Houtworm in houten raamkozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-04 23:05
Beste,

Ik heb reeds verschillende keren last gehad dat er binnen water binnen kwam. Ik wist eerst niet hoe dat kwam. Een paar jaar later ontdekt dat 1 van de gaatjes verstopt was met boormeel. Ik wist niet meteen wat dit was en dacht dat het om een productiefout was. Dit was vorig jaar in oktober. Begin dit jaar gecontroleerd of dat de gaatjes nog verstopt waren, toen niets ontdekt en nu vandaag geconstateerd dat er opnieuw boormeel was. Mijn vader kwam toevallig langs en zei meteen dat het om een houtworm ging. Klopt dit?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken, daar deze eigenlijk tussen het glas van het raam en de houten kozijn bevindt. Dien ik de ramenkozijnen de verflaag af te schuren en dan product aanbrengen op het hout?

Bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PZdlxMVdIDPEszC3F6zaBME93Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4BBMXnxkjQRtA4pImo3lq6kR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-05 23:37
Lijkt me veel te grof voor houtworm.
Heb dat zelf gehad thuis, en dan komt er echt stof uit de gaatjes. (poedersuiker is er grof bij)

Maar het kan best vraatschade, zijn van een of ander insect.

Bij ons worden ze elk jaar dicht gemaakt door metselbijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
FRANQ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:50:
Lijkt me veel te grof voor houtworm.
Heb dat zelf gehad thuis, en dan komt er echt stof uit de gaatjes. (poedersuiker is er grof bij)

Maar het kan best vraatschade, zijn van een of ander insect.

Bij ons worden ze elk jaar dicht gemaakt door metselbijen.
Ik moet wel zeggen dat ik een maand geleden een aantal dagen achter elkaar een krassend geluid hoorde, maar ik kon dit niet meteen plaatsen. Dat geluid leek ook niet te komen van die plaats waar ik de boormeel aantref, maar eerder via de lucht toevoer bovenop het raam. Het roostertje wat je open en dicht kan doen voor verse lucht van buitenaf. Maar ik kan mis zijn. Ook hoorde ik het geluid vrijwel laat op de avond als het donker is. Ik lees dat ze meestal actief zijn op warme dagen.

Kan het ook niet zijn dat het de grote houtwormkever zijn? De larven zouden 1cm groot zijn en dus groffer boormeel zijn. Ik heb wel nog een raam erlangs zie foto, daar heb ik het probleem niet, maar dit zijn dan wel 2 aparte delen. Normaal zou je gaatjes moeten zien in het hout, maar ik zie dit niet aanwezig aangezien er dekkende beits op zit en ik kan uiteraard niets zien tussen het glas en houten kozijn.

Wat gebruik jij overigens om de afvoerkanalen te reinigen? Ik heb pijpenragers gekocht, maar ik kan maar 10cm diep steken, vermits het ijzer te buigzaam is en dus steeds vast komt te zitten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfgKeNLoUq8EzG_iE87syWpcAtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNg2pGNjeEzyURQaolsCE1o4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door cooLopke op 27-05-2023 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:24
Was het dus niet.. ;)

[ Voor 95% gewijzigd door BTFD op 03-06-2023 23:42 ]

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Ok, hetgene wat ik een maar maanden geleden hoorde klopte dus wel. Net eentje gevangen. En zie ook putjes in de beits.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58HOxI7JJMKQNH__CjiVE0ugBjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwqTIgT36qmAulSsXvPx2InF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mr3-55-tg3n1Nlw4FNkuVF5Wpo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVAbej4hygkDLz4Zt0jeLxBp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmcwqpMNN5hgnjscdjmkYR0cieg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKe673dGGae3RCXVHS0h7MKp.jpg?f=fotoalbum_large

Het andere is wel niet uitgeklaard, welk beest dat is

[ Voor 76% gewijzigd door cooLopke op 27-05-2023 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Je kozijn begint ook te verrotten.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:11

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tijd om te schilderen inderdaad. Veel verbladdering.
Een houten kozijn tot helemaal op de grond is ook gevoeliger voor vuil en vocht. Dikke kans dat er vanaf de onderkant optrekkend vocht is, dat je kozijn lekker uitholt. Ook omdat er nogal wat ruimte zit tussen die twee delen die daar bij elkaar komen. Ik heb hetzelfde gehad, en uiteindelijk de boel vervangen door kunststof.
Ik zou zeggen: Schuren die hap en onderzoek hoe het er aan de onderkant en binnenkant voor staat.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooLopke
Nyarlathotep schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:21:
Tijd om te schu\ilderen inderdaad. Veel verbladdering.
Een houten kozijn tot helemaal op de grond is ook gevoeliger voor vuil en vocht. Dikke kans dat er vanaf de onderkant optrekkend vocht is, dat je kozijn lekker uitholt. Ook omdat er nogal wat ruimte zit tussen die twee delen die daar bij elkaar komen. Ik heb hetzelfde gehad, en uiteindelijk de boel vervangen door kunststof.
Ik zou zeggen: Schuren die hap en onderzoek hoe het er aan de onderkant en binnenkant voor staat.
Transparante silicone aan de onderkant tussen de blauwe steen spuiten idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 19:54
.

[ Voor 97% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:56 ]

Pagina: 1