Advies Macbook Pro voor opleiding dochter

Pagina: 1
Acties:
  • 3.082 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15
Aangezien ik geen ervaring heb met Macbooks stel ik hier de vraag. Enige Apple-ervaring die ik heb is met een iPad. :-)

Dochter begint na de zomervakantie aan een opleiding fashion designer/tailoring en bij de open dag werd geadviseerd daarvoor een Macbook pro aan te schaffen voor oa Adobe Illustrator. Het mocht ook wel een wat ouder model zijn, dus 2e hands of refurbished, maar niemand kon me vertellen tot hoe oud. Daar de Macbooks zelfs 2e hands/refurbished nog best aan de prijs zijn zou de voorkeur genieten een wat ouder exemplaar, maar het apparaat moet wel 3-4 jaar mee gaan (zo lang duurt de opleiding) en dan ben ik geneigd naar een wat nieuwer model uit te kijken.
Nu wandelde ik gisteren de MediaMarkt binnen (ik was toch niet gek? :-) ) en zag daar de nieuwste modellen. Moet wel zeggen, mooie exemplaren. MacBook Pro 13.3" met M2-chip, maar als ik in de cpubenchmarks kijk naar de M2 chip 8 core en deze vergelijk met mijn AMD Ryzen 7 5800H is de performance van de chip in mijn laptop (overigens voor haar studie vanwege gewicht niet praktisch, want is 17" en bijna 3 kg) zo'n anderhalf keer hoger dan de M2. Om dan maar te zwijgen van de chips in wat oudere refurbished Macbooks (2018-2019-modellen). Vind het overigens ook nog wat om voor een laptop van een jaar of 5 oud nog 1000 euro neer te leggen.
Waarom geen Macbook Air in de vraagstelling? Ja, zou misschien wel kunnen, maar school noemde expliciet Macbook Pro. Maar een andere laptop met voldoende specs zou natuurlijk ook kunnen. En Adobe Illustrator zou zonder problemen, als ik het zo zie, fatsoenlijk op een 5 jaar oude macbook moeten kunnen draaien. Lijkt me wel wenselijk om minimaal 16GB geheugen te hebben en de instap Macbook Pro 13.3 komt met 8GB.

Wat zijn jullie ervaringen met 'zwaardere' programma's op een Macbook? En wat is wijsheid in deze? Vakantiegeld is wel net binnen, dus zou weer nuttig besteed kunnen worden (alhoewel ik wel net zelf een nieuwe racefiets (heel ander topic/forum) heb besteld :-) ).

Alvast bedankt.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Die design studies werken inderdaad graag met Apple , en werken vaak ook makkelijker met Apple.
Apple air heeft stuk minder goed scherm en algehele bouwkwaliteit, al hoeft dat niet per se een probleem te zijn.

Je kan het ook zo zien: je dochter besteed nu 1000 euro extra aan laptop.
Ik had een "gewone" laptop van 400 euro, maar in mn eerste jaar 2600 euro aan boeken...

Zou je het minder erg vinden als je het uitgeeft aan 10 boeken? Die ze na haar studie nooit meer inkijkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:10
Indien je toch voor een nieuwe gaat; check vooral ook de onderwijs store van Apple.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
99ruud99 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:18:
Die design studies werken inderdaad graag met Apple , en werken vaak ook makkelijker met Apple.
Apple air heeft stuk minder goed scherm en algehele bouwkwaliteit, al hoeft dat niet per se een probleem te zijn.

Ik had een "gewone" laptop van 400 euro, maar in mn eerste jaar 2600 euro aan boeken...

Zou je het minder erg vinden als je het uitgeeft aan 10 boeken? Die ze na haar studie nooit meer inkijkt?
Dat is een goede. Daar had ik nog niet eens aan gedacht. Geen idee of ze veel boeken nodig heeft, maar wellicht idd niet. :-)
Het betere scherm is al een punt op zich dan, vandaar wellicht ook dat de Air ook niet direct genoemd werd.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
En vergeet inderdaad studentenkorting niet!
MediaMarkt is lang niet altijd goedkoopste optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
GermanPivo schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:20:
Indien je toch voor een nieuwe gaat; check vooral ook de onderwijs store van Apple.
Dat is een goede. Scheelt op de 13.3" met 16GB idd zo'n 140 euro.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
99ruud99 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:22:
En vergeet inderdaad studentenkorting niet!
MediaMarkt is lang niet altijd goedkoopste optie...
Nee, zover had ik ook nog niet gekeken. Was in de buurt en ff de MM binnen gewandeld om eens de apparaten te aanschouwen. Stond de 13.3" met 8GB voor 1399. Toch iets voordeliger dan de 1500 in de Applestore met studentenkorting. Dochter moet ook nog maar ff zien of 13.3 met extern scherm thuis volstaat. Neemt wel handiger mee naar school.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29
Blijf het interessant vinden dat dit soort studies Apple aanbevelen. Alles van Adobe draait prima op Windows.. nadeel is vooral dat de leraren daar wellicht vervolgens niet mee overweg kunnen.
Zou mooi zijn als de school aangeeft welke programma's er precies gebruikt gaan worden, dan kan je het best een keuze maken in welke laptop.

Indien Apple, ga dan minstens voor een m1.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Cyriel85 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:28:
Blijf het interessant vinden dat dit soort studies Apple aanbevelen. Alles van Adobe draait prima op Windows.. nadeel is vooral dat de leraren daar wellicht vervolgens niet mee overweg kunnen.
Zou mooi zijn als de school aangeeft welke programma's er precies gebruikt gaan worden, dan kan je het best een keuze maken in welke laptop.

Indien Apple, ga dan minstens voor een m1.
Dat vind ik ook hoor. Heb zelf jarenlang Photoshop op een Windowslaptop gedraaid. Maar waarom een leraar niet overweg kan met een programma als ie onder Windows draait en niet op Apple is toch vreemd? Het programma blijft/is hetzelfde dunkt me (in geval van Illustrator).

aka pluim003

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:16
In het bedrijfsleven is het overigens ook zo: alles met design wordt met Apple apparaten gedaan. Het zou dan ook fijn zijn dat iemand die van school af komt ook met de apparaten die in het bedrijfsleven worden gebruikt kan werken.

Als ze leert werken met een Windows machine (dat werkt echt heel anders dan Apple) dan krijgt ze het in het bedrijfsleven waarschijnlijk moeilijk omdat ze de basis van het os nog niet kent.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:29
DikkieDick schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Dat vind ik ook hoor. Heb zelf jarenlang Photoshop op een Windowslaptop gedraaid. Maar waarom een leraar niet overweg kan met een programma als ie onder Windows draait en niet op Apple is toch vreemd? Het programma blijft/is hetzelfde dunkt me (in geval van Illustrator).
Muis is anders en paar knoppen, mijn vrouw werkt prima op beide: 2 werkgevers met Apple gehad en prive altijd Windows.

Maar de gemiddelde leerkracht op zo'n studie heeft weinig ICT kennis (no offense). Makkelijk om dan iedereen een MacBook Pro te laten nemen, dan weet je dat hij lang genoeg mee gaat en iedereen daar er mee om kan gaan.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:19
Met een Air (met M1 chip) komt ze prima uit de voeten. Nog steeds een retesnelle machine en onderstaande is met 16GB uitgerust:

uitvoering: Apple MacBook Air 2020 M1, 16GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd Spaceg...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:08
Alles met een M1 of nieuwer/sneller is meer dan snel genoeg voor haar studie.

En op dit soort opleidingen zal het overgrote merendeel ook een MacBook hebben, dus niet alleen qua snelheid, maar ook op sociaal vlak is het wel zo fijn om mee te kunnen komen. Plus er zijn altijd wel wat apps, bijvoorbeeld Sketch, die niet op Windows zijn, maar wel op Mac OS.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REDSD
  • Laatst online: 14:48
Ik werk af en toe met illustrator en elke cpu in een mac is snel genoeg, je wilt alleen minimaal 16gb werkgeheugen hebben. De reden waarom ik ook voor een PRO zou kiezen is puur van wege het scherm, ik heb een dell xps, lenovo p1 en het scherm van de macbook pro is qua kleuren gewoon het beste afgesteld.

Ik heb mijn macbook hier gekocht https://www.macvoorminder.nl/macbook/macbookpro, je krijgt een zo goed als nieuwe macbook voor een stuk minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:36

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Als je de Air vergelijkt met de 13" Macbook Pro, dan is er vrijwel geen verschil in het scherm. De Pro heeft een iets hogere helderheid (scheelt 100 nits), maar omdat het scherm van de air ook al goed helder is, mis je daar niet zo heel veel aan. Bouwkwaliteit van de Air is overigens ook prima (mag ook wel voor dat geld).

Waar ik me meer mee bezig zou houden, is schermformaat. De 13" schermen van Apple zijn helder, kleurecht en reflectie-arm, maar wel nog steeds maar 13". Dat houdt niet over in Photoshop of Illustrator, tenzij je de resolutie omhoog schroeft in de instellingen (maar dan worden letters wel priegelig klein).

Tenzij er het grootste deel van de tijd een extern scherm aanhangt, zou ik daarom toch voor een groter scherm gaan. Bij Apple betekent dit een 14" Macbook Pro met een M1Pro- of M1Max-processor. Die zijn tweedehands en refurbished al voor interessante prijzen te vinden.

Die schermen zijn niet alleen groter, maar ook echt flink veel beter dan de schermen uit de Air en 13" Macbook Pro. Bovendien hebben die 14" en 16" modellen ook wat meer poorten (waaronder HDMI) en een SD-kaartlezer (kan verrekte handig zijn).

Van de Intel-Macbook Pro's van 2016 tot 2020 zou ik wegblijven. Niet alleen rennen M1/M2 MacBook Pro's (en zelfs de Air) rondjes om die machines kwa performance, maar ik durf je niet te zeggen hoe lang Apple ze nog ondersteunt. Met de switch van PowerPC naar Intel destijds (2006) was dat 5 jaar - met de komst van OS X Lion in 2011 stopte de support voor OS X Leopard, het laatste OS waar PowerMacs op draaiden, waardoor PowerMacs geen updates meer kregen. De M1 is inmiddels al 2,5 jaar uit.

Ook hebben die Intel-macs zo'n beetje het meest problematische toetsenbord dat Apple ooit heeft uitgebracht. Vervangen van dat toetsenbord bij een defect is ook nog eens reteduur omdat de hele bovenkant van de MacBook Pro vervangen moet worden. En defect gaan ze, daar kun je vanuit gaan, want het schaarmechanisme dat men destijds gebruikte is gewoon slecht ontworpen. Google maar een op Apple Butterfly Keyboard.

TL;DR:
Koop een Macbook Air of 13" Pro als er over het algemeen een extern scherm beschikbaar is door de dag; kies anders een 14" of 16" MacBook Pro met M1-processor. Koop geen Intel-based MacBook Pro voor dit scenario.

Edit:
Nu op de frontpagina:
nieuws: 86.000 mensen maakten aanspraak op schadevergoeding Apple-butterflyto...

[ Voor 5% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 28-05-2023 14:44 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:46
En de apparaten behouden hun waarde zoals je ziet wat langer. Je kunt dus prima nu een wat goedkopere machine kopen en als dochter helemaal los gaat in Rhino en Grasshopper om parametrische ontwerpen te maken dan zou je alsnog een upgrade kunnen doen. Maar de kans is ook groot dat die stap niet bewandeld word en dan is een iPad bij wijze van spreken nog krachtig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mijn vrouw heeft ook een modeopleiding gedaan en werkt haar hele werkende leven met Adobe producten (met namen inDesign en Illustrator). Windows en Mac heeft ze mee gewerkt (freelance bij bedrijven vaak met Windows computer).

Nu heeft ze anderhalf jaar een MacBook Air M1 en kan hier de komende jaren nog goed mee vooruit. Ik denk dat je dochter vwb prijs/kwaliteit het beste af is met een Air. Dat iets betere/mooiere scherm van een pro zal voor haar (voorlopig) verwaarloosbaar zijn.

We hebben hier overigens sinds kort wel een Apple Studio Display staan op haar werkplek maar ze werkt ook net zo goed casual op het scherm van de Air. Wel de versie met 16GB nemen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 20:53
Fuwor schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:51:
Met een Air (met M1 chip) komt ze prima uit de voeten. Nog steeds een retesnelle machine en onderstaande is met 16GB uitgerust:

uitvoering: Apple MacBook Air 2020 M1, 16GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd Spaceg...
Inderdaad eens met deze keus. ARM (Apple Sillicon) > Intel Macs. En dit is gewoon de instapper die echt een super goede prijs kwaliteit verhouding heeft. Als ze inderdaad een beter scherm nodig heeft kun je toch prima een externe monitor aanschaffen.

Eerst maar eens kijken of ze de studie leuk vind voordat je 3000EUR gaat investeren in een MPB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Neem Upgreatest.nl ook eens mee in je prijsvergelijking. Die zijn doorgaans ook voordeliger ten opzichte van Apple zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 22:39
Nog even inhakend op 'Mac vs Windows'.
De meeste design / creatieve opleidingen werken volgens mij in de basis met Apple pc's. Zelf ben ik deels overgegaan naar een Macbook tijdens mij fotografie opleiding terwijl ik al meer dan 25 jaar met Windows heb gewerkt. Ik vond het fijner om tijdens het volgen van lessen dezelfde interface te zien die werd gebruikt door de leerkrachten.
Mij dochter heeft een creatieve vakopleiding gevolgd en we hebben haar ondanks de meerkosten van een MacBook (laatste versie intel based), die toch gegeven om te voorkomen dat je misschien het risico loopt dat het volgen van de lessen minder makkelijker gaat als je onder Windows zou werken. Dit bleek in praktijk een goede keus voor haar.
Illustrator is niet mega veeleisend en ik zou voor een M1 MacBook Air gaan want een Pro lijkt me nu en later niet echt nodig. Mijn dochter werkt nog steeds op dezelfde Macbook en Illustrator werkt nog prima na een aantal jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Laatst online: 18:53
Ik zou voor een 2e hands Macbook Pro 14" M1 Pro gaan...

Alle voordelen van een Pro: het topscherm is veel waard en verder is de macbook uitgerust met goede aansluitingen. de M1 Pro chip is meer dan genoeg en kan de komende jaren prima mee, uitstekende accuduur, , etc.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:00
DutchKel schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:40:
In het bedrijfsleven is het overigens ook zo: alles met design wordt met Apple apparaten gedaan. Het zou dan ook fijn zijn dat iemand die van school af komt ook met de apparaten die in het bedrijfsleven worden gebruikt kan werken.

Als ze leert werken met een Windows machine (dat werkt echt heel anders dan Apple) dan krijgt ze het in het bedrijfsleven waarschijnlijk moeilijk omdat ze de basis van het os nog niet kent.
Ik merk dat steeds minder juist.
Vooral bij grotere bedrijven wordt er een standaard bepaald en kan de zwaarte variëren.

Bij ons zijn de pakketten juist voor Windows company-breed aangeschaft. Dus Photoshop nodig? Dan is het voor Windows eenvoudig geregeld via groepen in de AD.

Voor Mac begint er een langdurig traject van bestellingen en SAP nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:00
Geronimous schreef op maandag 29 mei 2023 @ 02:53:
Ik zou voor een 2e hands Macbook Pro 14" M1 Pro gaan...

Alle voordelen van een Pro: het topscherm is veel waard en verder is de macbook uitgerust met goede aansluitingen. de M1 Pro chip is meer dan genoeg en kan de komende jaren prima mee, uitstekende accuduur, , etc.
Ik heb deze zelf en helemaal mee eens!
De 13 inch pro zou ik links laten liggen. Dan zou ik nog eerder de M2 Air overwegen dan de 13” pro.

Edit: ik zie dat er best veel verschil in screen zit. Bij nader inzien misschien toch niet de Air als advies voor een design studie.

[ Voor 11% gewijzigd door Tweak_ers op 29-05-2023 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:36
DutchKel schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:40:

Dit is echt zo'n achterhaalde opmerking. (Net als dit soort outdated advies op dergelijke studies)

Vrijwel alle design studios die ik ken die werken met de Adobe suite en 3D software, (inclusief mijn eigen studio), werken grotendeels op Windows. Dat is voornamelijk sinds dedicated gpus geen ding meer zijn bij Mac, en upgradebaarheid een probleem is geworden. Apple gooide zijn eigen ruiten ook in door het gebrek aan een Mac Pro voor langere tijd.

Tien keer liever een workstation met de nieuwste i9/Ryzen, 128gb ram, 4090, etc, een goede monitor, etc.

Tijd is uiteindelijk geld, en op Windows draait het tegenwoordig een stuk sneller en is op 3D vlak vaak software die niet tot nauwelijks op Mac draait (Octane, Redshift, Unreal, Houdini etc)

Maar, voor presentaties naar een klant en dergelijken, of on the go is een macbook nog altijd leuk. Al zijn wij recentelijk overgestapt op Razer Blades, die lijken erop, maar dan heb je toch nog wat gpu-power.

Toen ik nog op de kunstacademie zat inmiddels flink wat jaren terug, werden ook macbooks aanbevolen, dat ze dat nog steeds doen vind ik juist een prachtig teken dat dergelijke studies niet up to date blijven met de laatste technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:10

Apple MacBook Air bedoel je? En je bedoelt: de MacBook Pro 14" of 16" heeft een beter maar veel duurder scherm (Mini-Led), maar de schermen van de Macbook Air's 2020 (M1) en later zijn écht prima (gewoon een 2560 x 1600 scherm). TS heeft het trouwens volgens mij niet over die MacBook pro's maar degene met de touchbar (13,3") Die Macbook Pro's 13.3" hebben trouwens volgens mij gewoon hetzelfde scherm, en bouwkwaliteit als de MacBook Air's M1.

[ Voor 3% gewijzigd door monsieurpinot op 29-05-2023 08:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:37
Inverted_World schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:19:
[...]

Dit is echt zo'n achterhaalde opmerking. (Net als dit soort outdated advies op dergelijke studies)

Vrijwel alle design studios die ik ken die werken met de Adobe suite en 3D software, (inclusief mijn eigen studio), werken grotendeels op Windows. Dat is voornamelijk sinds dedicated gpus geen ding meer zijn bij Mac, en upgradebaarheid een probleem is geworden. Apple gooide zijn eigen ruiten ook in door het gebrek aan een Mac Pro voor langere tijd.
Grappig, in mijn omgeving is dit helemaal andersom. Ik zie op weinig plekken nog Windows laptops gebruikt worden voor design maar zelfs ook veel develop werk. Volgens mij heeft het gewoon te maken in welke 'bubbel' je leeft.

Aangezien dochter hier voor haar studie komend schooljaar ook een nieuwe laptop nodig heeft, was ik me ook aan het oriënteren. Ik denk dat ik voor een Air M1 ga voor haar (16GB, 512GB denk ik).

[ Voor 10% gewijzigd door sorted.bits op 29-05-2023 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
sorted.bits schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:33:
[...]

Grappig, in mijn omgeving is dit helemaal andersom. Ik zie op weinig plekken nog Windows laptops gebruikt worden voor design maar zelfs ook veel develop werk. Volgens mij heeft het gewoon te maken in welke 'bubbel' je leeft.

Aangezien dochter hier voor haar studie komend schooljaar ook een nieuwe laptop nodig heeft, was ik me ook aan het oriënteren. Ik denk dat ik voor een Air M1 ga voor haar (16GB, 512GB denk ik).
Waarschijnlijk zit het verschil hem erin dat de meeste studio's die ik ken de focus hebben op animatie/motion design, 3D animatie en VFX en niet enkel 2D design werk doen.

Als je echt niet meer gebruikt dan illustrator en photoshop dan gaat een MBP prima. Maar 16gb was voor ons overigens al 10 jaar geleden een no-go.

After Effects gebruikt al graag snel 64gb+, laat staan simulaties in 3D etc. Daarbij, wel zo lekker als je software die binnen de Adobe suite met elkaar kan communiceren ook tegelijkertijd open kan hebben staan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:37
Inverted_World schreef op maandag 29 mei 2023 @ 08:44:
[...]

Waarschijnlijk zit het verschil hem erin dat de meeste studio's die ik ken de focus hebben op animatie/motion design, 3D animatie en VFX en niet enkel 2D design werk doen.

Als je echt niet meer gebruikt dan illustrator en photoshop dan gaat een MBP prima. Maar 16gb was voor ons overigens al 10 jaar geleden een no-go.
Heb je de openingspost gelezen? Dat is de hele vraag niet. Ze gaat een studie doen, waar een Apple product wordt aanbevolen en ze gaan Illustrator gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 22:18

bonzz.netninja

Niente baffi

Elke macbook met een m1 of m2 gaat uit zijn neus staan eten met illustrator werk. Het maakt dus geen fluit uit.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:26
Weinig specifieks toe te voegen, alleen dat ik me niet zou blindstaren op de cpu benchmarks van de M1 en M2 processors. Die dingen zijn echt wel krachtig en snel in gebruik. Geen idee hoe die benchmarks precies werken, maar het hele punt is dat niet alle cores voor 'performance' zijn, de helft is 'energiezuinig'. In dagelijks gebruik (2020 M1 Air hier, 13") merk je eigenlijk niets van die zuinige cores.

Probeer alleen wel te achterhalen of er specifieke eisen zijn of dat het alleen 'programma's als Illustrator moet kunnen draaien'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
sorted.bits schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:23:
[...]

Heb je de openingspost gelezen? Dat is de hele vraag niet. Ze gaat een studie doen, waar een Apple product wordt aanbevolen en ze gaan Illustrator gebruiken.
In TS zijn openingpost staat ook een referentie naar een Ryzen, die qua benchmarks in alle Adobe software simpelweg een stuk sneller is. Ik beaam enkel dat het tegenwoordig onzin is om in de designbranche nog voor Apple te gaan.

Je OS is iets anders, en je UI in de Adobe suite precies hetzelfde. Dat Apple uberhaupt wordt aangeraden, is gewoon vrij lame en gebasseerd op het 2000-2010 tijdperk. En als je enige ambitie hebt om een zijstapje te maken naar andere software dan ben je al snel beperkt.

En zoals ik al zei, 16GB is echt te weinig, zeker als dat ding 4 jaar mee moet gaan. Doe jezelf een plezier en ga in ieder geval voor 32GB, ook bij 'gewoon illustrator'.

[ Voor 9% gewijzigd door Inverted_World op 29-05-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:36

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Is het niet handig de vraag om te draaien, dus wat is precies het beoogde budget?
Hebben we het over 500, 1000, 1500 of 2000 euro?

Binnen dat kader is het wel mogelijk advies te geven wat de 'beste' macbook optie is, of meer, wat mogelijk is te krijgen maximaal voor dat geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:23
ik zou in eerste instantie gaan voor een 14" m1/m2 MB-Air (16G, 512G).

Als het budget het toelaat is de 14" MBpro (m1/m2) met cardreadr en HDMI (ook met 16g en 512g) een goede keus.

de 13,3" MB-pro zou ik niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-06 01:01
Mijn inzichten:
  • Minstens 16GB ram - ze gaat geheid multimodal aan de slag en dus ook video doen. Meer kan geen kwaad maar minder is een miskoop
  • Minstens 256GB storage
  • Macbook Pro scherm is echt wel nog wat mooier, niet perse de maximale helderheid, maar vooral het miniled scherm waardoor zwart ook echt zwart is, je hebt een veel beter idee hoe hele donkere tinten als print eruit komen te zien. Specifiek voorbeeld, zwarte jurkjes zijn tijdloos en notoir irritant om op schermen te krijgen.
  • Dat gezegd hebbende is het scherm van een macbook air nog steeds mooier dan de meeste windows laptops
  • Processor moet je je niet te druk om maken, ze zijn allemaal snel genoeg
  • Geen intel meer kopen
  • 13 inch is wat klein, maar is wel op te werken
Moraal van het verhaal, als je niet teveel geld uit wilt geven koop je een macbook air (vanaf M1), maar ik denk dat een macbook pro wel degelijk meerwaarde heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Willaaam op 29-05-2023 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkieDick
Dank allen voor de tips. Ik ga het allemaal nog eens goed doornemen en op een rijtje zitten. Budget is niet het probleem, maar ja, wat hebben we er voor over? :-)
Misschien toch ook even ergens onsite naar het beeldscherm van de Air kijken.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
En inmiddels met dochter ff langs de MM gegaan zodat ze de verschillende Macbooks naast elkaar kon zien en wordt het een 14" Macbook Pro, vermoedelijk 2021-model refurbished. Zie dat Apple zelf ook refurbished op hun site heeft. 1 met M2 Pro voor iets meer dan 2k.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Succes met de aankoop, grote uitgave maar wel een super apparaat om mee te werken. Vergeet niet een hoesje en een fatsoenlijke rugzak mee aan te schaffen voor transport, zo houd ze haar nieuwe aanwinst in goede conditie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
Inmiddels is gisteren een 2021-model binnen gekomen. Kaartje er bij waarop staat dat ie ongebruikt is. Dochter kan aan de slag.

Dank allen.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idutchman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 15:08
DikkieDick schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:54:
Inmiddels is gisteren een 2021-model binnen gekomen. Kaartje er bij waarop staat dat ie ongebruikt is. Dochter kan aan de slag.

Dank allen.
Veel plezier! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 03-06 10:37
Toch even mijn ervaring met Macbook delen. 15 jaar zelf Macbook gebruiker plus familieleden. Meer dan 60% heeft cruciale reparaties nodig gehad, of na 5 jaar economisch afgeschreven wegens fouten.
Mijn huidige machine: Macbook Pro 13" van 2015:
  • SSD van 1TB stuk na enkele jaren, fout kwam aan het licht na een MacOS update, zelf vervangen door niet-origineel (met als gevolg dat ik sinds vorig jaar MacOS niet verder kan updaten wegens niet-origineel deel).
  • Een verbindingskabel van trackpad naar moederbord stuk: zeer moeilijke diagnose, bij Apple store uitgetest en voorstel om moederbord te vervangen aan prijs van 1300 euro, natuurlijk niet op ingegaan, na lang zoeken "gegokt" en dat kabeltje van 8 euro zelf vervangen, werkte. Oorzaak is gebrekkige constructie, kabelje ligt onder de accu, en daarmee onderhevig aan warmte en druk van accu.
  • Beide luidsprekertjes stuk, zelf vervangen door niet Apple producten - Apple verkoopt geen reservedelen.
  • Accu 2x vervangen ook door niet-originele (vereist nauwkeurig werk - niet voor iedereen).
  • Sinds enige tijd kan de machine niet geheel samengeklapt worden, blijft steeds een cm openstaan. Waarschijnlijk iets met de scharnieren, maar doe er verder niets aan.
Nogal wat problemen gehad met updates die niet goed werkten, Apple converteert dan ook de formaten van "Photos" bestanden, zodanig dat ze niet meer werken met de vroegere versie van die applicatie.
Samengevat, deze zeer dure machine zou na 3-4 jaar een total loss geweest zijn als ik zelf niet met veel moeite eraan had kunnen 'prutsen'. De machine werkt nu nog steeds prima, maar dat is dank zij mij en niet-originele reservedelen, niet dank zij Apple. Ik overweeg volgende keer ander merk te kopen, waar repairability beter is.

[ Voor 25% gewijzigd door D100 op 08-06-2023 23:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:21
Met alle respect D100: je verhaal gaat over een compleet ander model dan hier besproken is. Is dit niet meer op zijn plaats in een ander topic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:46
D100 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:53:
Toch even mijn ervaring met Macbook delen. 15 jaar zelf Macbook gebruiker plus familieleden. Meer dan 60% heeft cruciale reparaties nodig gehad, of na 5 jaar economisch afgeschreven wegens fouten.
Mijn huidige machine: Macbook Pro 13" van 2015:
  • SSD van 1TB stuk na enkele jaren, fout kwam aan het licht na een MacOS update, zelf vervangen door niet-origineel (met als gevolg dat ik sinds vorig jaar MacOS niet verder kan updaten wegens niet-origineel deel).
  • Een verbindingskabel van trackpad naar moederbord stuk: zeer moeilijke diagnose, bij Apple store uitgetest en voorstel om moederbord te vervangen aan prijs van 1300 euro, natuurlijk niet op ingegaan, na lang zoeken "gegokt" en dat kabeltje van 8 euro zelf vervangen, werkte. Oorzaak is gebrekkige constructie, kabelje ligt onder de accu, en daarmee onderhevig aan warmte en druk van accu.
  • Beide luidsprekertjes stuk, zelf vervangen door niet Apple producten - Apple verkoopt geen reservedelen.
  • Accu 2x vervangen ook door niet-originele (vereist nauwkeurig werk - niet voor iedereen).
  • Sinds enige tijd kan de machine niet geheel samengeklapt worden, blijft steeds een cm openstaan. Waarschijnlijk iets met de scharnieren, maar doe er verder niets aan.
Nogal wat problemen gehad met updates die niet goed werkten, Apple converteert dan ook de formaten van "Photos" bestanden, zodanig dat ze niet meer werken met de vroegere versie van die applicatie.
Samengevat, deze zeer dure machine zou na 3-4 jaar een total loss geweest zijn als ik zelf niet met veel moeite eraan had kunnen 'prutsen'. De machine werkt nu nog steeds prima, maar dat is dank zij mij en niet-originele reservedelen, niet dank zij Apple. Ik overweeg volgende keer ander merk te kopen, waar repairability beter is.
Ik gebruik bijna even lang MacBooks en heb maar met 1 model een probleem gehad, de MBP uit 2017
wat een misser was, de rest nooit. Maar wat mijn punt is, een persoonlijke ervaring is weinig waard, het zijn apparaten en die kunnen allemaal stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
Archer_VC10 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:51:
Met alle respect D100: je verhaal gaat over een compleet ander model dan hier besproken is. Is dit niet meer op zijn plaats in een ander topic?
Sorry dat dit in een ander topic moest geplaatst worden. Laat maar weten waar naar toe. Ik kwam hier toevallig terecht en dit leek me relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
Sluw schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:21:
[...]
Ik gebruik bijna even lang MacBooks en heb maar met 1 model een probleem gehad, de MBP uit 2017
wat een misser was, de rest nooit. Maar wat mijn punt is, een persoonlijke ervaring is weinig waard, het zijn apparaten en die kunnen allemaal stuk.
Het lijkt wel dat u wat boos bent omdat ik persoonlijke ervaring deel. Zoals ik schreef, dit was één voorbeeld, het gaat in totaal over 8 Macbbooks (familie inbegrepen)
Lijstje:
Macbook Pro 2007: moederbord en keyboard vervangen (slechte soldering, verlengde garantie)
Macbook 2010: gaf het op na 5 jaar (foute soldering aan moederbord - naar schroot)
Macbook 2012: onderplaat door Apple vervangen (verlengde garantie)
Macbook 2016: problemen met laag op scherm, 2x vervangen, maar Apple plaatst telkens hetzelfde terug
Macbook 2018: keyboard vervangen
Macbook Air: 2014: geen problemen. En ook nog een andere zonder problemen.
En dan die Macbook Pro 2015, reeds bericht.

P.S. 1: Niettegenstaande ik langdurig Apple gebruiker ben (ook iPhone en iPad) stuit het me tegen de borst dat fanatieke Apple gebruikers blijkbaar niet tegen nuchtere feiten kunnen, alsof ze zelf persoonlijk geraakt worden. Get real. Nuchtere uitwisseling van informatie is nuttig voor anderen. Je moet de dingen niet verbloemen omdat het Apple is.
P.S. 2: voor mezelf overweeg ik Lenovo, 2 apparaten gehad, ene 13 jaar oud, werkt nog steeds maar traag. Ooit een kop warme koffie over keyboard gegooid, 25 euro voor ander keyboard met hulp van Lenovo video vervangen. Andere drie jaar, geen probleem. Lenovo laptops zijn dan ook gekend als werkpaarden, minder als fashion items.

[ Voor 12% gewijzigd door D100 op 09-06-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:46
D100 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Het lijkt wel dat u wat boos bent omdat ik persoonlijke ervaring deel. Zoals ik schreef, dit was één voorbeeld, het gaat in totaal over 8 Macbbooks (familie inbegrepen)
Lijstje:
Macbook Pro 2007: moederbord en keyboard vervangen (slechte soldering, verlengde garantie)
Macbook 2010: gaf het op na 5 jaar (foute soldering aan moederbord - naar schroot)
Macbook 2012: onderplaat door Apple vervangen (verlengde garantie)
Macbook 2016: problemen met laag op scherm, 2x vervangen, maar Apple plaatst telkens hetzelfde terug
Macbook 2018: keyboard vervangen
Macbook Air: 2014: geen problemen. En ook nog een andere zonder problemen.
En dan die Macbook Pro 2015, reeds bericht.

P.S. 1: Niettegenstaande ik langdurig Apple gebruiker ben (ook iPhone en iPad) stuit het me tegen de borst dat fanatieke Apple gebruikers blijkbaar niet tegen nuchtere feiten kunnen, alsof ze zelf persoonlijk geraakt worden. Get real. Nuchtere uitwisseling van informatie is nuttig voor anderen. Je moet de dingen niet verbloemen omdat het Apple is.
P.S. 2: voor mezelf overweeg ik Lenovo, 2 apparaten gehad, ene 13 jaar oud, werkt nog steeds maar traag. Ooit een kop warme koffie over keyboard gegooid, 25 euro voor ander keyboard met hulp van Lenovo video vervangen. Andere drie jaar, geen probleem. Lenovo laptops zijn dan ook gekend als werkpaarden, minder als fashion items.
Nee hoor helemaal niet, het spijt me dat het zo overkomt, mijn punt is alleen dat er mensen zijn met problemen en mensen zonder net al met alle producten. Het zegt niet zo veel over de kwaliteit van een product..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:16
Graag weer ontopic over de vraag van de TS :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
Hoedje schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:21:
Graag weer ontopic over de vraag van de TS :)
Dit moet me toch eens van het hart: als iemand een Macbook wil kopen (eventueel min of meer 'opgelegd' door de onderwijsinstelling), dan is het ontopic en relevant om uitgebreide ervaringen met Macbooks te delen. Onpartijdig en zakelijk. De statistische kans dat men zeer dure problemen tegenkomt is niet gering.

Als er al een topic bestaat rond het onderwerp betrouwbaarheid en repairability, graag een link, en we kunnen mijn bijdragen daarheen verschuiven. Indien niet, misschien open ik zelf zo'n topic, dan kan iedereen zijn zeg geven (maar ik hou zo niet van fanatieke ... wel...fanboys - onbetrouwbaar).

Ik denk dat uw opvatting over "ontopic" zeer inperkend is. Je helpt anderen door open kaart te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
D100 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:39:
[...]

Dit moet me toch eens van het hart: als iemand een Macbook wil kopen (eventueel min of meer 'opgelegd' door de onderwijsinstelling), dan is het ontopic en relevant om uitgebreide ervaringen met Macbooks te delen. Onpartijdig en zakelijk. De statistische kans dat men zeer dure problemen tegenkomt is niet gering.

Als er al een topic bestaat rond het onderwerp betrouwbaarheid en repairability, graag een link, en we kunnen mijn bijdragen daarheen verschuiven. Indien niet, misschien open ik zelf zo'n topic, dan kan iedereen zijn zeg geven (maar ik hou zo niet van fanatieke ... wel...fanboys - onbetrouwbaar).

Ik denk dat uw opvatting over "ontopic" zeer inperkend is. Je helpt anderen door open kaart te spelen.
Het hebben over statistiek en dan een eigen n=1 redenering erop los laten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
WouterL schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:53:
[...]

Het hebben over statistiek en dan een eigen n=1 redenering erop los laten :+
n = 8
Lezen is moeilijk hé.
Bovendien, voor elk toestel met problemen heb ik veel opgezocht, en gelijkaardige veel voorkomende problemen leidden tot diagnose en oplossing van eigen probleem.

Dus n = zeer groot.

Lezen is niet enkel 8)7 moeilijk, nadenken is nog moeilijker. 8)7 8)7

Dat er dommerikken rondlopen stoort mij niet, dat er vooringenomen mensen hier rondlopen die absoluut willen vermijden dat er iets kritisch over hun lievelingsmerk naar boven komt des te meer.

[ Voor 53% gewijzigd door D100 op 10-06-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
Mijn vraag is beantwoord. Het lijkt me idd niet zinvol hier nog verder op te reageren. Ik waardeer overigens de waarschuwingen. Maar ja, zo zal er altijd wat zijn. Gelukkig heeft de gekochte laptop een garantietermijn van 2 of 3 jaar en dan zijn we weer een mooi end op weg.
Ik weet niet of het mogelijk is een topic te sluiten. Had wel gezocht, maar kon het niet vinden.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken-dj
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 23:59

ken-dj

Life is short break the rules

🔒

[ Voor 100% gewijzigd door ken-dj op 10-06-2023 14:05 ]

S23 > Tab S8 >  ATV 4K >  Airtags <  Macbook Pro M1 <  IPad  Iphone 12 PM< 14 PM <16 PM < Garmin Fenix Pro 6X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
DikkieDick schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:52:
Mijn vraag is beantwoord. Het lijkt me idd niet zinvol hier nog verder op te reageren. Ik waardeer overigens de waarschuwingen. Maar ja, zo zal er altijd wat zijn. Gelukkig heeft de gekochte laptop een garantietermijn van 2 of 3 jaar en dan zijn we weer een mooi end op weg.
Ik weet niet of het mogelijk is een topic te sluiten. Had wel gezocht, maar kon het niet vinden.
Veel succes ermee. Heb enkel een poging gedaan om inzicht te geven in Macbooks en hun (nood aan) repareerheid. Afhankelijk van welk budget je er wil tegen aan gooien is dit geen ondergeschikte factor.

Ik ben enkel geschokt door het negativisme waarmee hier zulke feitelijke informatie bejegend werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:38

BCC

De nieuwe 15” MacBook Air is mogelijk nog een tip - stuk goedkoper dan de pro en meer dan zat qua specs voor de Adobe suite

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
D100 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:34:
[...]

n = 8
Lezen is moeilijk hé.
Bovendien, voor elk toestel met problemen heb ik veel opgezocht, en gelijkaardige veel voorkomende problemen leidden tot diagnose en oplossing van eigen probleem.

Dus n = zeer groot.

Lezen is niet enkel 8)7 moeilijk, nadenken is nog moeilijker. 8)7 8)7

Dat er dommerikken rondlopen stoort mij niet, dat er vooringenomen mensen hier rondlopen die absoluut willen vermijden dat er iets kritisch over hun lievelingsmerk naar boven komt des te meer.
Wat een eye-opener. Dus je bedoelt dat wanneer je op zoek gaat naar de technische problemen, je meer mensen vindt met die problemen? Volgens mij hebben we daar een woord voor.. :+
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQhvg7GCVt--mr8ganZNhAIxFvPwoAwN1jfdQ&usqp=CAU

Zonder grollen: je hebt duidelijk pech gehad met je apparaten, en er zitten ongetwijfeld Apple modellen bij die een hogere failiure rate hebben dan andere modellen. Eigenlijk zoals bij de meeste laptops van andere merken ook het geval is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
D100 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:04:
[...]

Veel succes ermee. Heb enkel een poging gedaan om inzicht te geven in Macbooks en hun (nood aan) repareerheid. Afhankelijk van welk budget je er wil tegen aan gooien is dit geen ondergeschikte factor.

Ik ben enkel geschokt door het negativisme waarmee hier zulke feitelijke informatie bejegend werd.
Feitelijke info: apple heeft een defect rate van 10% vergeleken met andere merken is dat extreem laag

random google search: https://www.computerworld...op-reliability-crown.html

uit 2015, de zaken staan er wellicht anders voor maar toch. er zijn meer rapporten te downloaden waaruit dat blijkt.

blijft jammerlijk dat je eigen ervaring wat minder is. shit happens. al valt en staat natuurlijk ook veel met hoe je met je spullen omgaat

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
Zwelgje schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Feitelijke info: apple heeft een defect rate van 10% vergeleken met andere merken is dat extreem laag

random google search: https://www.computerworld...op-reliability-crown.html

l valt en staat natuurlijk ook veel met hoe je met je spullen omgaat
Sorry, er is hier een groep die alles wat Apple betreft wil minimaliseren. Je moet alles lezen, niet selctief. Defect rates in die onderzoeken gaan tot 3 jaar (er bestaan andere rapporten, met andere rangschikkingen) . Het artikel zegt bovendien dat reparaties zeer duur zijn (3x duurder, staat er letterlijk in). Andere onderzoeken tonen steeds dat Apple aan de absolute onderkant ligt wat repareerbaarheid betreft.
Het concrete gevolg is: gaat je Macbook stuk na 2 jaar, of 3 jaar met Apple care, dan zal je die Macbook voor veel mensen moeten afschrijven.
En natuurlijk dan de dooddoener: hoe je die apparaten behandelt. Je bent zelf schuld. Dat kennen we. Voor Apple een garante aanvaardt wordt de Macbook nauwkeurig gecontroleerd op schade, om evt. garantie te weigeren. Het gaat in mijb geval over 6 verschillende personen. En de fouten die optraden konden met zoekwerk terggevonden worden op internet (dat is ook de reden dat ik de fouten kon achterhalen). Een zwakke soldering in het moederbord, SSD die het laat afweten, een kabeltje dat het begeeft door ondoelmatige constructie,...

Ik wil nu deze discussie afsluiten en hoop tenminste dat het sommige kopers helpt in hun overwegingen.

[ Voor 7% gewijzigd door D100 op 10-06-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Maar dochter gaat een grafische opleiding doen en dan laat je haar priegelen op een 13,3 inch schermpje?
Volgens mij wil een grafisch designer juist een zo groot mogelijk scherm, ook vanwege de complexe programma's waarbij meestal een groot deel van het scherm toch al in beslag genomen wordt door allerlei menubalken en kleurenkiezers bijvoorbeeld. Dat dan de laptop (met groter scherm) dan wat zwaarder wordt, nou en? Vroeger sjouwden we met lederen schooltassen met minstens 10 kg inhoud door de school.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

D100 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 14:56:
[...]

Sorry, er is hier een groep die alles wat Apple betreft wil minimaliseren.
Dat valt wel mee. Je deelt jouw slechte ervaring. Anderen hebben die ervaring niet of in mindere mate. Wat verwacht je dan voor reactie te krijgen, buiten dat men het vervelend voor je vind? Dat mensen die er wél goede ervaringen mee hebben alsnog hun koopgedrag aanpassen of een ander advies geven?

Ik gebruik ook al zo'n 15 jaar producten van Apple. Mijn ervaring ermee is prima (niet perfect, maar zeker niet slecht). Dat repareren bij defecten lastig is is een feit, dat is een risico dat ik neem. So far, so good. Als ik een paar keer slechte ervaringen daarmee heb zal ik daar ook wel anders tegenaan gaan kijken en mogelijk voor een ander merk gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D100
Tom schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:36:
[...]

Dat valt wel mee. Je deelt jouw slechte ervaring. Anderen hebben die ervaring niet of in mindere mate. Wat verwacht je dan voor reactie te krijgen, buiten dat men het vervelend voor je vind? Dat mensen die er wél goede ervaringen mee hebben alsnog hun koopgedrag aanpassen of een ander advies geven?

Ik gebruik ook al zo'n 15 jaar producten van Apple. Mijn ervaring ermee is prima (niet perfect, maar zeker niet slecht). Dat repareren bij defecten lastig is is een feit, dat is een risico dat ik neem. So far, so good. Als ik een paar keer slechte ervaringen daarmee heb zal ik daar ook wel anders tegenaan gaan kijken en mogelijk voor een ander merk gaan shoppen.
Inderdaad, volledig mee eens, behalve die eerste zin (één der eerste reacties was dat mijn commentaar hier niet thuishoorde).
Voor het overige, zo doe ik dat ook, maar als je anderen wil helpen in een keuze maken moet je de hele onverbloemde feitelijke waarheid vertellen. Dan kiest ieder zelf naar eigen goeddunken (en huidig en toekomstig budget).

Er zijn modellen en merken die makkelijker te repareren zijn, merken die zelfs prat gaan op hun business-modellen en robustheid (giet er vloeistof op, door drainagegaten loopt het erdoor heen, keyboard wel om zeep natuurlijk). Velen verkiezen een fashionable laptop in plaats van een werk laptop, maar laat de informatie tenminste vrijelijk aan bod komen zonder tegenwerking. En hoe meer een merk sektarische volgelingen heeft, hoe erger ze kritiek vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door D100 op 10-06-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:16
De MacBook is gekocht. Dus het topic gaat dan toch maar dicht. Het gaat immers allang niet meer over de vraag van de TS.

@D100 prima om een eigen topic te starten met je ervaringen, maar het is niet ok om zo topics te kapen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.