Toon posts:

Maximaal capaciteit berekenen van PV Installatie.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Giftcard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 10:49
Mede Tweakers,

Ik heb 12 panelen laten plaatsen van 395wp. Ik heb daarnaast een HomeAssistant configuratie met een integratie waarmee ik de data van de panelen kan importeren.
Er lagen overigens al 4 panelen op het dak, deze 4 hebben hun eigen omvormer en zijn geheel seperaat.

Ik heb in totaal dus 16 panelen.

In HomeAssistant heb ik een meter waarbij een % van het maximaal haalbare wil weergeven.
De percentage van de eerste installatie komt absoluut niet overeen met de 2 installatie, terwijl ze op het zelfde dak liggen.

Installatie 1. (4 panelen): 88% van maximaal vermogen.
Installatie 2: (12 Panelen): 51% van maximaal vermogen.

Mijn basis vraag is als volgt; Hoe kan ik de maximale capaciteit berekenen in kwh?

Ik heb 12x395wp liggen, dat is 4750wp.. Nou is mijn kennis van de kilowatjes etc erg benedenmaats, dus Google meldt dat ik dat keer 0,88 moet doen om kwh te krijgen, kan ik dan veilig zeggen dat mijn maximale capaciteit van mijn installatie ligt op 4171,2watt, dus; 4,17kwh ?

Mijn leverancier geeft aan dat de wp en kwh in deze berekening altijd 1-op-1 wordt verrekend, waardoor de leverancier in mijn app aangeeft dat mijn installatie rond de 5kwh kan leveren.

Mijn gevoel zegt dat daar mijn percentage verschil vandaan komt.
Wat denken jullie?

"Secrets are only secrets if they are secret."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
kWh en kW kun je niet onderling maar door elkaar gooien.

Forecast.Solar integration doet een voorspelling op basis van het weer

Het maximale op een gegeven dag kun je voldoende nauwkeurig zien met Thomas Berger’s pvcalc

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 17:09
oke, dit gaat niet lukken. >:)

4750wp, laten we daar eerst maar 4750Wp van maken.
sommige zakken is het belangrijk dat je de juiste letters gebruikt, anders kun je er een factor 1000 naast zitten. ;)

normaal kun je zeggen dat 4750Wp je per uur een 4750W kan geven, wat dan weer 4,75kWh is.
alleen als panelen warm zijn dan zakt hun opbrengst, en als ze koud zijn dan stijgt hun opbrengst.
een 4750Wp kan dus +/- ongeveer een 4900W - 3500W leveren.

dan kan de zon ook nog schuin op de panelen schijnen.
zie mijn oost-west georienteerde set:

en dat doet ook veel.

setjes die meer aan de kust hangen, die vangen ook wat meer zon en koude lucht, dus die kunnen hoger scoren als setjes in het meer donkere westen van het land.

etc etc.....

als je dan dagelijks je stand noteert.
dan uitrekent hoeveel kWh je per kWp hebt opgewekt.
(dit doe je om uit te factoren hoeveel Wp je hebt.)
dan krijg je dit:

doe je dan 365dagen bij elkaar optellen dan krijg je een kWh/kWp langlopend.
(dit doe je om zomer en winter uit te factoren)
dan krijg je dit:

en daar heb je het getal wat jij kent al 0,88 of (op mijn berekening methode de 880, het is maar hoe je die factor 1000 wil doen.).

wat jij wil doen is: 4750Wp x 0,88 = 4180kWh wat je per jaar opwekt. ;)
alleen die 0,88 is een gok, dat kan ook 1,2 of 0,7 zijn voor jouw dak. :?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
Verder lijkt het me goed even te kijken wat voor omvormers je nu gebruikt. Beperking (aftopping) zou daardoor kunnen, maar verschil in percentage is wel veel.
Zijn het verder dezelfde panelen? Of andere techniek e.d.

• Giftcard
migjes schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:48:
oke, dit gaat niet lukken. >:)

4750wp, laten we daar eerst maar 4750Wp van maken.
sommige zakken is het belangrijk dat je de juiste letters gebruikt, anders kun je er een factor 1000 naast zitten. ;)

normaal kun je zeggen dat 4750Wp je per uur een 4750W kan geven, wat dan weer 4,75kWh is.
alleen als panelen warm zijn dan zakt hun opbrengst, en als ze koud zijn dan stijgt hun opbrengst.
een 4750Wp kan dus +/- ongeveer een 4900W - 3500W leveren.

dan kan de zon ook nog schuin op de panelen schijnen.
zie mijn oost-west georienteerde set:
[Afbeelding]
en dat doet ook veel.

setjes die meer aan de kust hangen, die vangen ook wat meer zon en koude lucht, dus die kunnen hoger scoren als setjes in het meer donkere westen van het land.

etc etc.....

als je dan dagelijks je stand noteert.
dan uitrekent hoeveel kWh je per kWp hebt opgewekt.
(dit doe je om uit te factoren hoeveel Wp je hebt.)
dan krijg je dit:
[Afbeelding]

doe je dan 365dagen bij elkaar optellen dan krijg je een kWh/kWp langlopend.
(dit doe je om zomer en winter uit te factoren)
dan krijg je dit:
[Afbeelding]
en daar heb je het getal wat jij kent al 0,88 of (op mijn berekening methode de 880, het is maar hoe je die factor 1000 wil doen.).

wat jij wil doen is: 4750Wp x 0,88 = 4180kWh wat je per jaar opwekt. ;)
alleen die 0,88 is een gok, dat kan ook 1,2 of 0,7 zijn voor jouw dak. :?
Wat een heerlijke reactie, _/-\o_

Dus, resume:

- de 1-op-1 Ratio van Wp naar W naar kWh . (jaja, hoofdletters op de juiste plek ;) ) kan dus wel, op het moment dat er gekeken wordt naar het maximale vermogen van een paneel.

- Als ik HomeAssistant elke dag om 23;59 een het aantal kWh van de dag laat noteren, en ik weet de kWp/Wp van mn panelen, dan kan ik gaan bepalen of ik ook in de buurt van 0,88/880 zit.

• Giftcard
JWT schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 08:35:
Verder lijkt het me goed even te kijken wat voor omvormers je nu gebruikt. Beperking (aftopping) zou daardoor kunnen, maar verschil in percentage is wel veel.
Zijn het verder dezelfde panelen? Of andere techniek e.d.
Ja, het is compleet verschillend,

1e setup: 4x SunVivo PM060MW2, met Growatt 1500 omvormer.
2e setup: 12x JA Solar JAM54S31, met HMS-2000-4T micro-omvormers.

Het verschil is inderdaad erg groot. ik blijf nog even doorzoeken. Ik zag bijvoorbeeld vanmiddag dat ik de omvormers ook los van elkaar kan monitoren.. Misschien ligt daar het antwoord.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:34
Giftcard schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:32:
[...]

- Als ik HomeAssistant elke dag om 23;59 een het aantal kWh van de dag laat noteren, en ik weet de kWp/Wp van mn panelen, dan kan ik gaan bepalen of ik ook in de buurt van 0,88/880 zit.
Fout, die grove schatting van factor 0.8 is op jaarbasis. De meeste opbrengst is in de zomer en de minste opbrengst in de winter. Je kunt dat nooit op een dag berekenen.

Enig idee wat het vermogen van die 4 panelen op de growatt is? Die growatt kan nooit meer dan 1500W leveren.

Die micro-omvormers zijn oversized (2000W AC per 4 395Wp zonnepanelen) daar is geen aftopping.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-06 22:19
@Giftcard het getal verschilt.
Je kunt per dag de kWh delen door de kWp, maar ook per maand en per jaar.

Mijn installatie:
-slechte dag 0,5
- goede dag 6
- maand mei 112 (kWh opbrengst van mei delen door kWp panelen)
- per jaar 900 (kWh opbrengst hele jaar delen door kWp panelen)

Als ik het per jaar niet deel door kWp maar door Wp dan is het dus 0,9

[Voor 11% gewijzigd door martijn v o op 27-05-2023 10:04]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:19
Giftcard schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:21:
Mede Tweakers,

Ik heb 12 panelen laten plaatsen van 395wp. Ik heb daarnaast een HomeAssistant configuratie met een integratie waarmee ik de data van de panelen kan importeren.
Er lagen overigens al 4 panelen op het dak, deze 4 hebben hun eigen omvormer en zijn geheel seperaat.

Ik heb in totaal dus 16 panelen.

In HomeAssistant heb ik een meter waarbij een % van het maximaal haalbare wil weergeven.
De percentage van de eerste installatie komt absoluut niet overeen met de 2 installatie, terwijl ze op het zelfde dak liggen.

Installatie 1. (4 panelen): 88% van maximaal vermogen.
Installatie 2: (12 Panelen): 51% van maximaal vermogen.

Mijn basis vraag is als volgt; Hoe kan ik de maximale capaciteit berekenen in kwh?

Ik heb 12x395wp liggen, dat is 4750wp.. Nou is mijn kennis van de kilowatjes etc erg benedenmaats, dus Google meldt dat ik dat keer 0,88 moet doen om kwh te krijgen, kan ik dan veilig zeggen dat mijn maximale capaciteit van mijn installatie ligt op 4171,2watt, dus; 4,17kwh ?

Mijn leverancier geeft aan dat de wp en kwh in deze berekening altijd 1-op-1 wordt verrekend, waardoor de leverancier in mijn app aangeeft dat mijn installatie rond de 5kwh kan leveren.

Mijn gevoel zegt dat daar mijn percentage verschil vandaan komt.
Wat denken jullie?
Je gooit 2 zaken door elkaar:
Vermogen in kW (momentaan)
Opbrengst in kWh (per uur, week, maand, jaar)

Wat wil je nu weten?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 17:09
Giftcard schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 09:32:
[...]

Wat een heerlijke reactie, _/-\o_

Dus, resume:

- de 1-op-1 Ratio van Wp naar W naar kWh . (jaja, hoofdletters op de juiste plek ;) ) kan dus wel, op het moment dat er gekeken wordt naar het maximale vermogen van een paneel.
ja hoor, dat kan perfect.
1000Wp = 1kWp
1kWp met 1000W/m2 zoninstralling + 1,5m/s wind + 25 graden cel temperatuur + etc etc...(staat in de spec van je panelen) voor 1 uur lang is precies 1kWh.
dan ook nog denken aan bewolking (laag en bijna onzichtbaar op grote hoogte) lucht vervuiling of strepen van vliegtuigen etc etc....
of te wel, zoveel variabelen, dat je beter je omvormer kunt uitlezen om de echte cijfers te zien. ;)
jep, maar dan moet je dit eerst 365dagen doen.
want de 0,88/880 dat getal is wat het doet per jaar.

dan een stukje praktijk.
kijk je naar dag(per 5min b.v.) grafieken, dan zit daar ook veel ruis in.
leuk voor de minder handige mens, maar eigenlijk heb je er geen bal aan.
doe je mijn omschreven manier, dan kun je eigenlijk pas echt conclusies trekken.
de meeste ruis word daar dus uitgefilterd.

edit: geen idee hoe je HA de kWh ophaalt, maar in mijn huis kan ik om 23:59 geen data meer trekken uit de omvormer.
die staat dan uit namelijk.
maar je bent vast slim genoeg om de laatste aantal uit de omvormer ergens te vinden van die dag.
beetje puzzelen, en lukt je vast wel. ;)

[Voor 10% gewijzigd door migjes op 29-05-2023 10:51]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee