woning kopen 7/8 maand wachten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-04-2024
Hallo,

Wij willen een bod uitbrengen op een woning, nu hoor ik dat de verkopers pas eind dit jaar de sleutel krijgen van hun nieuwe woning.
Nou vind ik het niet heel erg om even te wachten, maar 7 maand vind ik opzich wel lang.

Hoe zit dat eigenlijk met het hypotheek aanvragen? Ik lees dat veel offertes maar 6maand geldig zijn. En dat je anders extra kosten moet betalen mocht je hem langer willen laten doorlopen.

Wie betaald dan deze kosten?
En is er een risico van zolang wachten op de sleutel?
Zou er iets te regelen vallen dat wij wel eerder in de woning kunnen? 1december hadden hun in gedachten.

Dit wordt ons eerste huisje, ik kan niet echt duidelijk informatie vinden online.

Ik hoor graag van jullie! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Jij.
Rente die nog verder omhoog gaat, woning prijzen die zakken, de hypotheek niet meer rond kunnen krijgen.

Met dalende prijzen van woningen willen de verkopers er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Verder lopen hun dan minder risico, maar al dat risico komt bij jou te liggen. Er kan veel veranderen in 7 maanden tijd, ook in je eigen situatie.
Zou er iets te regelen vallen dat wij wel eerder in de woning kunnen?
Dat ligt volledig aan de verkoper of ze toch sneller weg willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:54
Ik vind het persoonlijk niet heel lang. Ons huidige huis (2018 gekocht) hebben we in september van 2018 eerste bod op gedaan en in juni 2019 overdracht.
En dan is er nog ze financiële kant. Weet je al hoe dat er dan uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
tcw82 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:49:
Ik vind het persoonlijk niet heel lang. Ons huidige huis (2018 gekocht) hebben we in september van 2018 eerste bod op gedaan en in juni 2019 overdracht.
En dan is er nog ze financiële kant. Weet je al hoe dat er dan uit ziet?
Nouja de woning staat te koop voor 287500. Wij kunnen een woning bemachtigen voor 330000
Dus de woning zit wel lekker ruim onder ons budget.

Maarja ik wil niet onodig risico nemen.

De verkopers willen dinsdag kiezen wie de woning krijgt. Maar ik snap niet waarom zo zon haast hebben terwijl ze pas eind dit jaar de woning uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
PilatuS schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Jij.

[...]

Rente die nog verder omhoog gaat, woning prijzen die zakken, de hypotheek niet meer rond kunnen krijgen.

Met dalende prijzen van woningen willen de verkopers er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf. Verder lopen hun dan minder risico, maar al dat risico komt bij jou te liggen. Er kan veel veranderen in 7 maanden tijd, ook in je eigen situatie.

[...]

Dat ligt volledig aan de verkoper of ze toch sneller weg willen.
toon volledige bericht
Dus jij zou het niet gedaan hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
michelletjee schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:51:
[...]

Dus jij zou het niet gedaan hebben?
Is opzich niet wat ik zeg. Je vraagt naar mogelijke risico's en die geef ik aan. Of jij die risico's groot vind en wel of niet wil lopen is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
PilatuS schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Is opzich niet wat ik zeg. Je vraag naar mogelijke risico's en die geef ik aan. Of jij die risico's groot vind en wel of niet wil lopen is iets anders.
Ja ik ben dus bang dat straks in die 7 maand tijd de woning enorm zakken.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
michelletjee schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:53:
[...]

Dan moet je over 7 maanden pas een huis gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Wispe schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Dan moet je over 7 maanden pas een huis gaan kopen.
Ja ik dacht dat we er wel sneller in zouden kunnen hahaa.
Dan vond ik het minder erg voor mijn gevoel haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:59

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De verkoper wil zekerheid omtrent zijn financiën en zet de woning daarom op deze manier te koop. Kijk daarom dus naar jou eigen plaatje wat jezelf kan.

Gaat een bank akkoord met deze termijn of zitten daar zoals je al zegt extra kosten aan? Of ben je zo zeker van je eigen financiële situatie en kun je de hypotheek later aanvragen, waarmee je dus zonder voorbehoud van financiering op de woning gaat bieden. Kortom onderzoek je situatie goed en doe dan wat je kan en verstandig is :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tegen de tijd dat je hypotheek rond is zit je binnen de 6 maanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
michelletjee schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:55:
[...]

Ja ik dacht dat we er wel sneller in zouden kunnen hahaa.
Dan vond ik het minder erg voor mijn gevoel haha
Haha ja, wat als 1 dag na de eigendomsoverdracht de huizenprijzen met 40% zakken? Was het dan minder erg geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 23:20

Barrycade

Through the...

Alleen als huizen 40% dalen op 1 dag zijn er andere en grotere problemen.

Je zal toch ergens moeten wonen, dus dan heb je tenminste een huis die je kan betalen qua hypotheek.

Maar het is momenteel meer een kopersmarkt dan een verkopersmarkt.

Maar voorlopig blijven de rentes stijgen, dat zal ook de reden kunnen zijn dat de verkoper haast heeft, wellicht kan hij niet te veel stijging hebben omdat dan zijn andere huis te duur wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toevallig net gelezen bij ING: Hypotheek offerte 12.5 maand geldig, ipv de standaard 6.5 maand.

Wellicht heb je er wat aan richting je hypotheekadviseur: https://www.ing.nl/partic...osten/verlengingsprovisie

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-05 21:33
Als je het oké vindt om 7 maanden te wachten, maar niet extra te betalen voor een hypotheekofferte met langere geldigheid, kan je overwegen de overdracht eerder te doen en de huidige bewoners een maand van je te laten huren voor bijv € 750.

De kans is natuurlijk groot dat de bouw uitloopt. Daarom zou ik zelf gewoon een bod doen waarbij de overdracht eerder is. Ook zou ik gewoon bieden met voorbehoud van financiering en niet wachten met aanvragen van een offerte zoals hierboven werd gesuggereerd. Grote kans dat de rente stijgt! Bij veel aanbieders betaal je wel lagere rente als deze op het moment van passeren lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-05 16:47
PilatuS schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:48:
[...]

Jij.

[...]

[...]
toon volledige bericht
Dit laatste is onzin. Je rente stel je bij de koop vast, niet de sleuteloverdracht. Er zijn hypotheekverstrekkers die geen hypotheek verstrekken als de overdracht pas na 7 maanden is, er zijn er die een renteoplsag rekenen en er zijn er bin wie het gewoon "gratis" kan.

Kortom het is niet echt een probleem en je moet gewoon even rondstroppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:40

Crazy D

I think we should take a look.

michelletjee schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:50:
Wat is onnodig risico? Niemand weet hoe de huizenprijzen en rente zich gaan ontwikkelen. 5 maanden terug werd er ook gezegd dat het allemaal moeilijker zou worden, maar huizen worden nog steeds verkocht tegen flinke bedragen.
De verkopers willen dinsdag kiezen wie de woning krijgt. Maar ik snap niet waarom zo zon haast hebben terwijl ze pas eind dit jaar de woning uitgaan.
Zekerheid van hun eigen situatie. Misschien ook bang dat huizenprijzen over 5 maanden lager zijn. En hoe eerder je alles rond hebt, des te meer rust is er. Verhuizen is al stressvol genoeg.

En, je kunt ook mazzel hebben. Ik teken volgende week koopovereenkomst van een woning die zou eind dit jaar/begin volgend jaar opgeleverd worden. Ondertussen hebben verkopers een tijdelijke woning en kan de overdracht al in september zijn.

Als het huis helemaal top is, gewoon ervoor gaan.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Misschien hebben de verkopers een nieuw bouw woning gekocht waar ze pas over 7 maanden in kunnen.

Alleen de vraag is wil jij dat ze van hun probleem jou probleem maken?
En bedenk je ook dat die 7 maanden jou extra kosten geven. Bijv 7 maanden extra lang huur betalen voor dat je kunt verhuizen.
Zelf zou ik niet met zo iets akkoord gaan, of ze zouden mij 50k korting moeten geven op de verkoop prijs dan zou ik er mogelijk in overweging nemen om er over na te denken.

Voor de rest laat je totaal niet onder druk zetten door te zeggen dat ze meerdere kopers hebben. Anderzijds zijn er ook meer huizen die ook geschikt zij n voor jou.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 27-05-2023 08:59 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:49
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:56:
Misschien hebben de verkopers een nieuw bouw woning gekocht waar ze pas over 7 maanden in kunnen.

En bedenk je ook dat die 7 maanden jou extra kosten geven. Bijv 7 maanden extra lang huur betalen voor dat je kunt verhuizen.
Zelf zou ik niet met zo iets akkoord gaan, of ze zouden mij 50k korting moeten geven op de verkoop prijs dan zou ik er mogelijk in overweging nemen om er over na te denken.

Voor de rest laat je totaal niet onder druk zetten door te zeggen dat ze meerdere kopers hebben. Anderzijds zijn er ook meer huizen die ook geschikt zij n voor jou.
Ja want gelukkig is het een kopersmarkt op dit moment

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:31
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:56:

Juist ja, €50.000,- minder op een prijs van €285.000,- voor 3 maanden langere overdrachts tijd. Lekker realistisch!

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

De verkopende partij kan ook een huis huren om die 7 maanden te overbruggen a 7x 1k. Waarom van hun probleem jou probleem laten maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
michelletjee schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:53:
[...]

Huizen prijzen zullen altijd fluctueren. Misschien zakken ze komende 7 maanden niet, ga je er wonen en zakken ze in de 3 maanden dat jij er wel woont opeens gigantisch. Balen, maar doe je niks aan.

Als je een huis wilt/nodig hebt, dan moet je vroeg of laat toch actie ondernemen. En die gezakte prijzen zullen op lange termijn bijna gegarandeerd weer (flink) stijgen.

Dus tenzij je van plan bent om er binnen zeer korte tijd weer uit te gaan, zal het allemaal niet zo heel erg slecht verlopen qua waarde.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Overdrachtsmoment en prijs is gewoon een onderhandelpunt. Daar kan je het dus over hebben. Zij zoeken nu zekerheid, dat is ze allicht iets waard.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

[...]

Nouja de woning staat te koop voor 287500. Wij kunnen een woning bemachtigen voor 330000
Dus de woning zit wel lekker ruim onder ons budget.

Snap wel dat ze op tijd het huis willen verkopen. Anders zit je straks met dubbele lasten als de verkoop niet zo snel gaat als je verwacht. Zeker als er dan ook nog 1-2 kopers tussen zitten die de financiering alsnog niet rond krijgen, dan ben je zo 2-3 maand verder.

Uiteindelijk zal jij moeten beslissen of het huis het NU waard is en of je zolang wil wachten. Dat zal niemand voor je kunnen beslissen. Wat de toekomst brengt weet niemand.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het duurt toch wel een maand of drie, ook zonder wachttijd voor je de sleutel krijgt. Bij mij was dat tenminste, en dan hebben we ook zelf dingen versneld. Je kan misschien vragen dat je voorbehoud van financiering ook mee opschuift, dan is het minder spannend.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 21:15
@michelletjee
Eerste vraag die je moet stellen is, is deze woning, dé woning of zou een andere ook prima zijn? Want tussen nu en 7 maanden zou je dan prima nog een andere woning kunnen vinden. Maar de rente kan veranderen, de huizenmarkt etc. Dus dat is ook een stukje extra onzekerheid.

Stel je voor dat de overdracht volgende maand zou zijn, zou je dan ook tevreden zijn met de prijs?
Is het antwoord ja, zou ik het gewoon doen. Als de huizenprijzen naar beneden gaan had je theoretisch over 6 maanden een goedkoper huis kunnen kopen maar dat blijft speculeren.

De meeste zekerheid kun je krijgen door een goede hypotheek qua voorwaarden af te sluiten. Er zijn hypotheken waarbij de offerte langer geldig is. Of dat als de rente daalt, je ook die lagere rente krijgt en bij stijging de rente van de offertedatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:57
michelletjee schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:42:
Hallo,

Wij willen een bod uitbrengen op een woning, nu hoor ik dat de verkopers pas eind dit jaar de sleutel krijgen van hun nieuwe woning.
Nou vind ik het niet heel erg om even te wachten, maar 7 maand vind ik opzich wel lang.
Wij hebben enkele maanden geleden ons eerste huis gekocht en mogen er pas deze zomer in. 8 maanden wachten dus.
Hoe zit dat eigenlijk met het hypotheek aanvragen? Ik lees dat veel offertes maar 6maand geldig zijn. En dat je anders extra kosten moet betalen mocht je hem langer willen laten doorlopen.
Bij sommige hypotheek verstrekkers kan je gratis verlengen. Zo hadden wij er 1 met 4 maanden geldigheid en gratis met 8 maanden te verlengen.
Rente was het laagste tussen initiële datum van tekenen en moment van verlengen. Kwam ons gunstig uit want dat was precies rond dat dipje in maart. Intussen is de rente weer hoger.
Jij betaalt als er kosten zijn. Maar die zijn er niet of vaak minimaal.
Waarde huis kan dalen. Maar dat kan het ook als je er nu in trekt. Dus dat verandert niets.
Eventuele schades etc. Moet de verkoper toch herstellen.
Zou er iets te regelen vallen dat wij wel eerder in de woning kunnen? 1december hadden hun in gedachten.
Dat kan soms wel. Zo kregen wij het huis terwijl we niet het hoogste bod hadden omdat we die 8 maanden wachten accepteerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Volgens mij kan je best op voorhand bedingen met de hypotheekverstrekker dat de (nieuwe) hypotheek ingaat op de dag van de sleuteloverdracht. Daar heb je nu uitgebreid de tijd voor, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:54
Bedenk ook, hoe lang ben je al aan het zoeken?
Is dit het eerste huis dat je op funda zag, nadat je vorige week begon met zoeken, grote kans dat er meer huizen voorbij komen.
Ben je al 5 jaar aan het zoeken en is dit het eerste huis dat voldoet, Tsja dan zou ik ervoor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:26
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:05:
De verkopende partij kan ook een huis huren om die 7 maanden te overbruggen a 7x 1k. Waarom van hun probleem jou probleem laten maken?
Omdat jij wilt kopen. Het is jouw keuze om dat te doen. De verkoper zoekt zekerheid door zo vroeg mogelijk alles in de verkoop te zetten. Sneeuwvlokje ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:14

Dido

heforshe

Alles is relatief. Ik heb ooit 2 jaar met een woning gezeten voordat iemand hem (voor een afbraakprijs) wou kopen. Ik snap wel dat de verkopers in deze markt liever vandaag dan gisteren de koop rond hebben.

Als er kosten zijn betaal jij die, net als alle andere financieringskosten.
Op zich niet, hooguit het gevoel dat je teveel betaald voor een woning di ein de tuissentijd in waarde gedaald is. Maar dta is niet anders dan het gevoel dat je woning in waarde daalt als je er al 7 maanden in zit.
Ja, dat heet onderhandelen ;)
Wees daarbij wel realistisch - iemand noemde 50k, dat is absurd. Als jij er een maand eerder in wilt kost het de verkoper een maand huur en overlast van dubbel verhuizen. Dat is een paar duizend euro waard, en die zal je dan wel extra op tafel moeten willen en kunnen leggen.
Niet? Ga eens in de schoenen van de verkopers staan :)

Als jij een huis hebt dat je wilt verkopen, en je hoort dat de prijzen dalen, de rentes stijgen en de woiningmarkt afkoelt. Zou je de verkoop van dat huis dan ook niet liever gisteren dan vandaag al geregeld willen hebben?

Hou er trouwens rekening mee dat de verkopers, als ze naar een nieuwbouwwoning gaan, mogelijk te maken krijgen met uitstel/vertraging. Leg heel duidelijk in een eventueel koopcontract een boeteclausule vast bij verlate oplevering!

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:05
Dat kun je ook omdraaien. Waarom zou een verkoper zich het probleem van de koper op de hals halen. Zo groot is dat probleem helemaal niet. Het is immers al bijna 1 juni, 3-4 maanden overdrachtstermijn is al heel gebruikelijk, dus 6 maanden is allesbehalve een probleem.
Als de verkoper kan kiezen tussen iemand die 6 maanden wil wachten en iemand die vergoeding vraagt voor late oplevering, weet ik wel welk bod als eerste van tafel gaat. Dus als jij dat huis eerder opgeleverd wilt hebben, ben jij degene die daarvoor extra geld moet opbrengen. Dan is geduld heel wat goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb destijds in november een handtekening gezet voor overdracht in mei. Ik had daarvoor een nieuwbouw hypotheek met 9 maand geldigheid (ja die kan je bij sommige banken krijgen voor bestaande bouw).

Uiteindelijk belde ik de verkopers in februari om te vragen hoe het liep met hun nieuwbouw, hadden ze net 6 weken bouwstop gehad vanwege de winter. Ik heb ze toen binnen de mogelijkheden van de offerte nog 2 maand extra tijd gegeven.

Moet daar wel bij vermelden dat ik redelijk onder had geboden en ze eigenlijk nog 5000 euro meer wilden, maar dat ze toch het bod hebben geaccepteerd omdat ze dan de winter niet in een caravan hoefden door te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@michelletjee Omdat jij onder je max hypotheek zit zou ik een bouw en energie/verduurzaming depot doen en in die 7 maanden wachttijd de hypotheek rondbrengen en zorgen dat je alle specialisten gaat regelen voor de verbouwingen/verduurzaming die je nodig hebt.

Bouwvak zit er ook nog tussen, dus die 7 maanden worden al gauw een kortere periode.

Vergeet ook niet dat je nog een extra periode hebt om te sparen voor bijv. nieuwe meubels/tv.

Eigenlijk bevindt jij in een superpositie zonder dat je het weet :P

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Stel de huizenprijzen zakken in 7 maanden 5% is dat al vrij fors historisch gezien. Dat risico moet je onder ogen zien. Uiteraard kan dit ook een stijging zijn of dat de prijzen gelijk blijven. Is dit een huisje waar je erg graag in wilt wonen en voor €330000 toch de juiste prijs voor je wensen kan dat ook meespelen.
Zeker in het huidige lage aanbod dat snel gaat. (let wel op dat je er niet teveel emotie aan hecht blijf goed overwegend nadenken.)
Als het een huisje is dat op zich wel vaak voorkomt kan je ervoor kiezen om verder te kijken. e.g. rijtjeshuis net in het buitengebied.

Het is lastig om hier een oordeel over te geven. zoals gezegd bestaan er opties om de aanbiedingen van hypotheekverstrekkers langer vast te houden. Zorg er ook voor dat alles wat je doet onder voorbehoud van financiering blijft. e.g. stel je komt in de situatie dat je niet meer kunt werken waardoor je inkomen daalt en je de hypotheek niet meer rond kunt krijgen. Dan dragen zei ook een stuk risico. Dat risico kan voor jullie namelijk wel van grote impact zijn.

Dat de huizenprijzen dalen in die 7 maanden tijd zou ik niet als groot risico inschatten als jullie voldoende eigen middelen hebben. Het zal alleen een vlut gevoel geven maar daar moet je dan op voorbereid zijn en weten wat je bied dat je dat ook op dit moment het waart vind. Dit kan alleen jij/ jullie voor jezelf invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:49
Zoals eerder is gezegd, je kan meestal wel een hypotheek vinden die langer geldig is dan 6 maanden. Ik heb zelf ooit 11 maanden gewacht, omdat de verkopers niet 2x wilde verhuizen.

@michelletjee Ik was wel zo slim om een EXACTE overdrachtsdatum erin te zetten, want anders kan soms de datum doorschuiven (wat afgesproken is in het contract) en dan wel een risico voor je hypotheek. Uiteindelijk moest de verkoper voor 6 maanden een andere huis huren (tja, nieuwbouw ging dus niet zo snel).

[ Voor 6% gewijzigd door UTMachine op 27-05-2023 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
[...]

Wat denk je? De prijzen zijn al maanden aan t dalen en met nieuwsberichten dat de ECB voorlopig nog de rente wil verhogen gaat prijs alleen maar verder naar beneden. Dat risico leggen ze liever bij jou, dus dan moet je als verkoper het zsm afronden: oftewel, nu verkopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wij hebben destijds een woning gekocht in februari,terwijl de overdracht pas in december was.

Dit hoeft geen enkel probleem te zijn. Wij hebben een hypotheek bij Argenta genoemen waar een offerte gratis naar 12 maanden verlengd kan worden. Bij sommige andere verstrekkers staat daar een bedrag tegenover.

Voor de rest is het business as usual. Woning kopen, en dan heb je x weken de tijd om je financiering te regelen. Ja, je moet er wat langer op wachten en in de tussentijd kunnen woningprijzen zakken. Aan de andere kant kan de hypotheekrente ook stijgen, en daar heb je dan geen last meer van...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:40

Crazy D

I think we should take a look.

Omdat TS het huis wil? Anders had ie hier geen topic over geopend en verder gekeken naar een huis dat sneller opgeleverd kan worden 8)7

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:19
Ik woon sinds februari in ons eerste huis wat we vorig jaar juni al aangekocht hebben. Wij hebben een Florius 12 hypotheek, waarbij de hypotheekaanbod 12 maanden geldig is. Maar daar teken je dus al voor op het moment dat je de hypotheek gaat regelen (in ons geval juli). Daarbij was het ook zo dat als de rente ging zakken we die rente kregen, ging de rente stijgen dan kregen we de afgesproken rente (en dat scheelde toch mooi een procent of wat, want de rente steeg vrolijk door). Met de verkoper onderhandelt dat als ze eerder wouden overdragen dat dat in overleg was (dus dat konden we weigeren) en een harde einddatum afgesproken (die is het uiteindelijk geworden).

Maar voor dit soort zaken heeft men toch een hypotheekadviseur (en ook misschien een aankoopmakelaar) mag ik hopen?

[ Voor 20% gewijzigd door Micktator op 27-05-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-05 14:29

Secsytime

Automagisch

Tsjah, ongeduld kost geld.

De vraag is, hoe graag wil je dit huis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KcRp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-05 02:44
De woningmarkt is aan het afkoelen. Wees hier bewust van. Dat verkopers z.s.m. de deal rond willen is dus logisch, maar laat je niet gek maken en kijk naar je eigen belangen.

Jullie eerste huis. Dus jullie hebben niet een risico van het verkopen van een huis. Dat is een voordeel in dit geval i.v.m. de dalende huizenprijzen. Jullie staan sterk en hebben een goede onderhandelingspositie wat jullie zeker kunnen gebruiken als het gaat om de overdrachtsdatum, koopprijs en andere voorwaarden.

Volledig eens met andere reacties dat het afhangt van hoe graag jullie DEZE woning willen. De kans is groot dat als de economische trend voorlopig zo blijft, er straks woningen te koop komen die net zo goed of zelfs beter zijn met een voordeliger prijskaartje, maar dat is wel een risico. Ook zal dan de hypotheekrente verder stijgen wat meegenomen dient te worden in de berekeningen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:17
Het afgelopen jaar is de rente harder gestegen dan de woningwaarde is gedaald (bezien op de maandlasten). Als dat doorzet is het helemaal niet verkeerd om nu te kopen en de rente vast te zetten. Daar zijn ook met passeren over 7 maanden genoeg mogelijkheden voor. Dan ben je goedkoper uit dan over 5 maanden een goedkoper huis kopen maar een hogere rente te betalen.

Overigens vind ik 7 maanden helemaal niet zo'n extreem lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 20:17
Hoe komen jullie allemaal eigenlijk aan 7-8 maanden?
We zitten vanaf volgende week in juni en de koop is nog niet eens rond.
Op z'n vroegst zal dan ~10 juni de koop rond zijn.

10 juli - 1 maand
10 augustus - 2 maand
10 september - 3 maand
10 oktober -4 maand
10 november - 5 maand
10 december - 6 maand

Valt dus nog wel mee toch?
Maar je moet vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.
Als de wachttijd de doorslag gaat geven; ben je dan wel enthousiast genoeg over de woning?

Zo ja; Onderhandelen of de overdracht niet eerder kan, lager bod als je zo lang moet wachten, extra voorbehoud en/of clausule opnemen in de koop (volgens mij wel ongebruikelijk maar hé) en anders gewoon doen.

Wat betreft de woningprijzen, zal best kunnen dat ze dit jaar nog met 5% zakken en volgend jaar nog eens met 1.5% maar daarna zal het weer omhoog gaan. Het woningtekort is niet opgelost en zal het ook niet (snel) worden.

Ook is het de vraag hoe snel en of je überhaupt nog een vergelijkbaar huis gaat vinden..

[ Voor 49% gewijzigd door Valandin op 28-05-2023 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verkopers willen of moeten zekerheid, jij kunt dat geven maar alles heeft een prijs.

Je kunt er gebruik van maken door flexibel te zijn met de opleverdatum, echter zou ik dan wel paar k lager zitten dan de waarde (taxatie).

Tenzij je het per se wilt hebben, dan gewoon betalen wat ze willen zodat jij ook zekerheid hebt. Uiteindelijk maakt die paar k op 30j ook niet zoveel uit, als de woning verder prima is.

[ Voor 75% gewijzigd door Sport_Life op 30-05-2023 09:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@michelletjee, volgens mij denk je er teveel over na. De HR is wat gestabiliseerd, dus huizenprijzen fluctueren op dit moment wat minder.

Als je het een goede prijs vindt en je wilt het huis moet je het gewoon doen. Je kunt nu zorgen voor een offerte die lang genoeg geldig is en bij overeenkomst met de verkoper stel je ook een overdrachtsdatum vast.

Ja er kunnen nog kleine zaken wijzigen, maar je moet vooral kijken naar of het nu ok is: Zijn de maandlasten acceptabel? Is het huis naar wens? Heb je nog budget voor wijzigingen die je wilt doen?

Als het goed is woon je langer in een huis en over jaren zal de prijs toch omhoog gaan, zelfs als hij eerst nog daalt. Neem de extreme crisis van 2008 met het dieptepunt van prijzen in 2012-2013 maar als voorbeeld. Een paar jaar later waren al die huizen weer meer waard dan 2008. (Ja er zijn verliezers geweest, maar meestal door geforceerde verkoop door bijv scheiding.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:37
Ons huis hebben wij februari 2022 bezichtigd en de overdracht was 1 september. Volgens de bank zou dat het goed gaan omdat je zo een paar weken verder bent met de aanvraag. De bank heeft er op verzoek rekening mee gehouden en de offerte iets later verstuurd zodat het precies goed zou gaan. Uiteindelijk konden de bewoners een maand eerder naar hun nieuwbouwwoning, dus kregen wij 1 augustus de sleutel.

Wat betreft 'de huizenprijzen dalen misschien': dat weet je nooit. Misschien stijgt de rente weer en ben je maandelijks meer geld kwijt. Als je echt denkt dat de prijzen hard gaan dalen zou je kunnen wachten. Maar je hebt geen garanties dat je tegen die tijd een leuke woning hebt. Uiteindelijk maken die 7 maanden ook niet uit op het totaalplaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 09-05 11:52
Ik en mijn vriendin hebben hetzelfde gehad, wij hebben ongeveer 6 maanden levertijd gehad van de woning.

T.a.v. de hypotheek:
Je kan prima een hypotheek afsluiten met voorwaarden van dat moment.
Wij hadden een taxatie gedaan begin van het jaar (februari), waarop de hypotheek werd gebaseerd en opgezet.
Deze was in april ergens rond volgens mij (de rente was al vastgezet bij het eerste contact).

Tijdens de overdracht in augustus werd de hypotheek pas ondertekend.
Maar er was geen nieuwe taxatie nodig ofzo ;)

Het belangrijkste: vragen bij je hypotheker hoe dit zit, elke partij zal hier anders mee omgaan. Maar het aangaan van een hypotheek is altijd een moment opname. De bank gaat er vanuit dat je niet direct na het intrekken het huis weer wil verkopen ;)

Omtrent de huizenprijs: het gaat erom dat je je maandbedrag van de hypotheek het waard vind voor je woning en zolang je woonhorizon meer dan 5 jaar is dan zullen de huizenprijzen altijd schommelen....

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Hoi!!

Uiteindelijk is de woning niks geworden, de eigenaren hadden een hele andere bedrag in gedachten, terwijl de woning het totaal niet waard was.

Wij hebben gelukkig nu een andere huis gevonden waarvan het bod geaccepteerd is, nu de rest nog afwachten.

Nu ben ik alleen weer bang dat de taxatie lager gaat uitvallen dan dat de prijs is.

WOZ waarde is namelijk 251k
En de woning stond te koop voor 275k
Ons bod is geaccepteerd van 273,500

Komen nog flink wat kosten bij voor de renovatie 40/45k. Dit ivm met een kleine aanbouw van 1,50 bij 3,79

Stel de woning word getaxeerd voor de WOZ waarde, dan zijn wij het bokje?
Want wij hebben geen 25k liggen om even de overige kosten zo te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@michelletjee , De WOZ waarde is eigenlijk altijd lager dan de taxatiewaarde dus ik denk niet dat je je er druk om moet maken.

In theorie zijn jullie dan het bokje ja. Alleen dat is heel erg onwaarschijnlijk.

Uiteindelijk weet je hoeveel je op basis van je woning mag lenen middels hypotheek en dus als je veel meer geld nodig hebt dan de taxatiewaarde, dan gaat het feest niet door als je dat geld niet beschikbaar hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 09:47
michelletjee schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:59:
Hoi!!

Uiteindelijk is de woning niks geworden, de eigenaren hadden een hele andere bedrag in gedachten, terwijl de woning het totaal niet waard was.

Wij hebben gelukkig nu een andere huis gevonden waarvan het bod geaccepteerd is, nu de rest nog afwachten.

Nu ben ik alleen weer bang dat de taxatie lager gaat uitvallen dan dat de prijs is.

Komen nog flink wat kosten bij voor de renovatie 40/45k. Dit ivm met een kleine aanbouw van 1,50 bij 3,79

toon volledige bericht
Afhankelijk van welke hypotheekverstrekker je hebt gekozen zou er ook gebruik gemaakt kunnen worden van een desktoptaxatie. Deze is aanzienlijk goedkoper dan een reguliere taxatie (onder de 100 euro in plaats van 500+). Bijvoorbeeld de ING accepteert deze gewoon. Je kunt daar zelfs aangeven welk bod je hebt gedaan en dan houden ze daar rekening mee. Taxaties zijn echt een wassen neus, ik zou mij daar geen zorgen om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Roflzor schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:12:
[...]
Je kunt daar zelfs aangeven welk bod je hebt gedaan en dan houden ze daar rekening mee. Taxaties zijn echt een wassen neus, ik zou mij daar geen zorgen om maken.
Vroeger misschien, maar taxaties zijn al een aardige tijd een stuk serieuzer. Tuurlijk kun je nog steeds een richtbedrag influisteren, en wordt daar echt wel rekening mee gehouden maar een taxatie wordt echt wel gecontroleerd met referentie-objecten en rekenmodellen.

Een taxateur heeft daar maar beperkt speelruimte in.

Zou me overigens totaal niet druk maken om de WOZ-waarde.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roflzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-04 09:47
Question Mark schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Vroeger misschien, maar taxaties zijn al een aardige tijd een stuk serieuzer. Tuurlijk kun je nog steeds een richtbedrag influisteren, en wordt daar echt wel rekening mee gehouden maar een taxatie wordt echt wel gecontroleerd met referentie-objecten en rekenmodellen.

Een taxateur heeft daar maar beperkt speelruimte in.

Zou me overigens totaal niet druk maken om de WOZ-waarde.
Wat versta jij onder vroeger? Ik heb in september vorig jaar 2 taxaties aangevraagd voor zowel mijn huidige als vorige woning, voor het regelen van hypotheek + overbruggingshypotheek. Bij beiden kon ik de taxateur prima "influisteren" wat ik hoopte te zien op het rapport. Hier is verdacht goed rekening mee gehouden :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je kunt prima wat influisteren, maar een taxateur wordt beperkt in zijn speelruimte doordat een taxatie al jarenlang gevalideerd wordt door een keuringsinstituut. Tuurlijk kan een taxateur wat handige referentieobjecten kiezen waardoor een taxatie wat hoger uitvalt, maar de ruimte is beperkt...

Ik zou het dan ook geen wassen neus willen noemen, zeker niet in een dalende markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Roflzor schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:12:
[...]

Afhankelijk van welke hypotheekverstrekker je hebt gekozen zou er ook gebruik gemaakt kunnen worden van een desktoptaxatie. Deze is aanzienlijk goedkoper dan een reguliere taxatie (onder de 100 euro in plaats van 500+). Bijvoorbeeld de ING accepteert deze gewoon. Je kunt daar zelfs aangeven welk bod je hebt gedaan en dan houden ze daar rekening mee. Taxaties zijn echt een wassen neus, ik zou mij daar geen zorgen om maken.
Geen idee bij welke hypotheek verstrekker, wij hebben een financieel adviseur die dat allemaal voor ons regelt.
Neem aan dat hij wel de beste kiest haha.

maar oke wel beter dat ik dan wat rustiger kan kijken naar de taxatiewaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelletjee
Question Mark schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:59:
Je kunt prima wat influisteren, maar een taxateur wordt beperkt in zijn speelruimte doordat een taxatie al jarenlang gevalideerd wordt door een keuringsinstituut. Tuurlijk kan een taxateur wat handige referentieobjecten kiezen waardoor een taxatie wat hoger uitvalt, maar de ruimte is beperkt...

Ik zou het dan ook geen wassen neus willen noemen, zeker niet in een dalende markt.
Oh top! wist niet dat je zoiets kon proberen haha.
Aangezien wij toch zo graag mogelijk die aanbouw willen realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 21:15
Hoi!!

toon volledige bericht
Om te beginnen gefeliciteerd!

Belangrijkste is wat je hebt afgesproken bij de ontbindende voorwaarden. Heb je hier een beding opgenomen dat je het bedrag voor 100% moet kunnen financieren?

Verder helpt het als de taxateur je verbouwingsplannen weet. Hij moet namelijk de toevoegde waarde inschatten. Dit extra bedrag kan je dan vaak voor 60 tot 70% meefinancieren. Dus je moet sowieso van de 40/45K er circa 30% zelf inleggen (circa 13K).

Qua meerwaarde van de aanbouw kan je simpel de prijs per m2 wat je nu betaald hebt vermenigvuldigen met de 1.5*3.79=5.7m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:58

sapphire

Die-hard pruts0r

Question Mark schreef op maandag 19 juni 2023 @ 10:59:

QFT

Mijn vrouw is makelaar en een goede vriend fulltime taxateur.

Ken genoeg voorbeelden waarbij het NVWI een paar grote vraagtekens zetten bij een taxatie omdat er ergens een een voetnoot in het bestemmingsplan stond of waarbij ze goed moesten onderbouwen hoe ze tot een bepaalde waarde kwamen.

Het lijkt ook af te hangen van wie de taxatie uitvoert, als je er het minimum aantal per jaar doet om gecertificeerd te blijven lijken ze strenger te controleren dan wanneer je er massa's doet.

Maar even wat willekeurigs influisteren en dan is het geregeld gaat inderdaad maar heel beperkt op inderdaad :)
10+ jaar geleden ging dat nog wel makkelijk :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als het huis netjes is, dan is de WOZ bijna altijd al een stukje lager dan de marktwaarde. WOZ is modelmatig. Een woning in "OK" staat krijgt al snel een vergelijkbare waarde als een woning in "meer dan OK" staat.

Met een "niet over-the-top" bod, heb ik de afgelopen jaren (zelf en bij familie) meestal taxaties gezien die in het slechtste geval nipt onder de koopprijs lagen. En dan heb ik het over 1k of 1,5k onder de koopprijs. Maar altijd ruim boven de WOZ-waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Ik heb niet het hele topic gelezen dus wellicht al benoemd, maar geldigheid offerte is niet altijd hetzelfde als uiterste passeerdatum.
Geldigheidsduur en verlenging
Op een hypotheekofferte staan twee data: de offertedatum en de uiterste passeerdatum. De offertedatum geeft aan tot wanneer het aanbod geldig is. Voor deze datum moet je tekenen en de offerte terugsturen naar de geldverstrekker. De offerte is vervolgens, afhankelijk van de geldverstrekker, twee tot negen maanden geldig tot de passeerdatum aanbreekt. Voor deze datum moet je naar de notaris om de hypotheekakte te tekenen. Anders vervalt de offerte.
Edit: oh shit ik reageer op een oud topic 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 19-06-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Cheesy schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:37:
[...]

Ik heb niet het hele topic gelezen dus wellicht al benoemd, maar geldigheid offerte is niet altijd hetzelfde als uiterste passeerdatum.

[...]

Edit: oh shit ik reageer op een oud topic 8)7
Neehoor, TS heeft vandaag nog gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Laatst online: 10:09
Hoi!!

toon volledige bericht
De WOZ waarde is met waardepeildatum 1-1-2022. Dus het is de waarde zoals de gemeente hem anderhalf jaar geleden heeft ingeschat. Denk dat er sowieso nog wel een waardestijging geweest is in die anderhalf jaar tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 18:12
Wij hadden hier ook een lange aanvaardingstermijn en vond dat eigenlijk wel prettig. We konden binnen die tijd onze eigen woning verkopen en zijn ook veel langs geweest (al dan niet met aannemers) om van alles op te meten. Voor een badkamer moesten we 12 maanden wachten, een keuken 6 maanden, het gaf ons tijd om een goede planning te maken. Het kan ook voordelen hebben. En je kan nog wat extra sparen. ;)
Pagina: 1