Oude zonneboiler vervangen door zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik wil graag zonnepanelen op mijn dak laten plaatsen en ik heb wat advies nodig.

Ons dak aan de voorkant ligt op het westzuidwesten, aan de achterkant op het oostnoordoosten. De dakhelling is aan beide kanten 35 graden. Aan de voorkant loopt een deel van het dak tot aan de eerste verdieping door naar beneden en dit stuk dak staat vanaf eind van de middag in de schaduw van de bomen voor de deur.

Luchtfoto met ons dak tussen de rode lijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3CMD8Nuv-Me21X229G61lvhmYmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i39jLme0g4laGpiJxrhXhWjB.png?f=fotoalbum_large

De vorige eigenaar heeft in 1990 een zonneboiler laten aanleggen. Dit bestaat uit twee collectoren op het dak aan de voorkant en een voorraadvat van (ik schat) 250 liter op de zolder. Dit systeem is dus al lang voorbij de garantie, maar lijkt nog prima te werken. Het is wel een verouderd systeem wat nauwelijks informatie geeft over de status van het systeem en de opbrengst. Er is één lampje dat aangeeft op de pomp aan staat en één voor als het water de maximale temperatuur heeft bereikt (95 graden volgens de vorige bewoner, het is in ieder geval gevaarlijk heet). Ik heb sinds een dag de CV ketel uitgeschakeld en we hebben tot nu toe 's avonds en 's ochtends warm water gehad dus op zonnige dagen voorziet het systeem volledig in onze warm water behoefte. In de winter slaat de pomp van de zonneboiler zelden aan dus dan is de opbrengst nihil.

Ik heb de mogelijkheden voor zonnepanelen plaatsen telefonisch met Coolblue besproken. De zeer vriendelijke medewerker vertelde me dat er waarschijnlijk zeker vijf panelen aan de voorkant naast de zonnecollectoren en het dakraam zouden passen en dan nog drie aan de achterkant. Op die manier hebben we ook 's ochtends al zonnestroom, wat mij met het oog op het einde van de salderingsregeling voordelig lijkt. De andere optie was alles aan de voorkant leggen.

In de offerte heeft Coolblue echter alle panelen aan de voorkant ingetekend (en dus over de zonneboiler heen). Ik neem aan dat ze hebben berekend dat dit de hoogste opbrengst geeft, maar daar in hebben ze natuurlijk niet de kosten van het verwijderen van de zonneboiler meegenomen (snelle schatting van iemand die dat voor ons kan doen is 1200-1300 euro).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QY46ZUn2Qtze6v7GD-xyjOdaxhU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AFPnntUKgeuMeV2n33KEawyS.png?f=user_large

Wat is nou verstandig? Als het echt veel voordeliger is qua opbrengst om alle panelen aan de voorkant te leggen dan wil ik wel overwegen om om de zonneboiler te verwijderen, maar het voelt ook zonde om geld uit te geven om een besparingsmaatregel ongedaan te maken. Aan de andere kant weet ik niet hoeveel gas die zonneboiler ons bespaard, en wat voor onderhoudskosten ik er kan verwachten omdat het al zo'n oud systeem is. Als ik er toch binnen een paar jaar vanaf moet dan doe ik het liever nu zodat de zonnepanelen ten minste een beetje netjes naast elkaar kunnen liggen i.p.v. zo'n lappendeken. Kortom, een hoop overwegingen, maar ik heb te weinig informatie om een onderbouwde beslissing te nemen. Ik ben benieuwd wat de experts er van vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:52
Lijkt me dat het het overwegen waard is om gewoon een iets lagere opbrengst van zonnepanelen te accepteren ten voordele van de warmte opbrengst.

Verder,
  • neem een m³ gas aan als 8 tot 10 kWh warmte
  • meet eens met een emmer hoeveel waterobrengst er uit de douch komt per minuut (of 10 seconden)
  • dan, meet de koud water temperatuur,
    dan kan je met verschil tot douche temperatuur, wateropbrengst en jullie dagelijkse tijd onder de douche een idee krijgen over hoeveel Joule (Wh) er aan warmte per dag naar het water gaat
Zelf verbuik ik een m³ of 10 in de zomer per persoon aan koken en douchen per maand. Dus met twee personen 200 kWh aan energie?

overigens is hier een voorbeeld van een willekeurige zonneboiler te vinden.

Wat ik ook zou overwegen is de uitfasering van de salderings regeling. Warm water in je boiler gaat nooit voor negatieve prijzen de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-08 14:14
Wat er is gebeurt denk ik, is dat hetgeen je hebt besproken (panelen oost en west) later door hogerhand is afgedaan als niet slim, de opbrengst van de concurrent kan hoger uitvallen want die adviseren alles op west zuid west, dus vandaar dat je die optie niet hebt gekregen.

Begrijp goed dat dergelijke organisaties niet happig zijn op "spannende opstellingen" die kostbaar kunnen zijn voor hun (twee dakdelen kost meer tijd dus geld). Tevens werkt men vaak op provisiebasis dus een klant verliezen kost de verkoper geld, dus de meest populaire optie is dan aanbieden wat het voordeligst is en op papier meer opbrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ja, de PV moet eruit en panelen ervoor in de plaats. die leveren netto veel meer nuttige energie op dan PV.

een hete tank met water is leuk maar vrij nutteloos in de zomer en in de winter heb je er niks aan als je PV niks meer doet. de zonnepanelen doen dan nog wel wat en je kan de aankomende jaren nog gewoon salderen.

de energie die je uit zonnepanelen haalt kan je in een warmtepomp stoppen om warm water te maken, dat levert je meer en nuttigere warmte op.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 27-05-2023 22:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen