Flessen wijn bij de Albert Heijn.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Topicstarter
Onlangs kocht ik een fles rode wijn bij de AH https://www.ah.nl/product.../federico-paternina-rioja Omdat deze goed was bevallen kocht ik vervolgens nog een paar flessen van dezelfde wijn. Echter na het nuttigen kwamen we er al vrij snel achter dat deze wijn heel anders van smaak was. Even op onderzoek uit dus..

Wat bleek, de eerste fles was een fles uit het jaar 2019, de andere flessen kwamen uit het jaar 2021. Kennelijk kun je toch de verschillende jaren proeven :P .

Nou kocht ik vandaag weer een andere rode wijn in de aanbieding: https://www.ah.nl/product...inas-del-vero-luces-tinto De eerste fles die ik te pakken had bleek er één uit 2018 te zijn, de rest in het schap waren allemaal uit 2021/2022.

Zit hier een supermarkt psychologie achter? Het is toch redelijk apart, dat er 2/3/4 jaar verschil zit tussen de flessen van dezelfde wijn in één schap. Tevens omdat het een enkele fles met een afwijkend jaartal betreft, in deze 2 gevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door souljah1h op 25-05-2023 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Standaard supermarkt: fifo, oftewel first in first out. Zie je in de koeling ook, en bij de kruidenierswaren, alleen zijn die bewaartermijnen veel korter.
Maar in principe doet men dat voor alle houdbare producten, zelfs voor blikken hondenvoer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Topicstarter
The Eagle schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:56:
Standaard supermarkt: fifo, oftewel first in first out. Zie je in de koeling ook, en bij de kruidenierswaren, alleen zijn die bewaartermijnen veel korter.
Maar in principe doet men dat voor alle houdbare producten, zelfs voor blikken hondenvoer.
Ik ken het principe FiFo. Maar het lijkt me sterk dat er een enkele fles 3 jaar oudere wijn uit het ene warenhuis komt en de jongere wijn uit een ander.

[ Voor 3% gewijzigd door souljah1h op 25-05-2023 23:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
souljah1h schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:03:
[...]

Ik ken het principe FiFo. Maar het lijkt me sterk dat er een enkele fles 3 jaar oudere wijn uit het ene warenhuis komt en de jongere wijn uit een ander.
Het komt vaak omdat er niet door iedereen even FIFO gevuld wordt. Dus die 3 jaar oudere wijn kwam waarschijnlijk van de achterkant van het schap vandaan toen iemand het wel weer goed zette. Bij houdbaar niet echt gek. We kwamen ook wel eens pakken meel van 10 jaar terug tegen bij controle.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:07

orf

Ik kan me voorstellen dat het voor een supermarkt minder uitmaakt uit welk jaar de wijn verkocht wordt. Zeker als het gaat om toegankelijke wijnen of blends.

Voor een wijnhandel of horeca kan dat wel uitmaken, waardoor de supermarkt misschien sneller verschillende jaartallen krijgt.

Het aantal zonuren heeft veel invloed op de smaak van de wijn. Daar kun je per jaar best grote verschillen in proeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:44
souljah1h schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:53:

Zit hier een supermarkt psychologie achter?
Ik kan met mijn 8 jaar AH ervaring zeggen dat hier niks achter zit anders dan wat @The Eagle aangeeft. FiFo, oftewel, doos open en flessen van vooraf erin duwen tot het niet meer past.

Eens in de zoveel tijd wordt het vak dan gecontroleerd op houdbaarheidsdatum, maar dat is bij wijn irrelevant dus die worden hooguit een keer verplaatst naar een ander vak, als AH het weer op zijn heupen krijgt en het nodig vind om al de vakken weer om te gooien (daar zit dan weet wél psychologie achter)

Soms blijft er een doosje (of meer dan een) staan in het magazijn, en als je ziet hoe het magazijn bij sommige winkels er uit ziet (heb bij meerdere filialen gewerkt) kan het zomaar gebeuren dat een doos er iets te lang blijft staan. En ja dat gebeurd ook in het distributiecentrum, dus soms krijg je gewoon oudere dozen wijn binnen.

*sowieso

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

Pazo

Mroaw?

DonJunior schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:58:
FiFo, oftewel, doos open en flessen van vooraf erin duwen tot het niet meer past.
Dat is LiFo: Last in, First out, wat je nu beschrijft ;)
En dat zou natuurlijk niet moeten bij een supermarkt.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik dat dat @souljah1h massel heeft gehad dat de wijn uit 2018 nog te drinken was, de meeste ah wijnen zijn geen 5 jaar houdbaar.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Bij Houdbaar maakt dat vaak niet uit. In de 5 jaar dat de producten over datum gaan is 't schap wel een keer volledig leeg geraakt. Bij bijv. Koffie, suiker of pasta zal je veel verschillende datums zien. Dus daar zijn ze een stuk lakser met FIFO vullen. Dan zijn de vakkenvullers sneller klaar en hoef je minder te dokken.

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 26-05-2023 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
[...]

Goed punt... haha is ook alweer even geleden (jaar of 14) >:)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Een supermarkt wordt aangeleverd vanuit een distributiecentrum en die hanteren geen FIFO, maar FEFO.
First Expired, First Out.

De retail is ook afhankelijk van wat ze aangeleverd krijgen vanuit hun leveranciers en welke afspraken hierin zijn gemaakt, maar het kan heel goed voorkomen dat een nieuwere levering een oudere batch is en dus een oudere THT heeft. Ik werk zelf in de levensmiddelenindustrie en ken vele voorbeelden hiervan.

Wat de wijn betreft zou ik er wel vraagtekens bij zetten of een fles die potentieel al meer dan 2 jaar in de winkel ligt/ staat wel onder de juiste condities is bewaard en of dat type wijn het ook aan kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
SmurfLink schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:15:
[...]

[..] Bij bijv. Koffie, suiker of pasta zal je veel verschillende datums zien.[..]
offtopic:
Leuke anekdote, compleet offtopic maar dat terzijde. Toen ik voor het eerst ging vakkenvullen werd mij dus het principe van FiFo uitgelegd.. na een korte uitleg gaven ze mij de opdracht om de gang met koffie en suiker te doen.. en "oh ja.. suiker moet echt goed FiFo gevuld worden.. dus goed kijken naar de datum"
Niets vermoedend open ik de doos en zoek ik dus op de pakken suiker naar de t.h.t datum..

.. die staat er dus niet op..

.. en dat was blijkbaar heel grappig voor de anderen dat ik daar in was getrapt.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Topicstarter
gielie schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:09:
Ik dat dat @souljah1h massel heeft gehad dat de wijn uit 2018 nog te drinken was, de meeste ah wijnen zijn geen 5 jaar houdbaar.
DBC87 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:50:
Een supermarkt wordt aangeleverd vanuit een distributiecentrum en die hanteren geen FIFO, maar FEFO.
First Expired, First Out.

De retail is ook afhankelijk van wat ze aangeleverd krijgen vanuit hun leveranciers en welke afspraken hierin zijn gemaakt, maar het kan heel goed voorkomen dat een nieuwere levering een oudere batch is en dus een oudere THT heeft. Ik werk zelf in de levensmiddelenindustrie en ken vele voorbeelden hiervan.

Wat de wijn betreft zou ik er wel vraagtekens bij zetten of een fles die potentieel al meer dan 2 jaar in de winkel ligt/ staat wel onder de juiste condities is bewaard en of dat type wijn het ook aan kan.
Bedankt voor het duidelijke verhaal. Eigenlijk is dat is het rare, de 2 oudere wijnen vonden wij beter smaken. Misschien ligt dat ook wel aan onze smaak :9

[ Voor 54% gewijzigd door souljah1h op 26-05-2023 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
@souljah1h Tip: Loop eens bij een goeie (dus niet een keten) slijterij binnen. Vaak hebben die ook goeie wijn voor een zacht prijsje. Dat scheelt niet zoveel met de appie en je kunt er nog advies over krijgen ook zoals welke wijn bij welke gelegenheid. Wij hebben er hier in de buurt een. Prima service, kwaliteit en niet te vergeten prijs....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Simpel gezien, prijs.

AH (ik weet het enkel van Plus) koopt gewoon zijn wijn in tegen vaste contractsprijzen, zodat de prijs in de winkel (plus inflatie) altijd redelijk hetzelfde blijft. Dus als er bij de eerste inkoopronde 2018 voor zeg 3 euro ging, maar de volgende ronde is de 2018 opeens 3,50 terwijl 2019 3 euro is.. kopen ze 2019 in. En misschien is 2020 zelfs 2,80, wordt het een voorraadje 2020. Supermarkten gaan echt geen pallet 2018 5 jaar op voorraad houden om ze dan te verkopen, dat is gewoon dozenschuiven en laten de opslag over aan de tussenpartijen en uiteindelijk krijg je een compleet gemixte voorraad waar het 'hit & miss' is welk jaar je uit de schappen pakt.

Slijterij werkt wel met jaren, omdat daar smaak/type belangrijker is, en het daar dus wel regelmatig voorkomt dat je ene maand een flesje 2019 haalt voor 10 euro, maar de maand erop opeens 14 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door SinergyX op 26-05-2023 10:07 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mattizz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:54
Ik kan wat @DonJunior zegt beamen. Ik heb 11 jaar in de appie rond gelopen. Wijn was bij ons 1 van de producten die je zo het schap in mocht schuiven. En soms komt het voor dat er ineens een verloren fles achterin het schap wordt gevonden.
Ik heb ook ervaren dat het FIFO moeten vullen iets heel anders is dan het daadwerkelijk ook doen. Vooral als je je supermarkt laat draaien op 15- en 16jarige. Zolang ze niet gesnapt worden, schuiven ze zo alles het vak in. (Natuurlijk niet allemaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
souljah1h schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:59:
[...]

[...]

Bedankt voor het duidelijke verhaal. Eigenlijk is dat is het rare, de 2 oudere wijnen vonden wij beter smaken. Misschien ligt dat ook wel aan onze smaak :9
Dat is ook niet gek, mijn ex schoonouders hebben een wijngaard in de streek bij Bordeaux en ookal ben ik geen wijnkenner is mij wel verteld dat sommige wijnen moeten rijpen en beter van smaak worden en je hebt echt verschil in oogstjaren.
Ik heb van dezelfde wijn meerdere jaren geproefd en het verschil is echt te proeven, zelfs voor een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:50:
[...]

offtopic:
Leuke anekdote, compleet offtopic maar dat terzijde. Toen ik voor het eerst ging vakkenvullen werd mij dus het principe van FiFo uitgelegd.. na een korte uitleg gaven ze mij de opdracht om de gang met koffie en suiker te doen.. en "oh ja.. suiker moet echt goed FiFo gevuld worden.. dus goed kijken naar de datum"
Niets vermoedend open ik de doos en zoek ik dus op de pakken suiker naar de t.h.t datum..

.. die staat er dus niet op..

.. en dat was blijkbaar heel grappig voor de anderen dat ik daar in was getrapt.
Tegenwoordig dus wel want vanuit EU verplicht. :+ In de 12 jaar dat ik bij de AH werkte was daar wel verandering in gekomen. Nooit geweten dat het daarvoor er niet op stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
SmurfLink schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:18:
[...]

Tegenwoordig dus wel want vanuit EU verplicht. :+ In de 12 jaar dat ik bij de AH werkte was daar wel verandering in gekomen. Nooit geweten dat het daarvoor er niet op stond.
Weet je dat heel zeker? Ik kan het me bijna niet voorstellen namelijk.
Wanneer is de datum van minimale houdbaarheid niet verplicht?
De datum van minimale houdbaarheid is niet verplicht op de volgende levensmiddelen:

verse groenten en fruit (niet geschild of gesneden)
wijn
dranken met een alcoholgehalte van 10%, of meer
broodbakkerij- of banketbakkerijproducten die bedoeld zijn voor consumptie binnen 24 uur na bereiding
azijn
keukenzout
suikers in vaste vorm
suikergoedproducten die bijna uitsluitend bestaan uit gearomatiseerde en/of gekleurde suikers en kauwgom en soortgelijke producten om te kauwen
bron: https://www.nvwa.nl/onder...heidsdatum-levensmiddelen

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:43:
[...]

Weet je dat heel zeker? Ik kan het me bijna niet voorstellen namelijk.

[...]

bron: https://www.nvwa.nl/onder...heidsdatum-levensmiddelen
Dan zal het wel andersom geweest zijn, dat het er ooit wel op stond maar af is gehaald. :+ Word ook weer een jaartje ouder, dan staat het er nu in ieder geval niet meer op maar ik heb zeker nog wel eens iemand het FIFO zien vullen jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

In principe zou er geen smaakverschil moeten zijn, aangezien wijnboeren hun uiterste best doen om hun smaak zo consistent mogelijk te houden. Rijpen op de fles gebeurt bijna niet bij goedkope wijn, eerder bederven. Het kan zijn dat je gewoon mazzel hebt gehad met die fles uit 2018, of de omstandigheden waren er tijdens het nuttigen van die 2018 naar dat 'ie gewoon beter smaakte omdat jij je beter voelde.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 12:47
DonJunior schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Goed punt... haha is ook alweer even geleden (jaar of 14) >:)
Nu weten we wel hoe die flessen zo oud zijn geworden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:40

BCC

[...]

Haha, jij hebt als 15 jarige zeker nooit bij de supermarkt gewerkt 😁

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

Pazo

Mroaw?

BCC schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:47:
[...]

Haha, jij hebt als 14 jarige zeker nooit bij de supermarkt gewerkt 😁
Nee dat klopt, krantenwijkje en daarna in de afwas bij een restaurant ;)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
SmurfLink schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Dan zal het wel andersom geweest zijn, dat het er ooit wel op stond maar af is gehaald. :+ Word ook weer een jaartje ouder, dan staat het er nu in ieder geval niet meer op maar ik heb zeker nog wel eens iemand het FIFO zien vullen jaren geleden.
Mijn eerste vakkenvul baantje was toen ik 16 was.. ik durf het bijna niet te zeggen.. maar dat is 19 jaar geleden! Weet niet hoe oud jij nu bent.. maar dat moet dan wel heel lang geleden zijn dat jij dit er op hebt zien staan.. :o

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Mijn eerste vakkenvul baantje was toen ik 16 was.. ik durf het bijna niet te zeggen.. maar dat is 19 jaar geleden! Weet niet hoe oud jij nu bent.. maar dat moet dan wel heel lang geleden zijn dat jij dit er op hebt zien staan.. :o
Zal ongeveer hetzelfde moment zijn geweest dan, 2004 ben ik begonnen. :+ Ik weet nog vaag dat er in de eerste periode gedoe mee was maar blijkbaar heb ik het geheel verkeerdom onthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 09:53
Sta je extra je best te doen als 16 jarige op je tenen om alles netjes FiFo te spiegelen en dan komt tante Anja langs die toch liever dat pakje koekjes met een datum van 1 Juni heeft ipv. de voorste van 29 Mei en kun je eigenlijk direct opnieuw beginnen. Na een paar weken snap je wel hoe het werkt en doe je het gewoon zo snel mogelijk en minder secuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-09 23:28
Houdbare dingen worden doorgaans LiFo gevuld. Alleen groenten, vlees, salades, fruit en zuivel wordt secuur gedaan. Rest moet gewoon in het vak worden gepleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
De grootste grap was nog wel die pipo die bedacht dat ik de Diepvriesafdeling wel eens FIFO mocht gaan vullen. :+ Nou écht niet he. Omdat er 2 broodjes van mora kroketburgers over datum waren gevonden... nou oke dan check ik ze eens per half jaar wel even. En hij snapte maar niet waarom ik dit niet dagelijks ging doen. Heb 'm maar gevraagd 1 dagje mee te helpen. Na een kwartier had ie het stervenskoud en snapte meneer dat sommige medewerkers toch meer dan een halve hersencel hebben en je daar gewoon eens naar zou kunnen luisteren. Diepvries hoefde niet meer FIFO. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bozariusz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:32:
Houdbare dingen worden doorgaans LiFo gevuld. Alleen groenten, vlees, salades, fruit en zuivel wordt secuur gedaan. Rest moet gewoon in het vak worden gepleurd.
Yup. En de blikjes gepureerde tomaat in het onderste vak kun je gewooon storten.

Overigens ooit eens een nieuweling het WC papier laten FiFo'en. Vond ie niet tof :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:47

sapphire

Die-hard pruts0r

Mattizz schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:06:
Ik kan wat @DonJunior zegt beamen. Ik heb 11 jaar in de appie rond gelopen. Wijn was bij ons 1 van de producten die je zo het schap in mocht schuiven. En soms komt het voor dat er ineens een verloren fles achterin het schap wordt gevonden.
Ik heb ook ervaren dat het FIFO moeten vullen iets heel anders is dan het daadwerkelijk ook doen. Vooral als je je supermarkt laat draaien op 15- en 16jarige. Zolang ze niet gesnapt worden, schuiven ze zo alles het vak in. (Natuurlijk niet allemaal)
De halve kruidenierswaren hoeft ook amper FiFo. Bij ons was de koek berucht want die data zijn relatief kort tov van veel andere productgroepen maar het meeste is zó lang houdbaar dat in de tussen tijd het schap wel eens leeg was en anders het met balansen 1x per ajar wel naar voren kwam want dat keken we dan ook vaak na.

Pakken meel van 10 jaar wat ik hier las zet ik eerlijk gezegd vraagtekens bij want meel/suikerpakken ed. komt altijd spul uit dus dat schap moet met regelmaat gewoon helemaal leeg en grondig gesopt worden.
Anders was het een erg smerig zaakje :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattizz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:54
sapphire schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 16:02:
[...]
Pakken meel van 10 jaar wat ik hier las zet ik eerlijk gezegd vraagtekens bij want meel/suikerpakken ed. komt altijd spul uit dus dat schap moet met regelmaat gewoon helemaal leeg en grondig gesopt worden.
Anders was het een erg smerig zaakje :X
Ik heb meerdere franchise-eigenaren en nog meer supermarktmanagers meegemaakt, daartussen zat ook nog al een verschil in met hoe serieus ze daar mee omgingen helaas..
Pagina: 1