Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

Toch maar even een topic voor de zekerheid.

Ik heb een PC van 13 jaar oud die lijkt te zijn overleden. Maar misschien heeft iemand nog wat tips om te doen/testen voordat ik hem echt naar de eeuwige jachtvelden stuur.

De PC (mail p55-gd65, amd hd5770 (oude gpu) en i7-860k) viel gisteren plots uit. Daarna brandde aan de achterkant van mijn psu (Coolermaster 620w, volgens mij de silent pro, maar dat kan ik niet helemaal zien ivm de montage.)

Hierna de stekker eruit gehad en de voedingsschakelaar uit en aan gezet en als ik dan de pc aanzet flits 1 miliseconde alle lampjes op het moederbord aan en dan niets meer en brand hetzelfde rode lampje op de psu.

De voeding leek nog wel wat te doen toen ik met een paperclip de groene en zwarte draad van de 24 pin verbond, maar voor de zekerheid ook andere voeding (cooler master V 450) getest. Met deze laatste doet de pc helemaal niets (ook geen lampjes voor 1 ms).

Mijn sterke vermoeden is dat of het mobo of de cpu zijn overleden van ouderdom.

Als iemand nog een tip/suggestie heeft, graag.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:46
Je zou nog wat kunnen rommelen met het geheugen eventueel (mits er meerdere sticks in zitten). Testen met een enkele stick in de verschillende slots. En de batterij van je moederbord eruit halen om de CMOS te resetten (of vervangen). Videokaart eruit (mits moederbord een eigen grafische chip heeft of je een reserve hebt liggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Daarna brandde aan de achterkant van mijn psu
Er brandde iets aan je psu? Hoe grote vlammen hebben we het hier over? Want ik denk wel dat daar de crux zit. Als het met een andere psu ook niet meer werkt dan heeft deze schok misschien ook je moederbord mee de dood in getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:17
@Kurkentrekker Ik denk dat hij vergeten is te vertellen wat er brande. Later gat het over hetzelfde rode lampje op de PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Het kan zijn dat er ergens kortsluiting optreedt en het systeem daarom een kort moment iets doet en dan niet meer.

Stof uitblazen, misschien opnieuw uit- en inbouwen kan nog helpen. Een BIOS reset kan natuurlijk ook nog :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat scheelt al iets in de ernst :) maar als een tweede psu ook niks doet, dan is dat in ieder geval niet het enige component wat stuk is.

13 is een mooie leeftijd voor een pc. Dat is ongeveer 672 jaar oud in mensenjaren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Er is een reden dat er meer 1156 cpu’s te koop zijn dan borden op de 2e hands markt. Ze gingen nog wel eens dood. Na 13 jaar heeft hij ook geen schuld meer natuurlijk. Duimen dat zijn opvolger het ook weer zo lang doet :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
Bedankt voor de tips/advies/opmerkingen allemaal en @Kurkentrekker daar moest lampje staan idd (geen idee wat het lampje precies "zegt" maar iets is stuk was mijn gedachte).

Het gebeurde wel plotseling, dus dacht idd ook aan kortsluiting ergens, maar als dat op het moederbord zit lijkt me dat niet veel (meer) uitmaken.

Ga nog even stof uitblazen en cmos eruit halen voor bios reset morgen, met 1 ram module maar als dat het niet is is het denk ik einde oefening idd...

En heb geen andere gpu (en de 860 had geen onboard graphics) ...

Mocht er nog iets uitkomen dan laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:36

MsG

Forumzwerver

Overal het algemeen is juist een voeding de eerste verdachte. Ik zou een voeding van iemand lenen, of een goedkope tweedehands voeding uit V&A halen en kijken of hij dan wel weer werkt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
MsG schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:45:
Overal het algemeen is juist een voeding de eerste verdachte. Ik zou een voeding van iemand lenen, of een goedkope tweedehands voeding uit V&A halen en kijken of hij dan wel weer werkt.
Ja dat is het eerste wat ik geprobeerd heb, zoals ook in mijn op staat (of in ieder geval, dat heb ik proberen uit te leggen ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasik Gursu
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-05-2023
Probeer een andere CPU. Als dat niet verandert, dan is het MOBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cleef
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

Topicstarter
yasik Gursu schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:40:
Probeer een andere CPU. Als dat niet verandert, dan is het MOBO.
Ja die heb ik niet op de plank liggen en het is een socket 1156 dus ook niet per se heel eenvoudig aan te komen ivm de leeftijd (ik kan iets van iemand overkopen, maar dat is een beetje zonde). Ik ga nog een keer (waarschijnlijk van het weekend) de tips volgen om het e.e.a. te testen, maar als dat het probleem niet oplost dan zal ik hem rustig "begraven"...

Pagina: 1