Toon posts:

Tweedehands velgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 13:21
Hi,

Ik heb weinig verstand van autos maar ik heb olangs 4 tweedehands velgen gekocht. Binnenkort laat ik daar nieuwe banden om zetten. Het maakt voor velgen toch niet uit op welke kant je deze monteert? Er zaten al (versleten) banden op met LV RV LA en RA. Met nieuwe banden kan ik toch zelf bepalen waar welke velg komt? De enige velg is net iets mooier dan de andere en die wil ik namelijk RV or LV hebben.

Ik dacht er is hier vast wel iemand die dit weet.

Mijn vrienden hebben ook geen idee want we zijn allemaal "nerds".

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:53
Ik ga er even van uit dat je geen bijzondere setup hebt met meerdere formaten (bijv 19 achter, 18 voor) of verschillende breedtes. Dan maakt het niet uit, al helemaal met nieuwe banden niet.

(Pet peeve van mij, zorg dat de naafkapjes, wielmoeren en ventieldopjes er netjes uit zien en vervang ze zonodig. Dat maakt je transformatie echt af!).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Tenzij het aero velgen zijn die een bepaalde richting moeten uitdraaien. Dan heb je natuurlijk wel een links rechts bepaling.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:37
Misschien een domme vraag. De velgen horen wel bij jouw auto? Daar zit qua bouten en dergelijke nog wel verschil in tussen auto's. Anders is het zonde om er nieuwe banden op te laten zetten waarna je erachter komt dat ze niet passen op je auto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:14
Azerox schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:55:
Hi,

Ik heb weinig verstand van autos maar ik heb olangs 4 tweedehands velgen gekocht. Binnenkort laat ik daar nieuwe banden om zetten. Het maakt voor velgen toch niet uit op welke kant je deze monteert? Er zaten al (versleten) banden op met LV RV LA en RA. Met nieuwe banden kan ik toch zelf bepalen waar welke velg komt? De enige velg is net iets mooier dan de andere en die wil ik namelijk RV or LV hebben.

Ik dacht er is hier vast wel iemand die dit weet.

Mijn vrienden hebben ook geen idee want we zijn allemaal "nerds".

Alvast bedankt!
nee dat maakt voor de velgen niks uit aan welke kant ze zitten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:48
Voor de velgen maakt het niet uit, maar voor sommige banden kan dat wel. Winterbanden, allseasons maar ook sommige zomerbanden hebben een vaste draairichting. Die staat dan op de band aangegeven met een pijl.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13:34
Arunia schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:08:
Misschien een domme vraag. De velgen horen wel bij jouw auto? Daar zit qua bouten en dergelijke nog wel verschil in tussen auto's. Anders is het zonde om er nieuwe banden op te laten zetten waarna je erachter komt dat ze niet passen op je auto.
Ja en er komt nog wel meer bij kijken dan alleen bouten, ook de maat en de ET waarde zijn belangrijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 13:21
Thanks all, dacht ik al!

Nee zijn passende velgen allemaal 18 inch, heb ze er al onder gehad alleen de banden (uit 2016) waren erg versleten en maakte een mooi zoemend geluid. Volgende week laat ik 4 nieuwe banden monteren (tip euromaster heeft nu 4 banden voor de prijs van 3). Wist alleen niet zeker zo doende mijn vraag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:15
Vergeet de naafdiameter ook niet.. Als die te klein is van je 2de handsvelgen past het sowieso niet. te groot is op te vangen met centreerringen.
Wielbouten/moeren hebben verschillende vormen, conisch, bol-conisch en plat, die moeten aansluiten bij de gaten in de velgen. Vervolgens kan het zijn dat je een andere lengte nodig hebt ondanks dat je een zelfde ET waarde hebt.
Steekmaat moet goed overeenkomen. (aantal gaten x de afstand in diameter, bijv 5x110 of 4x 100)

Vaak is het zo dat als je merk velgen koopt voor zelfde merk/type auto het meestal niet (veel) afwijkt, bij aftermarket velgen is het juist goed opletten.

Voordat je banden laat wisselen, is het goed om eerst goed te passen voor én achter. Door andere ET waarde/breedte kan het zijn dat je remklauw tegen de spaken komt of juist niet in het wiel past (als 2dehands wielen kleiner zijn). Tegen een veerpoot wrijft of bij sturen tegen spatscherm.

Zoals aangegeven als alle velgen gelijk zijn kan je links/rechts en voor/achter gewoon wisselen.
Misschien ook handig: https://www.steekmaat.nl/ kan je een en ander nazien

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee