IoT LTE-M / narrow band waar beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:34

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Topicstarter
Gezocht op Google en Tweakers om een beetje in te lezen over IoT om te begrijpen hoe het één en ander werkt. Ik denk dat ik het maar half begrijp. Op het KPN-forum heb ik ook zitten zoeken en wat vragen gesteld over specifiek mijn situatie. Ik wil namelijk via een Hall-effect sensor iets meten en dit elke minuut uitlezen en opsturen naar een server van mij. Dit heb ik tot twee jaar terug via een Arduino Dragino LoRaWAN kit gedaan, met een gateway in mijn huis die verbonden is met The Things Network. Sinds de opwaardering naar van v2 naar v3 kreeg ik het niet meer aan de praat en wilde ik eigenlijk kijken naar andere oplossingen.

Na contact met KPN Zakelijk - na vraag op het forum werd verwezen naar zakelijk contact opnemen - kreeg ik als antwoord op mijn wens het volgende:
Arduino:
https://docs.arduino.cc/hardware/mkr-nb-1500
https://www.antratek.com/lte-cat-m1-nb-iot-shield-sara-r4
https://www.top-electroni...-with-bg96-quectel-module Voorbeeld code is te vinden op https://github.com/kpn-io...shield/erf3000-v2-example

Raspberry pi Pico:
https://www.waveshare.com/pico-sim7080g-cat-m-nb-iot.htm (we hebben geen ervaring met dit boardje maar volgens de specificaties wordt band 20 ondersteund en zou het dus moeten werken.)

Op een Arduino of Raspberry pi pico zou u een hall sensor moeten kunnen aansluiten. Vervolgens kunt u de meetdata via LTE-M versturen. Voor alle opties is waarschijnlijk wel voorbeeldcode op internet te vinden. Van de erf3000-v2 is ook voorbeeld code op de KPN documentatie pagina te vinden.
Daar kon ik wel wat mee. Ik vond de Arduino interesant maar nog best prijzig, de Raspberry Pico oplossing is al een stuk betaalbaarder als hobbyproject. Verder kom ik vooral veel Nederlandse sites tegen die allerlei IoT-abonnementen verkopen en kant-en-klare sensors, maar ik kan weinig ervaringen vinden van mensen en/of discussies van mensen hoe ze het proberen op te lossen of hebben opgelost met eigen (niet standaard) sensoren.

Vragen die ik heb:

- heeft er iemand hier ervaring voor hobbygebruik om te verbinden via LTE-M of narrow band IoT?
- was/is dit dan bijvoorbeeld met een apparaat zoals een Arduino of Raspberry?
- zijn er nog goede Nederlandse sites en/of mensen die meer kennis hebben en waar ik terecht zou kunnen met mijn vragen?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-07 20:35
Zijn er wel LTE-M/NB-IoT simkaarten te krijgen als particulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
1337aldi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:29:
Zijn er wel LTE-M/NB-IoT simkaarten te krijgen als particulier?
Zo ver ben ik nog niet (eens) gekomen, maar wel een goed punt. Zal allicht na te vragen zijn door contact op te nemen met de klantenafdeling van de grote telecomaanbieders. Dat zou het al iets minder toegankelijk maken voor hobbyisten, al heb ik wel een KvK zou ik het als ik echt wil op die manier kunnen regelen. Zit nog teveel met de gedachte van LoRaWAN en The Things Network wat zo laagdrempelig is allemaal.

Update: gezien de weinige reacties hier denk ik dat ik zelf toch verder moet zoeken, ik heb ondertussen wel een KPN Things LTE-M ontwikkelaarskit besteld, bestaande uit twee gratis sim-kaarten en een x aantal MB's die je mag verstoken. Ik ga daarnaast wel of een Arduino schild of Raspberry Pi uitzoeken waarmee het moet gaan werken en ik zie wel of het uberhaupt gaat werken. Ik voorzie hoofdpijn, maar als ik het werkend heb dan zal ik het hier zeker melden.

[ Voor 28% gewijzigd door Tjeerd op 28-05-2023 10:38 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 08:29

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Ik heb dat board ook wel ergens liggen maar er nooit verder mee geëxperimenteerd.

Inmiddels heb ik wel actieve ervaring met MKR 1310 boards. Daarnaast zelf een gateway in de lucht gebracht: https://docs.arduino.cc/hardware/wisgate-edge-lite-2

Ik ben in kader van dat laatste ook wel benieuwd of RAK7268 / met KPN LTE werkt. LoRa werkt iig al goed met dat ding en de TheThingsNetwork.

Misschien moet ik ook maar eens een testsetje idd zoals jij ook aangeeft @Tjeerd.

Link: https://kpn.marketing-iot.kpn.com/l/863842/2021-04-13/3jhqgz

@1337aldi eenmanszaakje is zo opgericht, wel wat geneuzel natuurlijk (belastingaangiftes e.d.).

[ Voor 56% gewijzigd door jopiek op 28-05-2023 15:19 ]

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 12:43
Hallo Tjeerd, een beetje laat misschien maar ik zie dit topic nu pas. Ik ben volop bezig met het zeer toegangkelijk maken van NB-IoT/LTE-M voor zowel hobby als professioneel. Daarom heb ik 'Walter' ontwikkeld, een ESP32-S3 + LTE-M/NB-IoT/GNSS module. We gaan dit elk moment crowdfunden, je vind alle info op de Crowd Supply pagina https://www.crowdsupply.com/dptechnics/walter en op de website https://www.quickspot.io

Je kan als particulier meestal op LTE-M verbinden met de SIM kaart in je telefoon. NB-IoT is veel lastiger maar daar kan ik wel mee helpen.

Mvg,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
laserfreak schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 16:15:
Hallo Tjeerd, een beetje laat misschien maar ik zie dit topic nu pas. Ik ben volop bezig met het zeer toegangkelijk maken van NB-IoT/LTE-M voor zowel hobby als professioneel. Daarom heb ik 'Walter' ontwikkeld, een ESP32-S3 + LTE-M/NB-IoT/GNSS module. We gaan dit elk moment crowdfunden, je vind alle info op de Crowd Supply pagina https://www.crowdsupply.com/dptechnics/walter en op de website https://www.quickspot.io

Je kan als particulier meestal op LTE-M verbinden met de SIM kaart in je telefoon. NB-IoT is veel lastiger maar daar kan ik wel mee helpen.

Mvg,
Daan
Ik heb ondertussen een Arduino MKR 1500 NB gekocht en het is mij gelukt om daarmee als hobbyist verbinding te leggen via KPN's LTE-M netwerk en via MQTT meetgegevens op te sturen naar mijn eigen server. Vind het alleen als hobbyproject nog steeds aan de prijzige kant, uiteindelijk richting de 100 euro voor zo'n Arduino-bordje. Het alternatief https://www.waveshare.com/pico-sim7080g-cat-m-nb-iot.htm heb ik nog niet naar gekeken, maar het hangt ook wat samen met hoe goed er code voor beschikbaar is. De Arduino werkte in één keer probleemloos. Voor de Raspberry Pico + genoemde Waveshare heb ik me nog niet in verdiept, maar ziet er wel al een stuk betaalbaarder uit. Maar als ik dan allerlei gegoochel moet uithalen om code werkend te krijgen om uberhaupt LTE-M op te kunnen zetten, maakt dat de drempel voor mij alweer te hoog. Ik wil me richten op functionaliteit en niet uberhaupt LTE-M aan de praat krijgen.

Via portaal van KPN kan ik zien of de sim-kaart verbonden is, hoeveel data ik verbruik enzovoorts.

Ik heb ook gezocht op ESP32 i.c.m. LTE-M/NB en wist van het project af, maar tot op heden zie ik nog steeds dat het niet beschikbaar is en de prijs kan ik ook nergens terug vinden. Maar mocht het een betaalbaarder alternatief worden dan ben ik nog steeds reuzebenieuwd. Snap sowieso nog niet helemaal waarom er nog zo weinig in dit gat gesprongen wordt. Allicht is de markt voor hobbyisten hiervoor gewoon te klein.

Mocht iemand nog meer informatie willen hebben over de Arduino MKR 1500 NB i.c.m. LTE-M opzetten dan hoor ik het graag.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjeerd op 04-04-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-07 12:43
Hallo Tjeerd,

Heel fijn om te lezen dat je het goed werkend hebt gekregen. De library support is inderdaad super belangrijk en dat is waarom we voor onze Walter module heel veel library code hebben geschreven. Walter zal uiteindelijk 70 euro ex. BTW + verzending kosten dus toch een stuk onder de 100 en bovendien heb je ook Bluetooth en WiFi. Ik wil hiermee uiteraard niet zeggen dat je de MKR 1500 NB moet vervangen maar ik geef het gewoon even mee als referentie.

Ik vroeg me verder nog af of je de KPN kaart gewoon als particulier hebt kunnen kopen.

Mvg,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
laserfreak schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:15:
Hallo Tjeerd,

Heel fijn om te lezen dat je het goed werkend hebt gekregen. De library support is inderdaad super belangrijk en dat is waarom we voor onze Walter module heel veel library code hebben geschreven. Walter zal uiteindelijk 70 euro ex. BTW + verzending kosten dus toch een stuk onder de 100 en bovendien heb je ook Bluetooth en WiFi. Ik wil hiermee uiteraard niet zeggen dat je de MKR 1500 NB moet vervangen maar ik geef het gewoon even mee als referentie.

Ik vroeg me verder nog af of je de KPN kaart gewoon als particulier hebt kunnen kopen.

Mvg,
Daan
Ik heb als privépersoon gratis twee IoT-simkaarten kunnen bestellen bij KPN onder de noemer LTE-M Developer Kit. Ik moet alleen nog wel gaan onderhandelen met KPN hoe verder als de datalimiet overschreden is.

Ik zal jullie in de gaten houden, want hoe meer alternatieven er komen hoe meer mensen het kunnen gaan gebruiken en hopelijk dalen in de toekomst de prijzen nog wat verder. Denk dat er zeker nog wel een markt is voor hobbyisten/'amateurs' om hier in verder te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
De Arduino MKR 1500 NB die ik eerst had aangeschaft werkte prima, maar er lijkt een probleem met het modem te zijn dat na een paar dagen draaien vast loopt waardoor hij niet meer verbindt. Ik heb sessies van 8 uur met het KPN-netwerk en daarna wordt het verbroken. Probleem is dat ik geen loggingmogelijkheid heb op dat Arduino-bord d.m.v. een geheugenkaartje o.i.d.

Ondertussen heb ik een stuk betaalbaarder alternatief gevonden die LTE-M/CAT-1 ondersteunt, de LilyGO T-SIM7080G-S3 ESP32-S3 Development Board. In Nederlandse webwinkels voor onder de 40 euro te verkrijgen. Ook goede voorbeeldcode van hoe het te gebruiken voor http, mqtt, e-mail, sms enzovoorts.

Er zit een SIMcom-chip op die voor de LTE-M/CAT-1 communicatie zorgt. Ik had geen idee hoe dit werkte, maar het werkt d.m.v. het sturen van AT-commando's naar de chip die dan de onderliggende functionaliteit op de chip voor je uitvoert, dit principe was mij (nog) niet bekend. Er is documentatie beschikbaar in hun Github-repository, maar er is ook een m2m-supportsite waar een hoop van dit soort AT-commando's wordt uitgelegd.

Heb dit bord nu getest en het opzetten van een verbinding met het KPN LTE-M netwerk werkte in één keer op basis van voorbeeldcode.

Misschien interessant voor anderen mochten die nog op zoek zijn naar een dergelijke oplossing. Als ik weer meer informatie heb of oplossingen dan zal ik het hier ook weer delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edha
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21-05-2024
Hallo Tjeerd,

Heb je al wat meer ervaring met de Lilygo T-SIM7080G op KPN LTE-M ? Vooral omdat de Arduino na 8 weken kuren gaf. Voldoet Lilygo wel?

Zelf heb ik ook net een Lilygo aangeschaft, en ook voor gebruik op KPN Things netwerk. De voorbeeld-code van Lilygo (gtihub) is vooral voor NB-Iot. Welke code heb je verandert om het voor LTE-M geschikt te maken? Ik veronderstel dat wat AT-commandos anders moeten zijn. Was dat het enige wat je moest veranderen om LTE-M geschikt te maken? (en wat precies ? vraag ik om mijn uitzoekwerk wat te verkleinen.

Er zit ook een GPS op had ik gezien, kun je de coordinaten ook netjes verzenden? (tracker)

Groeten, Edward

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Topicstarter
@edha Alhoewel de Arduino MKR 1500 NB het op zich prima doet, behalve als je hem dus dagen lang laat draaien, dan lijkt hij er ineens mee te stoppen met de communicatie. Als ik dan zoek op internet schijnt dat met het modem wat er op zit een bekend probleem te zijn, waar mensen dan weer om heen gehackt hebben. Eigenlijk heb/had ik geen zin om daar teveel tijd aan te besteden, zeker omdat de MKR 1500 bijna 100 euro heeft gekost en als ik daar nog meerdere van wil kopen mij dat te duur wordt voor de hobby. De LilyGo kostte me nog geen 40 euro en werkt dus tot nu toe probleemloos.

Wat betreft de code, als je kijkt naar bijvoorbeeld het MQTT-voorbeeld dan zie je daar specifiek op regel 173 het volgende staan om het modem in te stellen:

code:
1
modem.setPreferredMode(MODEM_NB_IOT);

Op regel 143 is een enum te vinden met de mogelijke waarden:

code:
1
2
3
4
5
enum {
    MODEM_CATM = 1,
    MODEM_NB_IOT,
    MODEM_CATM_NBIOT,
};

Kies een van de drie gewenste standen en in dit geval voor LTE-M is dat MODEM_CATM.

Tot slot heb ik wel geprobeerd GPS aan te zetten, maar binnenshuis kwam daar (natuurlijk) niks uit qua coordinaten en eigenlijk wil ik het ook verder niet gebruiken. Op de plekken waar ik het ga gebruiken (binnen) is toch geen GPS-signaal en zijn er vaak dikke stenen muren. Maar als je een MQTT-server of HTTP eindpunt hebt kun je prima alles versturen wat je wil.

Pagina: 1