Hoe veilig werken aan de groepenkast met een pv installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• granitk7
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-12-2024
Mijn vraag

Binnenkort wordt er een nieuwe groepenkast geïnstalleerd. Op de bestaande groepenkast zit een pv installatie aangesloten. De 4p aardlekautomaat van deze installatie zit in een apart kastje buiten de groepenkast dus deze wordt niet vervangen.

Wat ik mij dus afvraag, is hoe er veilig wordt gewerkt als er een pv installatie aanwezig is? Van de zonnepanelen installateur heb ik gehoord dat bij werkzaamheden aan de groepenkast enkel de aardlekautomaat hoeft te worden uitgeschakeld (en natuurlijk de hoofdzekering). Echter, als de zon schijnt blijven de panelen neem ik aan gewoon nog energie produceren. Waar gaat deze energie naar toe als de aardlekautomaat is uitgeschakeld? Bestaat er dan geen brandgevaar?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
Zodra de netspanning uitvalt zal de omvormer ook uitschakelen. Maar ik zou ook nog even de DC-schakelaar omzetten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Daar is een werkschakelaar voor. Als het goed is heb je die

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 21:20
Werkschakelaar of DC uitschakeling omzetten en borgen. Daarna kan je veilig werken aan je meterkast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:02

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom zo'n rommelig extra kastje dan ook niet gewoon netjes meenemen in de nieuwe kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 06:19
Septillion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:59:
Waarom zo'n rommelig extra kastje dan ook niet gewoon netjes meenemen in de nieuwe kast?
Dat dacht ik nu ook, desnoods de automaten hergebruiken, maar als je toch bezig gaat.
Pagina: 1