Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd nieuwe PC, want ik heb echt 0 verstand.

Pagina: 1
Acties:
  • 878 views

Vraag

• Loekazz
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2023
Lieve mensen van het Tweakers forum, ik heb jullie hulp nodig. Ik heb momenteel alleen een laptop en ik merk toch dat ik behoefte heb aan een iets krachtigere machine. Het enige probleem is dat ik echt 0 verstand heb van het bouwen van een PC, welke onderdelen goed zijn en met elkaar werken, etc. Ik wil jullie dan ook vrij de ruimte geven om helemaal los te gaan :')

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De voornaamste dingen die ik wil doen met de desktop is gamen. De games die ik speel zijn o.a. WoW, Divinity Original Sin 2, De Sims, Hades, Planet Coaster, en Baldur's Gate 3. Ik zou het fijn vinden als de PC de games zonder moeite kan draaien. Ultra settings is leuk als het makkelijk te halen is, maar heeft zeker niet de prioriteit (en ik betwijfel of ik überhaupt het verschil zie).
Daarnaast speel ik ook veel DND online, en sommige programma's die ik gebruik vallen mijn laptop vrij zwaar, dus ik zou het fijn vinden als de PC deze soepel kan draaien. Het gaat dan om de programma's Dungeon Alchemist en Foundry VTT. Als ik deze open kan hebben met op een tweede scherm een stuk of 25 tabbladen dan maak je mij enorm gelukkig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
2000-2500 euro. Zou fijn zijn als het daarvoor ook geassembleerd kan, want again, ik heb echt 0 verstand. Mocht deze prijs echt niet toereikend zijn voor wat ik op mijn wenslijst heb staan, laat het dan ook weten <3

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Echt 0

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen flauw idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vertrouw op jullie expertise.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het mogelijk is graag proberen om de PC niet al te luid te laten zijn. En ik zou het ook fijn vinden als de PC minstens 5 jaar mee kan. Er mag best wat meer worden uitgegeven om 'm wat meer toekomstbestendig te maken.

Ga je overklokken?
Ik weet niet eens wat het is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou het enorm waarderen als jullie me kunnen helpen met het bij elkaar zoeken van de juiste combinatie aan onderdelen voor een PC _/-\o_ Of als ik echt onredelijke eisen heb gesteld, laat het me dan ook aub weten, dan weet ik ook waar ik aan toe ben hahaha.

Alle reacties

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Heb je al gekeken bij de "best buy Guide"?

review: Desktop Best Buy Guide - Mei 2022

Dit is best een dik systeem welke binnen je budget past.
Ik vermoed dat je ook prima weg kunt met de variant van ~€1.000,- gezien de spellen die je speelt.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Loekazz schreef op zondag 28 mei 2023 @ 01:15:
Lieve mensen van het Tweakers forum, ik heb jullie hulp nodig. Ik heb momenteel alleen een laptop en ik merk toch dat ik behoefte heb aan een iets krachtigere machine. Het enige probleem is dat ik echt 0 verstand heb van het bouwen van een PC, welke onderdelen goed zijn en met elkaar werken, etc. Ik wil jullie dan ook vrij de ruimte geven om helemaal los te gaan :')

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De voornaamste dingen die ik wil doen met de desktop is gamen. De games die ik speel zijn o.a. WoW, Divinity Original Sin 2, De Sims, Hades, Planet Coaster, en Baldur's Gate 3. Ik zou het fijn vinden als de PC de games zonder moeite kan draaien. Ultra settings is leuk als het makkelijk te halen is, maar heeft zeker niet de prioriteit (en ik betwijfel of ik überhaupt het verschil zie).
Daarnaast speel ik ook veel DND online, en sommige programma's die ik gebruik vallen mijn laptop vrij zwaar, dus ik zou het fijn vinden als de PC deze soepel kan draaien. Het gaat dan om de programma's Dungeon Alchemist en Foundry VTT. Als ik deze open kan hebben met op een tweede scherm een stuk of 25 tabbladen dan maak je mij enorm gelukkig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
2000-2500 euro. Zou fijn zijn als het daarvoor ook geassembleerd kan, want again, ik heb echt 0 verstand. Mocht deze prijs echt niet toereikend zijn voor wat ik op mijn wenslijst heb staan, laat het dan ook weten <3

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Echt 0

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen flauw idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vertrouw op jullie expertise.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Als het mogelijk is graag proberen om de PC niet al te luid te laten zijn. En ik zou het ook fijn vinden als de PC minstens 5 jaar mee kan. Er mag best wat meer worden uitgegeven om 'm wat meer toekomstbestendig te maken.

Ga je overklokken?
Ik weet niet eens wat het is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik zou het enorm waarderen als jullie me kunnen helpen met het bij elkaar zoeken van de juiste combinatie aan onderdelen voor een PC _/-\o_ Of als ik echt onredelijke eisen heb gesteld, laat het me dan ook aub weten, dan weet ik ook waar ik aan toe ben hahaha.
Eens met @Accretion dat je niet zo'n dure pc nodig hebt voor de games die je wilt spelen, waarvan ik aanneem dat je dit op fullhd doet.

Als je er geen verstand van hebt zul je ook niet zelf de pc willen bouwen of Windows installeren. Er zijn shops die dat voor je willen doen, maar dan ben je al snel €150-€200 extra kwijt aan assemblage kosten.

Ik adviseer je daarom eens rond te neuzen op Agando. Zij hebben een enorm assortiment gaming pc's tegen erg aantrekkelijke prijzen. Bijvoorbeeld iets als dit:

https://www.agando-shop.nl/product_info.php/info/p1791

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31
Welkom op tweakers. Voor iemand met 0 verstand heb je een heel verstandige keuze gemaakt door hier op tweakers te komen.

1) De best buy guide is een goede start.

2) PC's bouwen is tegenwoordig iets makkelijker dan vroeger. Met online hulp kun je het op zich zelf leren.

3) Waar woon je? Welke plaats of regio? Misschien wil een tweaker je helpen. Ik heb zelf een week vrij en vind het bouwen leuk. Ik zou het niet helemaal gratis doen, maar wel goedkoper en beter dan een winkel. Alleen dan zonder garantie op assemblage. 50 euro is een redelijke vergoeding. En dan kun je zelf meekijken en leren van een pro.
Ik zit in het noorden ergens.

4) Qua wensen, dsn kom je denk ik wel op de 2000 euro inderdaad. Er moet ook randapparatuur bij, neem ik aan. FullHD zou ik niet doen, zeker een stapje of zelfs twee hoger qua scherm en voor Planet Coaster en 5 jaar vooruit kunnen, dan is er wel serieuze hardware nodig.

5) Windows kost normaal ruim 100 euro, maar ik koop het voor 15 euro. Ga dat hier verder niet promoten, maar je kunt mij een DM sturen voor meer informatie of zelf op Google zoeken naar hoe dat werkt.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Eerste vraag is inderdaad heb je al een toetsenbord muis en monitor, of zijn deze aan vervanging toe? Welke monitoren heb je?

Rest van het verhaal is eigenlijk al vermeld, je noemt geen zware games dus bijna elke build van zo'n 1250 euro is prima.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De BBG's zijn inderdaad een mooi uitgangspunt maar op basis van de games die genoemd worden voldoet moderne low-end hardware al. Een Ryzen 5600 en RX6600 zouden bijvoorbeeld misschien al genoeg zijn, dan ben je echt klaar voor een fractie van de genoemde prijzen. Nou is iets krachtigers voor toekomstbestendigheid niet per se verkeerd, maar hou wel in het achterhoofd: in veel topics waar het gaat over aanschaf van nieuwe hardware (AM5, Intel 13xxx, RTX40x0, etc.) is dat voor gebruikers die al na een paar jaar upgraden. Dan is die éne generatie het verschil tussen wel of geen zinnige upgrade. Maar bij een gebruiker die van iets rete-traags naar iets moderns gaat is die laatste 20% aan prestaties misschien nauwelijks merkbaar. Ik ging zelf van een i5 2400 naar een i5 12400, of je nou 500% of 600% prestatiewinst hebt, tja... :P

@Loekazz, voor het beeld, welke laptop heb je nu? Als je een laptop met recente hardware hebt en die is te traag dan heb je schijnbaar high-end spul nodig. Maar ik vermoed dat het, behalve een laptop, ook nog een wat ouder/trager model is (of gewoon enkel zonder goede videokaart)?

Overklokken: lekker laten zitten, naar mijn mening. Alleen doen als je het interessant vindt, niet omdat je daar je prestaties op gaat baseren. Huidige hardware heeft toch al hippe dynamische kloksnelheden die overklokken deels overbodig maken, je wint er relatief weinig mee.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 28-05-2023 08:57 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Zoals in een eerdere post gemeld zou ik als je echt geen verstand hebt van pc's het toch echt niet zelf gaan bouwen. Aanbod van een medetweaker is super goed bedoeld maar je mist wel garantie op de assemblage. Om je echt goed verder te helpen hebben we eigenlijk wat meer info van je nodig inderdaad. Zoals anderen al hebben gezegd, welke randapparatuur heb je al? Als je budget is voor een pc, monitor, toetsenbord en muis, dan heb je rond de €1500 en €2000 wel nodig, afhankelijk van of je het geld kunt missen of niet.

Als je het systeem compleet wil kopen heb je basically 2 opties. Kopen via een shop als Agando die voorgedefinieerd builds verkopen (al kun je onderdelen wel aanpassen, maar dan wordt het meteen erg duur). Voordeel de build komt tegen scherpe prijzen inclusief Windows en garantie. Nadeel is dat onderdelen niet altijd top tier zijn.

Optie 2 is om te kopen bij bekendere Nederlandse webshops waar je zelf de onderdelen kunt samenstellen en de shop de pc voor je in elkaar zet. Voordeel is dus dat je top tier onderdelen hebt en garantie. Nadeel je hebt niet altijd de scherpste prijs en betaalt best wat voor assemblage en Windows licentie. Windows zou ik zoals eerder gemeld dan ook altijd zelf kopen en installeren, dan ben je voor een tientje klaar.

Hoe dan ook krijg je altijd prima advies hier op tweakers, dus als je ons van wat meer info voorziet heb je binnenkort ongetwijfeld een prachtig werkend systeem!

• Loekazz
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-12-2023
Excuses voor het late antwoord! (Ik was helemaal vergeten te kijken...)
Ten eerste alvast heel erg bedankt voor de reacties!

Om een aantal van de vragen te beantwoorden:
1) Mijn laptop is een tweedehands gaming laptop. De specs zijn volgens mij vrij goed, en de games die ik speel gaan ook niet traag, maar hij heeft met een aantal zaken wel echt moeite (Bijv. Als ik Foundry VTT open heb kan ik niet zo soepel switchen naar mijn Chrome tabs, en als ik Dungeon Alchemist probeer te openen ligt ie minstens 10 minuten op z'n gat). Dus ik zoek eigenlijk een PC die de laptop kan overtreffen. Ik heb 'm nu niet bij de hand, maar zal zodra ik thuis ben even de specs posten.

2) Ik heb inderdaad geen randapparatuur, daar heb ik nog extra budget voor opzij gezet naast de 2000-2500 die ik hier heb genoemd!

3) Ik zal naar websites zoals Agando kijken, en ik kijk ook wel even naar de Best Buy Guide, maar ik heb dus echt geen idee welke builds ik dan moet hebben om aan mijn wensen te voldoen.

4) Eventueel kan ik wat vrienden inschakelen om de PC te bouwen, vinden ze leuk :P Maar ik heb er ook geen probleem mee om wat extra te betalen voor assemblage incl. garantie.

5) Zelfde geldt voor toekomstbestendigheid. Heb er geen probleem mee om daarvoor wat extra neer te leggen.

• Digibyter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-06 14:55
Ik ben zelf alles bij elkaar aan het zoeken voor een game pc die op 1440p de meeste games op ultra settings met 120FPS+ kan draaien. Obv advies van Kasj ben ik op het volgende uitgekomen, het is toekomstbestendig en past makkelijk binnen jouw budget.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 248,-€ 248,-
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 175,96€ 175,96
1VideokaartenPowercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6€ 569,-€ 569,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air RGB Black TG Clear€ 86,37€ 86,37
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,85€ 31,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 108,90€ 108,90
1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 108,50€ 108,50
Totaal€ 1.328,58

Enige twijfel punt van mij is nog het moederbord.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.