[PV] Verkeerde string configuratie Huawei omvormer

Pagina: 1
Acties:

• Biestig
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-11 21:49
Hey,

Ze hebben hier begin vorige maand mijn huidige panasonic panelen verplaatst van de oostzijde naar de westzijde. Er lagen er eerdt 8 oost en 8 west en nu dus 16 op west.
Tevens hebben ze 18 ja solar panelen van 405wp op oost geplaatst.
Dit allemaal oo een nieuwe omvormer, een huawei sun2000 van 10kw 3 fase.

Voor de panasonic panelen moesten ze een y connector gebruiken en dus 2x8 panelen parallel op 1 string. Dit omwille van anders te hoge spanning.

De ja solars zouden normaal gewoon allemaal in serie moeten geplaatst zijn. Echter hebben ze hier ook een y connector geplaatst. Dit weet ik omdat de spanning op die string max 300v wordt (zou normaal t dubbel moeten zijn alsk de datasheet vd panelen bekijk). Op deze dagen gaat de omvormer op oost dan ook direct naar 13,5a.

De specs van de omvormer zeggen max ingangsstroom 11a en kortsluitstroom 15a.

Wat is nu eigenlijk het gevaar van deze setup?

Ga er wel werk van maken om dit zo snel mogelijk op te lossen met de installateur, of desnoods iemand anders want de installateur heeft mij, en al vele anderen, al veel kopzorgen bezorgd. Maar wil wel weten wat de gevaren kunnen zijn van hoe het nu is.

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-11 22:24
Die sun2000 kan een string spanning aan tot 980V (iig de operational)

Dat zou met 18 panelen 54V per paneel zijn.

Welke panasonics zijn dat? En wie heeft besloten dat er een yconnector op moet?

Nu ben je er omvormer flink aan het overbelasten kwa ingansgstroom. Dat betekend dat die componenten goed warm worden, minder efficiënt en mogelijk eerder falen. Komt nog bij dat je niet de maximale opbrengst krijgt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Met de panasonics kan het goed kloppen dat ze polystring moeten.

De ja Solar hadden inderdaad in serie gemoeten. Nu grof verlies omdat de panelen op >22A belast moeten worden in volle zon voor maximale opbrengst.

Dit is waarschijnlijk zelf aan te passen, maar het hoort door de installateur gedaan te worden, hoe is die relatie?

Foto’s van de aansluitingen bij de omvormer dan kunnen we het uitleggen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Biestig
Probleem is dat de y connectors vanboven opt dak liggen onder de pannen. Aan de omvormer zelf komen gewoon 4 kabels binnen, 2 op elke string...
De panasonics moesten idd op de y connector omwille van hun hoge kortsluitspanning. Het zijn panasonic kuro 320wp.

Relatie installateur is niet goed, was eerst voorzien voor bij te plaatsen met mico omvormers, dan moesten de panelen niet verplaatst worden. Nadat ik te weten was gekolen dat ze id problemen zaten zelf ter plaatse geweest en dan zijn we tot deze oplossing gekomen. Namelijk andere gelijkwaardige panelen en verplaatsing vd andere panelen en een string omvormer.
De projectleider daar vevestigde mijn vermoedens dat de ja solars ook op y connector kunnen zitten maar kan dit dus zelf niet controleren.

Vraag me vooral af of het gevaarlijk is qua brand?
Kom ik nog wel ad opstartspanning van 200v id winter op de oostzijde?
Dat de omvormer nu overuren doet is wel duidelijk, wil het dan ook zo snel mogelijk oplossen.

• Biestig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcFGM1BLm39HVLciPEYFXuF4Viw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XSwfGpbmEuA7lFdHiB8YHTdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7h4Nlti3e71Ls4DTSl3vVyIApA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdKGQIJHtgintvgxjOxjNyMz.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Oef! Lastig parket dan. Zit de y-connectie op een plek waar je redelijkerwijs bij kan?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Biestig
Bwa, voor een installateur van panelen zou dit geen probleel moeten zijn lijkt me. Maar de exacte locatie weet ik nu natuurlijk niet.
Moet nog 20% vd installatie betalen dus dit bedrag heb ik nog achter de hand voor het opgelost te krijgen...

Momenteel loopt het al een maand zo dus de omvormer kan er wel wa tegen denk ik, weet nie hoe het id winter zal zijn of als er bv id winter veel zon is en het net valt uit, wat dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Biestig op 26-05-2023 22:22 ]

• Ronald
In principe is de omvormer niet gemaakt om de 26A Isc te schakelen bij calamiteit, dus een beetje druk op de ketel zetten mag wel.

Buiten dat… In bedrijf gaat het wel goed want stroom trek je, spanning krijg je toegediend.

• Biestig
Ik, bedankt voor de feedback.
Hopelijk krijg ik via de installateur het snel in orde.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22
Die SUN2000 heeft een max input stroom per tracker van 11A en werkspanning van 140V - 980V
Dus die installateur kletst uit zijn nek met die te hoge spanning.

Wat er nu gebeurt is dat die tracker gaat clippen als er zon schijnt, waardoor je een heleboel opbrengst mist.
Dat zie je ook duidelijk in de grafiek.

En je wilt natuurlijk de maximale stroom aan het net terugleveren en niet geclipt op op zo te zien zo'n 13A.

Kortom laat hem de boel correct aansluiten en als hij weigert dan gebruik je een deel van die 20% om het door iemand anders te laten doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Ronald
Een deel? Het systeem mist misschien wel 20% van de mogelijke opbrengst… gewoon vertellen: je krijgt het zodra je het systeem deugdelijk oplevert binnen redelijke tijd (redelijk is hier vrij kort, veel werk is het niet, kan dus na een klus in de buurt)

• Biestig
Effe vermelden dat we hier in belgie niet boven 750VDc mogen gaan als particulier.
Daarom moesten volgens mij die panasonics ook met y connector. Kortsluitspanning van de panasonics is 70,5v

Nu ga ervoor zorgen dat zeker de ja solars gewoon in serie gaan komen. Maar t zal nie simpel zijn denk ik voor de installateur snel hier te krijgen...

Alvast bedankt voor de antwoorden

[ Voor 33% gewijzigd door Biestig op 28-05-2023 13:36 ]

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:16
Edit: verkeerd gelezen

[ Voor 94% gewijzigd door TweakersOnly op 28-05-2023 15:21 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De panasonics mogen niet met 16 panelen in serie.
Ik vond 14 in serie al spannend (ze zijn 58 Vmpp uit mijn hoofd)
Heb er 2x 7 van gemaakt.

De stroom ligt beduidend lager dan van de huidige generatie panelen dus parallel schakelen van de panasonics is geen probleem.

Jasolars wel in serie anders teveel beperking door de omvormer ivm hoge stroom
Maar dat wist je al.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2023 15:34 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1