meest effectieve en stille 120 mm single fan AIO cooler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 17:02
Ik ben van plan mijn huidige Jonsbo RM3 mini-ITX behuizing te upgraden naar een Ryzen 7700X systeem.

Gezien het kleine volume ben ik helaas beperkt tot een single fan 120 mm AIO waterkoeler die ik via de achterkant de warmte laat afvoeren naar buiten.

Ik ga geen gekke dingen doen, maar zit te twijfelen of een standaard Cooler Master MasterLiquid ML120L V2 RGB voldoende zal zijn om deze processor effectief te laten koelen. Ik zal vermoedelijk in de BIOS via XFR settings de maximale TDP beperken tot 65 Watt om een low power 7700 te simuleren.

Aangezien ik graag een stille PC wil en geen ervaring heb met dit soort koelers, vraag ik me af of deze stil genoeg zullen zijn. Eventueel een andere single fan 120 mm AIO koeler ?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Even gek misschien, maar in veel gevallen is een Noctua NH-L series koeler, zoals de NH-L12, haast beter (en betrouwbaarder) dan een 120mm AIO, en vaak ook nog makkelijker weg te werken. Maar ik denk dat je in je Jonsbo zelfs helemaal geen low profile/ITX-stijl koeler hoeft te plaatsen, de hoogte voor een koeler er in is tot 170mm namelijk, en laat dat nou ongeveer 10mm lager zijn dan een NH-D15S (die met gemak zo'n 180W kan koelen). Misschien dat je daarmee echter in PCIe problemen komt afhankelijk van je board (meestal geen probleem), maar goed, dan nog is er de NH-D12 die kleiner is en "slechts" zo'n 170W kan koelen.

Ik snap dat de specs van de kast zeggen: "max een 120mm rad", maar de specs zeggen niet dat je persé moet waterkoelen. Zeker in een kast als dit zal ik het niet doen. Sterker nog: ik zou er de meest chonker towerkoeler die er maar in past proberen te verwerken. 120mm is namelijk tenzij je van die absurd hoge rads kan plaatsen en dan zelfs bij voorkeur boven/onder (in van die Xbox-stijl cases met moederbord/gpu-sandwich layouts) altijd minder effectief dan lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Hallo,

bedankt voor het antwoord. De reden waarom ik vraag naar een AIO single fan water cooler is omdat de meeste effectief blazende air coolers zo volumineus zijn dat ik ze esthetisch niet echt mooi vind. Maar ik zal eens kijken naar een luchtkoeler die stil en efficiënt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De meeste 1x120mm AIO's zijn slechter dan een fatsoenlijke luchterkoeler. 1x120mm schiet gewoon niet op met water omdat je minder oppervlakte kan hebben dan bij een goede luchtkoeler. Dat er dan water doorheen loopt maakt geen verschil want het water verplaatst alleen de warmte.

Waterkoeling wordt pas leuk bij 3x120mm of meer. Genoeg 2x120mm koelers zijn gelijk aan goede luchtkoelers. Een 1x120mm waterkoeler zou ik nooit aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmacist
Tips toevallig voor een efficiënte air cooler die stil en efficiënt koelt, er mooi uitziet en niet te groot? Zou de AMD Wraith prism geschikt zijn ? Die werd ook geleverd bij een 105 watt tdp 3800x dus ik vermoed dat die ook geschikt is, als ik de 7700x bedwing naar maximaal 65 watt tdp via xfr settings in de bios. Ik vind dat nog een mooie koeler en die heb ik hier nog.