Toon posts:

Hybride warmtepomp zonder warmwater?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
vandaag heeft de woningbouw een hybride warmtepomp + nieuwe CV-ketel geplaatst bij ons. maar ik begreep van de monteur dat de warmtepomp alleen voor de verwarming is bedoeld en dat warm water alsnog via gas gaat.

misschien heb ik het verkeerd begrepen. dus ik google'de het even. maar ik kan niets vinden hierover. alle warmtepompen doen ook gewoon warmwater zover ik kan lezen. mijn vraag is of dit verhaal klopt?

[Voor 32% gewijzigd door Farabi op 27-05-2023 12:10]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ja dat klopt. Een full electric kan ook warmwater doen, maar met een hybride zorgt het CV gedeelte voor je warme water.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:53:
Ja dat klopt. Een full electric kan ook warmwater doen, maar met een hybride zorgt het CV gedeelte voor je warme water.
ah oke, even een gekke vraag. kan je ook eventueel weer op gas overstappen als je wil? dus zoals de oude situatie?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dat is normaal ja, als je ook tapwater wilt heb je ook een boiler o.i.d. nodig.
Farabi schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:54:
..kan je ook eventueel weer op gas overstappen als je wil? dus zoals de oude situatie?
Ja, in theorie je wp uitzetten en je thermostaat op je CV aansluiten.

[Voor 62% gewijzigd door DukeBox op 26-05-2023 17:55]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wellicht staat dat ook in de instellingen van je WP. Bij die van mij kan je kiezen hoe en wanneer je op gas wil draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
RoD schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:03:
Wellicht staat dat ook in de instellingen van je WP. Bij die van mij kan je kiezen hoe en wanneer je op gas wil draaien.
Thnx, zal eens uitzoeken. Maar hybride warmtepompen doen dus niet aan warm water?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koenderks88
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:29
Volgens Remeha kan je drie omschakelmomenten kiezen.
Drie omschakelwaarden
Energiekosten: input voor prijs van gas en elektriciteit

Primaire energie: berekende COP en ingevoerde rendement cv-ketel

CO2-uitstoot: kilogram CO2-uitstoot per kWh warmte
Bron: https://www.remeha.nl/product/elga-ace#productInfoTabber3

De vraag over 'terug overstappen op gas' is (op bovenstaande overwegingen na) inderdaad een heel gekke vraag. Als alles een beetje redelijk is ingeregeld ga je veel geld besparen. Zet een bedanktmailtje naar de woningbouw maar klaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koenderks88
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:29
Farabi schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Thnx, zal eens uitzoeken. Maar hybride warmtepompen doen dus niet aan warm water?
Hybride = hybride. Dus gas voor de koudste dagen en warm water. Op beide momenten werkt een warmtepomp niet efficiënt. En voor de minder koude dagen tijdens een kwakkelwinter en in het voor en najaar kan je in potentie heel energiezuinig verwarmen op elektra.

Vergelijk komend jaar je totale energierekening maar.

[Voor 7% gewijzigd door koenderks88 op 26-05-2023 18:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Farabi schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:10:
[...]

In principe niet. De reden is dat tapwater voor de veiligheid (legionella) naar 65 graden verwarmt moet worden en die temperatuur haal je niet efficient met een warmtepomp

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:50
Salmonella zit in kippen en eieren, legionella in water. Maar een cv combiketel is een doorstroom verwarmer, waar legionella eigelijk geen rol in speelt (zelfs bij temperaturen onder de 60 graden)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:06
Om warm water met een warmtepomp te kunnen maken heb je een boilervat nodig. Dat is omdat de wp niet voldoende vermogen heeft om als doorstromer direct warm genoeg water te maken.
Daarnaast is warm water maar een heel klein gedeelte van je energieverbruik (gemiddelde woning 1/7). De vraag is dus hoeveel je ermee opschiet om dat ook door je wp te laten doen.

Je kunt de Elga overigens ook zo instellen dat hij nagenoeg altijd de verwarming voor zijn rekening neemt en alleen de cv inschakelt als hij het huis niet warm houd. Daarmee bespaar je waarschijnlijk meer dan met warm water maken.

@Farabi Waarom zou je trouwens de wp willen uitschakelen? Ik neem aan dat je ook zonnepanelen hebt gekregen?

[Voor 66% gewijzigd door DIY op 26-05-2023 19:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
DIY schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:55:
@Farabi Waarom zou je trouwens de wp willen uitschakelen? Ik neem aan dat je ook zonnepanelen hebt gekregen?
ga ik nooit doen, was een vraag puur uit nieuwsgierigheid omtrent dit onderwerp. ik ga er sowieso nooit aankomen :*)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
De Elga kan veel meer dan hij standaard ingesteld wordt. Zolang de Elga het red zal hij zeker als er ook zonnepanelen gelegd zijn bijna altijd tegen lagere kosten draaien. De truc is geen of minimaal nachtverlaging. Dat kost primair een fractie meer, maar omdat de Elga het duidelijk goedkoper doet dan de CV wil je dus niet dat de CV bijgeschakeld wordt om de toko maar vlot warm te blaffen

De vraag is wat je mag van de woningbouw…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:28:
De Elga kan veel meer dan hij standaard ingesteld wordt. Zolang de Elga het red zal hij zeker als er ook zonnepanelen gelegd zijn bijna altijd tegen lagere kosten draaien. De truc is geen of minimaal nachtverlaging. Dat kost primair een fractie meer, maar omdat de Elga het duidelijk goedkoper doet dan de CV wil je dus niet dat de CV bijgeschakeld wordt om de toko maar vlot warm te blaffen

De vraag is wat je mag van de woningbouw…
hoe staat dit merk overigens in de markt? beetje als high quality?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
Het is prima spul. Niet een concept waar ik het mee eens ben, maar het is echt technisch okay

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

mjjveldt schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:55:
Salmonella zit in kippen en eieren, legionella in water. Maar een cv combiketel is een doorstroom verwarmer, waar legionella eigelijk geen rol in speelt (zelfs bij temperaturen onder de 60 graden)
Oeps... die haal ik soms door de war 8)7

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Farabi
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:45:
Het is prima spul. Niet een concept waar ik het mee eens ben, maar het is echt technisch okay
klopt het dat de radiatoren langzamer warmer worden met een hybride wp dan met gas? ik heb het nu even aangezet, maar de radiatoren springen niet aan. terwijl het met gas als een speer ging. of klopt er iets niet?

volgens de thermostaat is het aan het opwarmen.

[Voor 43% gewijzigd door Farabi op 27-05-2023 11:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Farabi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:03:
[...]

klopt het dat de radiatoren langzamer warmer worden met een hybride wp dan met gas? ik heb het nu even aangezet, maar de radiatoren springen niet aan. terwijl het met gas als een speer ging. of klopt er iets niet?
Ja dat klopt, CV is hard rennen en stoppen om ergens te komen WP doet dat gelijkmatiger en dus comfortabeler en zuiniger.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:33
Farabi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:03:
[...]

volgens de thermostaat is het aan het opwarmen.
Je conclusie klopt, ook worden radiatoren niet zo warm als met een CV ketel. Als ze de 40-45 graden halen mag je blij zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Farabi
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:10:
[...]

Je conclusie klopt, ook worden radiatoren niet zo warm als met een CV ketel. Als ze de 40-45 graden halen mag je blij zijn.
die graden zeggen mij niets. is dat weinig? hoeveel graden wordt het met gas dan?

op welke graden moet ik mijn thermo laten staan op zomerse en winterse dagen? wat is gebruikelijk? en besparend?

[Voor 14% gewijzigd door Farabi op 27-05-2023 12:12]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Farabi Met veel gas kan je makkelijk 70°C en meer krijgen. Maar dat is niet zuinig stoken.
Verder lijkt het me zinvol dat je je eerst zelf beter informeert en je een minimale kennisbasis opbouwt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
@Farabi CV heeft gruwelijk veel vermogen, dat is primair nodig voor douchen. Rustig 25kW. Dat betekend dus dat een CV heel hard even het hele systeem kan heet blaffen.

Voor jouw woning zal bij gemiddeld weer <4kW nodig zijn. De Elga is 4 of 6kW maximaal. Niet eens bij alle weersomstandigheden… dus het duurt lang voordat je überhaupt iets gaat merken.

Efficiënt met warmtepomp werken is alle slow & steady. Vandaar dus in de opmerking over geen tot weinig nachtverlaging.
Ga je teveel nachtverlaging doen dan vraagt de Elga de CV om hulp. En dat kost tot 2x zoveel geld als dat de Elga het doet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:11
Farabi schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 12:09:
[...]

die graden zeggen mij niets. is dat weinig? hoeveel graden wordt het met gas dan?

op welke graden moet ik mijn thermo laten staan op zomerse en winterse dagen? wat is gebruikelijk? en besparend?
Een cv is vaak genoeg afgesteld op zo rond de 70 graden om het maar snel warm te krijgen.
Al heb je met moduleren vaak genoeg lagere temperaturen. Maar alles hangt af van je afgiftesysteem.

Een warmtepomp is zoals gezegd traag en heeft meer tijd nodig. Een constante temperatuur of minimale nachtverlaging vind het systeem prettiger.

Wat temperatuur betreft laat je de cv gewoon op je wintertemperatuur staan. Dat is zo rond de 19 graden voor de meesten. Het koelt toch niet zoveel af in deze tijd van het jaar dus je cv doet niets.

De hybride warmtepomp is vooral geschikt voor in het najaar en het voorjaar. De momenten dat je nog wel moet verwarmen maar niet altezwaar. Als het echt kouder wordt en je meer moet stoken dan doet de cv in de ochtend het zware werkt waarna de hybride warmtepomp het op temperatuur kan houden.

• Farabi
  • Niet online
hoe lang duurt het voordat de radiatoren warm beginnen te worden? ik heb voor de test de thermo op een hoge graad gezet, maar de radiatoren voelen na 4-5 uurtjes nog niet warm, terwijl de thermo aangeeft dat het aan het opwarmen is.

dit gaat waarschijnlijk een dag duren in de winter zo te zien? ik dacht dat dit bij een vloerverwaming van toepassing was, omdat er een laminaat boven de vloerverwarming zit.

zware tegenvaller voor iemand die zn cv-ketel aanzette en meteen warm kreeg in huis :P

[Voor 9% gewijzigd door Farabi op 01-06-2023 08:56]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee