• N!ghtwolve
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-05-2024
Hallo Iedereen,

ik heb al enkel jaren per verdieping vloerverwarming, per verdiep wordt mbv een thermostaatkraan geregeld op de warm water toevoer. Indien de Thermostaatkraan geen warm water bijgeeft blijft het circuit op zichzelf circuleren mbv een pomp.

Nu het probleem, in de zomer staat de thermostaat op zijn minimum, dat wil zeggen, 20°C en niet lager, want dan wordt er bijgewarmd. Ik kan het circuit ook niet stilleggen door bv. de pomp uit te zetten (zou niet aangeraden zijn). Wat ik evt. aan het overwegen was om de huidige thermostaatkraan te vervangen door een model van hetzelfde merk maar met een bereik van 10-40°C, of opteren voor een 'slim' en digitaal alternatief, maar welk dan?

Wat zijn hier de meningen over en wat kan ik het beste doen in dit geval?
We zoeken een oplossing hiervoor omdat we in de zomer genoodzaakt zijn de Airconditioning meer te gebruiken dan zou moeten, we vermoeden ook doordat de vloerverwarming heel het huis onnodig bijwarmd.

Mvg

• N!ghtwolve
bump

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:31
Minimumtemperatuur van 20c? Dat is veel te hoog. Die zou ik direct vervangen. Bij mij gaan ze tot 12c.

Daarnaast kan je de pompen prima uitzetten. Dat kan bijv. op temperatuur met een schakelaar, of als je toch zeker weet dat je ze niet nodig hebt, op een tijdschakelaar.

Die tijdschakelaar zet je dan op bijv 1 of 2x per dag 15min aan, dit is om te voorkomen dat de pomp vastroest.

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:56
Misschien iets meer informatie over je exacte opstelling zou wel fijn zijn. Kun je in ieder geval aangeven:

- Hoe je precies de temperatuur per ruimte regelt/instelt? Dus welke thermostaat of thermostaten, etc...
- Welke verdeler(s) je gebruikt, en dan met name de exacte circulatiepomp(en) die erop zitten?
- Hoe je de warmte-toevoer naar je verdelers regelt?
- Welke warmtebron je hebt (ketel/WP/stadswarmte/??) en hoe dat is geregeld?

Dat helpt ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• N!ghtwolve
Gameboy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:27:
Misschien iets meer informatie over je exacte opstelling zou wel fijn zijn. Kun je in ieder geval aangeven:

- Hoe je precies de temperatuur per ruimte regelt/instelt? Dus welke thermostaat of thermostaten, etc...
- Welke verdeler(s) je gebruikt, en dan met name de exacte circulatiepomp(en) die erop zitten?
- Hoe je de warmte-toevoer naar je verdelers regelt?
- Welke warmtebron je hebt (ketel/WP) en hoe dat is geregeld?

Dat helpt ;)
De thermostaat is in mijn post al gelinkt
Merk pomp en ketel moet ik straks even kijken.

Is er een aangeraden 'smart' oplossing voor de thermostaat die nu niet onder 20°C gaat?
Dacht aan zoiets: https://www.coolblue.nl/p...staat-startpakket-v3.html

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:56
Dat lijkt mij niet de daadwerkelijke, of enige regeling die je hebt toch?

Zo ja, dan zul je het beste even iemand kunnen laten komen om een fatsoenlijke temperatuursregeling per ruimte in te laten richten.

Idealiter kun je minimaal per ruimte aangeven hoe warm het daar moet worden, en dat stuurt dan de rest aan om wel of niet die specifieke ruimte te verwarmen.

Als je nu de situatie hebt dat je in de zomer zowel verwarmt als koelt, dan is er iets helemaal verkeerd aangelegd. Dus moet dat anders.... ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• N!ghtwolve
Gameboy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:26:
Dat lijkt mij niet de daadwerkelijke, of enige regeling die je hebt toch?

Zo ja, dan zul je het beste even iemand kunnen laten komen om een fatsoenlijke temperatuursregeling per ruimte in te laten richten.

Idealiter kun je minimaal per ruimte aangeven hoe warm het daar moet worden, en dat stuurt dan de rest aan om wel of niet die specifieke ruimte te verwarmen.

Als je nu de situatie hebt dat je in de zomer zowel verwarmt als koelt, dan is er iets helemaal verkeerd aangelegd. Dus moet dat anders.... ;)
De vloerverwarming is de enige verwarming in het huis, is een passief huis met warmte recuperatie via een ventilatiesysteem. er zijn per verdieping ook wel airco units die elektrisch kunnen verwarmen.
Nu had ik het probleem in de zomer dat mijn vloerverwarming op het minimale staat (20°C volgens de radiatorknop) maar dat ik dan de airco sneller moest opzetten, wat zichzelf een beetje dwarsboomt en onlogisch is.

In de winter staat de vloerverwarming op 20°C met de ramen open vaak en is het constant 22°C in huis.
Pagina: 1