Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe thuisserver voor opslag media, backups, en Plex.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Johnnygo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-11 07:05
Na ruim 10 jaar 24/7 trouwe dienst heeft mijn opslag server het begeven. Op een ochtend was de server uit, en die wil niet meer opstaren. Ik hoor alleen de voeding klikken. Heb geprobeerd om de server op te staren met zo weinig mogelijk componenten. Maar het probleem blijft. Het lijkt in het moederbord/ processor te zitten.
Hoog tijd dus om deze te vervangen. Heb alleen een paar puntjes waar ik niet uit kom.
De server moet vooral opslag doen. Verder moet er Plex op draaien met de bekende download tools. Daarbij nog wat containers voor Domoticz, Loxberry, enz. Het besturingssysteem zal Proxmox worden met Truenas in een VM en de HBA in passtrough.

Ten eerste de processor. Vanwege hardware transcoding met Plex wil ik voor een Intel processor gaan. Ik denk dat de Intel I5 12400 een mooie keuze is.
Maar welk moederbord kan ik daar het beste bij gebruiken? Ik heb een HBA SAS kaart waar de HDD's aan moeten komen te hangen. En wil in te toekomst ook upgraden naar een 10Gb nic. Dus een paar PCi uitbreidings sloten zijn wel gewenst. Ook zou ik graag ECC geheugen gebruiken voor ZFS storage. Maar bij alle moederborden die interessant lijken staat in de kleine lettertjes dat ECC geheugen wel werkt, maar dat die dan in NON-ECC mode draait?!? Dan heeft het natuurlijk niet veel zin en kan ik net zo goed voor normaal geheugen gaan.

Ik kom voor nu op het volgende lijstje uit. Is dit een goede keuze, of hebben jullie betere suggesties?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 185,96€ 185,96
1MoederbordenASUS PRIME Z790M-PLUS D4€ 169,-€ 169,-
1Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 272,55€ 272,55
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 114,78€ 114,78
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston KSM32ED8/32HC€ 88,58€ 88,58
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 149,-€ 149,-
Totaal€ 1.181,67

Als opstart disk plaats ik de bestaande 40GB Intel SSD over. Voor ZFS cache zet ik de bestaande Samsung 850 EVO SSD van 1TB over. De HBA SAS controller gaat ook mee. De oude HDD's (5x5TB, 3x3TB, en 3x2TB) zullen vervangen worden door grotere exemplaren. Die van van 2TB draaien al bijna 20 jaar 24/7! Hoop dat de nieuwe het ook zo lang zullen uithouden.

Graag jullie mening en suggesties over deze lijst.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:58
Het lijkt me dat je moederbord wat prijzig is, voldoet een MSI Pro B760M-P DDR4 al niet voor jouw doeleinden? Als je ECC mode wilt heb je een moederbord met de W680 chipset nodig, zoals de Asrock Rack W680D4U, ze komen met een pro prijskaartje....
Ook is de voeding royaal, een Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart is vrij zuinig in idle, en heeft al meer dan genoeg vermogen, maar is wel wat lastig te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door martyw op 26-05-2023 18:02 . Reden: ECC ]

• Johnnygo
Bedankt voor de suggesties. Het MSI bordje valt helaas af. Die heeft alleen maar 1 x16 en 2 x1 PCi slots. De x16 zal dan gebruikt worden door de HBA kaart (die heeft minimaal x8 nodig). Een eventuele uitbreiding naar 10Gb netwerk kan dan niet meer.
Dat Asrock bordje is dan wel meer interessant. Wel ECC, en met 8 SATA-600 poorten kan ik voorlopig wel uit zonder aparte HBA. Maar de verplichting voor DDR5 geheugen, samen met de prijs maken het wel erg kostbaar.
Voor de voeding heb ik alleen gekeken naar modulair, en een bewezen merk. Maar dat kan idd wel een lichtere zijn. Dus 650 watt lijkt wel beter leverbaar te zijn.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@martyw gaan morderne intel systemen niet mee met AMD's keuze om ECC standaard te gaan ondersteunen. elk b550 en b650 mobo doet dat inmiddels am4 alleen de 3/5 00X modellen maar in de 7000 series doen ze het allemaal.

@Johnnygo
dat maakt dat je met bijvorbeeld een 7600 of 7700 cpu op (bijna) elk bordt gewoon ECC ram kunt prikken.

voor AM4 zit je dan vast aan de 5600/5700/5900 X modellen en die hebben als flink nadeel dat je geen APU hebt en dus nog weer een discrete videokaart nodig hebt, dat verziekt wel een beetje de voordelen van het kiezen voor een mobo met meer dan 1 x16 slot. als kleine plus heb je dan wel heel goedkoop ddr4 ECC ram. en zijn de cpu's 7600x 7700x + relevant ram en mobo een flink stuk goedkoper dan de verschillende alternatieven.

als ECC dus echt een belangrijk punt voor je is dan zou ik AM5 misschien toch nog eens overwegen, het zal in ieder geval goedkoper uitkomen dan de W chipset moederborden. wat betreft het aantal sataporten, in principe zijn er nu ook gewoon m2 -> .. x sata modules die het aantal porten vrij goedkoop kunnen verhogen, maar als je nu al een HBA hebt zou je die natuurlijk blijven gebruiken.

deze post is zeker niet bedoelt als aanbeveling .. per sé maar meer als een soort (dit is ook nog mogelijk).

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:58
i-chat schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:30:
@martyw gaan morderne intel systemen niet mee met AMD's keuze om ECC standaard te gaan ondersteunen. elk b550 en b650 mobo doet dat inmiddels am4 alleen de 3/5 00X modellen maar in de 7000 series doen ze het allemaal.
TS wil graag Intel, omdat deze Quick Sync aan boord hebben, dat maakt ze geschikter voor Plex servers die videos gaan transcoden dan de cpu's van AMD. Maar voor wat betreft ECC heb je natuurlijk helemaal gelijk, als dat de enige eis aan een platform is ben je met een Ryzen 5 7600/5600G wat goedkoper uit.

• Johnnygo
Ik heb de lijst een beetje aangepast. Heb een ander moederbord gekozen met 8 SATA poorten en 2.5GB netwerk. Dan heb ik de HBA (voorlopig) niet nodig. En een netwerk upgrade hoeft dan ook niet. Maar het kan wel allemaal met de beschikbare PCI slots.
ECC geheugen gaat hem niet worden met Intel, dus die wens heb ik laten vallen.
Een lichtere voeding zou ook genoeg zijn. Maar die lijken niet leverbaar te zijn.
Kom ik uit op het volgende lijstje.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 185,96€ 185,96
1MoederbordenASRock Z690 Pro RS€ 193,14€ 193,14
1Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 274,40€ 274,40
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 114,78€ 114,78
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 149,89€ 149,89
Totaal€ 983,07

Iemand nog tips of opmerkingen? Anders gaat ie naar het winkelmandje 8)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 23:30
Ik denk dat je jezelf nog moet verdiepen in stroomgebruik.

PCIe 10Gb NIC insteekkaart kost al 20 euro per jaar aan stroom
HBA SAS kaart ongeveer 25 euro per jaar.
2 DIMMs ipv 1 DIMM DDR4 betekent ongeveer 10 euro extra per jaar.

Dan heb ik het nog niet gehad over het onzuinige mainstream Z690 bord en de lage capaciteit SAS schijven.

Als laatste zijn er ook zuinigere voedingen dan de geselecteerde.

Het liefst wil je een systeem onder de 40W dus dat ongeveer 100 euro per jaar.

Ik ben ook wel benieuwd naar het stroomgebruik van de huidige fileserver.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik leest in de laatste post niets over 10gbit nics maar juist iets over een onboard 2,5 die zijn ook wel WAT minder zuinig dan sommige 1gbit nics maar lang niet zo 'duur' als een 10g kaart.

vervolgens kom je met het punt dat 1 latje ongeveer 10 euro goedkoper is dan 2 latjes... maar als je voldoende power wilt op je systeem dan zou ik zeggen dat 2 latjes er wel voor zorgen dat je minder bottlenecks hebt en dus je cpu eerder terug kunt in een zuinigere state..

het is natuurlijk wel waar dat 8 schijven (vooral ouder sas spul) een flink beetje meer verbruiken dan 1 of 2 wat grotere schijven. maar je moet dan wel weer wegen tussen het verschil in aanschaf... koop je liever 8x 1tb sata ssd's (die zijn wel vrij zuinig) maar ook heel duur. of toch liever gewoon een stuk of 4 4tb schrijven. in bijvoorbeeld raid 10 (stuk minder zuinig maar wel veel goedkoper in aanschaf, zoveel goedkoper zelfs dat je er makkelijk 2jaar stroom-budget bij krijgt. en tegen die tijd zijn de prijzen misschien al weer normaal.

ik ben dus zeker voorstander van goed kijken naar de noden en wensen en dan vooral niet al te veel over dimentioneren, en al het laaghangend fruit moet je natuurlijk ook gewoon plukken dus als jouw systeem met een redelijke undervolt nog steeds zijn snelheden haalt, vooral doen... (zeker als het een eenvoudige optie in je bios is). maar laten we nou niet een soort heksenjacht gaan doen op elk laatste wattje.. want als je dan uiteindelijk tot de conclusie komt dat je teveel onder-gedimentioneerd bent wordt het ook alleen maar e-waste.

• Johnnygo
Bedankt voor de suggesties.

Het energieverbruik is natuurlijk ook een punt om naar te kijken, maar het moet wel in verhouding staan.
De oude server verbruikte ongeveer 120 watt continue. Dus met het vervangen van de hdd's naar grotere versies zou dat zeker minder moeten worden. Ook heb ik overschot van zonnepanelen, en moet ik dus rekenen met het teruglevertarief. De tijd dat die hetzelfde was als het levertarief lijkt nu wel voorbij. Dus hoe lager het teruglevertarief, des te minder de kosten om de server draaiende te houden.

Ik heb nu gekozen voor een moederbord met voldoende SATA connectors en 2.5Gb nic. Waardoor de SAS-HBA en waarschijnlijk ook de 10Gb nic niet meer nodig zijn. Dat lijkt mij een force besparing in het verbruik.
Of het nu verstandig is om voor een paar watt verbruik van 2 geheugen modules naar 1 te gaan betwijfel ik een beetje. Dan ga ik natuurlijk ook geen gebruik maken van dual-channel. Hoeveel ik daar van ga merken is dan ook de vraag.
Pagina: 1