Lekspanning/isolatieprobleem Siemens espresso machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 11:37

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
Ik heb een Siemens inbouw espressomachine die het helemaal geweldig doet. Enige probleem is dat er nu (volgens mij sinds een aantal maanden) spanning staat op de rvs sierrand.
De vrouw des huizes klaagde al steeds over een schok, ik merkte niets dus ging uit van een statische ontlading.

Anyway, vandaag dus weer. Toch de multimeter gepakt.

Op de rvs rand staat ongeveer 50v.

Als eerste de aarde van de wandcontactdoos gecontroleerd. Deze is in orde. De oven (ook van Siemens) met RvS sierranden in dezelfde stijl heeft er geen spanning op staan.
Ook met een verlengkabel een andere groep geprobeerd om dat in ieder geval uit te sluiten. Ook dan blijft die 50v er op staan.

Conclusie, ‘isolatiefout’.

Ik heb gegoogled en bij Siemens gekeken, maar kan er nergens iets echt van vinden.

Er zit al een tijdje geen garantie meer op dus ik ga hem opendraaien dit weekend. Wellicht ligt de aarding los van de stekkerkabel, maar alvorens daar vanuit te gaan, heeft iemand wellicht een idee wat ik ook zeker moet controleren bij dit soort machines?

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-06 06:25

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Hoe heb je die 50 V gemeten? Multimeter op AC-spanning en gemeten tussen RVS en randaarde van een WCD? Volgens mij is dat te weinig om te voelen, tenzij je met natte, blote voeten op een goed geaarde vloer staat... Enfin.

Als je het koffiezetapparaat opent, dan zou ik eerst checken of de behuizing wel aan de randaarde van de stekker verbonden is. Dat zal waarschijnlijk wel het geval zijn, anders is het een productiefout. Dan zou ik een dun draadje tussen de RVS-rand en de behuizing maken ergens. Dan eerst controleren of het koffiezetapparaat nog werkt (en de aardlek niet er uit knalt) voordat je alles weer inbouwt. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Apparaat goed reinigen (binnen en buitenkant) veel mensen doen dit niet en dan stapelt de schimmelgevoelige koffieprut zich op en helpt ook een dubbele isolatie je niet meer. Als dit het probleem verhelpt zou ik het laten zoals het is.

Als dit het probleem niet verhelpt dan zul je alles moeten nalopen om te weten te komen waar de lekspanning ontstaat.

Ook moet je controleren of jouw espressoautomaat dubbel geïsoleerd is of niet (kijk voor het logo op de typesticker), zo ja dan kan het voorkomen dat er spanning op de behuizing staat, zo nee dan heb je een aardingsprobleem dat je op zou moeten willen lossen en dat kan gaan van slechte verbinding, los draadje tot defecte aardlekautomaat.

Je aardlek zou er met 30mA uit moeten gaan, maar met 50V is het de vraag of je die hoogte behaald.