Vraag

• Pollement
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-10 22:30
Hallo,

Ik ben bezig met een toekomstig vraagstuk en ben op zoek naar inzichten & meningen.

Relevante info:
De woning is aangesloten op monofase 40A

Vraagstuk:
Ik zou graag een Oost-West zonnepanelen opstelling maken op een zadeldak met hoek van 45°.
De omvormer zou het maximum wettelijke zijn voor monofase aansluiting, 5kW AC zijde dus.
Verder zou ik gaan voor een omvormer met 2 trackers zodat er 2 strings kunnen aangesloten worden.

En nu komt de vraag.
Mag ik 5000Wp aan panelen leggen op beide kanten van het dak ?
Ik begrijp dat de optel som van beide 5000Wp is en vb. een sunny boy 5.0 volgens de technische fiche maximum 7500Wp aan vermogen mag verwerken.
Maar gezien ik over een Oost-West opstelling praat met op elke zijde 5000Wp kan ik onmogelijk meer dan 7500Wp aan vermogen opwekken met deze 10000Wp opstelling.

Mogelijk kan ik bovenstaande simplistisch samenvatten in volgende vraag:
Is het maximaal vermogen aan de DC zijde van een omvormer het totaal aangesloten vermogen of het maximaal vermogen de installatie effectief kan opwekken.

P.S. Ik gebruik voor de Wp van de panelen ronde getallen om het gemakkelijker te maken.
Afhankelijk van welk merk/type kan het vermogen per paneel, string of volledige installatie afwijken

Alle reacties

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Dit doet een 5kW SMA sunnyboy met 4600Wp op oost en 4600Wp op west, 45 graden dak. Ik heb deze configuratie nog niet de 5kW zien leveren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_w6i26hhqfJjrEivY_NRMxT3Dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpBq97JO3nOe740KtjifMMlY.jpg?f=fotoalbum_large

• Pollement
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-10 22:30
Boschkabouter schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:11:
Dit doet een 5kW SMA sunnyboy met 4600Wp op oost en 4600Wp op west, 45 graden dak. Ik heb deze configuratie nog niet de 5kW zien leveren. [Afbeelding]
Bedankt voor deze view te delen met mij.
Zoals ik dacht is het dus technisch mogelijk, haalbaar en lijkt het best efficiënt.

U bent waarschijnlijk voorzien van een mono fase aansluiting.
Nog nooit overwogen om naar 3 fase aansluiting te veranderen?

Deze vraag komt omdat ik nadenk over het moment waarop men mij een digitale teller zal aanbieden.
Als ik op dat moment een aanpassing vraag van mijn aansluiting is de overgang van mono naar 3 fase aansluiting een stuk goedkoper in kost.

Verder wil ik verduidelijken waarom ik 3 fase aansluiting overweeg.
Vooral vanuit het idee dat je tot 10kW aan omvormer kan aansluiten aan het net.
En mogelijks ook om de elektrische wagen sneller te laden opladen.

Momenteel heb ik mijn laadpaal digitaal laat limiteren op 20A.
Mijn hoofdzekering is maar 40A.

Enige opties die ik heb is verzwaren van 40A naar 50A (mono)
Of de switch maken naar 3 fase aansluiting.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
De voornaamste reden om een 3 fase omvormer te overwegen is hoge netspanning. Meten is weten.

Zit je middags achterin de 240V dan kun je problemen verwachten - Jouw omvormer zou er nog zeker 3-5V bij duwen afhankelijk van hoe het allemaal precies aangesloten zou worden.

Met een 45 graden Oost-West kun je heel erg ver gaan:

5kW omvormer
https://www.thomasberger....5000&temp_coeff2=0&max2=0

De gewenste omvormer zou slechts een 6kW zijn:
https://www.thomasberger....5000&temp_coeff2=0&max2=0

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:35
Ik heb sinds deze maand een Solar Edge installatie met op zowel Oost als West 4560Wp (dak net als jij 45*). de omvormer is de SE5000H en kan maximaal 5kW aan het net leveren.

Op deze zonnige warme dagen tikt de installatie soms net de 5kW aan. Op koude dagen met soms wat bewolking zie ik dat de omvormer van ca 11 tot 14 uur de installatie aftopt naar 5kW. Volgens de Solar Edge Designer zou er nauwelijks aftopping moeten zijn.

Hoeveel werkelijk afgetopt wordt kan ik helaas niet zien. Maar het lijkt acceptabel te zijn.

Doordat SolarEdge de prestaties per paneel monitort constateer ik dat de panelen boven bij de nok ca 3% meer opwekken dan de panelen bij de dakgoot. Dit zou door Diffuse instraling komen.

Dus met Solar Egde zonder schaduw verwacht ik dat je ca 2% meer kunt opwekken dan met een string omvormer. Of deze meerprijs je het waard is moet je zelf bepalen.
Als de meerprijs niet teveel is zou ik voor een 5,5kW of 6kW omvormer (SE6000H) gaan omdat ik wil weten hoeveel op die enkele dagen met aftopping nog geleverd zou kunnen worden

• Ronald
6kW enkelfase voldoet niet de netcode, en je zit vast aan omvormer vervangen als je tzt wel naar 3 fase gaat… 27A is wat ruig over een 25A hoofdzekering immers. Daarnaast mag je nog wat extra voltage stuwing verwachten…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 10:24
Ik had eerst 6320Wp verdeeld over oost/west, dakhelling van 41 graden, op een SunnyBoy 5.0, na uitbreiding zit daar sinds eind maart het volgende op:
  • Oost: 16 * 395Wp
  • West: 16 * 395Wp
Dit zijn 4 aparte strings van 8 panelen, waarbij telkens één string op oost samen met een string op west op één MPPT zit. Dit voorkomt dat het voltage te hoog wordt. Op deze manier vond Sunny Webdesign het prima. Dus 2 * 5000Wp moet prima gaan, mits je kijkt naar de stringverdeling.

Dit geeft de volgende aftopping:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOQSh0PYg15q71jVrP94QDHrZ0A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2Cul6UEZEM9pwuD5L2lcCxOo.png?f=fotoalbum_medium

Helaas heb ik 1-fase aansluiting in de meterkast, een andere aansluiting + nieuwe groepenkast + andere omvormer kost aardig wat. De aftopping neem ik voorlopig voor lief :)

• blanken17
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:35
Ronald schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:13:
6kW enkelfase voldoet niet de netcode, en je zit vast aan omvormer vervangen als je tzt wel naar 3 fase gaat… 27A is wat ruig over een 25A hoofdzekering immers. Daarnaast mag je nog wat extra voltage stuwing verwachten…
27A kan toch op de 40A netaansluiting, voldoet dat SE6000h dan nog steeds niet aan de netcode?
En de 27A kun je toch begrenzen in de omvormer zodra je over stapt naar 3x 25A netaansluiting.

• Ronald
@blanken17 nee. https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2023-05-11

ik verwacht met se6000h en 1 string bovendien afkeur op string vermogen.
En je staat met stip achteraan in de netcongestie rij... Moet je gewoon niet willen.

• Boschkabouter
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Pollement schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:53:
[...]

Bedankt voor deze view te delen met mij.
Zoals ik dacht is het dus technisch mogelijk, haalbaar en lijkt het best efficiënt.

U bent waarschijnlijk voorzien van een mono fase aansluiting.
Nog nooit overwogen om naar 3 fase aansluiting te veranderen?

Deze vraag komt omdat ik nadenk over het moment waarop men mij een digitale teller zal aanbieden.
Als ik op dat moment een aanpassing vraag van mijn aansluiting is de overgang van mono naar 3 fase aansluiting een stuk goedkoper in kost.

Verder wil ik verduidelijken waarom ik 3 fase aansluiting overweeg.
Vooral vanuit het idee dat je tot 10kW aan omvormer kan aansluiten aan het net.
En mogelijks ook om de elektrische wagen sneller te laden opladen.

Momenteel heb ik mijn laadpaal digitaal laat limiteren op 20A.
Mijn hoofdzekering is maar 40A.

Enige opties die ik heb is verzwaren van 40A naar 50A (mono)
Of de switch maken naar 3 fase aansluiting.
Het beeld is gelijk. Dit is nu een STP5.0, afgelopen jaar was het een SB5.0 op 20A afgezekerd (vanwege beschikbaarheid nieuweomvormer). Automaat is er nooit uitgeklapt.
Pagina: 1