Vraag

• paterke
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 20:03
Hallo

We zijn bezig met een totaalrenovatie waarbij we het dak maximaal willen benutten met zonnepanelen. We gaan werken met een warmtepomp en binnen enkele jaren zou er een elektrische auto komen.
We hebben 3 fasen 400V.
Het gaat om een plat dak waar enkel de dakranden, 2 ventilatieschouwen en 2 lichtkoepels eventueel voor een beetje schaduw kunnen zorgen.

Ik heb een short list van 3 offertes gemaakt:

22 jinko tiger neo 440 WP = 9680 WP
Huawei SUN2000-8KTL-M1
10.400€ of 1,08 / WP
tussen 100-400€ om te kunnen opvolgen via gsm

23 jinko tiger neo 430 WP = 9890 WP
GOODWE GW6.5K-ET
11.400€ of 1,15 / WP

24 longi solar 410 WP = 9840 WP
SMA STP8.0-3SE-40
Sunny Home Manager 2.0 Controller - is dit wel nuttig zonder batterijen?
11.850 of 1,20 / WP

Mij lijkt het prijsverschil vooral door de omvormer te komen, niet?
Zijn er daar grote verschillen?

Alvast bedankt

[Voor 8% gewijzigd door paterke op 25-05-2023 22:46]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Ik denk dat de home manager optioneel is, en lijkt €500 te kosten zo even snel.

https://my.sma-service.co...anager-2-0?language=en_US

Zonder de home manager is de SMA zonder twijfel de beste keuze, maar zelfs met vind ik het een goede overweging.

SMA expert @AUijtdehaag , kom er maar in

[Voor 6% gewijzigd door Ronald op 25-05-2023 23:00]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nee de HM2.0 is niet nodig zonder batterij
Zie:
https://www.bewaardezon.n...-tripower-8-smart-energy/

Wel bij batterij en slim (EV) laden (met weersvoorspelling)

Ik ga toevallig vanavond de Jinko 430 tiger neo leggen bij familie, zal wel een paar fotos maken vh paneel, al is dat op een platdak niet zo interessant

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2023 08:29]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:55
is die goodwe 6.5 niet te klein? of legt die aanbieder de panelen onder een andere hoek?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
GoodWe bestaat niet in 6,5
Maar die offerte is de-facto duurder dan de SMA, dus niet te overwegen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paterke
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 26-05 20:03
De panelen staat O-W georiënteerd en niet naar het zuiden. Verklaart dat waarom ze een kleinere nemen?

Kleine google search leert me dat 6,5 bestaat :)

Wat maakt een SMA beter dan Goodwe?
Per WP komt die uiteindelijk duurder uit.

[Voor 9% gewijzigd door paterke op 26-05-2023 20:03]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-05 15:11
SMA is al 40 jaar actief op het gebied van omvormers voor zonnepanelen. Het is een Duitse firma die sinds enige jaren in China produceert maar alsnog wel zeer duurzame componenten gebruikt. Voorheen lag de productie in Duitsland maar door de prijsconcurrentie van de Chinese merken kon dat eigenlijk niet meer.

Goodwe, Growatt en noem maar op, zijn Chinese merken die met vaak minder zware componenten werken, is ook wel te zien in het gewicht van de omvormers.

Bijkomstig geeft SMA weliswaar geen 20 jaar garantie (10) maar geven ze wel een verwachte levensduur op van minimaal 20 jaar.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier nog wat beloofde fotos

Vind het best mooie panelen de Jinko 430 Wp.
Weinig kleurverschillen (onder een andere hoek zie je wat kleurverschil met cellen van dichtbij maar valt maar amper op)

AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

En ja SMA...
Ik ben fan, maar dat wisten de meeste hier al...

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• RobertV70
En, als ik het mag zeggen, neem liever een gewone SMA, geen Smart Energy, scheelt 800 euro, en die accu, die koop je straks toch van een onafhankelijke partij, want die is bij kans honderden tot duizenden euro's goedkoper.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@RobertV70
Het is wel Belgie he?
Waar ze van een op andere dag, de beloftes hebben verbroken.

• RobertV70
AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:49:
@RobertV70
Het is wel Belgie he?
Waar ze van een op andere dag, de beloftes hebben verbroken.
Salderingsregeling bedoel je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobertV70
Gaat dus specifiek over analoge meters, maar met een digitale meter mag je dus nog wel terugleveren als ik het goed gelezen heb.

Maar los van alles, op het moment dat je een hybride omvormer neemt maak je de keus voor een opslagsysteem van de betreffende fabrikant of partner (LG bij mijn weten). Deze monopoly zorgt ervoor dat de prijzen hoog blijven. Neem je een normale omvormer dan bespaar je zo al 800 tot soms wel 1200 euro op de aanschaf van de omvormer. Tevens zit je dan dus niet vast aan het opslagsysteem wat de omvormer fabrikant en staat het je vrij iedere verkrijgbare AC gekoppelde accu toe te passen. Deze zijn veel voordeliger en bespaar je dus twee maal in de aanschaf.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee