Router WAN port is unplugged

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-04 16:10
De situatie is als volgt:
- Ziggo connectbox modem in de woonkamer
- TP-link Archer AX72 in het kantoor (Achter in de tuin)
- Verbonden met CAT6 kabel +- 30m (met krimp connectoren)
*Kabel zelf is niet meer bij te komen, weggewerkt in plafond en tuin. Zelf gelegd, nu een jaar of twee geleden, was nieuw.

Gisterochtend deed mijn internet in het kantoor niet meer, nadat ik ging kijken gaf de router aan dat de WAN-port unplugged was. Dit is dus niet zo. Ik heb inmiddels van alles geprobeerd en ook nieuwe connectoren aan beide kanten erop gezet (die van Q-link, FTP connectoren / alleen heb ik een UTP kabel liggen, maakt dat uit?)

Maar nog steeds werkt het niet. Zou het probleem vanuit de modem of router kunnen liggen, dat het daar geen verbinding krijgt? De modem knippert soms heel eventjes groen en gaat dan uit. De router geeft 1x in de zoveel tijd een oranje knipper en WAN lamp is vervolgens ook uit.

Helaas heb ik geen kabeltester en is het pinksteren vandaag anders had ik dat even kunnen halen. Dus die optie valt volgens mij nu ook af.

Beste antwoord (via Wahied10 op 30-05-2023 13:34)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 20:55
Geen vaste kern kabel. Je kan het eens proberen met een keystone. Bijvoorbeeld deze: Keystone toolfree

Dat is nog het proberen waard voordat er een nieuwe kabel getrokken mag worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 30-05-2023 08:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:12
zou zeggen dat de kabel beschadigd is als het neit de connectors zijn

ze zien elkaar niet of nauwelijks
l1 probleem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03

FreakNL

Well do ya punk?

Of het probleem aan de modem router ligt kun je natuurlijk ook zonder kabeltester uitproberen.

Zet de ene kant van de kabel op een laptop en de andere kant van de kabel op een switch… En dan kijken of je link krijgt op je laptop…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
idd en andere poort op router proberen kan je ook nog doen

zelfs op de wan poort
kan je ook eens in lan1 steken
dan werken de meeste als switch als wan dc is

maar poorten die opeens kapot gaan.. lijkt me niet kabels wel zitten overal in muren en lopen soms muizen rond of gebeuren andere dingen

[ Voor 30% gewijzigd door boyette op 28-05-2023 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is het een cat6 kabel met flexibele aders of met massieve aders?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
Dank, helaas hebben de laptops tegenwoordig geen UTP ingang meer :( Even kijken hoe ik het uit kan vogelen. Heb een pc in het kantoor staan en als ik die direct aansluit geeft het aan dat hij geen verbinding heeft.
bartvl schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:29:
Is het een cat6 kabel met flexibele aders of met massieve aders?
Met flexibele aders en een vierkant plastic stuk in het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
Wahied10 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:31:
Dank, helaas hebben de laptops tegenwoordig geen UTP ingang meer :( Even kijken hoe ik het uit kan vogelen. Heb een pc in het kantoor staan en als ik die direct aansluit geeft het aan dat hij geen internettoegang heeft.

[...]

Met flexibele aders en een vierkant plastic stuk in het midden.
jawel maar niet die goedkope :)

maar je kan ook ff de router pakken en die meenemen naar de modem

met een korte kabel

hoe heb je die pc gedaan dan ?

is die kabel gewoon los?

anyway nog een aanwijzing dat het de kabel is

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 28-05-2023 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
boyette schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:36:
[...]

jawel maar niet die goedkope :)

maar je kan ook ff de router pakken en die meenemen naar de modem

met een korte kabel

hoe heb je die pc gedaan dan ?

is die kabel gewoon los?

anyway nog een aanwijzing dat het de kabel is
toon volledige bericht
Maar natuurlijk, dat ik hier niet zelf op ben gekomen :D
PC gewoon een ethernetkabel vanuit de router naar de PC. Die staan in dezelfde ruimte.

Dan zou ik dus een nieuwe kabel moeten trekken, maar die mogelijkheid is er dus niet... Is een draadloze verbinding tussen de modem en router mogelijk met een tussen'router' oid. Speel veelal CS, dus het liefst wel een stabiele verbinding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
als je CS speelt is dat niks draadloos
tenminste als het wat uit maakt of je wint of verliest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:27
Ik heb hetzelfde een keer gehad. Uiteindelijk bleek dat Ziggo mijn verbinding gesloten had omdat er SPAM vanaf mijn adres verstuurd zou zijn(ik vermoed iets vergelijkbaars bij jou, zeker als het ineens niet meer werkt). Bij mij was hierdoor de WAN verbinding ook unplugged.

Bij het bellen naar de helpdesk om in eerste instantie te melden dat er iets met mijn modem was, was dit niet bekend bij de helpdesk wat voor veel "ruis op de lijn" zorgde. Uiteindelijk ontving ik een brief thuis met stappen die ik kon doorlopen(antivirus draaien op je machines etc.). Met deze resultaten kun je Ziggo dsn verzoeken je internet weer te activeren.

Mogelijk kun je iets hiermee:
https://community.ziggo.n...rnet-blokkade/td-p/806755

Of googlen op ziggo blokkade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:23

Speedmaster

Make my day...

Wahied10 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 08:42:
[...

TP-link Archer AX72 in het kantoor (Achter in de tuin)

Speel veelal CS, dus het liefst wel een stabiele verbinding..
Dus eigenlijk is het geen kantoor maar een playroom.
😈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eerst de router bij de modem zetten inderdaad. Dan weet je of het de router en/of modem is…

Dit is wel een beetje basic troubleshooten wat je met logische nadenken ook zelf kunt uitvinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
Ik heb de router nu naast de modem gezet en met een andere korte kabel komt er signaal door.

Ik heb de lange kabel nu op de router gezet en aan de pc geplugd. Die lan poort knippert nu groen, uit, groen, uit…
EDIT: lan poort groen.

Als ik vervolgens op de routerpagina kijk heeft hij dus wel een verbinding, maar dan 10mbps full duplex (gewoonlijk 1000mbps) En volgens de computer is het netwerk gewoon verbonden.

Zou het dan toch de connector kunnen zijn? Heeft er iemand tips welke connector het beste is om te gebruiken? Of is een wandcontactdoos naast de router een beter idee?

[ Voor 7% gewijzigd door Wahied10 op 28-05-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22

sus

is druk :+

Weggewerkt in plafond en tuin. Hoe ligt dat in je tuin? In een buisje hoop ik?

Als die kabel zo “langs de schutting” loopt, of “droog” onder de dakgoot oid; zomaar kans dat die nu om zeep is door weersinvloeden. UV licht wat de buitenmantel poreus heeft gemaakt.

Ennieweejs; je kabel is om zeep. Die connector is niet van de een op de andere dag stuk - sterker, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wel dat kabels stuk gaan om bovenstaande redenen.

Voor een volgende keer: kabels altijd in een buisje, kan je ze altijd vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
sus schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:21:
Weggewerkt in plafond en tuin. Hoe ligt dat in je tuin? In een buisje hoop ik?

Als die kabel zo “langs de schutting” loopt, of “droog” onder de dakgoot oid; zomaar kans dat die nu om zeep is door weersinvloeden. UV licht wat de buitenmantel poreus heeft gemaakt.

Ennieweejs; je kabel is om zeep. Die connector is niet van de een op de andere dag stuk - sterker, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Wel dat kabels stuk gaan om bovenstaande redenen.

Voor een volgende keer: kabels altijd in een buisje, kan je ze altijd vervangen.
Kabels inderdaad in een goot door de tuin, voor de rest vrij tussen een verlaagd plafond en verder achter wat gipsplaten. Kan me namelijk niet voorstellen dat de kabel zelf ergens ineens stuk is gegaan. Met de connector heb ik wel eerder gedoe gehad, dat ie weer ging werken nadat ie anders lag.

Deze nieuwe connectors waren sowieso wat laster in te monteren aangezien de kleurtjes er niet soepel ingingen. Gister de halve dag mee bezig geweest 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:31
Een gewone utp kabel onbeschermd in de grond leggen is ook geen handige optie.

Mantel van de kabel kan wel iets hebben maar na verloop van tijd gaat het toch stuk, aders van de utp kabel hebben waarschijnlijk een nog mindere bescherming.

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
Sorry voor de verwarring, maar de kabel ligt in een daarvoor bestemde leiding/goot in de tuin. Dus niet los in de grond.

Zo “basic” ben ik (volgens mezelf) ook weer niet.. :D

[ Voor 138% gewijzigd door Wahied10 op 28-05-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als ik het zo lees dan:
- Solid cat6 kabel
- Kwaliteit onbekend, kan CCA zijn
- AWG onbekend, kan 23 zijn ivm moeilijke RJ45

Om duidelijkheid te hebben moeten we weten of de kabel CCA is en welke AWG.
Op basis daarvan kan je een 100% koper kabel trekken (gamma/praxis is CCA dus koop ergens waar je niet de verkeerde koopt).
RJ45 bestellen die geschikt is voor jouw AWG.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
Allereerst dank voor het meedenken/helpen.

- Het gaat om de volgende kabel: Q-link UTP kabel CAT 6 AWG 26 volgens de productomschrijving. Op de kabel zelf staat het volgende: q-link utp 4pr cat 6 cable

- AWG 26 geeft hij dus aan, maar ik lees op de reviews dat meerdere mensen dit betwisten :(

- Materiaal, staat koper.

Inderdaad een goede les om niet meer bij de Karwei dit soort dingen te kopen, geen gamma of praxis :D Maar snap dat het hetzelfde concept is.

Ik heb dus een kabeltester weten te lenen, dus dat ga ik zo maar eens proberen en kijken wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vergeet niet dat tuinen schuurtjes en ook huizen last kunnen hebben van kleine knagers die af en toe ook een kabeltje lusten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 08:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wahied10 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:27:
Allereerst dank voor het meedenken/helpen.

- Het gaat om de volgende kabel: Q-link UTP kabel CAT 6 AWG 26 volgens de productomschrijving. Op de kabel zelf staat het volgende: q-link utp 4pr cat 6 cable

- AWG 26 geeft hij dus aan, maar ik lees op de reviews dat meerdere mensen dit betwisten :(
Ik zou in ieder geval iets wat Cat6 inbouwkabel beweert te zijn betwisten als het AWG26 is. AWG is een omgekeerde maat Amerikanen..., dus AWG26 is dunner dan AWG24/23. AWG26 is binnen Cat6 alleen toegestaan in flexibele (korte) patch cables, voor stugge horizontal cables moet het minimaal AWG24 zijn :o

Als je
- Materiaal, staat koper.
Bedoel je dit :?

Dan is het inderdaad prima koperen patch cable - er staat letterlijk: "Flexibel" - maar geen stugge installatiedraad die je nodig hebt voor toepassingen zoals waar jij het voor gebruikt hebt.
Inderdaad een goede les om niet meer bij de Karwei dit soort dingen te kopen, geen gamma of praxis :D Maar snap dat het hetzelfde concept is.
Wat ook opvalt aan recensies:
Aders te dun voor stekkertjes
Geen wonder met zulke dunne aders...

Sowieso moet je installatiedraad niet met stekker afmonteren maar op een contactdoos of patch panel, maar als je al stekkers neemt moeten ze geschikt zijn voor de draaddikte. En dit zijn dunne adertjes; veel Cat6 stekkers zullen voor AWG24 bedoeld zijn, en hebben problemen met AWG23 (te dik) of AWG26 te dun

Het probleem is niet de bouwmarkt, het is dat je de verkeerde spullen voor een klus gebruikt op verkeerde manier.
Ik heb dus een kabeltester weten te lenen, dus dat ga ik zo maar eens proberen en kijken wat de uitkomst is.
Sowieso een goed idee. Meten is weten.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 29-05-2023 14:21 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
Zojuist testje uitgevoerd en er is signaal maar niet alle 8. Op het moment dat ik met het connectortje speel, wisselt het. Kan tot alle lampjes behalve 7 aan krijgen uiteindelijk..

Dus ik gok toch connector. Ga zo een wcd halen (toch bij de karwei) want al het andere is dicht. Fingers crossed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als het een solid kabel is kun je er idd beter een LSA WCD of keystone opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 08:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FreakNL schreef op maandag 29 mei 2023 @ 17:05:
Als het een solid kabel is kun je er idd beter een LSA WCD of keystone opzetten.
Ben bang dat het stranded is. Staat niet officieel bij specs, maar een van de 'voordelen' is "flexibel".

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt gelijk.

Dan gaat afmonteren op LSA ook lastig worden…

TS had beter hier eerst advies kunnen vragen alvorens hij de kabel ging leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
Oei, en wat kan ik nu toch nog het beste doen? Kabel ligt er en een andere kabel leggen is onmogelijk nu. Draadloos is ook geen optie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Laatst online: 21:22

sus

is druk :+

3 opties:
1) Knoop een nieuwe kabel aan je oude kabel, trekken maar.
2) Ga toch draadloos
3) Gebruik “homeplug”; internet via je stopcontacten. Maar als je draadloos al niet wil…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-05 09:08
Ik zou nieuwe kabel trekken, net zoals bovenstaande wordt genoemd. Ik heb het ook gisteren moeten doen, het is even een werkje, maar zeker in jouw geval zal ik de juiste benodigdheden kopen (qua kabel). Dan ben je er voor in de toekomst voorlopig vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:45
Wellicht is nieuwenkabel de enige oplossing maar ik zou persoonlijk eerst nog een keer nieuwe juiste kopjes met goede tang proberen te knijpen

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 30-05-2023 07:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Wahied10 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:10:
Oei, en wat kan ik nu toch nog het beste doen? Kabel ligt er en een andere kabel leggen is onmogelijk nu. Draadloos is ook geen optie..
Maak eens een foto van de kabel. Met het opschrift of een stukje ader gestript als je die lengte nog hebt. Dan is het voor ons ook niet gokken welke kabel het is.

Probeer het eens met een keystone. Je hebt "toolfree" keystones waarmee je zonder gereedschap de keystone aan de kabel kan maken. De keystone kan je netjes met een opbouwdoos aan de muur bevestigen. Een keystone is altijd beter dan een normale connector.

[ Voor 8% gewijzigd door RonnieKo op 30-05-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahied10
RonnieKo schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:21:
[...]

Maak eens een foto van de kabel. Met het opschrift of een stukje ader gestript als je die lengte nog hebt. Dan is het voor ons ook niet gokken welke kabel het is.

Probeer het eens met een keystone. Je hebt "toolfree" keystones waarmee je zonder gereedschap de keystone aan de kabel kan maken. De keystone kan je netjes met een opbouwdoos aan de muur bevestigen. Een keystone is altijd beter dan een normale connector.
Dank. Hierbij foto’s Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP8vxbn4HcnPZy6-4B0zcPvTyR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3g2WqVdY2s5cuiH9t6Qw4P4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXxg3cHOy3t0cha0CpJsvpWrbao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eEpYblkya0323IeCKjZr5RJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Geen vaste kern kabel. Je kan het eens proberen met een keystone. Bijvoorbeeld deze: Keystone toolfree

Dat is nog het proberen waard voordat er een nieuwe kabel getrokken mag worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 30-05-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nou ik heb nu ook keystones toolfree maar wat een drama, als ik hem aandruk dan heb in gigabit anders 100…
Ik vind het ondingen, liefste gewoon met patch tang afmonteren maar als je dat niet hebt goed kopje erop knijpen. Als je kopje hebt die hij de kabel hoort is dat niet dramatisch

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 30-05-2023 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
laurens0619 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:01:
Nou ik heb nu ook keystones toolfree maar wat een drama, als ik hem aandruk dan heb in gigabit anders 100…
Geen ervaring met de Hirschmann versies. Ik heb er nu een aantal in gebruik. Ik weet zo niet welk merk (volgens mij PeHa). Deze doen het heel goed. De verbinding is bij CAT5e gewoon 1 gigabit. Geen enkel probleem mee. Gebruik deze al jaren. Bij de uitbreiding ga ik ze weer gebruiken.

Als je moet aandrukken zit er iets niet goed met de draadjes. Dat betekent ergens van de 8 een slechte verbinding. Weet wel bij die van mij dat je het wel merkt als ze niet goed zitten. Dan willen ze niet sluiten en werkt het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:21
@laurens0619
Keystones (dus ook toolless RJ45's) hebben een LSA connector en zijn helemaal niet bruikbaar voor kabels met soepele aders, die zijn voor stugge aders.
Wat jij beschrijft duid erop dat je ze op een kabel met soepele aders hebt gebruikt.

Een LSA connector, heeft een vorkje waar een stugge aders tussen geduwd wordt waardoor de ader een beetje ingesneden wordt en zo een heel goede verbinding maakt, je zult begrijpen dat zoiets niet werkt met soepele aders.

Bij een gewone Rj45 wordt de soepele ader in een busje geduwd en als je dan met de tang knijpt wordt een pennetje tussen de draadjes van de soepele aders geduwd en het busje een beetje ingeknepen.

@Wahied10
Als je een standaard RJ45 voor AWG23 hebt en je gebruikt een veel dunnere AWG26 dan is het busje veel te groot en maakt dus slecht contact en kan het busje niet goed genoeg ingeknepen worden waardoor op den duur er ook nog makkelijk corrosie tussen kan komen.

Er zijn wel RJ45's voor dunne kabels zoals AWG26 te koop .
Na een snelle google vond ik deze al, maar er zullen vast wel meer leveranciers zijn die RJ45's voor AWG26 leveren.
https://kabelman.nl/produ...ker-cat-6a-awg-26-allteq/

Maar voor de duidelijkheid, vaste bekabeling hoort stugge aders te hebben en nooit afgemonteerd te worden op RJ45's maar op iets dat LSA connectoren heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V)
Deze kabel heb ik gebruikt:
https://www.elektramat.nl...6-kabel-rol-van-50-meter/

@Wahied10
Dat is idd soepele kern, daar zijn utp kopjes voor "ontworpen" dus zou gewoon moeten werken. Heb je wel goede kopjes/tang?
Wahied10 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:25:

Deze nieuwe connectors waren sowieso wat laster in te monteren aangezien de kleurtjes er niet soepel ingingen. Gister de halve dag mee bezig geweest 8)7
Dit geeft toch wat hoop dat het te fixen is met andere connectors. Als het allemaal niet zo soepel ging en lastig was dan is het grote kans dat het alsnog niet allemaal goed zit.

Heb je goede tang? anders deze vervangen
Wat voor sommige mensen ook fijn is, is om een kopje met doorsteekmontage te kopen, vooral voor mensen die niet erg ervaren zijn in het knijpen van kabels.

Ik denk dat de kern van het probleem ook de dunne aders zijn, kijken of je kopjes kunt vinden die hier beter bij passen zoals die Ben linkt of zoiets in doorsteek versie
https://www.netwerkkabel....6%20connector%20doorsteek

[ Voor 189% gewijzigd door laurens0619 op 30-05-2023 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
@laurens0619
Tja die specs zeggen wel dat het stugge kabel is, dus geschikt voor LSA.

Dan moet het aan het merk connector liggen, want normaal gesproken heeft een toolless RJ45 een LSA connector aan boord en mag het door jouw beschreven probleem niet optreden.

Maar connectors aan een kabel zetten blijft een lapmiddel, patchkabels koop je kant en klaar en vaste bekabeling monteer je af op een wcd of een patchpaneel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Ben(V)
of aan mijn skills :P
doe mij maar een patchpaneel of wcd idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik gruwel zelf ook van connectors aan een kabel zetten. Ik weet dat ik een hoop mensen hiermee tegen de schenen schop, maar ik ben het in deze eens met @Ben(V);

- Patchkabels koop je kant en klaar op lengte met gegoten connectors
- Installatiekabel koop je op de rol en monteer je middels LSA af op een patchpaneel, keystone, WCD, etc...

Al het andere is prutswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahied10
Zo, inmiddels alweer 12 connectoren en een meter of twee kabel verder, maaaar… OPGELOST!

Inderdaad, connectoren… priegelwerk, zonder eindresultaat. Gelukkig had ik een kabeltester en daarmee kon ik zien wat het signaal deed.
De connectoren (die op de kabel zouden moeten passen overigens) hadden telkens een andere ader die ze niet goed pakten. Het is gewoon niet te doen met een flexibele kabel.

Uiteindelijk de keystones erop gezet en ook die moesten een keer of 4 opnieuw om alles goed te hebben zonder storen.

Oplossing: Keystones. Goed opletten en telkens testen en uitsluiten.

Heeel blij dat de kabel gewoon nog werkt, wat ik al vermoedde. Viel me wel op dat men hier maar al te graag je een nieuwe kabel wil laten leggen 😂

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Tot over een jaar over wat als het weer stuk is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gaat bijna zeker weer voor problemen zorgen.
Keystones zijn volldedig ongeschikt voor kabel met flexible aders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Het is gewoon niet te doen met een flexibele kabel.
Utp kopjes zelf knijpen is juist ontworpen voor flexibele kabels en het is niet te doen met stugge kern :+
Keystones zijn weer ontworpen voor stugge kern en niet voor soepele. Alhoewel er ook keystones voor soepele kern bestaan. Het is dus wel bijzonder dat het je juist met keystones nu gelukt is

Mijn gok is dat het ergens mis gaat in de combinatie van:
- Te dunne kabel aders
- UTP knijpen skill
- Juiste kopjes
- Juiste tang

Afijn het werkt nu, hopelijk permanent :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Mooi dat het nu weer werkt. Als het weer slecht is dan weet je dat je met de aansluitingen aan de gang mag :) Dan weet je ook alle alternatieven ;) succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wahied10
laurens0619 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:46:
[...]

Utp kopjes zelf knijpen is juist ontworpen voor flexibele kabels en het is niet te doen met stugge kern :+
Keystones zijn weer ontworpen voor stugge kern en niet voor soepele. Alhoewel er ook keystones voor soepele kern bestaan. Het is dus wel bijzonder dat het je juist met keystones nu gelukt is

Mijn gok is dat het ergens mis gaat in de combinatie van:
- Te dunne kabel aders
- UTP knijpen skill
- Juiste kopjes
- Juiste tang

Afijn het werkt nu, hopelijk permanent :)
Ja alleen had ik een kabel, connector en tang die alledrie bij elkaar zouden horen volgens de verkoper.. toch lukte het niet. Aan m’n skills zou het inderdaad kunnen liggen, want heb het nog niet zo heel vaak gedaan (lees hier en daar dat sommigen het meer dan honderd keer gedaan hebben).

Mijn grote fout is het leggen van de kabel geweest. Bij de karwei destijds advies gevraagd, alleen zijn dat natuurlijk geen Tweakers.
Volgende keer ga ik voor een dikkere kabel in een kogelvrij gepantserde buis… weer wat geleerd.

Voor nu werkt het prima en duimen dat het niet meer mis gaat.
Pagina: 1