Hi Tweakers,
Mijn RAID0-config viel gisteren weg. Ik maak tussentijds back-ups, maar deze failure zit daar precies tussenin. Het overgrote deel is te herdownloaden, maar er zit ook afstudeerwerk tussen en dat wil ik z.s.m. recoveren.
Ik heb eerder gehad dat de RAID config weg was toen de CMOS leeg was. Toen was het een kwestie van de adapter re-enabelen en de RAID opnieuw koppelen. Echter is het nu anders en lijkt een van de HDD's het probleem.
Gigabyte Z77X-D3H (rev 1.1)
CoolerMaster HAF-XM met X-dock voor 2x 3,5" SATA - hier zitten disk 0 en 1 op
[overige specs n.v.t. voor dit probleem]
Marvell 88SE91xx RAIDcontroller (ingebouwd op mobo)
RAID0 - 64KB striping - WriteBack
disk 0 -ST1000DM003-9YN162
disk 1 ST1000DM003-1CH162
De HDD's hebben flink wat PoH's en LBA's written. De 1CH-disk heeft al wat reallocated sectors en is niet de nieuwste meer, maar werkte altijd prima tot gister. Ik wil de verloren data nog herstellen als dat kan.
Edit: in Eventvwr geen Marvell-events (driver en software installed). 9YN is in de BIOS assigned, de 1CH-disk 'free' en dus zichtbaar in Windows. Beide disks wel zichtbaar in devmgr > marvell > busrelaties. Het lijkt dus echt op hardware/firmwareniveau ergens stuk te gaan waardoor 1CH continu uit de array valt.
Heeft iemand nog suggesties of oplossingen? Onderstaand wat foto's van m'n troubleshooting.
:strip_exif()/f/image/IxhZUY3tt563I5Meq48PKMnG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LswHI92rF8ju5SyQHCyyJLaN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q9G8xf7MSXeq6F16YFWODMG9.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn RAID0-config viel gisteren weg. Ik maak tussentijds back-ups, maar deze failure zit daar precies tussenin. Het overgrote deel is te herdownloaden, maar er zit ook afstudeerwerk tussen en dat wil ik z.s.m. recoveren.
Ik heb eerder gehad dat de RAID config weg was toen de CMOS leeg was. Toen was het een kwestie van de adapter re-enabelen en de RAID opnieuw koppelen. Echter is het nu anders en lijkt een van de HDD's het probleem.
Het probleem
Gisteren zag ik dat System Volume Info 450GB was (op 2TB totaal). Dat heb ik gefixt door de index-optie te disabelen. Vlak hierna vial de partitie (en de array dus) weg. Na reboots/checks zag ik in de Marvell RAID-BIOS dat disk 1 (1CH162) niet meer "assigned" maar "free" was. De RAID0-config blijft offline en het initialiseren duurt enorm lang bij boot.Set-up
Windows 10 22H2 x64 build 19045.2965Gigabyte Z77X-D3H (rev 1.1)
CoolerMaster HAF-XM met X-dock voor 2x 3,5" SATA - hier zitten disk 0 en 1 op
[overige specs n.v.t. voor dit probleem]
Marvell 88SE91xx RAIDcontroller (ingebouwd op mobo)
RAID0 - 64KB striping - WriteBack
disk 0 -ST1000DM003-9YN162
disk 1 ST1000DM003-1CH162
Geprobeerd
- Via UltimatebootCD SMART-data uitgelezen
- Via UltimatebootCD sector checks gedaan - 9YN helemaal prima, 1CH failde al bij 10%
- Nog niet van RAID naar AHCI gezet omdat anders de RAID-data weg is
- Bij rebuilden van de disks 1:1 dezelfde settings gehouden
- HDD's fysiek reseated[, geen verschil/li]
- HDD's onderling fysiek geswapt, probleem ligt niet aan de kabels of connectors
- Disks re-assignen - mislukte op en af. Uiteindelijk re-assigned maar 1CH valt na boot van assigned naar free.
SMART - ST1000DM003-1CH162
- Reallocated sector count - 1743
- Current pending sector count - 2433
- Offline uncorrectable - 2433
- Reported uncorrectable - 94
- PoH count: 16429 hours
SMART - ST1000DM003-9YN162
- Reallocated sector count - 0
- Current pending sector count - 0
- Offline uncorrectable - 0
- Reported uncorrectable - 0
- PoH count: 22415 hours
Vraag
Ik heb al veel gezocht, de manual doorgespit maar krijg 't niet gefixt. Het reallocaten van bad sectors gaat bij de ST1000DM003-reeks gewoon op hardwareniveau dus ik wil niet softwarematig sectoren gaan reallocaten, want dat gaat sowieso fout. Ik heb helaas geen identieke controller om te crosstesten, maar vermoed de 1CH-disk.De HDD's hebben flink wat PoH's en LBA's written. De 1CH-disk heeft al wat reallocated sectors en is niet de nieuwste meer, maar werkte altijd prima tot gister. Ik wil de verloren data nog herstellen als dat kan.
Edit: in Eventvwr geen Marvell-events (driver en software installed). 9YN is in de BIOS assigned, de 1CH-disk 'free' en dus zichtbaar in Windows. Beide disks wel zichtbaar in devmgr > marvell > busrelaties. Het lijkt dus echt op hardware/firmwareniveau ergens stuk te gaan waardoor 1CH continu uit de array valt.
Heeft iemand nog suggesties of oplossingen? Onderstaand wat foto's van m'n troubleshooting.
:strip_exif()/f/image/IxhZUY3tt563I5Meq48PKMnG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LswHI92rF8ju5SyQHCyyJLaN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q9G8xf7MSXeq6F16YFWODMG9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fYTkMyr8TZ5QJ9wmMSr05itJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Processorkoeler op 27-05-2023 15:12 ]