Aankoop woning & energielabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 16:28
Vrouw en ik zijn druk zoekende naar een 1e koopwoning samen.
Nu zijn we bij een woning gaan kijken waar we beide wel zeer enthousiast over zijn, het gaat om een woning met bouwjaar begin 1900.

Er is een expert geweest om het definitieve energielabel te bepalen, helaas is dit nog niet bekend.
Het volgende probleem is nu gaande, maandag een vrije dag in NL en voor dinsdag 12:00 moet er een bod gedaan worden.

De kans bestaat dus door de vrije dag dat er dinsdag nog steeds geen energielabel bekend is.
Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Is het energielabel dusdanig interessant om te weten bij het doen van een bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dan doe je een bod onder voorbehoud...

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 20:04
Lijkt me wel. Bepaalde hypotheken krijg je toch ook alleen bij het hebben van een beter energielabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Vaak kun je gewoon naar het verbruik vragen en kijken wat er al aan isolatie is gedaan. Daarna een praatje met de huidige bewoners zodat je weet hoe vaak ze thuis zijn en wat dus het stookgedrag is en je moet toch een aardige inschatting kunnen maken van het energielabel en wat je verbruik zal zijn. Ik heb in het verleden nooit naar dat energielabel gekeken omdat dat naar mijn idee ook niet alles zegt.

Alleen als je het nodig hebt vanwege een hypotheek/duurzaamheidslening oid zou ik me er echt druk om maken, maar anders is je eigen inschatting vaak veel beter.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32
Wat is er volgens jou belangrijk aan dat label? Persoonlijk zou een label mij niet uitmaken, ik maak dingen als isolatie liever zelf in orde als je toch verbouwen gaat misschien.
Heb je een overzicht van wat er in de Funda advertentie staat wat er aan isolatie of glas inzit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:15
No Hands schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:29:
Wat is er volgens jou belangrijk aan dat label? Persoonlijk zou een label mij niet uitmaken, ik maak dingen als isolatie liever zelf in orde als je toch verbouwen gaat misschien.
Heb je een overzicht van wat er in de Funda advertentie staat wat er aan isolatie of glas inzit?
Kan impact hebben op maximale hypotheek. Die van mij ging enkele duizenden euro’s omhoog toen we zeiden dat het huis een A label had ipv B label in zijn programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:32
Aschtra schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Kan impact hebben op maximale hypotheek. Die van mij ging enkele duizenden euro’s omhoog toen we zeiden dat het huis een A label had ipv B label in zijn programma
Ja dat kan maar daarover wordt met geen woord gerept in de TS. De vraag is wat wij in deze situatie zouden doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
No Hands schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:29:
Er zit sowieso overal dubbelglas in, of dit HR+ of ++ is, is in navraag bij de verkopers.

De bovenverdieping is redelijk recent volledig vernieuwd en dus geïsoleerd.
Daarbij zijn daar de tussenuren van gipsplaten gemaakt en is dus geen steen. Geen idee wat dat voor invloed is, voelt voor mij persoonlijk wat goedkoper aan.
Beneden isolatie was ook niet aangegeven in de vragenlijst en is via de verkopend makelaar ook in navraag bij de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:16
Dirk0s schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Er zit sowieso overal dubbelglas in, of dit HR+ of ++ is, is in navraag bij de verkopers.

De bovenverdieping is redelijk recent volledig vernieuwd en dus geïsoleerd.
Daarbij zijn daar de tussenuren van gipsplaten gemaakt en is dus geen steen. Geen idee wat dat voor invloed is, voelt voor mij persoonlijk wat goedkoper aan.
Beneden isolatie was ook niet aangegeven in de vragenlijst en is via de verkopend makelaar ook in navraag bij de verkopers.
Al dat soort zaken zijn belangrijker dan het label. Bij zo'n oud huis zal het toch nooit a+ worden.
Zou eerder zorgen dat er een goede bouwkundige opname wordt gemaakt. Daar worden vaak ook energiezaken meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:37

Roozzz

Plus ultra

Dat het waarschijnlijk geen fantastisch energielabel is lijkt me in lijn der verwachting. Zou ie wel helemaal op orde gebracht zijn qua isolatie dan hadden ze dat van de taken geschreeuwd... De vraag is vooral hoe relevant jij dat vind. Het kan een paar euro hypotheek schelen, maar het is absoluut niet onmogelijk om te financieren oid.

Heb je de wens en het budget om de hele hap te isoleren? Zo niet, reken op een stevige energierekening. Zo ja, dan is het label niet relevant. Je zet dan toch de hele boel op zijn kop.

Reken er gewoon op dat waar ze niets over zeggen/schrijven er niets aan gedaan is in de afgelopen 30 jaar én je er dus iets mee moet.
Wil je meer zekerheid, dan kan je een bouwkundige keuring overwegen als voorwaarde bij het bod.

[ Voor 7% gewijzigd door Roozzz op 27-05-2023 10:23 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:38
Je eigen inschatting is waarschijnlijk prima. Biedt op basis van die inschatting en trek je bod in of maak gebruik van de bedenktijd als de aanvullende info nadelig uitvalt.

Maar ga er maar vanuit dat het bagger is. Ook een renovatie niet zomaar vertrouwen want de isolatiewaarde kan daarvan matig zijn of beroerd uitgevoerd. Zoals gezegd, als het goed was dan hadden de verkopers het van de daken geschreeuwd.

Historisch verbruik kun je alleen in negatieve zin meenemen. Veel mensen stoken in die doortochtwoningen alleen het hoogst noodzakelijke een hebben dus een erbarmelijk comfortniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
De kosten voor gas hebben zij aangegeven als 170 euro.
Maar je weet niet hoe ze geleefd hebben en ook is er een pallet kachel die misschien wel dagelijks heeft aangestaan.

Het is een prachtig huis op het oog, helaas zitten daar dus flinke ogen aan.
Het hart zegt ja, prachtig huis
Het hoofd zegt, is het wel verstandig.

We hebben iig besloten om 40.000-45.000 onder onze max een hypotheek te nemen, de rest wordt aangevuld met eigen geld.
Dit geeft natuurlijk wel maandelijks extra ruimte, maar die besteed je natuurlijk liever niet aan stookkosten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:07
Dirk0s schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:55:
We hebben iig besloten om 40.000-45.000 onder onze max een hypotheek te nemen, de rest wordt aangevuld met eigen geld.
Dit geeft natuurlijk wel maandelijks extra ruimte, maar die besteed je natuurlijk liever niet aan stookkosten ;)
Ik denk dat je niet moet kijken naar wat het energielabel nu wel/niet is, maar in welke mate je zelf in staat bent het huis verder goed te isoleren/te verduurzamen of dunne wandjes te vervangen door dikkere omdat je dat prettiger vindt. Met elk huis is er wel iets dat je als koper aanpakt.
Daarom goed dat je onder je maximum bent gaan zitten, dan heb je wat reserve voor het geval de isolatie in de praktijk heel erg tegenvalt. Dat het geen A++ label heeft, wil niet zeggen dat je het ijs van de ramen moet schrapen. Omgekeerd betekent een A-label niet dat je niets hoeft te doen.

Bedenk dat je een prachtig huis goed kunt isoleren, maar een goed geisoleerd huis niet zo makkelijk prachtig kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dirk0s schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 10:11:
[...]

Je hebt ook dubbel glas dat geen HR is ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:39
Vraag anders de energierekening van voorgaande 2 a 3 jaren. Dan heb je ook een inschatting (natuurlijk sterk afhankelijk van gezin tot gezin, maar toch).

Is het huis jullie meer waar als het een C krijgt dan een F? Dat is in feite wat je vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik zou me niet perse focussen op wat de vorige bewoners verbruikten.

Ik heb een G label. De vorige bewoonsters stookte 2800 kuub gas weg. Ik inmiddels nog geen 700. En ja, dan heb ik het een en ander gedaan maar de grote zaken moeten nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
Het is inmiddels bekend, het is energielabel C. :)
Pagina: 1