Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvd
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik ben voor mijn moeder van 91 op zoek naar een televisie met losse, liefst draadloze speakers die ze dicht naast/achter zich kan neerzetten zodat ze het geluid van de televisie van dichtbij kan horen. Belangrijkste criteria: de speakers moeten met een stekker in het stopcontact kunnen en permanent aanstaan, zodat ze altijd werken. De speakers en het TV toestel moeten bij elkaar horen zodat er geen extra handelingen of bedieningen nodig zijn om de speakers in te schakelen of te koppelen. Dit is voor mijn moeder te ingewikkeld. Eenmalige configuratie en instelling kan ik voor haar doen. Als ze de TV aanzet moeten de speakers gelijk en zonder verdere handelingen werken. En het volume moet gewoon via de afstandsbediening van de TV te regelen zijn.

Oplossingen met een koptelefoon of audio streaming via een kastje naar haar gehoorapparaten zijn uitgeprobeerd maar geven niet het gewenste resultaat of zijn simpelweg te complex voor mijn moeder.

Wie kan ervaring of een oplossing delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:10
Paar computer luidsprekers in de koptelefoon ingang? Of denk ik nu te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvd
Ik hou op zich van simpele oplossingen. En om te testen zeker een idee. Waar ik een beetje mee zit is de opstelling in de kamer. De afstand tussen de TV en haar stoel is een paar meter, en dan zit er nog een salontafel tussen met wat loopruimte er omheen. De kabels kan ik helaas niet makkelijk onder de laminaatvloer wegwerken. Vandaar dat draadloos een stuk eenvoudiger zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvd
Dank je. Ik ga eens kijken of we daar wat mee kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:07

Umbrah

The Incredible MapMan

Draadloos is per definitie nooit makkelijker omdat je met kanalen, interferentie, en demping zit terwijl je alsnog een kabel nodig hebt voor de elektriciteitsvoorziening. Dat, en zelfs voor een senior is latency van dingen als bluetooth een lastig iets.

Het meest eenvoudige is inderdaad de ouderwetse '3,5mm jack naar wat speakertjes toe'-methode, maar mocht dat té simpel zijn:

iets van een soundbar met ARC én HDMI CEC kan erg makkelijk zijn. Mijn ouders die tijdelijk bij me inwonen "snappen" mijn Denon 4700-setup, mijn LG SJ9 hadden ze dus ook gesnapt (maar die zit nu in m'n slaapkamer). Puur omdat ARC en CEC ondanks dat ze moeilijk klinken een stuk complexiteit simpel maakt, zou je eens kunnen kijken naar een soundbar met extra speakers die dan wél draadloos zijn. Puur omdat dit ook problemen als latency en pairing oplost die je wél hebt als je naar dingen als bluetooth gaat kijken. Bijkomend voordeel: het is ook een stuk bestendiger dan bluetooth (en gezien de huidige trends: de 3,5mm jack) in het kader van: "wat als er over een half jaar een of andere set-top box naast moet").

Let wel op dat je daarmee niet het andere draadloze aspect oplost. Soundbars met draadloze sattelieten hebben eigenlijk als uniform nadeel dat je doorgaans wifi in die omgeving soms wel kan afschrijven afhankelijk van de rest van de omgeving. Of dat de combo wifi en die speakers de speaker even wat pakketjes laat droppen (met als gevolg: een momentje stilte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je hebt ook nek speakers met bluetooth misschien een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:25
gvd schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:36:
Ik hou op zich van simpele oplossingen. En om te testen zeker een idee. Waar ik een beetje mee zit is de opstelling in de kamer. De afstand tussen de TV en haar stoel is een paar meter, en dan zit er nog een salontafel tussen met wat loopruimte er omheen. De kabels kan ik helaas niet makkelijk onder de laminaatvloer wegwerken. Vandaar dat draadloos een stuk eenvoudiger zou zijn.
Kabel(s) in een kabelgootje via het plafond naar de juiste plek misschien een optie?
Desnoods hang je speakers ook aan het plafond en richt je ze naar beneden/richting haar stoel.
Pagina: 1