Actieve subwoofer ??

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ok pas op domme vragen.
1 Wat houdt een actieve subwoofer precies in. Op mijn sony dolby surround versterkertje kan ik er een aansluiten maar wat is het voordeel en wat is het verschil met een passieve.
2. Er zit een soort coak verbinding op versterker zit die ook autmatisch op de actieve subwoover.
3. Welke raden jullie aan later komt hij waarschijnlijk op een DTS versterker

thx voor de moeite

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Een actieve sub heeft z'n eigen versterker aan boord.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
en is dus duurder

Verwijderd

en dus een mooier geluid. Ik heb hier dus ook veel naar zitten luisteren in de winkels en uiteindelijk hebben we hier voor de Bose gekozen met een actieve sub. Zonder doe je jezelf gewoon echt tekort met zo'n set. Maar jah ze zijn reteduur.... L'( anders had ik er ook 1 bij mij op de kamer staan.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
wat is reteduur ???

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:23

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 02 september 2001 20:48 schreef TrailBlazer het volgende:
wat is reteduur ???
Vanaf 600 piek heb je wel een actieve sub.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoeveel wil je dr aan besteden?

Als je een beetje serieus dobly en dts geluid wil kun je niet zonder. Aangezien er op de dvd's een apart signaal (lfe) zit voor subwoofers mis je een hoop zonder.

Verwijderd

Bouw er zelf 1. Check [topic=173190/1/50]

Verwijderd

1 Het is een kast met een wooferm versterker en filter ineen.

2 Coax? bedoel je niet gewoon cinch/tulp?

3 Tsja. Belangrijkere vraag: Heb je er uberhaupt een nodig?
Een subwoofer is bedoelt als aanvulling voor het allerlaagste gepruttel (onder +/- 40-50Hz) waar doorsnee luidspekers het niet leuk meer vinden.
Met een beetje speakers heb je voor 'gewone' muziek geen sub nodig. Wil je harde bassen (de bekende tienerkamer geluiden) dan is een sub wel leuk
Voor gewone muziek heb je aan een klein vermogen meer dan zat (80W is plenty op een 25cm speaker).
Ga je heftige films bekijken dan wil je natuurlijk wel dat de buren het ook horen, en dan zul je een grotere sub nodig hebben. Hoe groter hoe duurder.
Kijk eerst eens hoe het gaat zonder sub.
Ga dan eens fijn met de decoupeerzaag aan de klier en maak een simpel subkastje van een liter of 60, prop daar een oude woofer in, amp erachter, filter ertussen, en kijk of je film er dan beter uitziet. Zoja, dan ga je winkelen, zonee dan spaar je jezelf een hoop geld uit.

Een paar dingen om op te letten bij een sub:
- Instelbaar filter, bij voorkeur parametrisch
- Fase schakelaar, bij voorkeur instelbaar, maar dat is duur.
- Is het een gepoortte of gesloten kast? (ivm poortruis bij extreme wapperingen)
- Wat is het freq bereik. Het is bedoelt als aanvulling, dus als je gewone speakers al hun onderste -3db bij 40Hz hebben, hoeft de sub echt geen bovenste -3db bij 100Hz te hebben.
- Hoe groot is de woofer, en hoeveel vermogen zit erachter? 60 cm woofer met 40 watt kan nooit wat worden. 30cm met 250 watt is leuker.
- Hoe lager hij doorloopt, hoe fijner.

Subs laten zich zeer moeilijk demonstreren in winkels, tenzij er een echte luisterkamer is ingericht. Eenmaal thuis zul je ook flink met het meubulair moeten sjouwen voordat je de perfecte plek hebt gevonden.

Zo, weer een beetje ot, maar wel onderhoudend toch?

• Jag
  • Laatst online: 08:57

Jag

Op zondag 02 september 2001 20:57 schreef froppie het volgende:
Een paar dingen om op te letten bij een sub:
- Instelbaar filter, bij voorkeur parametrisch
- Hoe groot is de woofer, en hoeveel vermogen zit erachter? 60 cm woofer met 40 watt kan nooit wat worden. 30cm met 250 watt is leuker.
Een parametrische filter. Dat is wel een hele bijzondere filter :P. Ik weet niet wat je wel bedoelt, maar een parametrische filter bestaat niet.

En jouw vermogen verhaal en grote van de speaker klopt ook absoluut niet. Het is helemaal niet zo dat je voor een grotere speaker meer vermogen nodig hebt. Dat zou alleen maar zo zijn als een grotere speaker minder gevoelig zou zijn, maar dat is helemaal niet zo (in de PA wereld worden vooral 18-inch drivers gebruikt voor het laag, en gevoeligheid is één van de belangrijkste eigenschappen van een PA speaker).
Je gevoel zegt misschien dat je een "krachtigere" versterker nodig hebt voor een grote driver, maar zo werkt het niet.

Edit: ik was het trouwens wel erg eens met de rest van je post.

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 21:06 schreef Jag het volgende:

Een parametrische filter. Dat is wel een hele bijzondere filter :P. Ik weet niet wat je wel bedoelt, maar een parametrische filter bestaat niet.
Bareuh. Het woordenboek ligt hier ver vandaan. :)
Ik bedoel zo'n filter/ding/geval waarbij je bv van een bandpass filter kunt instellen hoe breed, rond hoeveel Hz, en hoeveel Db. Snappos?

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 18:32

Eraser127

Nijkerk

wat is reteduur ???
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg duur :P

My Discogs

Verwijderd

ik heb hier een actieve sup van jvc
16cm speaker 60watt piek 40watt contenu kost 400piek
en bij films kan je echt niet zonder.
mis je echt het verschil als je hem uit zet.

Verwijderd

wat is reteduur ???
Is het nou reteduur of reteNduur? :)

• Jag
  • Laatst online: 08:57

Jag

Op zondag 02 september 2001 21:21 schreef froppie het volgende:

[..]

Bareuh. Het woordenboek ligt hier ver vandaan. :)
Ik bedoel zo'n filter/ding/geval waarbij je bv van een bandpass filter kunt instellen hoe breed, rond hoeveel Hz, en hoeveel Db. Snappos?
Je bedoelt dat je kunt instellen wat de kantelfrequentie is en de slope van de filter. De meeste subs zullen het eerste wel hebben, maar het tweede :? Ik weet dat XTA van die mooie apparaatjes maakt waarin je meerdere crossovers kan kiezen (Linkwitz-Riley, Butterworth of Bessel). Maar dat is een hele dure digitale signal processor voor professioneel gebruik. Ik denk niet dat je dat snel op subs zal vinden :).

• Opa
  • Laatst online: 18-08 16:57

Opa

Nu Multifocaal!

Actieve sub sluit je aan op een LFE (low frequencies enhancement) uitgang op je versterker. Is realistischer dan een passieve sub.

Voorbeelden van actieve subs:

Eltax Atomic A8 f399
Paradigm PDR8 f499
Paradigm PDR10 f599
Paradigm PS1000 f899

En dan moet het echte werk nog beginnen.
(bijvoorbeeld de M&K MX-350 THX. 350 watt en "just short of breathtaking". Prijs? Reken op 8000. (£2100 in UK)

(Dit zijn Richersounds.nl prijzen)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• JT
  • Laatst online: 10:28

JT

VETAK y0

Wat ik ook een heel verschil vind, is met films. De bas is niet zozeer harder ofzo, maar veel meer 'aanwezig'. Bijvoorbeeld met Jurassic Park zal je de bas veel eerder voelen op het zelfde geluidsniveau. Dat kom omdat de versterker gebouwd is op de woofer waardoor die veel meer lucht kan verplaatsen.

En een sub is niet alleen voor alles lager dan 50 hz, ook voor alles lager dan 100 hz. Hoger zou ik niet doen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Goede hoofdspeaker kopen en die sub troep met alle ellende vandien maar snel vergeten. Goed instellen kun je zelf wel vergeten, de betaalbare zijn veel te langzaam en te boemerig. Klankkleur verrandering, etc

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je moet idd oppassen, subs van onder de 700 gulden geven vaak een zoemende vervorming.. erg lelijk, ik heb er samen met een vriend van mij een paar geluisterd zelfs die van Jamo had dat (waarvan je het toch niet zou verwachten). Nu heeft hij een 120W met 2 woofers, merk ben ik ff vergeten, maar die was ~900 piek, maar hij was het extra geld zeker waard. Als je een cd'tje meeneemt om te luisteren moet je niet alleen trance mee nemen, maar ook wat andere muziek. Wij hadden bijv. Hotel California van The Eagles en de bassdrum daarin was op die sub die hij nu heeft echt superzuiver en op die andere eigenlijk gewoon niet mooi.

Verwijderd

nou over de prijs, bij de Bose scheelde et ons 1300 tov van een set met een passieve sub. maw die sub zelf zal over de 2000 zitten denk ik zow. Maar het geluid, ow man.........ff da hool - meet her @ the love parade aanzetten :P arme buren

• JT

JT

VETAK y0

Zal gerust, maar kwalitatief ben ik niet te spreken over B*s*.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 13:29

Haaguit

HBZNPLT!

Ik wil de Bass Outlaws meemaken op een dergelijk monster van een sub... :9~

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Mkeej, deze wilde ik lullie niet onthouden. :P

Yammie 320
Met 250 Watt over een 25 cm conus. Puur genieten voor 619 DM. Is 765 Hfl inc versandkosten, zwart of kersen.

O ja, hier is de test.

Verwijderd

Hello, ik was benieuwt of er iemand is die ervaring heeft met de audio pro sub's....??? met de b-135 en de b-227 ??
Ik wil graag of de Yamha 320 of de audio pro b-135/227

• pixel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Kijk eens op deze http://www.rel.net/products.html De quake wordt zeer goed getest in alle bladen!

brabrabrabra...

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Op zondag 02 september 2001 23:18 schreef Bigs het volgende:
Je moet idd oppassen, subs van onder de 700 gulden geven vaak een zoemende vervorming.. erg lelijk, ik heb er samen met een vriend van mij een paar geluisterd zelfs die van Jamo had dat (waarvan je het toch niet zou verwachten).
Dat zou ik juist wel verwachten van Jamo.. Ze schijnen tegenwoordig redelijke speakers te maken maar vroeger was het ronduit brandhout, sindsdien voor mij geen Jamo..

• Opa

Opa

Nu Multifocaal!

Op donderdag 06 september 2001 14:58 schreef pixel het volgende:
Kijk eens op deze http://www.rel.net/products.html De quake wordt zeer goed getest in alle bladen!
Maar die is weer "reteduur". :)

• JT

JT

VETAK y0

Nee, de Quake is 900 piek.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

audio pro maakte vroeger topsubs...of jij het over hetzelfde merk hebt weet ik dus niet...je had toen( 20 jaar geleden) oa de 240...
Pagina: 1