Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik wil graag een huis kopen maar helaas kom ik niet aan de eigen inleg. Helaas heb ik geen ouders of familie voor een schenking. Ik heb ongeveer de helft van het benodigde bedrag aan spaargeld.

Ik heb wel een auto die ik eventueel kan verkopen maar ik weet niet of dat wel mag. Ook bij een schenking moet de herkomst duidelijk zijn d.m.v. een schenkingsovereenkomst.

Kan ik mijn auto verkopen om zo de eigen inleg te kunnen betalen of gaat een hypotheekverstrekker hier niet mee akkoord.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
De hypotheekverstrekker boeit het niet waar jij je geld vandaan haalt, als je maar kan aantonen dat je het hebt. Dus eerst auto verkopen, daarna staat het geld op je rekening en kan je daarmee naar de hypotheekverstrekker.

De notaris wil echter wel weten waar jouw geld vandaan komt als het meer dan 10.000 euro betreft. Maar die belt je en dan geef je aan dat je je auto verkocht hebt en dan is 't klaar.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog
@SmurfLink bedankt voor je reactie.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht namelijk dat een hypotheekverstrekker het juist wél boeit waar het geld vandaan komt. Als dit zo is dan zou dat heel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
De hypotheekverstrekker wil alleen bewijs dat je het geld hebt. de WWFT is een taak van de notaris.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je je auto moet verkopen om aan het benodigde eigen geld te komen voor de aanschaf van de woning, is je financiële situatie dan zo dat je de kosten van het huis kunt dragen?

Schilderwerk, een kapotte cv ketel, lekkage, onderhoud van je tuin… het kost allemaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 16:10
Indien je nog geen 35 bent kun je ook naar de vrijstelling overdrachtsbelasting kijken - dat scheelt een flink deel. Al ben ik het nog steeds wel eens met het bovenstaande; je moet nog altijd wel een buffer hebben. Als je je nu al in bochten moet wringen om het huis te financieren, dan mag er maar weinig misgaan naderhand.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 27-05-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Drieoog schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:45:
@SmurfLink bedankt voor je reactie.

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht namelijk dat een hypotheekverstrekker het juist wél boeit waar het geld vandaan komt. Als dit zo is dan zou dat heel mooi zijn.
De geldverstrekker/hypotheeknemer (jij bent de hypotheekverstrekker) wil alleen weten dat jij dat geld hebt en dat 't niet geleend is. Als jij kunt aantonen dat je ervoor een auto verkocht hebt is dat in principe genoeg.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SmurfLink schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:48:
De hypotheekverstrekker wil alleen bewijs dat je het geld hebt. de WWFT is een taak van de notaris.
Ook de hypotheeknemer en de makelaar zijn WWFT-plichtig. Niet alleen de notaris.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:59:
[...]

Ook de hypotheeknemer en de makelaar zijn WWFT-plichtig. Niet alleen de notaris.
Die hebben er bij mij nooit naar gevraagd, bij beide huizen die ik gekocht heb niet. De notaris als enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

eLScha schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:48:
Als je je auto moet verkopen om aan het benodigde eigen geld te komen voor de aanschaf van de woning, is je financiële situatie dan zo dat je de kosten van het huis kunt dragen?
Tot een jaar of 10 geleden was eigen inleg een stuk minder en kraaide er geen haan naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

SmurfLink schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Die hebben er bij mij nooit naar gevraagd, bij beide huizen die ik gekocht heb niet. De notaris als enige.
Dat ze er niet expliciet naar vragen beteken niet dat ze niet WWFT-plichtig zijn. Het betekent ook niet dat ze geen controles uitvoeren, of een inschatting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Drieoog schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:33:
Ik wil graag een huis kopen maar helaas kom ik niet aan de eigen inleg. Helaas heb ik geen ouders of familie voor een schenking. Ik heb ongeveer de helft van het benodigde bedrag aan spaargeld.

Ik heb wel een auto die ik eventueel kan verkopen maar ik weet niet of dat wel mag. Ook bij een schenking moet de herkomst duidelijk zijn d.m.v. een schenkingsovereenkomst.

Kan ik mijn auto verkopen om zo de eigen inleg te kunnen betalen of gaat een hypotheekverstrekker hier niet mee akkoord.
Er wordt gevraagd naar overzichten. Dus je zal moeten uitleggen waar het geld vandaan komt. Een verkochte auto is een reden. Maar het kan zijn dat op basis van je financiën de verstrekker extra vragen gaat hebben. Zij willen zekerheid.

Hoeveel is de eigen inleg? En welk stadium van de aankoop zit je? Heb je een bod gedaan dat geaccepteerd is?

Mijn vriendin en ik hadden de eigen inleg ook niet bij elkaar toen we gingen kijken. We hebben de tijd tussen bod, acceptatie en ontbindende voorwaarden gebruikt om eea. op orde te krijgen.

Ik zou de komende tijd even goed op een houtje bijten en zoveel mogelijk geld opzij zetten. Vakantiegeld zit er aan te komen. Dus dat is een stukje van die eigen bijdrage. Misschien iets met je werkgever regelen wbt. vooruitbetaling loon?

[ Voor 20% gewijzigd door Point.Flare op 27-05-2023 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:32
3 maanden geleden zelf eigen inleg moeten aantonen. Screenshot van bankoverzicht was voldoende, niemand vroeg waar het geld vandaan kwam.
Ik denk ook niet dat 30k eigen vermogen een gigantisch bedrag is, met veel banen kan je toch gauw 5 tot 10k sparen per jaar. Dan ben je met paar jaar zuinig leven al heel eind verder.

Natuurlijk, ts heeft mogelijk minder opties om te sparen, maar je auto verkopen om eigen geld te hebben is wel heel kortzichtig.

Ik zou eerder tijd doorsparen, en als je de auto niet gebruikt in ieder geval ook verkopen. Maar zorg dat je nog 5 tot 10k overhoudt aan eigen vermogen, voor onvoorziene kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drieoog

Schilderwerk, een kapotte cv ketel, lekkage, onderhoud van je tuin… het kost allemaal geld.
Ja ik verdien genoeg om de kosten van het huis te dragen. Ik heb alleen nooit veel gespaard. Wel wat natuurlijk. Ik kom alleen niet aan het volledige bedrag dat ik nodig heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drieoog
99ruud99 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:12:
3 maanden geleden zelf eigen inleg moeten aantonen. Screenshot van bankoverzicht was voldoende, niemand vroeg waar het geld vandaan kwam.
Ik denk ook niet dat 30k eigen vermogen een gigantisch bedrag is, met veel banen kan je toch gauw 5 tot 10k sparen per jaar. Dan ben je met paar jaar zuinig leven al heel eind verder.

Natuurlijk, ts heeft mogelijk minder opties om te sparen, maar je auto verkopen om eigen geld te hebben is wel heel kortzichtig.

Ik zou eerder tijd doorsparen, en als je de auto niet gebruikt in ieder geval ook verkopen. Maar zorg dat je nog 5 tot 10k overhoudt aan eigen vermogen, voor onvoorziene kosten.
Ik heb eigen geld, alleen niet het volledige bedrag. En als ik mijn auto verkoop heb ik opnieuw 5K over als de eigen inleg er af is.

Het gaat mij er ook niet zozeer om wat mensen er van vinden maar of dit een optie is. Blijkbaar kan dit dus gewoon. Top!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-09 12:04
Ik kreeg van de bank een vragenlijstje die ik moest beantwoorden. Daar stonden vragen in zoals: Komt het geld uit witwas praktijken enzo.

Gewoon dat vragenlijstje eerlijk invullen en het is klaar voor de bank.

Banken moeten helaas tegenwoordig strenger controleren op witwassen en crimineel geld. Ze zijn in het verleden te soepel geweest en hebben daarvoor op hun kop gekregen. Eigenlijk willen ze dit helemaal niet doen aangezien het om hun klanten gaat en ook hun verdiensten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 11:39
Drieoog schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Ik heb eigen geld, alleen niet het volledige bedrag. En als ik mijn auto verkoop heb ik opnieuw 5K over als de eigen inleg er af is.

Het gaat mij er ook niet zozeer om wat mensen er van vinden maar of dit een optie is. Blijkbaar kan dit dus gewoon. Top!
Waar je wel op moet letten, als je maar 5k marge hebt mag er niks fout gaan qua onverwachte kosten, wat zeker een mogelijkheid is bij de aankoop van een huis, zelfs al heb je een inspectie laten doen.
Verder zou ik ook even de tijd nemen om een overzicht te maken van de kosten die je verwacht te maken qua inrichting en verhuizing, dat valt meestal ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09 16:54
sjaakwortel schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Waar je wel op moet letten, als je maar 5k marge hebt mag er niks fout gaan qua onverwachte kosten, wat zeker een mogelijkheid is bij de aankoop van een huis, zelfs al heb je een inspectie laten doen.
Verder zou ik ook even de tijd nemen om een overzicht te maken van de kosten die je verwacht te maken qua inrichting en verhuizing, dat valt meestal ook tegen.
Als de maandlast van @Drieoog met 50% omlaag gaat door de aankoop dan snap ik zijn overweging wel. Dan heb je in een jaar weer een mooie buffer opgebouwd met het resterende bedrag. Alleen niet te hopen dat die onvoorziene kosten in het begin komen (wat meestal wel is omdat je er iets moois van wil maken en niet over een jaar weer een vloer wil openbreken om maar iets te noemen....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb je al eens (professioneel) advies ingewonnen over (on)mogelijkheden bij het kopen van een huis? Want pfoeh, je auto moeten verkopen omdat je anders niet de financiering van een huis rond kunt krijgen... Ik zou niet met je willen ruilen...

Vanaf de zijlijn lijkt het er op, alsof je boven je stand wilt gaan kopen, anders had je je eigen inleg wel bij elkaar kunnen sparen... Zeker omdat je aangeeft de maandlasten wel te kunnen betalen.

Ik zou echt kijken of er geen andere mogelijkheden zijn (waaronder nog even een paar maanden wachten met kopen en je spaarsaldo laten groeien).
Er hoeft maar iets tegen te zitten en het lijkt er op alsof je een (groot) probleem gaat krijgen.

Het ene gat vullen, door een nieuw gat te graven... Dan weet je zeker dat dit gedoemd is te mislukken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
BastaRhymez schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:04:
Heb je al eens (professioneel) advies ingewonnen over (on)mogelijkheden bij het kopen van een huis? Want pfoeh, je auto moeten verkopen omdat je anders niet de financiering van een huis rond kunt krijgen... Ik zou niet met je willen ruilen...

Vanaf de zijlijn lijkt het er op, alsof je boven je stand wilt gaan kopen, anders had je je eigen inleg wel bij elkaar kunnen sparen... Zeker omdat je aangeeft de maandlasten wel te kunnen betalen.

Ik zou echt kijken of er geen andere mogelijkheden zijn (waaronder nog even een paar maanden wachten met kopen en je spaarsaldo laten groeien).
Er hoeft maar iets tegen te zitten en het lijkt er op alsof je een (groot) probleem gaat krijgen.

Het ene gat vullen, door een nieuw gat te graven... Dan weet je zeker dat dit gedoemd is te mislukken
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Ik heb zelf vroeger ook zo’n soort situatie gehad. Ik had de hypotheek rond en kon direct een lening afsluiten omdat ik geen spaargeld meer over had om de basis te kunnen doen. Verhuizen en behangen. De lening kon ik prima versneld aflossen. De hypotheek regels zijn nou eenmaal heel erg streng omdat een bank zekerheid wil hebben.

Dit houd in dat een hypotheekverstrekker er rekening mee houd dat je geen werkende partner hebt (tenzij die bij de hypotheek erbij staat), 1,5 kind hebt en een auto als extra vaste lasten.

Als je single bent en je hebt geen kinderen dan hou je dus behoorlijk veel nog over per maand. Maar je moet de hypotheek en het huis wel kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Drieoog schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:33:

Ga niet te overhaast een huis kopen, zorg eerst dan je een financieel stabiele basis hebt. als je al je auto moet verkopen om evt. een hypotheek te krijgen lijkt me niet stabiel

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-09 16:10
DutchKel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:15:
[...]

De hypotheek regels zijn nou eenmaal heel erg streng omdat een bank zekerheid wil hebben.
Dat valt ook wel weer mee. In Nederland kun je nog altijd 100% lenen, alleen niet meer >100% om ook de rest van de kosten mee te nemen waar de TS het nu over heeft, wat geloof ik rond de 4-6% van de totale som is. Hier kom je niet verder dan 85%. Tuurlijk, de huizenprijzen liggen dan wel wat lager (wat ook een van de doelen was), maar 15% is al snel een flinke som die je in een keer moet kunnen overhandigen - en ook daar komen extra kosten bovenop. Dat er wat beperkingen zijn wat betreft inkomen met een factor-berekening daarvan, sjah, logisch

Ik denk dat de strekking wel blijft dat indien je uiterst veel moeite moet doen om 4-6% te financieren dat het dan gewoon nog geen goed moment is.

[ Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 01-06-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

[...]

5K over na het kopen van een huis?

Ik zou er pas aan beginnen als ik nog 50K over zou houden.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +37 Henk 'm!

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 15:15
50k spaargeld overhouden na aanschaf van je eerste woning... Bij papa en mama tot je 40ste wil niet iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
DutchKel schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Ik heb zelf vroeger ook zo’n soort situatie gehad. Ik had de hypotheek rond en kon direct een lening afsluiten omdat ik geen spaargeld meer over had om de basis te kunnen doen. Verhuizen en behangen. De lening kon ik prima versneld aflossen. De hypotheek regels zijn nou eenmaal heel erg streng omdat een bank zekerheid wil hebben.

Dit houd in dat een hypotheekverstrekker er rekening mee houd dat je geen werkende partner hebt (tenzij die bij de hypotheek erbij staat), 1,5 kind hebt en een auto als extra vaste lasten.

Als je single bent en je hebt geen kinderen dan hou je dus behoorlijk veel nog over per maand. Maar je moet de hypotheek en het huis wel kunnen kopen.
Je mag het van mij kort door de bocht vinden :Y

Maar als je iets wilt kopen wat je eigenlijk niet kan betalen (want je moet je auto er voor kopen), dan zit je imho gewoon boven je niveau/stand te kijken...
De rede dat de banken "zo streng" zijn is omdat in het verleden een aantal mensen te veel leende en vervolgens in de problemen kwamen. dat het onderpand (het huis) niet meer in verhouding stond tot de schuld die ze hadden. En op zich valt het toch wel mee hoe "streng" een bank is? Je mag nog steeds 100% lenen wat het huis kost... Dat je vervolgens zelf wat moet inleggen voor additionele kosten is toch ook weer niet gek?! Als je wel het huis kan kopen, maar niet de inrichting, tja... dan zit je toch echt boven je stand te kijken... En als je versneld kan aflossen (want maandlast is makkelijk te betalen) kan je toch ook een x periode wachten en dat geld opsparen totdat je wél genoeg hebt gespaard voor je eigen inleg? Of is dat weer te kort te bocht?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Haha, wat kansloos al die vooroordelen over de situatie van @Drieoog.
Hij geeft toch aan dat hij zijn maandlasten prima kan betalen, maar dat hij nog wat eigen inleg mist. Misschien kwam dit huis toevallig langs en was het precies wat hij zocht, maar miste hij nog wat geld. Prima toch! Niet iedereen heeft 100k op z'n spaarrekening staan, ook niet met een hoog inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
[...]

Met alle respect, maar als jonge huiseigenaar zou ik toch echt poepiezenuwachtig zijn als ik maar 5K buffer had, helemaal als je in een nieuw (voor jou) huis terecht komt. Er komen altijd klusjes tevoorschijn en 5K is echt niet meer dan wisselgeld als je ergens een aannemer voor nodig hebt... Maar goed je hebt natuurlijk gelijk dat je zelf moet weten wat je daarvan vindt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
In 2016 heb ik met mijn vrouw een 1e huis gekocht, wij kwamen ook geld tekort om de notaris te kunnen betalen. Mijn auto hebben we toen moeten verkopen om het te kunnen bekostigen.

Maar daarna maak je carrière en gaat je salaris omhoog en krijg je mogelijk wat meevallertjes. Een eigen huis maakt je ook veel bewuster om te gaan sparen, zo werkte dat wel bij ons.

[ Voor 10% gewijzigd door Lelletje op 01-06-2023 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:30
Zo zie ik het ook. Begin er aan, en als je een paar jaar verder bent dan verdien je met de huidige ontwikkeling zo 10-15% meer terwijl je hypotheeklasten niet stijgen.
Tel je die 10-15% stijging op bij het geld-voor-leuke-dingen wat je overhoud na alle vaste lasten + noodzakelijke uitgaven, dan kan het zo zijn dat dat na 3 jaar verdubbeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 23:23
mcDavid schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:40:
[...]

Met alle respect, maar als jonge huiseigenaar zou ik toch echt poepiezenuwachtig zijn als ik maar 5K buffer had, helemaal als je in een nieuw (voor jou) huis terecht komt. Er komen altijd klusjes tevoorschijn en 5K is echt niet meer dan wisselgeld als je ergens een aannemer voor nodig hebt... Maar goed je hebt natuurlijk gelijk dat je zelf moet weten wat je daarvan vindt.
Zo klinkt het alsof je verwacht dat je huis op elk moment kan instorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
mcDavid schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:40:
[...]

4 huizen verder, 4x mijn complete buffer er doorheen gejaagd om de hypotheek wat te drukken en de boel zelf een beetje te verbouwen. Zolang er iedere maand geld binnenkomt en je daarvan weer een deel opzij kan zetten waarom niet.

Geld op de bank heeft de afgelopen jaren nauwelijks wat opgeleverd, stenen des te meer ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 09:33
peakrever schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:40:
Haha, wat kansloos al die vooroordelen over de situatie van @Drieoog.
Hij geeft toch aan dat hij zijn maandlasten prima kan betalen, maar dat hij nog wat eigen inleg mist. Misschien kwam dit huis toevallig langs en was het precies wat hij zocht, maar miste hij nog wat geld. Prima toch! Niet iedereen heeft 100k op z'n spaarrekening staan, ook niet met een hoog inkomen.
Precies. En bovendien, een eigen auto, dat is pas een kostenpost die onder luxe valt, met alle bijkomende kosten van onderhoud, verzekering, belasting, etc.

Dus je kan ook zeggen dat TS juist een hele verstandige keuze maakt door de auto de deur uit te doen zodat hij een huis kan kopen. Dat is gewoon een betere investering en een belangrijkere factor van een stabiele (financiële) situatie. Zodra TS weer zowel een auto als een huis kan betalen, kan hij dat natuurlijk gewoon weer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:17

Kheos

FP ProMod
R2D2 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:47:
[...]
Zolang er iedere maand geld binnenkomt en je daarvan weer een deel opzij kan zetten waarom niet.
En wat als dat niet zo is? Want al bedrijf van TS failliet gaat, of hij wordt aan de deur gezet of TS wordt ineens langdurig ziek of er zijn ineens grote onverwachte kosten. Wat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-09 16:27
Lelletje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:43:

Maar daarna maak je carrière en gaat je salaris omhoog en krijg je mogelijk wat meevallertjes. Een eigen huis maakt je ook veel bewuster om te gaan sparen, zo werkte dat wel bij ons.
Vaak gaat het zo, maar er zijn ook gevallen dat het kwartje de andere kant valt. Salaris omlaag door ongewenst werkloosheid of ziekte en dan eventueel wat andere tegenvallers.

Zelf geen last van, maar de gedachte dat er automatisch stappen volgen die meer lucht geven is ook lang niet altijd terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Kheos schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:30:
[...]

En wat als dat niet zo is? Want al bedrijf van TS failliet gaat, of hij wordt aan de deur gezet of TS wordt ineens langdurig ziek of er zijn ineens grote onverwachte kosten. Wat dan?
Dat risico loopt vrijwel elke alleenstaande starter die een huis koopt. Moeten die dan maar allemaal bij papa en mama blijven wonen?

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
[...]

Tsja, wat als... als ik morgen onder een bus loop heb ik ook niets aan mijn buffer. ;) Of wat als de TS morgen zijn auto volledig kort rijdt op een tram en omdat het zijn eigen schuld was geen euro krijgt van de verzekering...

Je kunt denken in "worst case scenarios" maar wanneer je de mogelijkheid hebt om je buffer binnen "redelijke termijn" weer een beetje op niveau te krijgen dan heb ik er persoonlijk niets op tegen om dat in mijn ogen beperkte risico te nemen, zeker wanneer het in iets redelijk waardevast stop zoals bijvoorbeeld een huis. En wanneer je jezelf niet volledig tot aan je nek in de schulden steekt qua hypotheek en het maandelijks prima op kunt brengen is het risico vrij beperkt.

Persoonlijk heb ik liever tijdelijk 0 euro eigen buffer maar wel een eigen huis dan een tonnetje achter de hand en iedere maand huur af mogen tikken.

[ Voor 7% gewijzigd door R2D2 op 01-06-2023 14:41 ]

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Greatsword schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:30:
[...]

5K is meer dan wat veel gezinnen hebben als spaargeld.
Als je 2-3 maanden kunt overbruggen zonder inkomsten dan heb je een goede buffer volgens experten.

't Is natuurlijk wel belangrijk dat de TS elke maand nog wat over heeft en zo zijn buffer terug kan aanvullen.
En ook eerste jaar vakantie skippen en extra buffer opbouw.

[ Voor 18% gewijzigd door chime op 01-06-2023 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Dan ben je blij dat je een huis hebt omdat je dan minder kosten hebt dan je zou hebben bij het huren van een huis. Daarnaast zijn dit risico's die de hypotheekverstrekker zal bespreken en voor zo'n beetje iedereen gelden. Als jij 20k op je rekening hebt staan en je hebt ineens grote onverwachte kosten terwijl je langdurig ziek wordt en het bedrijf failliet gaat eb je ook een probleem.

Leuk dus dat iemand dit een keer opmerkt om TS er op attent te maken, maar TS heeft zelf al aangegeven dat hij dit weet. Daarna is het een kwestie tussen de hypotheekverstrekker en TS en is het zinloos om het nog tien keer te herhalen.

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

zeflde schuitje gezeten; werkelijk alles verpats via V&A, marktplaats, iedere 'shady' zwart klusje aangenomen. En zo dat potje eigen-inleg kunnen voldoen.

Fast-forward 7jr later; geen moment spijt van gehad, hypotheek valt lager uit dan huur, huis is in waarde verdubbeld.

mijn tip; doe wat je moet/kunt doen om die stenen op je naam te krijgen. dat je ieder weekend 20uur maakt om extra geld in de pocket te krijgen via de lokale pizza boer; doen! bovenop je baan... het is kut, maar in toekomst ben je die slapeloze nachten snel vergeten. dat er geen geld is voor verbouwing, een bankstel etc. boeiend! dat is voor later. -alles- inzetten om het rond te krijgen.

heb inmiddels huis verbouwd, dat marktplaats bankstel is vervangen, dat 4 laags behang uit 1970 is een strak gestucte muur geworden.

veel succes!!!

ps; het scheelde mij enorm veel wie de aankoop (makelaar) en hypotheek verstrekker is.

[ Voor 17% gewijzigd door himlims_ op 01-06-2023 14:47 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 18:32
flyguy schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:36:
[...]

Vaak gaat het zo, maar er zijn ook gevallen dat het kwartje de andere kant valt. Salaris omlaag door ongewenst werkloosheid of ziekte en dan eventueel wat andere tegenvallers.

Zelf geen last van, maar de gedachte dat er automatisch stappen volgen die meer lucht geven is ook lang niet altijd terecht.
Daar heb je gelijk in. In mijn geval kon ik wel terugvallen op mijn vader als het nodig was. Wij hebben idd het geluk gehad dat het niet nodig is geweest en we nu goed kunnen leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Huren kost je meer waarschijnlijk. Die auto verdien je dus vanzelf wel weer terug.

Als je zo als alleenstaande een eigen woning kunt krijgen, vermoed ik dat je het goed voor elkaar hebt. Zeker met meer salaris in het vooruitzicht zou ik het durven. Heb ik als alleenstaande starter ook gedaan bijna 20 jaar geleden en geen minuut spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Voor de meeste dingen die je noemt zijn er tegenwoordig: verzekeringen of heeft de regering wel een potje.

Als mijn bedrijf failliet gaat dan krijg ik WW uitkering en aanvullend wordt er nog een verzekeringspotje opengetrokken om het WW voor het eerste jaar tot 90% van mijn laatstverdiende salaris aan te vullen.

Als ik zelf arbeidsongeschikt raak dan wordt er ook een verzekeringspot opengetrokken. Mocht ik langdurig ziek zijn dan is de werkgever daar in het begin voor verantwoordelijk om mijn salaris uit te betalen, later zijn daar uitkeringen en verzekeringen voor die het weer aanvullen tot een bepaald percentage.

Alleen als je ineens onverwachte kosten hebt dat is wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
ReVision. schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:37Dat risico loopt vrijwel elke alleenstaande starter die een huis koopt. Moeten die dan maar allemaal bij papa en mama blijven wonen?
Het verschil is wel dat de meeste nog bij iemand kunnen aankloppen, of het nou je ouders zijn of iemand anders. OP geeft expliciet aan dat geluk niet te hebben. Dat is toch een stukje extra risico. Uiteindelijk wie zijn wij, we kunnen wat ideetjes posten maar in neem aan dat hij daar ook wel aan heeft gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-09 16:36

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

lastige situatie. Bij kopen zonder kijken adviseren ze ook om toch echt op die huizenmarkt-trein te stappen. Eenmaal aan boord zie je dan wel weer waar het schip strand.

Maar ja, een beetje gezonde buffer overhouden zou fijn zijn.

Als je zeker weet dat het huis zo is datt je eerste tijd niets hoeft te doen zou je het kunnen doen. Maar hier hebben we een woning:

bouwjaar: 2008
aangekocht: 2018
ketel kapot: 2021.

Nu konden we dat goed dragen, maar toch. Wees je er van bewust dat je (grote) uitgaven moet kunnen doen als het nodig is.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NeFoRcE schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:26:
lastige situatie. Bij kopen zonder kijken adviseren ze ook om toch echt op die huizenmarkt-trein te stappen. Eenmaal aan boord zie je dan wel weer waar het schip strand.

Maar ja, een beetje gezonde buffer overhouden zou fijn zijn.

Als je zeker weet dat het huis zo is datt je eerste tijd niets hoeft te doen zou je het kunnen doen. Maar hier hebben we een woning:

bouwjaar: 2008
aangekocht: 2018
ketel kapot: 2021.

Nu konden we dat goed dragen, maar toch. Wees je er van bewust dat je (grote) uitgaven moet kunnen doen als het nodig is.
In het ergste geval doe je dan een poosje een huurketel. Niet ideaal, maar tientallen malen voordeliger dan een vergelijkbaar huur-huis.

Pak je 20 euro kosten per maand, bespaar je nog steeds 200+.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:00
Greatsword schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:30:
[...]

De meeste mensen zullen van hun leven nooit 50K op hun spaarrekening krijgen. Misschien kom jij uit een iets ander 'milieu'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Josk79 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:09:
[...]

De meeste mensen zullen van hun leven nooit 50K op hun spaarrekening krijgen. Misschien kom jij uit een iets ander 'milieu'.
Inderdaad voor 80+% niet heel realistisch, 50+k "over" op de rekening voor je een huis koopt.

Die ken ik maar in 2 smaken:
- geen zelf verdiend geld
- nestplakker die pas op zijn/haar 35+ vertrok uit hotel mama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-09 09:33
[...]

Met die redenering kan je een buffer dus nooit uitgeven, want PANIEK, dan heb je geen buffer meer. Oftewel, dan is een buffer min of meer weggegooid geld.

Je moet juist wel je buffer aanwenden als je een bijzondere situatie hebt. Daar is de buffer voor. En een huis kopen is precies zo'n bijzondere situatie, net zo goed als de voorbeelden die je zelf geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 17:18

RoamingZombie

Watching the sheeple...

[b]Lelletje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:43

Eh, als je geluk hebt. Het kan net zo goed de andere kant op gaan. Het is ongelooflijk naief om te denken dat alles altijd in een stijgende lijn zit. Genoeg factoren waar je 0 invloed op hebt. Jezus mina, er is nota bene oorlog in de achtertuin. Economisch gaat het maar zo zo. Er hoeft maar iets te gebeuren en alles ligt op zijn gat. Ik snap dat mensen optimistisch zijn, ik ben meer een realist.

Zoals het op mij overkomt is dit allemaal op het randje leven en absoluut niet iets wat je moet willen. Zoals de andere aangegeven 5000 over hebben na aankoop is lang niet genoeg. Dat verdampt voordat je het door hebt.
ReVision. schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:37:
[...]

Dat risico loopt vrijwel elke alleenstaande starter die een huis koopt. Moeten die dan maar allemaal bij papa en mama blijven wonen?
Waarom moet er per se gekocht worden? Ik huur al mijn hele leven. Ik heb geen behoefte aan een koophuis wat niets anders is dan een schuld bij een bank. En het huis kan ik niet mee nemen als ik dood bent, noch kom ik er snel vanaf mocht dat nodig zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door RoamingZombie op 01-06-2023 19:47 ]

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:01
BastaRhymez schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:04:
Dit is echt geen gek idee. Ik stond voor dezelfde keuze en dat is meer omdat de auto recent gekocht was maar er kwam een droomhuis, of beter meer droom locatie voorbij. De eigen middelen waren net niet toereikend en de auto zou easy 16k opleveren. Dus het was een overweging om een kans te nemen of te laten lopen. Uiteindelijk op een andere manier op kunnen lossen maar die bak kon heus wel weg (er staat er nog 1 voor de deur) en voor de korte termijn kon er ook een 2k barrel ervoor terugkomen als het moet.

Prioriteiten hoeven niet per se domme beslissingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 18:38
Wat een doemdenkers hier. Je kunt morgen door een bus aangereden worden, heb je helemaal niets meer aan je auto of buffer :) Als ik een droomhuis op het oog had en de auto moet verkocht worden om dat haalbaar te maken, was die auto zsm weg. Alleen jij kunt bepalen of je na het kopen van het huis snel weer een degelijk buffer kunt opbouwen (kan best snel gaan). Alleen jij kunt bepalen of je gelijk duizenden euros wilt investeren in je nieuw gekochte huis (hoeft niet). Huren is best lekker als je een mooi huis voor een laag bedrag hebt, maar dat wordt steeds meer wen uitzondering.

[ Voor 14% gewijzigd door mister_S op 01-06-2023 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Hoop dat TS zijn financiële gewoontes aan kan passen, want ondanks dat hij blijkbaar wel de maandelijkse kosten kan dragen wat heden ten dage al een aardig bult geld is. Had hij niet de discipline om daar een paar K extra van te sparen.

Aangenomen dat met eigen inleg de bijkomende kosten de kosten zijn die tot aanschaf en hypotheek komen kijken. Dus zeg 10k bij een huis van 3 ton.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-09 06:19
mister_S schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:19:
Wat een doemdenkers hier. Je kunt morgen door een bus aangereden worden, heb je helemaal niets meer aan je auto of buffer :)
De kans is groter dat je morgen niet door een bus wordt aangereden. Dan heb je morgen dus wel wat aan je auto en buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 16:19
Pazienza schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:13:
[...]

De kans is groter dat je morgen niet door een bus wordt aangereden. Dan heb je morgen dus wel wat aan je auto en buffer.
Hoewel, als je je auto verkoopt de kans wel weer groter is ivm OV gebruik. :+

Maar wat een zenuwachtig gedoe hier. @Drieoog , instappen. De rente die je betaald zal vast lager zijn dan de huur, de aflossing wordt je spaarpotje (y)

(Bij de koop van mijn 1e had ik ook niks, is gewoon goed gekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:17
Barrycade schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:45:
Hoop dat TS zijn financiële gewoontes aan kan passen, want ondanks dat hij blijkbaar wel de maandelijkse kosten kan dragen wat heden ten dage al een aardig bult geld is. Had hij niet de discipline om daar een paar K extra van te sparen.

Aangenomen dat met eigen inleg de bijkomende kosten de kosten zijn die tot aanschaf en hypotheek komen kijken. Dus zeg 10k bij een huis van 3 ton.
Misschien heeft hij qua auto boven zijn stand geleefd en gaat hij na verkoop meer passend leven naar zijn inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

SmurfLink schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:36:
De hypotheekverstrekker boeit het niet waar jij je geld vandaan haalt, als je maar kan aantonen dat je het hebt. Dus eerst auto verkopen, daarna staat het geld op je rekening en kan je daarmee naar de hypotheekverstrekker.

De notaris wil echter wel weten waar jouw geld vandaan komt als het meer dan 10.000 euro betreft. Maar die belt je en dan geef je aan dat je je auto verkocht hebt en dan is 't klaar.
Ging dat bij jou met een telefoontje van de notaris?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:04:
[...]

Ging dat bij jou met een telefoontje van de notaris?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
En daarnaast, als je je auto verkoopt heb je enorm veel maandelijkse lasten minder. Een auto bezitten is duurder dan de meeste mensen door willen hebben. Dus dan vult de spaarrekening weer sneller.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
SmurfLink schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Bij mij is dat wel degelijk een keer gebeurd.

Ze zullen nooit een bewijs vragen, maar ze willen vaak wel een verklaring van jou hoe je aan het geld komt. Die kunnen ze dan overleggen als een instantie ernaar vraagt.
Bij de doorgaans kleinere bedragen zoals een eigen inleg of wat overwaarde zullen ze dat wellicht niet zo snel doen overigens. Alleen bij grotere bedragen hebben ze graag wat achter de hand.
Pagina: 1