TV 65" voor lichte woonkamer (naast schuifpui op zuiden)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk apparaat je zoekt.
Televisie, liefst met ambilight en/of eventueel HUE koppelbaar

Wat is je budget?
750-1250

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk om sport (voetbal, wielrennen, F1) te kijken. Zo nu en dan series
Woonkamer hangt vol met HUE lampen, zou fijn zijn als deze met tv in een entartainment area met HUE kan samenwerken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Uiteraard lijken Philips schermen de voorkeur te hebben door de ingebouwde ambilight strips. Echter heb ik geen idee wat tegenwoordig de kwaliteit van de hardware en software is.
Weet dat er een lijn samsung tv's is waar je een HUE-app bij kunt kopen, mogelijk een optie.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
De TV hangt aan de muur naast een 2.7m hoge schuifpui van glas. Dus is heel helder mogelijk ook direct zonlicht op de TV tussen ±10-17u.
Gebruik momenteel alleen de Ziggo next mini box om TV te kijken
Ga weer een appletv 4K aansluiten want vind de ViaPlay app via Ziggo echt te langzaam
Smart funties van mijn huidige tv (43" Philips) gebruik ik totaal niet. Na terugkomst in NLD deze tv 2e hands aangeschaft.

Is Qled een optie met directe lichtinval? Lees dat OLED niet slim is, maar hoe zit het met Qled?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 09:57
Ik heb deze TV verder niet zelf of langdurig gebruikt, maar de product: Samsung Neo QLED QN95B zou voor jou de moeite waard kunnen zijn.

Is vergelijkbaar met OLED's van dezelfde prijs in alle specs, behalve dat het dus QLED ipv OLED is, waardoor de zwartwaarden wat minder zijn maar de lichtopbrengst veel hoger. In de review van tweakers staat meer over de lichtopbrengst.

Ik heb er bij de mediamarkt even naar staan kijken waar hij naast de Samsung S95B en de LG C2 hing en in een felle omgeving zag deze QLED er eigenlijk net zo goed uit. Je zag wel dat bij de typische OLED demo met een volledig zwarte achtergrond en een felle bloem of vlam als voorgrond dat de OLED dat beter deed. Maar bij alle beelden van "de echte wereld" zag je eigenlijk geen verschil.

Software schijnt matig te zijn, maar imho is geen enkele "smart" implementatie van geen enkele merk echt goed en is het altijd prettiger om een cast/shield/appletv te verbinden.

Mocht je nog geen Apple TV 4K hebben, maar die nog moeten aanschaffen, dan kun je ook de product: Google Chromecast met Google TV (4K) overwegen. Die gebruik ik en werkt echt geweldig. Ik gebruik hem voor youtube, spotify, F1 TV, Viaplay, Steam link, netflix en dat werkt ideaal. Door de HDMI-CEC ondersteuning kun je het volume en de input van je tv ook switchen met de chromecast afstandsbediening en aan/uit zetten, waardoor je niet met 2 afstandsbedieningen loopt te klooien.

Philips is wat mij betreft dood. Ambilight is leuk maar het mag geen philips meer heten. De bouwkwaliteit en repareerbaarheid van vroeger is weg sinds de tv divisie uit handen is van philips zelf en het alleen nog een stickertje is.

Verder geen idee over HUE. Ik vind lampen die met de TV meekleuren eigenlijk alleen maar irritant, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Alleen hierdoor heb ik me nooit verdiept in eventuele integratie.

[ Voor 75% gewijzigd door youridv1 op 30-05-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09 20:09
* knip *
Laten we het constructief houden aub.

[ Voor 91% gewijzigd door S1NN3D op 30-05-2023 17:01 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• youridv1
* knip *

[ Voor 127% gewijzigd door S1NN3D op 30-05-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
jassie256 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 14:12:
Weet dat er een lijn samsung tv's is waar je een HUE-app bij kunt kopen, mogelijk een optie.
Is Qled een optie met directe lichtinval? Lees dat OLED niet slim is, maar hoe zit het met Qled?
Die app kost je wel € 130.
Wat is je situatie met lichtinval. Direct op het scherm of komt er geen zonlicht op het scherm? Als er direct zonlicht op komt geen OLED nemen.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 30-05-2023 13:19 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
* knip *

[ Voor 92% gewijzigd door S1NN3D op 30-05-2023 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
* knip *

QLED is geen OLED, dat snap ik en dat snapt TS. Ik zeg ook nergens dat het hetzelfde is. Het is echter wel vergelijkbaar in de letterlijke zin van het woord. Je kunt OLED en QLED tegenover elkaar zetten in een eerlijke vergelijking en op basis daarvan de voors en tegens bekijken. OLED is namelijk niet in iedere omstandigheid superieur aan QLED. Dus helemaal onvergelijkbaar is het niet. Bovendien is de QN95B een miniled TV met full array local dimming, wat het verschil met OLED alleen maar verkleind.

Je comments impliceren een beetje dat je op de "OLED goed, LCD slecht" stoel zit. Ik mag hopen dat je als tweaker in staat bent verder te kijken dan je neus lang is en het originele topic goed te lezen. En verder komt dan 1 regel lange knee-jerk reacties zonder argumentatie.

Er zijn namelijk situaties waar QLED gewoon gebruiksvriendelijker is dan OLED en fel invallend licht is de voornaamste daarvan. De piek brightness van de felste OLED's is momenteel nog maar een fractie van wat een QLED kan opbrengen. Zeker in de woonkamer zoals @jassie256 die omschrijft, maakt dat de keuze voor een OLED vrij discutabel of op zijn minst niet straightforward.

Bovendien zeg ik ook expliciet dat de TV's vergelijkbaar zijn in ieder opzicht BEHALVE het paneeltype. Lees maar na. Er zijn voor veel mensen veel en veel meer aspecten aan een TV dan alleen het paneeltype.

[ Voor 38% gewijzigd door S1NN3D op 30-05-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
youridv1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:23:
[...]

Je comments impliceren een beetje dat je op de "OLED goed, LCD slecht" stoel zit. Ik mag hopen dat je als tweaker in staat bent verder te kijken dan je neus lang is en het originele topic goed te lezen. En verder komt dan 1 regel lange knee-jerk reacties zonder argumentatie
We hoeven hier geen modder naar elkaar te gooien, daar heeft de TS ook niet veel aan. LCD en OLED zijn gewoon niet vergelijkbaar en dat is een feit. Als je opzoek bent naar een goede tv koop je OLED, tenzij. Die tenzij is direct zonlicht op het scherm. In een hele lichte kamer (heb ik zelf ook) zonder direct zonlicht op het scherm kun je nog steeds heel goed met een OLED uit de voeten, maar zou je LCD wellicht kunnen overwegen. Meer licht ten koste van de beeldkwaliteit. OLED is qua beeldkwaliteit gewoonweg superieur aan LCD. Dat is inherent aan de techniek.

[ Voor 4% gewijzigd door Hulleman op 30-05-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
OLED is qua beeldkwaliteit gewoonweg superieur aan LCD. Dat is inherent aan de techniek.
Daar ben ik het fundamenteel mee oneens. Het enige voordeel dat OLED heeft, is dat de zwartwaarden en daardoor contrast beter zijn omdat de pixels individueel dimmen. Dat is het enige. Daar heb je alleen iets aan in een donkere kamer. Bij invallend licht blijft je paneel gewoon grijzig, ook zonder dat het paneel het verlicht. Omdat het paneel alsnog verlicht wordt, door de zon. Bij QD-OLED's is dit nog erger en dit wordt ook door iedere reviewer expliciet benoemd.

Verder zijn er aan OLED geen "voordelen inherent aan de beeldtechniek" en is een verschil in de vorm van licht opwekking allerminst iets om twee technieken "onvergelijkbaar" te maken, terwijl ze objectief te vergelijken zijn met testapparatuur en dus gewoon vergelijkbaar zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door youridv1 op 30-05-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
youridv1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Daar ben ik het fundamenteel mee oneens. Het enige voordeel dat OLED heeft, is dat de zwartwaarden en daardoor contrast beter zijn omdat de pixels individueel dimmen. Dat is het enige.
Dan stel ik voor dat jij je verder verdiept in OLED. OLED is op elk gebied superieur aan LCD behalve de lichtopbrengst. Betere kleurechtheid, perfecte pixelresponse, dus veel betere motionhandling, perfecte kijkhoeken. En dat zijn nog maar een paar voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 21:04
Dank voor de reacties en het meedenken @Hulleman en @youridv1 .
Met behulp van jullie discussie kom ik wel iets verder, namelijk dat QLED wél een optie is.

@Hulleman - Er kan direct licht op het scherm vallen, niet de gehele dag, Denk zeker in het najaar als de zon wat lager staat dat dit nog vaker het geval zal zijn. We wonen er pas 2 maanden en eerst hing de tv er nog niet + zag geen pui in met ramen. Geen vergelijking van >6 weken geleden.

@youridv1 - Appletv heb ik al en zit redeljik 'in het apple ecosysteem' dus zal niet zo snel een Chromecast erbij nemen.

Is de kwaliteit van Philips TVs echt zo dramatisch als jij voordoet? Ambilight is iets wat wij juist wél graag willen dus daarom dat ik hoopte op een mooi advies in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@Hulleman Kleurechtheid is een resultaat van de zwartwaarden, dus geen apart punt. Kleurweergave bestaat uit drie dingen. Calibratie, range en contrast verhouding. Alleen het contrast is inherent anders bij een OLED. Calibratie en range zijn beide gewoon meetbaar en niet inherent beter bij een OLED

Pixelresponsetijd is leuk voor gaming, maar als je naar 30 fps content zit te kijken, heb je er helemaal niks aan. Een goede kwaliteit LCD paneel met pixelresponsetijden onder de 8ms is visueel lastig te onderscheiden van een OLED bij het weergeven van een 30fps video. De framerate van de video neemt dan het voortouw in bewegingsweergave.

@jassie256 Als je graag ambilight wilt, dan zit er weinig anders op natuurlijk. Dan is het philips of niks. Besef alleen dat philips geen philips is, maar TP vision met een stickertje erop. Enige associatie met de kwaliteit van vroeger moet je dus loslaten en objectief reviews lezen alsof het TV's van een ander merk zijn.
De betrouwbaarheid van philips tv's is niet meer wat het geweest is. Het is inmiddels als bijna 10 jaar geleden dat het aantal uitvallers per jaar bij philips tv's sterk begon toe te nemen. Het is niet dramatisch slecht, maar het is geen onderscheidend kenmerk meer.

[ Voor 54% gewijzigd door youridv1 op 30-05-2023 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
jassie256 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:32:
Dank voor de reacties en het meedenken @Hulleman en @youridv1 .
Met behulp van jullie discussie kom ik wel iets verder, namelijk dat QLED wél een optie is.

@Hulleman - Er kan direct licht op het scherm vallen, niet de gehele dag, Denk zeker in het najaar als de zon wat lager staat dat dit nog vaker het geval zal zijn. We wonen er pas 2 maanden en eerst hing de tv er nog niet + zag geen pui in met ramen. Geen vergelijking van >6 weken geleden.
Oké, dat is belangrijk om in overweging te nemen. Een beetje direct zonlicht in het najaar is mogelijk niet zo'n probleem. Het gaat namelijk om de UV kracht van de zon. UV licht is killing voor de OLED's. LCD is dan sowieso een veilige keuze. Dan zou ik ook zeker even kijken bij de Sony X95K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
youridv1 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:34:
@Hulleman Kleurechtheid is een resultaat van de zwartwaarden, dus geen apart punt. Kleurweergave bestaat uit drie dingen. Calibratie, range en contrast verhouding. Alleen het contrast is inherent anders bij een OLED, de calibratie. Calibratie en range zijn beide gewoon meetbaar en niet inherent beter bij een OLED

Pixelresponsetijd is leuk voor gaming, maar als je naar 30 fps content zit te kijken, heb je er helemaal niks aan. Een goede kwaliteit LCD paneel met pixelresponsetijden onder de 8ms is visueel lastig te onderscheiden van een OLED bij het weergeven van een 30fps video. De framerate van de video neemt dan het voortouw in bewegingsweergave.
Contrast is king in tv land, dat blijkt dus ook wel uit je verhaal over kleurechtheid. Samsungs blinken daar niet echt in uit. Valt te calibreren, maar daarom zou Samsung niet de eerste keus zijn voor mij.

Wat betreft pixelresponse klopt je verhaal gewoon niet. Ik heb een Qled op de slaapkamer staan. Als ik beneden op de OLED een serie kijk en boven op de slaapkamer nog even een aflevering meepak is het een wereld van verschil. Ik heb geen high-end Qled (Q70), maar het blijft LCD. Er is duidelijk meer ghosting/blur zichtbaar op een LCD dan op een OLED. Als je altijd naar LCD kijkt merk je dat niet meer, maar als je eerst naar een OLED kijkt en direct daarna naar een LCD kijkt ga je dat zien. Zolang je bij LCD blijft is dat niet zo'n punt, maar wat je zegt dat je het alleen met gaming merkt is gewoon niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Samsungs blinken daar niet echt in uit. Valt te calibreren, maar daarom zou Samsung niet de eerste keus zijn voor mij.
Ah, zo. Vandaar natuurlijk dat de QN95B in de tweakers review ontzettend uitblinkt in kleurcalibratie en de verdere kleurmetingen. Juist ja.
Ik zou die grafieken eens goed bekijken. Dan zie je hoe dicht de QN95B op de OLEDs zit in die test.

In het tabje gaming kun je ook lezen hoe de totale inputlag van de QN95B binnen 1-2 milliseconde zit van de top. Die 2 ms kun je er natuurlijk niet bij hebben als het volgende beeldje van je netflix stream er over 33ms alweer aankomt. Natuurlijk heb je niet die instant switch van een OLED, maar tenzij je de hele dag tennissen zit te kijken...

De Q70 is een budget TV en ik begrijp niet goed waarom jij lijkt de impliceren dat de gebreken van een budget model inherent zijn aan de gebruikte beeldtechniek in plaats van gewoon kostenbeparing. Overigens is de Q70 een edgelit LED en geen FLD miniled TV. Lijkt me niet helemaal eerlijk om een instap LCD tv van 700 euro te gaan vergelijken met OLED's, die bijna dubbel zoveel kosten. Zet hem dan tegenover een LCD van dezelfde klasse, de QN95B

[ Voor 56% gewijzigd door youridv1 op 30-05-2023 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:08
Wij hebben een paar jaar geleden een Qled genomen op aanraden van de winkel omdat wij ook lichtinval hebben en geen raambedekking... Gaat prima bij ons en ik vind het een mooi beeld.
Als uitbreiding heb ik een Govee ledstrip en dat werkt op prima. Moet alleen niet vergeten om hem uit te zetten.

Mijn nicht heeft onlangs een 77inch Ambilight gekocht en dat is ook een feestje om naar te kijken hoor.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:50

PB-powell

Mr. Laziness

Wij hebben zelf ook de tv op een plek met veel licht inval en vanaf ~16:00 momenteel direct de zon erop. Zonder de zon erop kijkt het prima, maar zodra deze op het beeld schijnt doen we toch de gordijnen dicht. In de zomer doen we dat sowieso wat sneller zodat het niet al te warm wordt binnen. (het kan bij ons begin april gerust al 22 graden in de woonkamer worden, nu wordt het gerust 25+)
Wij hebben overigens een Philips met ambilight, wel 55 inch: uitvoering: Philips 55OLED706 Zwart

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Voor mij is het grootste nadeel van een LCD de mini-led backlight met slechts 720 dimming zones. Een 4K OLED heeft ruim 8.2 miljoen dimming zones. Nooit meer blooming en rare halo's, dat is vooral met s' avonds TV kijken een verademing.

Ik wil zelf nooit meer anders dan OLED, maar een LCD zoals een product: Samsung Neo QLED QN95B is echt geen verkeerde TV hoor. Als je ook vaak overdag kijkt, veel direct zonlicht of kinderen hebt dan snap ik de keuze voor een LCD :)
Pagina: 1