maar jaren 60 gedoe anno 2023.
Eens! Dat heeft waarschijnlijk te maken met oude regelgeving en standaard verzekeringsvoorwaarden en dergelijke. Hierin is vaak opgenomen dat er geen permanente verbinding mag zijn tussen de watertoevoer en het CV systeem. Dit omdat in het verleden men regelmatig de slang permanent aangesloten liet en daarmee een gigantische schade veroorzaakte, waar dit eenvoudig voorkomen had kunnen worden.
Voor fabrikanten is het ook weer een extra point of failure, wat mogelijk flinke schade en aansprakelijkheid tot gevolg kan hebben. Dus ik snap wel dat men terughoudend is.

Realistisch gezien is het ook praktisch nooit nodig de boel aan te sluiten en zal het gros van de mensen niet eens zelf ermee aan de slag gaan maar gewoon een monteur bellen. Zeker als je toch een onderhoudscontract hebt, waarom dan zelf gaan klooien? Daar betaal je immers voor. Mocht er dan wel echt een probleem zijn, is er meteen iemand die het goed op kan lossen.

Hoewel het heel ouderwets en omslachtig is, zal het ook ergens een stukje if it ain't broke don't fix it zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

happysan schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:36:
Daar zijn gewoon oplossingen voor.
Zoals parameters toevoegen:
- Aantal keer kunnen bijvullen.
- Maximale duur van het bijvullen.

In de grote installatie zijn zulke bijvulinrichtingen/apparatuur meer gemeengoed.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
Bij mijn cv-ketel zit de kraan met vulslang permanent aangesloten op de kogelkraan richting cv-leidingstelsel. Beide kranen wel dicht uiteraard. Mocht bijvullen eens nodig zijn, kraan open, kogelkraan open, en beide weer dicht zodra de druk oké is. Totaal geen 'gedoe met een slang' dus. En kleinere kans dat je daarna weer moet ontluchten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blaze85 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:05:
[...]

Er zijn gewoon goedgekeurde oplossingen voor.

Zoals deze:
https://www.raminex.nl/nl...e-ivc-inlaatvulcombinatie

Deze zou eventueel met wat aanpassingen ook op een warmtepomp binnenunit kunnen met ingebouwde boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 28-05-2023 15:06 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Weet iemand soms ook waarom de waterdruk omhoog gegaan is van 2.0 (stand na bijvullen) naar 2.1 bar nadat de warmtepomp weer in gebruik is genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:17

martijn v o

Certified by Enphase.

Omdat er koud water is ingegaan en dat nu wat warmer is geworden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
martijn v o schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:28:
Omdat er koud water is ingegaan en dat nu wat warmer is geworden.
Is er ook een ideale kraanwater temperatuur? Hij staat nu op 59 graden, maar ik lees dat warmte temperaturen niet leuk gevonden worden door warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:17

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb geen idee wat je bedoeld. Wat is 59 graden?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1