@
ID-College zoals @
dunklefaser aangeeft boven je, kan dat daar aan liggen.
Omdat het "kan" op een bepaalde draadsectie volgens automaten/sectie wil het uiteraard niet zeggen dat er geen merkbare invloed is van spanningsval waardoor je omvormer uitvalt of gaat aftoeren.
Het is een driehoekje: vermogen, draadsectie en voltage. Zo heb ik hier bv last van uitval met een omvormer op zolder op dezelfde fase als een buurman, terwijl die buurman geen uitval heeft. Reden? Scheelt 'm een paar volt omdat ik op een kabel zit die 16m is (moet je denken, is al 6mm² voor 4kW) en hij zit met zijn omvormer vlak langs het verdeelbord...
Belgische netbeheerder Fluvius heeft een mooie Excel daarvoor klaargemaakt:
https://www.fluvius.be/nl...val-pv-installatie-3N400v.
-->
https://www.fluvius.be/si...-installaties-3N400V.xlsx
Ook al gaat het hier over een NL installatie, die spanningsval laat al duidelijk zien dat hij 1.29 pct valt, op 253V is dat 3.27V, dat gemiddeld genomen over 10 minuten (dat is namelijk de norm bij jullie ook dacht ik) kan er op of er onder zijn...
@
Mich007 : ga al je fases eens af en kijk op welke fase je het minste problemen hebt.
Op een fase hangen waar een permanente gebruiker op hangt (diepvries, frigo, boiler) wil ook nog wel eens werken.
Ik maak graag de vergelijking met een (over)drukventieltje

. Je omvormer zit nu zo hard te blazen op de buizen, als je op de juiste plek wat druk wegneemt via een klein ventieltje kan het zo maar zijn dat hij er minder last van heeft.
Trouwens wel sjiek (of niet juist?) van Goodwe dat hij begint te throttlen ipv volledig uit te vallen.
SMA (toch ook een van de topmerken) valt volledig uit en terwijl ik dit typ vraag ik me af of dit niet gewoon de standaard is: volledig ontkoppelen.
Dat is inderdaad wat te kort door de bocht, @
dunklefaser gaf het al mooi aan, je weet niet op welke fase je buren zitten.
Korte termijn oplossing is (als je ten minste 3 fases binnenkrijgt) om de omvormer op een andere fase te hangen maar vaak is dit al een teken aan de wand dat je wijk "te vol" zit en er verzwaringen uitgevoerd moeten worden. Dit kan door aparte kabels op de transfo huisjes te hangen (bij ons noemen ze dat cabines in België) of door dikkere kabels in de grond te steken.
ID-College schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:16:
[...]
@
HyperBart: dat begrijp ik, maar het gaat mij juist om dat antwoord. Want als er een goed verhaal komt, dan kan je aannemen dat ze goed onderzoek gedaan hebben destijds en weten ze waar ze over praten (en vertrouwen hebben in hun installatie). In de praktijk echter, gebeurt dat niet. Het is namelijk makkelijk wijzen naar de netbeheerder als installateur, want dan ligt het (a) niet aan jezelf en (b) kom je er makkelijk vanaf (klant naar kastje-muur sturen).
Mja, ik snap wel wat je zegt maar dat is wel een beetje "een principeskwestie". Ik kan daar ook wel stevig in doordraven maar hier heb ik zoiets van "het probleem ligt echt wel bij het net" want indertijd kan de installatie prima aan de voorwaarden/specs voldaan hebben. Om dan nu echt te gaan stampen op de grond dat de installateur het juist moet verwoorden en bewijzen dat hij weet waar het over gaat is misschien wat te principieel.
Waar ze wel coulant in kunnen zijn @
Mich007 is dat je aan hen vraagt als een vorm van service om de omvormer van fase te verhangen, maar ook daar: dat zijn ze eigenlijk niet verplicht, het is al 2 jaar geleden, met de installatie zal (op basis van wat ik nu zie in de feiten) niets mis zijn.
[
Voor 93% gewijzigd door
HyperBart op 30-05-2023 16:40
]