HPe Proliant Server SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasZ58
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 15:44
hoi
vraag of iemand dezelfde ervaringen heeft
het viel mij op dat de SSD's van HPe TLC zijn tegenwoording, en een opvallend hoge wear hebben van de flash celletjes, als ik check met HD Tune Pro, of HD Tach, dan zie ik volgend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1doAiAGar-CepGKCqPGG4vWIb_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Xan6SP1Kj5s51t5a3opIKMi.jpg?f=fotoalbum_large
eenzelfde server is volgende
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1jcuMCFDQK97iVCxs2uHbO3Dh8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4P6THlpNS2p8cENl228ucGQo.jpg?f=user_large
het lijkt erop dat de flash cellen in begin van de disk al aardig versleten zijn, deze servers zijn ongeveer 1 jaar oud
nu weet ik dat HP een rebrand ssd gebruikt van, volgens mij is dat momenteel Sandisk, en dat ze hun eigen firmware erop zetten
maar een Read snelheid van 150MB/s is meer spinning disk snelheid

ter vergelijk een SSD uit een Dell poweredge server van 10 Jaar oud, deze is MLC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MJWRjZiYqn2ClRQkEH3XxsrjVs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BKcumYKfcay11AHoluaMHaaa.jpg?f=user_large
als ik de CrystalDiskMark loslaat op de disk van bovenste screen shot krijg ik dit
ik denk dat de Flash controller de testfile van CrystalDiskMark op een van de minst gebruikte cellen zet (wear levelling) dus het probleem is hier niet te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXvfmKMEArLYOhpeo2PnLfhHna8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hagEeSL43fLXBQ6XPCgOZOZz.jpg?f=user_large

iemand hier soortgelijke ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
HDTach en HDTune zijn geen fatsoenlijke benchmarks voor SSDs. Verder test je niet de rauwe SSD bij die HP servers, maar via een RAID controller.

Trage reads heeft niks te maken met media wear, dat zie je bij trage writes. Die lijk je niet te hebben. Wat bij Samsung SSDs nog wel eens voorkwam was dat data die al langer op de SSD staat steeds trager wordt en pas weer snel wordt na herschrijven van diezelfde data. Mogelijk hebben jouw HPE SSDs daar ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasZ58
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 15:44
ik denk dat die raidcontroller voor reads in pass-through staat, hp noemt dat HBA mode dacht ik
dit is een raid1, dus leest alleen primaire disk, klopt wat je zegt, het zijn verouderde programma’s, maar werken nog prima.
ik kon verder niets nieuwers vinden die reads over hele disk doet, alleen dingen zoals crystaldisk mark, en vele anderen zoals deze
probleem met al die programma’s is wat ik al zei, de testfile wordt op een vers setje flash cellen gezet, de flash controller zorgt er wel voor dat die niet op verouderde celletjes komt te staan, dus alleen voor een nieuwe disk geeft dit een goed resultaat.
wat writes en wear betreft het duurt inderdaad steeds langer om een block te deleten, naarmate deze vaker beschreven is, maar dit is wat ik zie, ik ga dit liever niet testen met writes natuurlijk.
de reads worden wel degelijk trager naarmate de cel ouder wordt, het wordt moeilijker om de 8 verschillen (TLC) in voltage te meten, en dus trager, foutcorrecte en wat die flash controller nog meer voor fratsen achter de hand heeft
ik ben dit trouwens gaan onderzoeken omdat de server inderdaad langzamer werd met onze applicaties (medische beeldverwerking)

[ Voor 22% gewijzigd door klaasZ58 op 26-05-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
Een SSD is geen sequentieel gelezen apparaat, die sectoren staan gewoon verdeeld over alle cellen, daar zorgt de firmware wel voor. Firmware zou idd op de achtergrond de oude cellen moeten herschrijven, dit was destijds bij de Samsung 840 en 840 Evo ook een issue. Samsung heeft toen voor de Evo firmware updates uitgebracht.

Heb je een HP P/N van die disks of een firmware versie van die dingen? zou je moeten kunnen zien in de RAID software. Mogelijk heeft HPE een firmware update voor die drives.