Toon posts:

Vraag controle groepindeling per fase nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 17:55
Goedemiddag allemaal,

Begin augustus wordt voor mij de nieuwe keuken in mijn nieuwe huis geleverd. Het is een oud huis, dus de groepenkast wordt vervangen. Mijn stiefvader is ontzettend handig, maar qua plannen van de elektra kW indeling hopen wij op een kleine controle van buitenaf. Wij zijn dus bezig met het plannen de indeling van al de apparatuur en deze aan het verspreiden van de groepen en apparatuur over de drie 25A fasen. Zou iemand mij advies kunnen geven over de huidige apparatuur per fase?

De volgende apparatuur komt in de keuken:
BORA kookplaat met perilex aansluiting: 7.6 kW
Combi oven met magnetron: 2.8 kW
Vaatwasser: 1.9 kW
Quooker: 2.6 kW
En boven heb ik staan:
Droger: 2.4 kW
Wasmachine: 2.5kW

Mijn huidige gedachte voor de indeling is:

De redenering; de BORA zit op zijn eigen krachtgroep en verdeelt over de drie fasen. Dit houdt ik in mijn achterhoofd bij de samenstelling:
Fase 1: Quooker op eigen groep want die verzorgt beneden het warm water en is daardoor lastig te controleren wanneer deze aan gaat. (Kan zomaar warm water nodig hebben terwijl mijn BORA een pan verwarmt en de oven opwarmt).
Fase 2: Vaatwasser & wasmachine op zelfde fase doordat deze niet vaak tegelijkertijd aan gaan (Vaatwasser gaat vaak pas na het eten aan, wanneer BORA uitstaat en wasmachine meest intensief en willekeurig gebruik).
Fase 3: Oven & droger op deze fase want droger is minst gebruikt apparaat terwijl de oven bijna altijd in combinatie met BORA aan zal staan.

Ik hoor graag alternatieven en/of wijzigingen! Hieronder nog een plaatje van de groepenkast en een beginnersvraag die ik graag beantwoord heb, maar niet het nut van de post.

Extra vraag: mijn perceptie is namelijk dat als BORA + Oven + Droger allemaal draait er te veel wattage gevraagd zal worden. Mijn stiefvader zegt dat ik het allemaal te zwart en wit bekijk. En ik vertrouw hem, maar hou niet zo van dit soort verrassingen. De oven en droger komen al op 5.2kW terwijl één van mijn fases maar 5.75kW toelaat. Dus als ik de BORA in combinatie met die dingen aanzet dan wordt die fase overbelast. Correcte aanname?

Hartelijk dank voor het lezen en alle hulp! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:37
De kookplaat zou ik met 16A afzekeren ipv 20A. Je zou ook die automaat en aardlekschakelaar kunnen vervangen voor een driefasen aardlekautomaat.
De derde fase-aansluiting van de BORA kookplaat wordt alleen gebruikt voor afzuiging (weet niet of dit bij alle modellen zo is, kun je beter even opzoeken in de handleiding), dus die zou je nog op dezelfde fase als de oven kunnen doen.

Over je extra vraag: ik denk niet dat dit een probleem wordt. Die apparaten trekken niet constant 100% van hun maximale vermogen. Als bijvoorbeeld de oven op temperatuur is heeft hij ook veel minder nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 15:15
BeJacked schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:45:
Extra vraag: mijn perceptie is namelijk dat als BORA + Oven + Droger allemaal draait er te veel wattage gevraagd zal worden. Mijn stiefvader zegt dat ik het allemaal te zwart en wit bekijk. En ik vertrouw hem, maar hou niet zo van dit soort verrassingen. De oven en droger komen al op 5.2kW terwijl één van mijn fases maar 5.75kW toelaat. Dus als ik de BORA in combinatie met die dingen aanzet dan wordt die fase overbelast. Correcte aanname?
Houd hierbij wel rekening met gelijktijdigheid.
De oven gebruikt alleen vol vermogen tijdens het verwarmen. Afgezien van de intiële opwarming is dat maar af en toe en korte tijd.
De kookplaat doet 7.4kW als je meerdere pitten vol gas aan hebt staan. Dat komt weinig voor en in dat geval ook alleen korte tijd. dat zijn ook maar 2 fasen. Dus je zou de oven evt op de derde kunnen zetten.
De vaatwasser verbruikt alleen veel gedurende het opwarmen.

Een automaat/zekering gaat er niet uit bij 25.1A. Dat is tijdafhankelijk. 50% overbelasting is mogelijk voor 1-10 minuten. Dan zit je al op >8kW. 20% overbelasting (bijna 7kW) gaat nog veel langer goed.

2.4kW voor een droger is nog best wel veel. Naar de toekomst toe wordt dat waarschijnlijk significant minder.

ps:
Op een persoonlijke noot, Ik zou zelf iets meer uitgeven en een gerenommeerd merk kopen ipv Emat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeJacked
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-06 17:55
Dankjulliewel @dirkus7 en @timberleek ! Super bedankt voor jullie deskundigheid en adviezen! Voel mij hierdoor toch wat meer gerustgesteld👍🏻

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee