Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Eenvoudige desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Na lange tijd ga ik weer eens een PC voor iemand bouwen. De eisen zijn minimaal, ze is gewend aan een supertrage laptop, dus alles wat nieuw is en een SSD bevat is meer dan snel genoeg. Usecase is Windows, beetje Office, internetten. Ik neem aan dat dit voor ~€400 wel moet lukken (exclusief scherm). Ik heb zelf het volgende bedacht:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 126,03€ 126,03
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 154,50€ 154,50
1MonitorsIiyama ProLite XUB2792QSU-B1 Zwart (QHD, vaste monitorvoet)€ 219,-€ 219,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws 4 F4-3200C22D-16GRS€ 33,49€ 33,49
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 45,71€ 45,71
Totaal€ 578,73

Mijn vragen:
- Dit is een barebone systeem, leek mij prima, maar wellicht vinden jullie case+voeding+moederbord los beter?
- Loont het om de 5700G te nemen voor 2 extra cores en (amper?) betere iGPU?
- Die monitor leek me wel prima, groot, fijne resolutie, en ingebouwde speakers.

Beste antwoord (via joepP op 28-05-2023 11:48)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:58
Een Deskmini is een prima idee voor dit gebruik, ik zou er een ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit bij nemen, dan kun je de PC achter het scherm kwijt. Wellicht is er wifi nodig, daar heeft ASRock een ASRock DeskMini WiFi Kit voor.

Die twee extra cores zijn de eerste jaren niet nodig voor een huis, tuin en keuken PC, ik zou het bij de Ryzen 5 houden. En misschien overbodig, maar je hebt nog een keyboard plus muis nodig (Logitech Desktop MK120 (Qwerty EU)) is prima).

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 26-05-2023 17:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Een Deskmini is een prima idee voor dit gebruik, ik zou er een ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit bij nemen, dan kun je de PC achter het scherm kwijt. Wellicht is er wifi nodig, daar heeft ASRock een ASRock DeskMini WiFi Kit voor.

Die twee extra cores zijn de eerste jaren niet nodig voor een huis, tuin en keuken PC, ik zou het bij de Ryzen 5 houden. En misschien overbodig, maar je hebt nog een keyboard plus muis nodig (Logitech Desktop MK120 (Qwerty EU)) is prima).

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 26-05-2023 17:36 ]

• joepP
  • Niet online
Thanks, die DeskMini is echt superhandig, dat ga ik zeker doen. WiFi is niet nodig, toetsenbord en muis zijn er nog, maar voor die €20 is dit wellicht toch een prima optie.

• joepP
  • Niet online
martyw schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:35:
Toch nog even een vraag: hoe krijg ik die unit fatsoenlijk aan de monitor bevestigd? De VESA punten zijn toch al in gebruik door de monitorvoet? Ik zie niet helemaal in hoe je dit werkbaar krijgt, behalve als de mount zich ergens anders bevindt dan aan de voet?

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:15
joepP schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Toch nog even een vraag: hoe krijg ik die unit fatsoenlijk aan de monitor bevestigd? De VESA punten zijn toch al in gebruik door de monitorvoet? Ik zie niet helemaal in hoe je dit werkbaar krijgt, behalve als de mount zich ergens anders bevindt dan aan de voet?
Goede opmerking, dan heb je dus idd een monitor nodig met een extra VESA-bevestiging. Dat heb ik een paar jaar geleden ook voor mijn pa gedaan. Ik kocht dezelfde setup voor mezelf, maar de monitor die ik wilde kon dat niet, dus bij mij staat ie er gewoon naast.

• martyw
Deze foto laat zien dat er vier gaatjes achterop je monitor zitten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTMVbxCwi8fc8zQkc0Ci8iAe9Bg=/i/2004158824.jpeg
(via https://tweakers.net/pric...onitorvoet/specificaties/)
Vanaf 2:20

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Bij iiyama monitoren met vaste voet zijn ze nog beschikbaar. Als je een iiyama met een verstelbare voet hebt, zijn ze in gebruik.
Jij zit dus goed als je de monitor uit de link koopt.
En anders kun je deze er tussen schroeven voor een extra vesa mount uitvoering: Silverstone SST-MVA01 - Vesa extention Er staan plaatjes bij van hoe dat er dan uit ziet.

Qua muis toetsenbord combo is deze leuk voor het geld uitvoering: Logitech MK295 Silent Wireless Combo (Qwerty US) Zwart Er is een gebruikersreview mbt lag en dat soort zaken. Dit is een vaker voorkomend iets met (goedkopere) logitech wireless dongels en is op te lossen door hem in een usb 2.0 poort aan te sluiten ipv 3.0+. USB3.0 interfereert met de 2.4GHz kanalen die logitech op die dongles gebruikt.

De speakers van iiyama monitoren zijn wat mij betreft vrij aardig. Ik heb zelf 3 iiyama monitoren thuis staan, oa een 27 inch QHD, en die zijn allemaal oke voor ingebouwd.
Mocht je later toch voor weinig een upgrade zoeken dan kun je deze overwegen: uitvoering: Edifier R1100 of uitvoering: Edifier R1280T Bruin

[ Voor 60% gewijzigd door youridv1 op 05-06-2023 11:23 ]

• joepP
  • Niet online
Ik heb de machine vorige week in elkaar gezet, fluitje van een cent met die Deskmini. Was van vroeger nog gewend om alle onderdelen er los in te schroeven, kabels wegwerken, overal lastig bij kunnen, etc. Dit was echt maar een paar minuten werk. Wel de koeler pas als laatste erop zetten, anders krijg je het geheugen er niet meer in. Boxed koeler van AMD past trouwens alleen als je het bovenste onderdeel van de fan eraf haalt. Kastje is behoorlijk stil, als je echt stil wilt zou je nog een Noctua koeler erin kunnen schroeven. Machine is bloedsnel in vergelijking met oude laptop zonder SSD, ontvanger is blij :)

Ik heb er uiteindelijk trouwens voor gekozen niet met die VESA mount aan de slag te gaan: dat belemmerde de keuze qua monitor teveel, en het kastje los is ook wel handig ivm handigere toegang tot USB. Heb uiteindelijk voor deze monitor gekozen: uitvoering: Philips E-line 275E2FAE/00 Zwart.

Iedereen bedankt voor de feedback.
Pagina: 1