Mijn zonnepaneleninstallatie met enecsys invertoren valt de laatste tijd regelmatig uit bij te hoge netspanning (+-250V). Er is in mijn installatie een Enecsys net-Monitor VDE0126-1-1 geplaatst. Ik heb hiervan echter geen manuel en weet dus ook niet hoe ik kan nakijken welke bovensspanningsgrens of limietspanning hier is ingesteld en hoe ik die zou kunnen wijzigen. Kan iemand mij hiermee verder helpen aub?
Vraag
Alle reacties
Bij 253 volt moeten de panelen wettelijk zichzelf uitschakelen.
Weet je zeker dat +-250V niet 253V is?
Welke omvormers heb je (want die regelen het, de monitor is enkel om data door te sturen)
Weet je zeker dat +-250V niet 253V is?
Welke omvormers heb je (want die regelen het, de monitor is enkel om data door te sturen)
Ik heb enecsys invertoren (1 inverter / 2 panelen) en dus geen centrale omvormer. De installatie valt inderdaad af op 250V. (soms zelfs al vanaf 248V).
Er staat een enecsys gateway om de data van de invertoren te monitoren maar in de installatie staat een enecsys net.monitor en daar kan ik de spanning per fase, het vermogen ed. op aflezen. Er is ook een programmamodus waarin je de limietspanning kan installen maar ik krijg geen toegang tot deze programmamodus (ttz ik weet niet hoe het moet).
Er staat een enecsys gateway om de data van de invertoren te monitoren maar in de installatie staat een enecsys net.monitor en daar kan ik de spanning per fase, het vermogen ed. op aflezen. Er is ook een programmamodus waarin je de limietspanning kan installen maar ik krijg geen toegang tot deze programmamodus (ttz ik weet niet hoe het moet).
Ik ken het systeem niet maar zou het kunnen dat de monitoring die je uit leest centraal zit (en dus nog stukken kabel naar de panelen) en dat de monitoring op te hoge netspanning in de micro omvormer zelf zit? Dat zou dan net die paar volt verschil kunnen zijn.
En helaas, dat mag niet niet aanpassen door de maximale spanning zomaar hoger te zetten op de omvormer. Dit moet een profiel hebben die uit gaat (of terug in vermogen) bij 253V. Dus alleen op te lossen door voldoende dikke kabels in huis of als de netbeheerder de spanning weet te verlagen.
En helaas, dat mag niet niet aanpassen door de maximale spanning zomaar hoger te zetten op de omvormer. Dit moet een profiel hebben die uit gaat (of terug in vermogen) bij 253V. Dus alleen op te lossen door voldoende dikke kabels in huis of als de netbeheerder de spanning weet te verlagen.
Dat verwachtte ik eigenlijk ook. De diameter van de bekabeling is voldoende gedimensioneerd. Ik wou enkel verifieren op welke waarde de maximale spanning nu is ingesteld zodat ik de netwerkbeheerder niet voor niets laat komen terwijl de problemen bij mijn instelling liggen. Maar zoals gezegd, ik heb geen handleding van die net.monitor module en kan dus niet eens kijken wat er ingesteld staat.
Heb zelf gezocht tot ik in de instelmode ben geraakt. De max. spanning is inderdaad ingesteld op 253V.
Pagina: 1