Verwijderen getimmerde ondervloer houten vloerconstructie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Goedemorgen Tweakers!

Wij zijn heerlijk aan het klussen in onze jaren 30 woning die we recent hebben gekocht en komen, zoals verwacht, verassing na verassing tegen. De meest recente verassing is de ondervloer van de vloer op de begane grond. Er heeft hier een soort parket gelegen waarbij de ondervloer bestaat uuit floorboards en daaronder spaanplaat.

Zowel de floorboards als de spaanplaten zitten vastgespijkerd/geniet aan elkaar en in de houten vloerconstructie, zoals je misschien begrijpt is het geen feest om te verwijderen.. ;)

Momenteel proberen we 2 methodes die vrij arbeidsintensief zijn, en ik wil graag kijken of iemand ervaring hiermee heeft en of er een betere manier is.

Momenteel gebruiken we een koevoet om er onder te komen en zo kleine stukken los te breken, maar dit lukt slechts met stukjes van, als we geluk hebben, 10cm2. De andere methode is het wegtrekken van zoveel mogelijk spijkers/nietjes voor we de eerste methode toepassen. Dit gaat iets beter maar kost ook veel tijd.

Ik zag dat er voor betonnen ondervloeren erg veel mogelijkheden zijn met mechanische oplossingen, ik verwacht dat dit hier niet gaat lukken gezien de draagconstructie.

Zie ik opties over het hoofd of is het een kwestie van dom doorzetten en accepteren dat het vervelend werk is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:01
Wellicht dat een foto het wat duidelijker maakt? Waarom wil je die onderste laag weghebben? Wellicht zorgt die juist voor stevigheid en dat alle nadelen kieren in je constructievloer dichtzitten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:16
Ipv koevoet eens met een bats of spade ofzo proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:42
Of een vloer of betonschraper gebruiken, het is en blijft een monniken werk, wat ook vaak helpt is een kratje bier en een bbq met wat vrienden en vage bekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Met een tegelbeitel of schraper voor de hakhamer wel succes gehad, maar het blijft afhankelijk van de combinatie spijkers, lijm, staat van het hout etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:03

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb hetzelfde meegemaakt. Een plankenvloer waar elke plank in elkaar geklikt was, en met drie spijkers per balk vastgenageld (gemakkelijk 20 - 30 spijkers per plank dus).

Na wat verschillende dingen te proberen werkte brute kracht jammer genoeg het beste. Wat je kan proberen is met een doorslag de spijkers door de planken heen te slaan. Dat werkte wel, maar was uiteindelijk vermoeiender voor mijn pols dan gewoon wrikken met de koevoet.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiru
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Dank voor de tips, ja het kratje bier en de bbq is wat dit weekend op het programma staat voor de hulptroepen. Maar het liefst zet ik deze troepen op 'nuttigere' taken dan dit monnikenwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:01
Wat ik eerder gedaan heb is met een invalzaag (net door de vloer(en) heen en banen zagen.
Dus je zaag door je ondervloeren heen en net wel (of net op) de balkenlaag er onder.

Zorg voor een blad wat je weg kan gooien en oog bescherming vanwege de spijkers die je tegen komt.
Dit kan zorgen voor grotere stukken die je weg van breken met de koevoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Zoals @Knappel al aangeeft, een bats gebruiken als koevoet. Die is dun en schuift makkelijker onder de platen, je pakt bredere stukken met minder kans op afbrokkelen en je hebt een veel prettiger werkhouding.
Ik heb het zien doen door mijn broer en z'n maat, allebei ervaring met sloopwerken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47
Wat je kan proberen is de vloer tussen de balken doorzagen en daarna van onderaf omhoog loswrikken/slaan. Hangt ook af hoe diep je kruipruimte is.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Pagina: 1