Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Hoi allen,

Ik kom er even niet uit. Waarschijnlijk is dit voor velen hier voor de hand liggend, maar ik kan maar niet duidelijk krijgen welke omvormer ik nodig heb.

Even kort mijn situatie;
Een tijd geleden heb ik zonnepanelen laten plaatsen. Twee oriëntaties; 6 panelen op het oosten en 11 panelen op het zuiden, 400Wp per paneel (Jinko). Totaal komt dan dus op 6800Wp.

Toentertijd was de omvormer niet voorradig. In de tussentijd is de partij die hiervoor verantwoordelijk was failliet gegaan. Kortom, ik zit nu met zonnepanelen op mijn dak die geen stroom opwekken.

Wat mij nu nog rest is iemand vinden die voor mij een omvormer kan aansluiten. Makkelijker gezegd dan gedaan blijkt, want niemand heeft er zin in.

Als deze situatie zich nog veel langer aanhoudt, ga ik wellicht proberen om de omvormer zelf aan te sluiten. Mijn keuze is in principe gevallen op een 3 fase, 2 mmpt omvormer van Solis. Echter, als ik kijk op de officiële website zie ik twee modellen staan, zie hieronder. Daarnaast bestaat van beide modellen een 5K en een 6K versie en ik krijg maar niet duidelijk wat in mijn geval nodig is.

Iemand die mij misschien kan helpen? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCvejGFNMl-fqpSfksA3i9yjenQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g23bxQCJdxBERvy5woJ2S78F.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even door [url=https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/]PV-calc halen en je ziet wat je verliest als je voor een 5kW model gaat.

Voor mijn gevoel zou de 5kW denk ik de goede keuze zijn.

Is de aansluiting al wel gerealiseerd?

[ Voor 98% gewijzigd door Septillion op 25-05-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Septillion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:54:
Even door [url=https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/]PV-calc halen en je ziet wat je verliest als je voor een 5kW model gaat.

Voor mijn gevoel zou de 5kW denk ik de goede keuze zijn.

Is de aansluiting al wel gerealiseerd?
Dank, ik zal eens kijken!

Ja, aansluitingen zijn gereed. Het is nu puur de omvormer uitkiezen en aansluiten.

Wat ik dus in geval van Solis niet helemaal begrijp is waar ik naar moet kijken op de technische specificatie sheet. Zie hieronder. Is het de maximale ingangsvermogen? Uitgangsvermogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9NsetZwwF3F2J5OTZpwXyxNpcd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gh3G4PYmMSfzhpvbOkxd1YxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ODA1h8D7BnOwwCN4qAOZkFrf6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cbKFNiP5S4D4dg4kDEtOzpg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-06 13:54
PeterJames schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:51:
... ga ik wellicht proberen om de omvormer zelf aan te sluiten.
Realiseer je dat als de het aansluiten van de omvormer op de meterkast niet is uitgevoerd door een (gecertificeerde) electricien je een probleem zou kunnen krijgen als er wat mis gaat. Stel er breekt brand uit dan kan de verzekering weigeren uit te keren.

Op een string zonnepanelen kan overdag zo een paar honderd volt DC staan, je moet echt wel weten hoe daarmee om te gaan voordat je daarmee aan de gang gaat.

Het is niet "erg" om een omvormer te hebben met een lager vermogen dan de panelen.
De omvormer beperkt zelf hoeveel vermogen die uit de panelen haalt, de omvormer bepaalt het vermogen, niet de panelen. Ik heb zelf b.v. voor 5920 W aan panelen maar "slechts" 4720 W aan omvormers (16 x 295 W micro omvormers).

Ja maar dan verlies je dus 1200 W!
Nou, valt wel mee want
1) de zon schijnt zelden fel genoeg om uberhaupt die 5920 W uit de panelen te krijgen.
2) Meer vermogen voor de omvormers zou meer kosten dan het mij aan energie op zou leveren. Dan had ik die extra Euro's beter besteden kunnen besteden aan panelen met een iets hoger vermogen.

Dus zoals hierboven opgemerkt, 5 kW is waarschijnlijk genoeg. Ik zou alleen voor meer gaan (b.v. 6 kW) als het prijsverschil beperkt is (niet meer dan een paar tientjes b.v.).

Let op het Nominale Uitgangsvermogen. De overige specs. doen er niet echt toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Bedankt voor de uitleg, dit helpt mij verder op weg!

Alle bekabeling (3-fase & UTP) is al door een elektricien vanuit mijn meterkast naar de technische ruimte getrokken, dus dat scheelt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gemiddelde Tweaker sluit de boel netter aan dan een PV boer dus persoonlijk zou ik er niet meer zitten :X Zeker als de DC kabels gewoon al gekrompen zijn.

Qua match gaat het om dat:
- Kortsluitstroom van de panelen onder de maximale kortsluitstroom van de omvormer blijft
- Uitgangsvermogen kiezen zodat aftoppen binnen de perken valt. Overdimensioneren kan maar heb je een duurdere omvormer voor weinig winst.
- MPPT stroom van de panelen onder de maximale ingangstroom van de omvormer blijft (of dicht bij als je met het verlies kunt leven net als hierboven)
- Je maximale stringspanning (= optelsom van alle panelen in serie) onder de maximale ingangsspanning van de omvormer valt
- De MPPT spanning van de string onder de maximale MPPT spanning van de omvormer valt
- De string niet maar net de minimale MPPT spanning haalt want dan heb je geen regelbereik

Ofwel, de data van de panelen is wel belangrijk om te weten :) Vaak loopt het wel los maar er zijn wel degelijk combi's die niet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Eigenlijk elke 3 fase string omvormer heeft moeite met een string van 6. Mogelijk lastig starten, zeker geen schaduwbeheer.

Niet de goedkoopste, maar technisch betere oplossing is 2 enkelfase omvormers. Voor de set van 11 is 4-4,2 echt wel genoeg. 6 op oost een 2-2,5kW

En aansluiten? De kennis bij de forum hive mind is waanzinnig. De domme vraag is de vraag niet gesteld

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 25-05-2023 23:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Septillion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:08:
Gemiddelde Tweaker sluit de boel netter aan dan een PV boer dus persoonlijk zou ik er niet meer zitten :X Zeker als de DC kabels gewoon al gekrompen zijn.

Qua match gaat het om dat:
- Kortsluitstroom van de panelen onder de maximale kortsluitstroom van de omvormer blijft
- Uitgangsvermogen kiezen zodat aftoppen binnen de perken valt. Overdimensioneren kan maar heb je een duurdere omvormer voor weinig winst.
- MPPT stroom van de panelen onder de maximale ingangstroom van de omvormer blijft (of dicht bij als je met het verlies kunt leven net als hierboven)
- Je maximale stringspanning (= optelsom van alle panelen in serie) onder de maximale ingangsspanning van de omvormer valt
- De MPPT spanning van de string onder de maximale MPPT spanning van de omvormer valt
- De string niet maar net de minimale MPPT spanning haalt want dan heb je geen regelbereik

Ofwel, de data van de panelen is wel belangrijk om te weten :) Vaak loopt het wel los maar er zijn wel degelijk combi's die niet kunnen.
Bedankt, ik loop van het weekend even alle punten na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Ronald schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:26:
Eigenlijk elke 3 fase string omvormer heeft moeite met een string van 6. Mogelijk lastig starten, zeker geen schaduwbeheer.

Niet de goedkoopste, maar technisch betere oplossing is 2 enkelfase omvormers. Voor de set van 11 is 4-4,2 echt wel genoeg. 6 op oost een 2-2,5kW

En aansluiten? De kennis bij de forum hive mind is waanzinnig. De domme vraag is de vraag niet gesteld
Ik heb alleen al wel een 3 fase aansluiting van de meterkast naar de zolder laten trekken. Ook had ik al een (Solis) omvormer hangen voor wat andere zonnepanelen die op mijn dak zijn gelegd vanuit de bouw. Dit betekent dus dat ik drie omvormers in mij kleine technische zou hebben hangen.

Wat moet dat moet, maar is er echt geen optie om met een 3 fase string omvormer te werken in mijn geval? Dit begint echt een hoofdpijndossier te worden. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat de installateur weer eens een exemplaar is die te weinig kennis had moet je nu maar mee leven. De 3 fase bekabeling is wel bruikbaar. Domweg onderverdelen naar enkelfase groepen.

De Solis heeft redelijk representatieve waardes voor start spanning en minimum Vmpp
6 gemiddelde panelen van nu maken maar 30Vmpp. En minder dan dat bij weinig licht.

Nu is er een serie 400W jinko die 72 cells is, en dus hoger zit... Maar verreweg de meesten die recent geplaatst zijn zijn 54 cells en die hebben baggerspanning.

Welke heb je (fysieke afmetingen?)

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 26-05-2023 12:00 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:57:
Dat de installateur weer eens een exemplaar is die te weinig kennis had moet je nu maar mee leven. De 3 fase bekabeling is wel bruikbaar. Domweg onderverdelen naar enkelfase groepen.

De Solis heeft redelijk representatieve waardes voor start spanning en minimum Vmpp
6 gemiddelde panelen van nu maken maar 30Vmpp. En minder dan dat bij weinig licht.

Nu is er een serie 400W jinko die 72 cells is, en dus hoger zit... Maar verreweg de meesten die recent geplaatst zijn zijn 54 cells en die hebben baggerspanning.

Welke heb je (fysieke afmetingen?)
Ik heb nog even de offerte erbij gepakt; De Jinko panelen zijn 395Wp (en niet 400Wp wat ik in eerste instantie dacht). De afmetingen zijn 186 x 103cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dat zijn de zeldzame 7266 cells panelen.
Heb er zelf 8 van (415W versie) ter upgrade

Die doen 36Vmpp - het blijft niet riant, maar helpt de string van 6 net over het randje.
Blijft heel beperkt op schaduw beheer, maar dat is niet een groot probleem als schaduw niet op meer dan 1 paneel(3 substrings) tegelijk valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Ronald schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:35:
Dat zijn de zeldzame 7266 cells panelen.
Heb er zelf 8 van (415W versie) ter upgrade

Die doen 36Vmpp - het blijft niet riant, maar helpt de string van 6 net over het randje.
Blijft heel beperkt op schaduw beheer, maar dat is niet een groot probleem als schaduw niet op meer dan 1 paneel(3 substrings) tegelijk valt.
Sorry voor mijn late reactie, heb wat hectische dagen achter de rug…

Ik zie het inderdaad, 36.58V per paneel. Zes panelen maakt het een kleine 220V. De opstart voltage van de 3-fase Solis omvormers is 180V. Dus zou moeten lukken zou je zeggen. Of is het in dit geval nog steeds aan te raden om twee aparte 1-fase omvormers aan te schaffen?

Je triggered mij wel met je opmerking over schaduw beheer. Ik heb geen schaduw vanwege bomen of andere huizen om mij heen. Wel is het zo dat de vorm van mij eigen woning wellicht een issue kunnen zijn? Zie foto hieronder van hoe de zes panelen gelegd zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8HmOlZ0B5Y_cZYRIvW4UWaFhb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDU9cPWCD9gFi29ZDyGhbAjS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Schaduw zal in grote lijnen alle 6 gelijk beïnvloeden, dus dan ga je eerder half-cel tracken - op volle paneel spanning. Denk dat je okay bent met de solis 3 fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Ronald schreef op zondag 28 mei 2023 @ 22:21:
Schaduw zal in grote lijnen alle 6 gelijk beïnvloeden, dus dan ga je eerder half-cel tracken - op volle paneel spanning. Denk dat je okay bent met de solis 3 fase
OK, top. Ik denk dat ik het dan daarmee ga proberen.

Zat nog te kijken hoe zwaar de omvormer dan zou moeten zijn m.b.v. de ThomasBerger website zoals eerder door iemand anders geopperd. Lijkt er op dat een 5K model (5kW uitgangsvermogen) voldoende zou zijn. Zie ik dat goed? :$

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cLo-dad4TN0NdWcirbzGxsKNW8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8FeyhzdZsm4bdhOAZAGQ9va.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIAcs51KY1qi0kccz4nIN2C1ppI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MhWGVUGWWK3FZco4pStIFIyh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Thomas Berger is soms wat voorzichtig, berekening voor welke omvormer zou ik liever met sunny design doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Ronald schreef op maandag 29 mei 2023 @ 00:42:
Thomas Berger is soms wat voorzichtig, berekening voor welke omvormer zou ik liever met sunny design doen
Ik heb net een poging ondernomen; Moet eerlijk gezegd dat van sommige termen mijn hoofd gaat duizelen, dus of ik het allemaal goed heb gedaan.. geen flauw idee. De vorm van de woning is ook een dingetje, dus heb ik wat obstakels ingetekend die muren moeten voorstellen.

Zie hieronder het resultaat. Voor zover ik het kan beoordelen heb ik dus een 6kW omvormer nodig als ik ga voor 3-fase en niet een 5kW zoals eerder gedacht (er zou dan sprake zijn van onderdimensionering volgens de tool). Een nog betere optie (?) is wellicht zelfs een 2 mppt 1-fase omvormer van Sunny Boy zelf. Had deze optie niet bij Solis gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KZjQH8b1jxjLKHcGSw5cPCGwl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBcejXtFi8tQwzyhyg9ftCVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZECGzOoGTBHkK7wM0J3ZVz9ZpB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBuWXjLkIMjuE1Pl71p2uz1L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ZR_CyEXRHbclRfJAoSbLRjz6fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zBzYL1SvdulnRHbEcSnRxsdT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Als je de omvormer keuze bevestigd krijg je een rapportage met opbrengst. Vergelijk 5 en 6

Solis heeft ook enkelfase 2mppt in 5 kW, maar in de regel heeft enkelfase 5kW groter risico op problemen door netcongestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 15:28
Voor die 6 panelen zou ik zeker niet die Solis gebuiken.
Die heeft een opstart spanning van 180V en jouw 6 panelen hebben een nominale spanning van 213 volt.
Die nominale spanning wordt pas bereikt als er voldoende zon aanwezig is en anders is die gewoon lager.

Dat houd dus in dat die omvormer voor die string alleen opstart als er veel zon is en zo gaat er veel productie verloren.

Ik zou voor die 6 panelen gewoon een andere omvormer nemen die een veel lagere opstartspanning heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Ronald schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:05:
Als je de omvormer keuze bevestigd krijg je een rapportage met opbrengst. Vergelijk 5 en 6

Solis heeft ook enkelfase 2mppt in 5 kW, maar in de regel heeft enkelfase 5kW groter risico op problemen door netcongestie
Als ik de 5kW optie selecteer pakt de omvormer enkel de string met 11 panelen op. Geen idee of ik iets verkeerds doe…

Voor de 6kW is dit de opbrengst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V__yHkyy82f7Ypr-LNFT9YLfj4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1gGEWrXayszUs6z3bMBCiun.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Ben(V) schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:05:
Voor die 6 panelen zou ik zeker niet die Solis gebuiken.
Die heeft een opstart spanning van 180V en jouw 6 panelen hebben een nominale spanning van 213 volt.
Die nominale spanning wordt pas bereikt als er voldoende zon aanwezig is en anders is die gewoon lager.

Dat houd dus in dat die omvormer voor die string alleen opstart als er veel zon is en zo gaat er veel productie verloren.

Ik zou voor die 6 panelen gewoon een andere omvormer nemen die een veel lagere opstartspanning heeft.
Hmm, dacht ik er bijna uit te zijn… -O-

Dan zou ik dus voor een andere 3-fase omvormer moeten gaan met een lagere opstart spanning. Bijvoorbeeld eentje van Sunny Boy: sma stp6.0-3av-40, die heeft volgens mij een opstart spanning van 150V, maar of dat ook goed genoeg is?

En anders toch maar twee losse 1-fase omvormers, zoals Ronald ook had voorgesteld.

Op de Solis website kan ik niet zo goed beoordelen welke omvormer ik voor de 1-fase string met 11 nodig zou hebben. Wellicht de S6-GR1P4K (nominale uitgangsvermogen 4kW), maar dat is een 2mppt, of is dat geen issue?

Ze hebben ook de S6-GR1P3.6K-M, maar daar lijkt mij het nominale uitgangsvermogen niet afdoende.

[ Voor 20% gewijzigd door PeterJames op 29-05-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Sunny verkloot nog wel eens de string configuratie. Gewoon even goed zetten

SMA start makkelijker, maar de MPPT heeft een gruwelijk hoog minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Ronald schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:39:
Sunny verkloot nog wel eens de string configuratie. Gewoon even goed zetten

OK, ik ga zo nog even kijken.

Is het dan fair om de conclusie te trekken dat het toch beter is om twee losse 1-fase omvormers te gebruiken vanwege die opstart spanning? Eentje voor 6 panelen en eentje voor 11 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik zou niet voor 2 losse omvormers gaan.

De MPP spanning van 6 panelen is 216 Volt geeft men aan. De solis heeft minimaal 160 Volt nodig. Ik zie het probleem niet zolang er geen schaduw is 8)7

Het is jammer dat de 3-fase omvormer de boel moet boosten naar 660 Volt, maar een tweede omvormer geeft ook nog extra kosten, ruimte en installatieongemak. En nullast verliezen. Er ligt ook al een 3-fase verbinding.

Als de netspanning en netimpedantie normaal is zou je wel 1× 5 kW 1-fase kunnen overwegen. Geeft meer opbrengst dan 3-fase en is goedkoper. Echter heb jij de 3-fase groep al liggen...en daarom zou ik 3-fase nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 29-05-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ronald schreef op maandag 29 mei 2023 @ 11:39:
[...]

Heeft dat niet te maken met de beperkte DC-stroom van 12A.
3 kW tripower = 2×140×12 = 3360W
6 kW tripower = 2×260×12 = 6240W

Qua gewicht en formaat zijn de omvormers hetzelfde.

Ze bedoelen dus dat je het vermogen van 6 kW pas kan halen bij 260V DC.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 29-05-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Dre beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Dre schreef op maandag 29 mei 2023 @ 12:29:
Ik zou niet voor 2 losse omvormers gaan.

De MPP spanning van 6 panelen is 216 Volt geeft men aan. De solis heeft minimaal 160 Volt nodig. Ik zie het probleem niet zolang er geen schaduw is 8)7

Het is jammer dat de 3-fase omvormer de boel moet boosten naar 660 Volt, maar een tweede omvormer geeft ook nog extra kosten, ruimte en installatieongemak. En nullast verliezen. Er ligt ook al een 3-fase verbinding.

Als de netspanning en netimpedantie normaal is zou je wel 1× 5 kW 1-fase kunnen overwegen. Geeft meer opbrengst dan 3-fase en is goedkoper. Echter heb jij de 3-fase groep al liggen...en daarom zou ik 3-fase nemen.
Solis heeft volgens de specs een opstart spanning van 180V nodig. Geen idee of dat mij gaat tegenwerken?

Vind het toch wel lastig. Iedereen heeft zo’n zijn eigen kijk er op. Het makkelijkste is inderdaad om een 3-fase omvormer te gebruiken, maar het zou zonde zijn om later er achter te komen dat de string de helft van de tijd niet 'opstart'. Tenzij iemand mij kan geruststellen dat dit niet gaat gebeuren. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

PeterJames schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:40:
[...]

Solis heeft volgens de specs een opstart spanning van 180V nodig. Geen idee of dat mij gaat tegenwerken?

Vind het toch wel lastig. Iedereen heeft zo’n zijn eigen kijk er op. Het makkelijkste is inderdaad om een 3-fase omvormer te gebruiken, maar het zou zonde zijn om later er achter te komen dat de string de helft van de tijd niet 'opstart'. Tenzij iemand mij kan geruststellen dat dit niet gaat gebeuren. :$
Heb je de IV-curve van je zonnepanelen al eens bekeken in de datasheet?

Bij een minimale instraling hebben je panelen al de Voc en Vmpp spanning die in hoofdzaak afhankelijk is van de celtemperatuur.

Waarom zou je denken dat de oost set onder de 180V duikt onder onbelaste toestand (Voc)? Zelfs met 5 panelen lijkt het me dat je voldoende hebt om boven de 160V (belast) of 180V (onbelast) te blijven. Met die 66 cells panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Overigens kan je natuurlijk zelf ook eens meten met een multimeter als je bij de plus en min kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Dre schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:34:
[...]

Heb je de IV-curve van je zonnepanelen al eens bekeken in de datasheet?

Bij een minimale instraling hebben je panelen al de Voc en Vmpp spanning die in hoofdzaak afhankelijk is van de celtemperatuur.

Waarom zou je denken dat de oost set onder de 180V duikt onder onbelaste toestand (Voc)? Zelfs met 5 panelen lijkt het me dat je voldoende hebt om boven de 160V (belast) of 180V (onbelast) te blijven. Met die 66 cells panelen.
Ik ben een behoorlijke leek op dit gebied, maar met jullie hulp begin ik het allemaal een beetje bij beetje beter te begrijpen. De IV-curve (zie hieronder) heb ik gezien, maar hoe ik het moet lezen.. geen idee.

Als ik jouw uitleg zo teruglees moet het toch wel lukken met een Solis 3-fase omvormer. Ik begrijp dus dat de panelen niet een strakblauwe lucht nodig hebben om 'aan te springen'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOLy4GXXwbxNDeMpQfldZh6wQMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/692ya7EEz9YkM5NIEYIwbplm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@PeterJames
Ik zie geen legenda bij de IV-curve. Vaak zijn de lijnen 1000, 800, 600, 400 en 200W/m2 instraling. In de IV-curve zie je dat de stroom sterk toeneemt met hogere instraling. Dubbele instraling is dubbele stroom (lineair). Echter de spanning op de X-as is vrijwel onafhankelijk van de instraling.

De IV-curve toont spanning (X-as), stroom (linker Y-as) en vermogen (rechter Y-as).

NOCT Voc = 6 × 41,47 V = 248,82 V
NOCT Vmpp = 6 × 33,82 = 202,92 V

Met lage instraling is de spanning niet veel anders. Enige is met een hoge celtemperatuur de spanning wel lager wordt, maar dat wordt nog geen probleem bij jou.

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 29-05-2023 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterJames
Ik heb vandaag de Solis 3-fase 6kW besteld. Van het weekend eens een poging wagen om het aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJames
Voordat ik mijzelf elektrocuteer, even checken bij jullie…

Zoals gezegd zijn de zonnepanelen al op mijn dak gelegd zonder een omvormer. Op de kabels die naar mijn technische ruimte zijn getrokken staat natuurlijk overdag ontzettend veel spanning.

Wat is de beste manier om dit op een (3-fase) omvormer aan te sluiten zonder een gevaarlijke situatie te creëren?

Kan dit enkel laat op de avond/nacht of zijn er nog andere mogelijkheden?

Isolerende handschoenen? (Heb ik zelf niet)

[ Voor 5% gewijzigd door PeterJames op 03-06-2023 22:22 ]

Pagina: 1