Op zoek naar een geschikte backup-oplossing voor familie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groceryl1st
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-01 17:59
Beste Tweakers, als leek zoek ik advies over de beste route voor backups van mijn bestanden.

Situatie
Het gaat om foto's en video's van mijn familie, op dit moment niet meer dan 2TB. Inmiddels hebben we een reputatie dat ik alles opsla, dus familieleden sturen mij sporadisch hun bestanden om op te slaan. Gevolg: als er iets gebeurt met de backups dan is iedereen alles kwijt.

Op dit moment staat alles op twee externe harde schijven (HDD). Die zijn ooit eens allebei tegelijk stukgegaan. De data kon toen nog hersteld worden, maar daarom zoek ik een veiliger alternatief buitenshuis. Het gaat om cold storage en ik heb niet nodig dat er elke dag een backup wordt gemaakt. Ik doe dat zelf handmatig eens per jaar.

Mijn vraag
1. Met twee fysieke backups, wat is het meest voor de hand liggend: nog een offline backup buitenshuis of een online backup (bijv Backblaze)?

2. Optioneel: sommige familieleden wonen ver weg en willen graag bij de bestanden. Met welke type backup kan ik dat faciliteren?

Beste antwoord (via groceryl1st op 28-05-2023 16:50)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:20

Barrycade

Through the...

Een NAS met 4 schijven in 1 huis is net zo veilig of onveilig als wat je nu hebt. Dan zou je er al 2 moeten hebben en eentje bij iemand anders.

Dat staat dan allemaal te pruttelen bij beide.

Zorg dat je familieleden allemaal 2 of 3 tientjes per jaar uit gaan geven aan Google of Apple of Dropbox voor paar honderd GB en leg ze uit hoe dat werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-05 18:50
Tip 1, maak je familie zelf verantwoordelijk voor hun BackUps. Als er iets fout gaat en jij krijgt de schuld, dat wil je vermijden.

Tip 2: Kijk naar een Online oplossing die voor jou het beste werkt. Maak een handleiding hoe je dat doet en deel die met je familie. Als het < 2 TB kan dit gratis of kost het niet al te veel.

Succes

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Koop samen met je familie een Nas met minimaal vier disken in een raid configuratie als basis.
Configureer het dat iedereen zelf z'n bestanden er naar toe kan sturen.

Daarnaast kun je backup's naar de cloud maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groceryl1st
Goede suggestie van de NAS, die ga ik voorleggen. Dank beiden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Een NAS met 4 schijven in 1 huis is net zo veilig of onveilig als wat je nu hebt. Dan zou je er al 2 moeten hebben en eentje bij iemand anders.

Dat staat dan allemaal te pruttelen bij beide.

Zorg dat je familieleden allemaal 2 of 3 tientjes per jaar uit gaan geven aan Google of Apple of Dropbox voor paar honderd GB en leg ze uit hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Een Nas beschermt je tegen disk uitval, niet tegen calamiteiten zoals brand of diefstal.
Maar dat doet een cloud ook niet, kijk maar wat er gebeurd als een clouddienst wat kwijt raakt, meer dan sorry krijg je echt niet.

De cloud blijft geld kosten en wordt steeds duurder, want voor je het weet ben je over die paar GB aan gratis storage heen en de prijzen worden regelmatig verhoogd.

De huidige 2TB kost nu al 120 euro of meer per jaar.

En persoonlijk zou ik mijn belangrijke data niet aan die tech grootmachten toevertrouwen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nou wat kost een beetje betrouwbare NAS met 4 schijven die 2 TB kwijt kan? En dan ook even de stroomkosten meerekenen en vervanging.

En definieer belangrijke data? Meeste mensen hebben een phone vol rommel snapshotjes staan zonder linkje naar iCloud/ Photos/ Drive "want dat kost geld" terwijl die phone meestal half maandsalaris kost.
Als dat ding op de grond klettert zijn ze een paar jaar kwijt. En als ze pech hebben incl berg baby foto's.

Ik ben redelijk fanatiek fotograaf als in met DSLRs maar als ik wat kritisch ben. Blijven er na een sessie maar een relatief klein % keepers achter.

Ik heb 100GB bij Google (a 20 per jaar) en daar heb ik nu 30 GB op staan (en een onbekende hoeveelheid in het gratis deel, gok ongeveer net zo veel).

Daarnaast staan ze bij mij thuis op de PC en ik heb een externe HDD met de foto's.

Dus als ik ze upload naar Google gaan ze ook even op de PC en de externe harde schijf. Veilig zat voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:22
Microsoft 365 Family overwegen? In totaal 6 TB + als bonus alle office applicaties voor € 100,- per jaar.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groceryl1st
De oplossing voor nu wordt: een NAS met online backups + een externe schijf bij een familielid thuis. Dan zijn er vier backups in totaal. Andere familieleden ga ik inderdaad aanraden om ook zelf iets te regelen met cloud services.
Pagina: 1