‘Grillige grafiek’: defect aan PV systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-11 16:26
Ik had al tijden wat twijfels over mijn PV systeem maar na vandaag weet ik bijna zeker dat er iets niet helemaal goed is.
Vandaag was het een hele zonnige dag met nauwelijks bewolking. Qua opbrengst zou je dan in de grafieken een mooie parabool verwachten. Helaas was er iets anders zichtbaar. Namelijk een hele grillige grafiek met af en toe (negatieve) uitschieters naar slechts 500W.
Ik heb natuurlijk gebeld naar de leverancier omdat ik al langer mijn twijfels had. Er ligt een terugbelnotitie maar ik was eigenlijk wel benieuwd wat jullie hierin denken te herkennen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFjNM5Q4bRAtlMe2LRWViCvUy00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpQL64K0QzDFgYOG6FV3dVdI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Begin eerst eens om je PV installatie te beschrijven. We hebben helaas geen glazen bol ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Microkid op 26-05-2023 22:34 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11
En met een grafiekje van de netspanning. (even inloggen in de portal op je PC, daar kan je meer grafiekjes zien)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Grafiek met netspanning geschiedenis graag, met name op zonnige dagen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Mich007
Microkid schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:33:
Begin eerst eens om je PV installatie te beschrijven. We hebben helaas geen glazen bol ;)
Sorry, iets te snel misschien. Panelen liggen allemaal op het platte dak op 13 graden. Pal naar het zuiden en geen belemmering van schaduw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mY0KlsnfhN_YfCT4lzd3HD4EV0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8erjihMBQ7W5vweBjAPoR4PA.jpg?f=fotoalbum_large

• Mich007
MaartenXM schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:36:
En met een grafiekje van de netspanning. (even inloggen in de portal op je PC, daar kan je meer grafiekjes zien)
Dankjewel. Heb momenteel even geen PC voor handen maar zal ik doen. Waar moet ik dan precies op letten in de grafieken?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@MaartenXM en ik vermoeden netcongestie.

Dus omvormer die 253V ziet een afschakelt of vermogen verminderd (dat verlaagd hoeveel spanning omvormer ziet)

Hoe lang en dik is de kabel naar meterkast?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Mich007
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:46:
@MaartenXM en ik vermoeden netcongestie.

Dus omvormer die 253V ziet een afschakelt of vermogen verminderd (dat verlaagd hoeveel spanning omvormer ziet)

Hoe lang en dik is de kabel naar meterkast?
Als ik me niet vergis is de oude groep van de wasdroger gebruikt. Kabels waren dus reeds voorzien. Vanaf het platte dak de bekabeling door een dakdoorvoer naar de omvormer. Vandaar via een PV verdeler op de bestaande aansluiting waar voorheen een wasdroger op zat. In de meterkast wel op een nieuwe groep voor de PV aangesloten. Dus alleen bestaande bedrading gebruikt. Niet de bestaande zekering.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dan ga ik van uit dat de kabel van meterkast naar PV verdeler 3x 2,5mm². Kun je dat verifiëren?
En kun je een inschatting maken van de lengte van deze kabel?

Life is not about specs, it is about joy!

• Mich007
bartvl schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:10:
Dan ga ik van uit dat de kabel van meterkast naar PV verdeler 3x 2,5mm². Kun je dat verifiëren?
En kun je een inschatting maken van de lengte van deze kabel?
Kan dat ook 2x zijn misschien?
Ik weet nog dat het plan oorspronkelijk 15 panelen was met een grotere omvormer.
Tijdens de uitvoering is dat gewijzigd naar huidige setup. Reden was dat men geen extra kabel kon trekken in de bestaande leiding. Alles in deze woning is gemaakt met flexbuis waardoor dat niet ging. Althans, dat is zoals ik het me nu herinner wat destijds gezegd werd. Het is 2 jaar geleden gemaakt. Afstand is ongeveer 10m op dezelfde verdieping.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

Barrycade

Through the...

Aan je opwekking te zien draait hij al een tijdje. Had je ze ook al liggen verleden jaar? Toen wel parabool? En hoeveel buren hebben sinds die tijd ook panelen genomen?

Als je buren nu ook een zwik panelen hebben liggen kan je op je vingers natellen dat het net verstopt zit.

Even kijken of je netbeheerder aangeeft dat ze problemen hebben met de spanning dan kan je je leverancier afbellen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Mich007 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:23:
[...]

Kan dat ook 2x zijn misschien?
Ik weet nog dat het plan oorspronkelijk 15 panelen was met een grotere omvormer.
Tijdens de uitvoering is dat gewijzigd naar huidige setup. Reden was dat men geen extra kabel kon trekken in de bestaande leiding. Alles in deze woning is gemaakt met flexbuis waardoor dat niet ging. Althans, dat is zoals ik het me nu herinner wat destijds gezegd werd. Het is 2 jaar geleden gemaakt. Afstand is ongeveer 10m op dezelfde verdieping.
2x2,5 mm² kan ook. Dat zou betekenen dat de aarde niet is aangesloten. ik heb er te weinig kennis van. Maar ik denk dat dat kwalijk zou zijn. Of het moet op een andere fatsoenlijke manier zijn opgelost.

Overigens als je naar de tijden kijkt die bij de opwek horen lijkt het te zijn alsof het tot aan het middaguur best oke gaat. Daarna stort het deels in, en later op de middag helemaal. Dat suggereert dat er ergens dicht bij jou in de buurt een groot aantal zonnepanelen op het westen gericht liggen. Die beïnvloeden in de ochtend maar beperkt de netspanning. In de middag zorgen ze wel voor een spanningspiek,

Er van uit gaande dat we hier te maken hebben met een te hoge spanning :). Eerst dat dus vaststellen!

[ Voor 24% gewijzigd door bartvl op 26-05-2023 23:29 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Mich007
Barrycade schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:25:
Aan je opwekking te zien draait hij al een tijdje. Had je ze ook al liggen verleden jaar? Toen wel parabool? En hoeveel buren hebben sinds die tijd ook panelen genomen?

Als je buren nu ook een zwik panelen hebben liggen kan je op je vingers natellen dat het net verstopt zit.

Even kijken of je netbeheerder aangeeft dat ze problemen hebben met de spanning dan kan je je leverancier afbellen.
Vorig jaar netjes een parabool. Het klopt dat onze naaste buren onlangs ook 16 panelen gelegd hebben. Die link had ik eigenlijk nog niet gelegd maar klinkt heel plausibel inderdaad.

• Mich007
Maar zou in dat geval de levering dan niet helemaal naar 0 moeten gaan. Omvormer wordt dan toch uitgeschakeld? Mijn grafiek zakt wel naar beneden maar niet naar 0.
Heb zojuist de panelen eens goed schoon gemaakt. Lag best veel zand op. Kan me niet voorstellen dat dit het probleem veroorzaakt heeft maar danken ik het iig uitsluiten.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:30

Sebazzz

3dp

Mich007 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Maar zou in dat geval de levering dan niet helemaal naar 0 moeten gaan. Omvormer wordt dan toch uitgeschakeld? Mijn grafiek zakt wel naar beneden maar niet naar 0.
Nee, net zoals SolarEdge zijn Goodwe omvormers slim en schakelen terug maar niet uit bij hoge netspanning.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als je de SolarGo app raadpleegt zie ik bij mijn GW 5000D-NS onder "AC Output" diverse instelbare parameters.
Bijvoorbeeld "Connection Parameters": "reconnect time" en "Soft Ramp up"
Verder zijn er nog een reeks instellingen onder "Jump off setting"
zoals voor over- ondervoltage en frequentieafwijking
en een "10 min overvoltage trigger value" van 109,90%
Waarschijnlijk zijn deze met een (bekend?) wachtwoord beveiligd.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Mich007
MaartenXM schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:36:
Heb zojuist ingelogd maar weet eerlijk gezegd niet waar ik moet kijken.

• Mich007
dunklefaser schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:33:
Als je de SolarGo app raadpleegt zie ik bij mijn GW 5000D-NS onder "AC Output" diverse instelbare parameters.
Bijvoorbeeld "Connection Parameters": "reconnect time" en "Soft Ramp up"
Verder zijn er nog een reeks instellingen onder "Jump off setting"
zoals voor over- ondervoltage en frequentieafwijking
en een "10 min overvoltage trigger value" van 109,90%
Waarschijnlijk zijn deze met een (bekend?) wachtwoord beveiligd.
Ik heb de SEMS portal app

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mich007 De SEMS portal app gebruik ik wederom zelden.
Via de browser kies je "rapportages" of "verslagen" en dan selecteer je de omvormer en verder
"curve" en van de indicator(en)
minimaal "Ua" (netspanning zoals de omvormer die ziet)

Misschien kan je de SolarGo app installeren? En dan met de AP van de omvormer verbinden
het standaard AP-wachtwoord is 12345678,
wachtwoord voor user is standaard 1234 en voor installer 5678 als ik me niet vergis.

Vandaag lukt dit waarschijnlijk niet meer.

Of misschien toch in eerste instantie afwachten wat de leverancier hiervan vind?

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 27-05-2023 22:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Mich007
dunklefaser schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:51:
@Mich007 De SEMS portal app gebruik ik wederom zelden.
Via de browser kies je "rapportages" of "verslagen" en dan selecteer je de omvormer en verder
"curve" en van de indicator(en)
minimaal "Ua" (netspanning zoals de omvormer die ziet)

Misschien kan je de SolarGo app installeren? En dan met de AP van de omvormer verbinden
het standaard AP-wachtwoord is 12345678,
wachtwoord voor installer en user is standaard 1234 als ik me niet vergis.

Vandaag lukt dit waarschijnlijk niet meer.

Of misschien toch in eerste instantie afwachten wat de leverancier hiervan vind?
Thanks… hij geeft deze grafiek.
Op het moment dat het ‘fout’ gaat geeft hij een netspanning van over de 252. Dit lijkt me inderdaad niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_LGcEKL0qEn-HQ42WXJBe7Jf4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFXSCxisebkK54PysBk4fZUU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Mich007 op 27-05-2023 22:02 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mich007 Thumbs Up?
Als je in de grafiek nog Ia selecteert kan je ook de bijbehorende stroom zien.
met https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008 kan je vervolgens bij bekende "draaddikte" en kabellengte de spanningsval berekenen en de actuele netspanning in de meterkast redelijk goed schatten.

[ Voor 91% gewijzigd door dunklefaser op 27-05-2023 22:30 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10
Is het mogelijk dat iemand de netspanning komt meten bij je? Tijdens zonnig weer.
Of je kan het zelf proberen op een stopcontact, een multimeter op de V AC 600V of 1000V stand.
Daarna wordt het de netbeheerder inschakelen denk ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 27-05-2023 22:06 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Een 4200 watt omvormer op een standaard wasmachinegroep met 2,5 mm2 bedrading lijkt me wat veel en zal ook voor een flink spanningsverloop zorgen tussen omvormer en meterkast.

• Mich007
ASW1 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:19:
Een 4200 watt omvormer op een standaard wasmachinegroep met 2,5 mm2 bedrading lijkt me wat veel en zal ook voor een flink spanningsverloop zorgen tussen omvormer en meterkast.
Hij heeft wel gebruik gemaakt van de bekabeling maar niet van de zekering/groep. Er is een nieuwe groep aangemaakt die 20a is afgezekerd. Ipv de 16a die er zat voor de wasdroger.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
20A kan op zich over 2,5qmm dus de bekabeling is wel veilig. Maar (de net iet minder dan) 20A heb je wel substantiële spanningsval. Over 10m heb je zo'n 3V val. Dus ja, dan is de spanning in de buurt waarschijnlijk wel hoog maar voor dat hij officieel te hoog is schakel jij al af. Dat hoor je ook te doen natuurlijk, maar met een dikkere kabel had dit net wat later of zelfs niet geweest.

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
4,2kW 1 fase met 2,5mm2: maximum kabellengte 6 a 7 meter. Daarboven 4mm2 tot 11 a 12 meter.

Bedrading/bekabeling opwaarderen scheelt toch weer een paar volt, en dat betekent minder snel afschakeling. Wat voor woonomgeving us dit? Binnenstedelijk en oud?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@roelbouwman Max. 5,1 kW 1 fase met 2,5 mm² gaat prima met 7,0 m kabellengte bij mij.
Max. voltage drop ca. 2,7 V bij 248 V (omvormer) / ca. 20,6 A

- en van het incidentele vermogensverlies van ca. 56 W lig ik (voorlopig) niet wakker :z .

• Mich007
Wat voor woonomgeving us dit? Binnenstedelijk en oud?
Dorps, nieuwbouwwijk, ca. 10 jaar oud

• Mich007
dunklefaser schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:28:
@roelbouwman Max. 5,1 kW 1 fase met 2,5 mm² gaat prima met 7,0 m kabellengte bij mij.
Max. voltage drop ca. 2,7 V bij 248 V (omvormer) / ca. 20,6 A

- en van het incidentele vermogensverlies van ca. 56 W lig ik (voorlopig) niet wakker :z .
Het heeft hier eigenlijk ook altijd goed gewerkt, tot een paar maanden terug. Dus aan de bekabeling zou het in principe niet hoeven te liggen denk ik dan.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Mich007 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Het heeft hier eigenlijk ook altijd goed gewerkt, tot een paar maanden terug. Dus aan de bekabeling zou het in principe niet hoeven te liggen denk ik dan.
Deze laatste conclusie zou ik niet durven te trekken. Heb je in de browser versie van SEMS portal
zowel "Ua" als ook "Ia" tegelijkertijd geplot? Weet je de exacte kabellengte?
Dan kan je een "educated guess" naar de spanning in de meterkast doen.

Zolang de spanning in de meterkast niet hoger wordt dan 253 V, en dat gebeurt waarschijnlijk niet,
voldoet de netbeheerder in principe aan de afspraken. (Zie ook hier in een andere draad)

Dat de spanning in de meterkast(en) nu hoger is dan een paar maanden terug ligt vermoedelijk
aan meer invoeding (= meer pv-installates) in jouw buurt.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 28-05-2023 19:15 ]

• MaartenXM
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:11
Mich007 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:31:
[...]

Dorps, nieuwbouwwijk, ca. 10 jaar oud
Heb je een 3 fase aansluiting? Misschien zitten jij en je buren op precies dezelfde fase terug te leveren. Dan zou het kunnen helpen om het terugleveren op een andere fase om te zetten. Hoe handig ben je met een multimeter en met sleutelen in je groepenkast?

Lees je toevallig de netspanning al uit met een kabeltje en je slimme meter met domoticz/HA oid?

[ Voor 10% gewijzigd door MaartenXM op 29-05-2023 10:17 ]

• Mich007
MaartenXM schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:15:
[...]

Heb je een 3 fase aansluiting? Misschien zitten jij en je buren op precies dezelfde fase terug te leveren. Dan zou het kunnen helpen om het terugleveren op een andere fase om te zetten. Hoe handig ben je met een multimeter en met sleutelen in je groepenkast?

Lees je toevallig de netspanning al uit met een kabeltje en je slimme meter met domoticz/HA oid?
Dank.
Ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting, maar ik ben er te weinig in thuis om daar nu mee aan het rommelen te gaan.

Waarschijnlijk wordt ik vandaag terug gebeld door het bedrijf wat de panelen geplaatst heeft en ook de omvormer heeft aangesloten (excl. bekabeling naar meterkast).
Zijn er nog specifieke zaken die ik hen kan controleren voordat het waarschijnlijk naar Enexis gaat.

• Mich007
dunklefaser schreef op zondag 28 mei 2023 @ 18:52:
[...]

Deze laatste conclusie zou ik niet durven te trekken. Heb je in de browser versie van SEMS portal
zowel "Ua" als ook "Ia" tegelijkertijd geplot? Weet je de exacte kabellengte?
Dan kan je een "educated guess" naar de spanning in de meterkast doen.

Zolang de spanning in de meterkast niet hoger wordt dan 253 V, en dat gebeurt waarschijnlijk niet,
voldoet de netbeheerder in principe aan de afspraken. (Zie ook hier in een andere draad)

Dat de spanning in de meterkast(en) nu hoger is dan een paar maanden terug ligt vermoedelijk
aan meer invoeding (= meer pv-installates) in jouw buurt.
Dank.
Exacte kabellengte is niet bekend bij me. Het is allemaal inbouw (op oude bekabeling wasdroger) en ik heb het huis aangekocht en niet zelf gebouwd. Ik kan wel een schatting maken op basis van de afstand bijkeuken (waar de omvormer hangt) naar meterkast, maar waar de buizen precies lopen naar de meterkast weet ik niet. De bekabeling zit ook allemaal heel vast in flexbuizen (wie gebruikt dat ik godsnaam bij nieuwbouw :( ) en is er ook niet meer uit te halen of te vervangen.
Dat was dus ook waar de monteur destijds tegenaan liep (zie eerdere post).

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:16
Moet zeggen dat ik de laatste tijd ook wat grilligere grafieken heb terwijl bij mij de netspanning volgens de omvormer niet te hoog is (blijf over het algemeen onder de 240V)
Maar dus ook grillig op voor je gevoel volledige zonnige dagen.
Ik heb nu een 2e PV systeem draaien welke via een andere kabel wordt gevoed en de azimut is +90 en -90 tov de andere installatie (oude is Zuid, nieuwe is oost west).
Maar aangezien je foto wel AC spanning rond 252V laat zien zou het afschakeling kunnen zijn en dat hij tijdens afschakeling misschien ook wel geen monitoring data verstuurd... en daarom nooit een waarde van 253V + laat zien

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:34
Groepenkast openmaken en even met de multimeter kijken welke fase de laagste spanning heeft op een zonnige dag. Je panelen zet je dan op die fase. Misschien is je probleem dan wel opgelost.

Daar kan je leverancier je ook bij helpen. Kost gewoon het uurtarief. Het is geen fout in de installatie die zij geleverd hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Noutie op 30-05-2023 09:56 . Reden: beter genederlandst ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Mich007
Inmiddels een reactie gekregen van het bedrijf dat e.e.a. 2 jaar geleden geïnstalleerd en aangesloten heeft.
Zij geven aan, na inloggen op het portal, dat het probleem bij de netbeheerder ligt zoals hier ook al eens geopperd was. Dus inderdaad het uitschakelen van de omvormer omdat de netspanning te hoog wordt.

Nu ben ik daarom ook eens gaan informeren bij mijn naaste buren, maar die lijken er nauwelijks last van te hebben. Onderstaand ter vergelijk mijn grafiek van 26-05 en die van mijn buren.
Dit is dan toch vreemd zou je zeggen, of is dat te kort door de bocht gedacht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHzBAIBHKhZc-zZrzw2Hj5y3ETA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWhRdioTcfl7akp8C8R9te4J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3lVw3deFp9P8y5NpVs4YHcONkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x99KTItD8s98aqIEF0cySHvB.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mich007
Niet vreemd indien:
1) de 1-fase? omvormer bij de buur via een kortere en dikkere kabel op de meterkast aangesloten is.
2) de omvormer op een andere fase (naaste buur) met minder hoge netspanning teruglevert
3) bij een combinatie van 1) en 2)

4) Een 3-fase omvormer levert bij hetzelfde AC vermogen natuurlijk minder spanningsverhoging.

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 30-05-2023 16:05 ]

• ID-College
  • Laatst online: 17-11 22:46
Mich007 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:28:
Inmiddels een reactie gekregen van het bedrijf dat e.e.a. 2 jaar geleden geïnstalleerd en aangesloten heeft.
Zij geven aan, na inloggen op het portal, dat het probleem bij de netbeheerder ligt zoals hier ook al eens geopperd was. Dus inderdaad het uitschakelen van de omvormer omdat de netspanning te hoog wordt.

Nu ben ik daarom ook eens gaan informeren bij mijn naaste buren, maar die lijken er nauwelijks last van te hebben. Onderstaand ter vergelijk mijn grafiek van 26-05 en die van mijn buren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zeiden ze toen jij aangaf dat de buren er geen last van hebben? Dus als het de netbeheerder is, zoals zij beweren, waarom heb jij er dan wel last van en de buren niet?

@HyperBart: dat begrijp ik, maar het gaat mij juist om dat antwoord. Want als er een goed verhaal komt, dan kan je aannemen dat ze goed onderzoek gedaan hebben destijds en weten ze waar ze over praten (en vertrouwen hebben in hun installatie). In de praktijk echter, gebeurt dat niet. Het is namelijk makkelijk wijzen naar de netbeheerder als installateur, want dan ligt het (a) niet aan jezelf en (b) kom je er makkelijk vanaf (klant naar kastje-muur sturen).

[ Voor 14% gewijzigd door ID-College op 30-05-2023 16:36 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:38
@ID-College zoals @dunklefaser aangeeft boven je, kan dat daar aan liggen.

Omdat het "kan" op een bepaalde draadsectie volgens automaten/sectie wil het uiteraard niet zeggen dat er geen merkbare invloed is van spanningsval waardoor je omvormer uitvalt of gaat aftoeren.

Het is een driehoekje: vermogen, draadsectie en voltage. Zo heb ik hier bv last van uitval met een omvormer op zolder op dezelfde fase als een buurman, terwijl die buurman geen uitval heeft. Reden? Scheelt 'm een paar volt omdat ik op een kabel zit die 16m is (moet je denken, is al 6mm² voor 4kW) en hij zit met zijn omvormer vlak langs het verdeelbord...

Belgische netbeheerder Fluvius heeft een mooie Excel daarvoor klaargemaakt:

https://www.fluvius.be/nl...val-pv-installatie-3N400v.

--> https://www.fluvius.be/si...-installaties-3N400V.xlsx

Ook al gaat het hier over een NL installatie, die spanningsval laat al duidelijk zien dat hij 1.29 pct valt, op 253V is dat 3.27V, dat gemiddeld genomen over 10 minuten (dat is namelijk de norm bij jullie ook dacht ik) kan er op of er onder zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcT7QwR-WHVJq8kL6xGFDUKsj5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZBzlgAmvkfUQ1HWCWfa8rOgU.png?f=fotoalbum_large

@Mich007 : ga al je fases eens af en kijk op welke fase je het minste problemen hebt.
Op een fase hangen waar een permanente gebruiker op hangt (diepvries, frigo, boiler) wil ook nog wel eens werken.

Ik maak graag de vergelijking met een (over)drukventieltje :) . Je omvormer zit nu zo hard te blazen op de buizen, als je op de juiste plek wat druk wegneemt via een klein ventieltje kan het zo maar zijn dat hij er minder last van heeft.

Trouwens wel sjiek (of niet juist?) van Goodwe dat hij begint te throttlen ipv volledig uit te vallen.

SMA (toch ook een van de topmerken) valt volledig uit en terwijl ik dit typ vraag ik me af of dit niet gewoon de standaard is: volledig ontkoppelen.
Mich007 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:28:
Dat is inderdaad wat te kort door de bocht, @dunklefaser gaf het al mooi aan, je weet niet op welke fase je buren zitten.

Korte termijn oplossing is (als je ten minste 3 fases binnenkrijgt) om de omvormer op een andere fase te hangen maar vaak is dit al een teken aan de wand dat je wijk "te vol" zit en er verzwaringen uitgevoerd moeten worden. Dit kan door aparte kabels op de transfo huisjes te hangen (bij ons noemen ze dat cabines in België) of door dikkere kabels in de grond te steken.
ID-College schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:16:
[...]
@HyperBart: dat begrijp ik, maar het gaat mij juist om dat antwoord. Want als er een goed verhaal komt, dan kan je aannemen dat ze goed onderzoek gedaan hebben destijds en weten ze waar ze over praten (en vertrouwen hebben in hun installatie). In de praktijk echter, gebeurt dat niet. Het is namelijk makkelijk wijzen naar de netbeheerder als installateur, want dan ligt het (a) niet aan jezelf en (b) kom je er makkelijk vanaf (klant naar kastje-muur sturen).
Mja, ik snap wel wat je zegt maar dat is wel een beetje "een principeskwestie". Ik kan daar ook wel stevig in doordraven maar hier heb ik zoiets van "het probleem ligt echt wel bij het net" want indertijd kan de installatie prima aan de voorwaarden/specs voldaan hebben. Om dan nu echt te gaan stampen op de grond dat de installateur het juist moet verwoorden en bewijzen dat hij weet waar het over gaat is misschien wat te principieel.

Waar ze wel coulant in kunnen zijn @Mich007 is dat je aan hen vraagt als een vorm van service om de omvormer van fase te verhangen, maar ook daar: dat zijn ze eigenlijk niet verplicht, het is al 2 jaar geleden, met de installatie zal (op basis van wat ik nu zie in de feiten) niets mis zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door HyperBart op 30-05-2023 16:40 ]

• Mich007
ID-College schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:16:
[...]

Wat zeiden ze toen jij aangaf dat de buren er geen last van hebben? Dus als het de netbeheerder is, zoals zij beweren, waarom heb jij er dan wel last van en de buren niet?
De communicatie verloopt vooralsnog via de mail. Deze vraag heb ik ze nu gesteld en ik wacht nog op reactie.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Mich007 Als er niet meer buren met pv-installaties tegelijkertijd last van af- of terugschakelende
omvormers hebben zal de netbeheerder waarschijnlijk niet acuut in actie komen is mijn vermoeden.

• ID-College
HyperBart schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:23:
Mja, ik snap wel wat je zegt maar dat is wel een beetje "een principeskwestie". Ik kan daar ook wel stevig in doordraven maar hier heb ik zoiets van "het probleem ligt echt wel bij het net" want indertijd kan de installatie prima aan de voorwaarden/specs voldaan hebben. Om dan nu echt te gaan stampen op de grond dat de installateur het juist moet verwoorden en bewijzen dat hij weet waar het over gaat is misschien wat te principieel.

Waar ze wel coulant in kunnen zijn @Mich007 is dat je aan hen vraagt als een vorm van service om de omvormer van fase te verhangen, maar ook daar: dat zijn ze eigenlijk niet verplicht, het is al 2 jaar geleden, met de installatie zal (op basis van wat ik nu zie in de feiten) niets mis zijn.
Is dat wel zo? Waarom ligt het aan het net? Had de adviseur niet een 3 fase omvormer moeten adviseren of moeten aangeven: met een 1 fase omvormer en dit aantal panelen loop je kans dat het mis gaat in de toekomst. Natuurlijk weten we nu meer dan toen, maar de conclusie "het ligt aan het net" kan je natuurlijk ook omdraaien naar: je had geen 1 fase omvormer op een 3 fase aansluiting moeten plaatsen. Toch?

Wat ik ook lees is dat er bestaande draden zijn hergebruikt. Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de installateur heeft gekozen voor een 1 fase omvormer onder het mom: dan kan ik bestaande draden hergebruiken en wordt mijn werk makkelijker (met dit als gevolg)?

Wat ik wil zeggen: weten we wel genoeg om het net aan te wijzigen als schuldige, zonder te weten dat er destijds exact wel/niet is besproken?

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 30-05-2023 16:51 ]

• Mich007
ID-College schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:50:
[...]
Wat ik ook lees is dat er bestaande draden zijn hergebruikt. Zou het ook niet zo kunnen zijn dat de installateur heeft gekozen voor een 1 fase omvormer onder het mom: dan kan ik bestaande draden hergebruiken en wordt mijn werk makkelijker (met dit als gevolg)?
Het was inderdaad wel de makkelijkste keuze, maar destijds wel eentje waar ik blij mee was.
Op die manier hoefde ik geen lelijke bedrading door de woning weg te gaan werken of nieuwe bedrading te laten maken rondom de woning.
Maar goed, als ik geweten had dat dit het gevolg zou zijn, had ik misschien anders gedaan. Maar dat is met veel dingen natuurlijk ;) .

Er is nooit specifiek gesproken over een 3 fase omvormer. Wel over een grotere omvormer i.c.m. 15 panelen. Maar toen bij uitvoering bleek dat er geen draad bijgetrokken kon worden in de bestaande buis (zie eerdere post) is de huidige opstelling uiteindelijk aangesloten. Wellicht dat ik bij 15 panelen en extra draad dus wel een 3 fase omvormer gehad zou hebben, maar met zoveel woorden is dat niet gezegd.

• ID-College
Mich007 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:59:
[...]

Het was inderdaad wel de makkelijkste keuze, maar destijds wel eentje waar ik blij mee was.
Op die manier hoefde ik geen lelijke bedrading door de woning weg te gaan werken of nieuwe bedrading te laten maken rondom de woning.
Maar goed, als ik geweten had dat dit het gevolg zou zijn, had ik misschien anders gedaan. Maar dat is met veel dingen natuurlijk ;) .

Er is nooit specifiek gesproken over een 3 fase omvormer. Wel over een grotere omvormer i.c.m. 15 panelen. Maar toen bij uitvoering bleek dat er geen draad bijgetrokken kon worden in de bestaande buis (zie eerdere post) is de huidige opstelling uiteindelijk aangesloten. Wellicht dat ik bij 15 panelen en extra draad dus wel een 3 fase omvormer gehad zou hebben, maar met zoveel woorden is dat niet gezegd.
Snap ik, maar dan is "het net" nog steeds niet de schuldige zoals hierboven staat. Als jij je hiervan bewust was, de installateur jou op de mogelijke gevolgen hiervan heeft gewezen, dan ben jij zelf de schuldige (en niet het net). Dat is dan een kwestie van: gegokt en verloren, hoe zuur het ook is... je kan dan idd hooguit hopen op coulance en ervan leren.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:09
[...]
. Natuurlijk weten we nu meer dan toen, maar de conclusie "het ligt aan het net" kan je natuurlijk ook omdraaien naar: je had geen 1 fase omvormer op een 3 fase aansluiting moeten plaatsen. Toch?

Niet mee eens.

Had je netspanning op 1 fase te hoog (en heb je een 3 fase omvormer) heb je pech.

Die 1 fase omvormer kan nu nog naar fase 2 of 3, probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost.

Plan van 15 naar iets minder panelen op pv-verdeler klinkt als “klant wilt geen pijpje buitenom voorlangs” over de gevel, wilt liever 2-3 panelen minder zodat pv-verdeler kan worden gebruikt.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Mich007
Stef87 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Niet mee eens.

Had je netspanning op 1 fase te hoog (en heb je een 3 fase omvormer) heb je pech.

Die 1 fase omvormer kan nu nog naar fase 2 of 3, probleem hoogstwaarschijnlijk opgelost.

Plan van 15 naar iets minder panelen op pv-verdeler klinkt als “klant wilt geen pijpje buitenom voorlangs” over de gevel, wilt liever 2-3 panelen minder zodat pv-verdeler kan worden gebruikt.
Ik ga me eens laten informeren over wijzigen van de fase. Wellicht dat dit de oplossing is. Ik heb een bevriend erkent elektromonteur. Mag hij dat doen of moet de leverancier dat komen doen?

Verder was het inderdaad mijn eigen keuze om die aansluiting te gebruiken. Ik koester ook geen wrok naar de leverancier maar feit is wel dat ik niet geïnformeerd ben over de mogelijke gevolgen van deze keuze. Dit soort dingen gebeuren denk ik, ter plekke als probleem geconstateerd wordt, met alle goede bedoelingen van de betreffende monteur.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
dunklefaser schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 15:37:
@Mich007
Niet vreemd indien:
1) de 1-fase? omvormer bij de buur via een kortere en dikkere kabel op de meterkast aangesloten is.
2) de omvormer op een andere fase (naaste buur) met minder hoge netspanning teruglevert
3) bij een combinatie van 1) en 2)

4) Een 3-fase omvormer levert bij hetzelfde AC vermogen natuurlijk minder spanningsverhoging.
Of 5) je buren op dezelfde fase zitten maar eerder aangesloten, gezien vanaf de wijktrafo, op een vrij dunne straatkabel, en jou er dus uitdrukken (kunnen ze zelf niks aan doen/veranderen).

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Wilke Kan ook - voor de rest hou ik het op dat wat ik hierboven schreef.

Zolang er niet meer buren klagen zal de netbeheerder niet acuut/meteen in actie komen,
misschien nog net een meting in de meterkast verrichten en eventueel een planning maken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Ja eens, ze kunnen de meter uitlezen als het een slimme is, als die al niet regelmatig rond de 253V zit gaan ze er niks aan doen.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-11 15:09
Mich007 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:51:
[...]

Ik ga me eens laten informeren over wijzigen van de fase. Wellicht dat dit de oplossing is. Ik heb een bevriend erkent elektromonteur. Mag hij dat doen of moet de leverancier dat komen doen?

Verder was het inderdaad mijn eigen keuze om die aansluiting te gebruiken. Ik koester ook geen wrok naar de leverancier maar feit is wel dat ik niet geïnformeerd ben over de mogelijke gevolgen van deze keuze. Dit soort dingen gebeuren denk ik, ter plekke als probleem geconstateerd wordt, met alle goede bedoelingen van de betreffende monteur.
Kan elke elektricien gewoon doen. Is maar een klein klusje. (Zonnepanelen bedrijf kan dat ook, of wilt dat ook doen, mogelijk ivm garantie op de gemonteerde groep)

P.s. er is niets gedaan buiten de marges, al zou ik zelf alles achter een 16A groep normaal aanhouden bij gebruik van een pv-verdeler.

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 30-05-2023 21:22 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:38
[...]

Is dat wel zo? Waarom ligt het aan het net? Had de adviseur niet een 3 fase omvormer moeten adviseren of moeten aangeven: met een 1 fase omvormer en dit aantal panelen loop je kans dat het mis gaat in de toekomst. Natuurlijk weten we nu meer dan toen, maar de conclusie "het ligt aan het net" kan je natuurlijk ook omdraaien naar: je had geen 1 fase omvormer op een 3 fase aansluiting moeten plaatsen. Toch?

Wat ik wil zeggen: weten we wel genoeg om het net aan te wijzigen als schuldige, zonder te weten dat er destijds exact wel/niet is besproken?
Kijk, dat kan je echt gewoon op standaarden en regels afpellen:

Is de het omvormervermogen gemonteerd op de draadsectie die bij die stroomsterkte hoort? Ja
Is de juiste automaat voor de juist draadsectie gebruikt? Ja
Schrijft NL een acceptable spanningsval van 1 procent voor zoals België? Neen, bij mijn weten niet, toch zeker niet zo "hard" als Belgie. Jullie NEN norm adviseert wel 1%;
Is de omvormer op de correcte landnorm ingesteld? JA

(die laatste is nog niet feitelijk bewezen)

Dan mag ik zoveel fasen hebben in huis als ik wil, ik mag er eentje vrij kiezen en de netbeheerder dient een correcte netspanning aan te leveren. Dat is zijn taak, zijn scope. Het verwisselen van fase gaat waarschijnlijk uitstel van executie zijn tot de andere fase(s) ook "te vol zitten".

Dat ze in de lage landen daar (het net pro-actief onderhouden) niet in slagen, dat is een andere discussie, maar het zou er geen mogen zijn want de netbeheerder moet gewoon "propere spanning" bij jou binnen duwen en naar buiten laten gaan.

Helaas zijn die heren en dames daar nogal "oh jee, ja we nemen het op binnen X aantal maanden/jaren, dit hadden we niet zien aankomen" 8)7 |:(

Naslagje:
Spanningsopdrijving

Het verschijnsel spanningsopdrijving komt voor in PV-systemen. NPR 5310 geeft hier uitleg over. Ik citeer: Spanningsopdrijving is een vorm van spanningsverlies. Wanneer de omvormer stroom gaat leveren, ontstaat er een spanningsval over de geleiders tot de transformator. In plaats van een enkele spanningsbron kent de installatie dus twee spanningsbronnen. Het distributienet is een relatief sterk net. Hierdoor zal de spanning op de omvormer hoger worden.

De spanning op de AC-aansluiting van de omvormer kan dermate hoog oplopen dat de omvormer om veiligheidsredenen uitschakelt. Volgens 2.4.2 van de Netcode Elektriciteit is de maximale spanning waarbij een omvormer moet uitschakelen 253 V (aanspreeksnelheid van 2 s bij 110 % van de nominale netspanning).

Spanningsopdrijving is een indicatie van een relatief hoge netimpedantie. De oorzaak kan liggen in de eigen installatie waarbij bekabeling niet juist is gedimensioneerd (te dunne kabels).

Spanningsopdrijving en/of een te hoge netimpedantie kunnen leiden tot vermogensverlies in geleiders, rendementsverlies door uitschakelen van de omvormer, beperking van de levensduur door onnodig vaak uitschakelen van de omvormer en invloed van een continue hoge spanning op andere installatieonderdelen.

NPR 5310 adviseert bij calculeren van nieuwe systemen een maximaal spanningsverlies van 1 %. Om aan te tonen hoe groot de spanningsopdrijving is, moet bij oplevering de circuitimpedantie worden gemeten. Door deze te meten op het aansluitpunt én bij de omvormer kan het verschil worden bepaald.

[ Voor 29% gewijzigd door HyperBart op 31-05-2023 11:14 ]

Pagina: 1