Keyboard gedrag tussen US-dead keys en US in.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Ik heb in windows applicaties een heel eigenaardig keyboard gedrag.

Als ik een enkel special character typ [',",`,^] dan krijg ik onmiddelijk twee characters ['',"",``,^^] en de cursor komt na die twee characters te staan.

In sommige windows store apps zoals Whatsapp en het Start menu gaat het goed. (dead keys gedrag)
In 'losse' applicaties zoals Chrome, OnlyOffice, Notepad, Total Commander maar ook het "Run" venster achter Windowstoets+R geeft een enkele aanslag van ^ direct ^^.

Ik heb al andere toetsenborden gebruikt om de hardware uit te sluiten. Draadloos/PS2/USB.
Ik heb alle settings van powertoys nagelopen en powertoys uitgeschakeld.
Windows = versie 10.0.19045
Binnen de windows instellingen zijn alle taal en toetsenbord instellingen al een keer gewisseld.
'Let me use a different input method for each app window' staat uit.
Keyboard drivers uninstallen en reboot, helpt niet.

Op deze PC draaien geen programmeer assistenten die het [ ], { }, "" gedrag be""invloeden.

Ik wil geen sc``ene maken door hard te bl``eren. Maar dit is erg cr^^epe...

StackOverflow, SuperUser en zelfs ChatGPT blijven me een antwoord verschuldigd, dus dan probeer ik het maar op het ''allerbeste forum.

[ Voor 2% gewijzigd door TeXiCiTy op 25-05-2023 19:21 . Reden: Reboot en drivers gecheckt ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Welke instelling/taal wil je eigenlijk en waar staat het nu op?

Zelf vind ik US-international de prettigste indeling

Methode 1 om alle settings naar default te krijgen:

https://www.thewindowsclub.com/keyboard-typing-wrong-letters

Andere methoden, your mileage may vary:
Pas eerst Methode 1 toe (om in ieder geval een baseline te hebben. Herstart, meld opnieuw aan
Opgelost? Mooi. Niet? Ga verder

Kijk eerst eens of het probleem geïsoleerd blijft tot je gebruikersprofiel
Maak een 2e lokaal (administrator) account aan op je computer en log daarmee in
Werkt daar alles normaal? Mooi, dan is het wellicht beperkt tot het gebruikersprofiel. Niet? Kak, het zit ook in het machine gerelateerde stuk instellingen.

Als het met een extra account wel normaal werkt kun je aanmelden met je reguliere account het register induiken en daar eens wat registry keys verwijderen (of hernoemen, kun je makkelijk terug)

Je vindt diverse keyboard settings onder de keys
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Accessibility\Keyboard Preference
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Accessibility\Keyboard Response
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Accessibility\MouseKeys
HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Accessibility\StickyKeys

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Input Method (en subkeys)

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Keyboard
HKEY_CURRENT_USER\Keyboard Layout (en subkeys)

En eventueel de sloophamer approach:
Als het in een ander user account wel werkt:
Maak eerst een goede backup van je bestanden in je gebruikersprofiel voor zover je die nog niet hebt!

Hier staan wat methoden:
https://www.ubackup.com/w...ofile%20in%20Windows%2010.

Meld aan met het 2e admin account wat je gemaakt hebt en verwijder je normale gebruikersprofiel (sysdm.cpl , Geavanceerd, gebruikersprofielen, Instellingen)
Meld weer aan met je reguliere account en restore je bestanden. Je hebt nu een schoon profiel (overige persoonlijke instellingen opnieuw instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-06-2023
Ik heb een identiek probleem als de Topicstarter TeXiCiTy

Ik gebruik een "Zwitsers Frans" keyboard, maar daar hangt het waarschijnlijk niet van af.

In sommige programma's zoals Whatsapp en het Start menu gaat het goed. Als ik dus bv. ^ gevolgd door e intik, krijg ik ê. Hetzelfde voor ë, ö, ñ enzovoort.

Maar als ik dit in andere programma's doe, zoals Word en Notepad, krijg ik nu eens ^^e, dan weer (nog vaker) gewoon e.

Wat bijzonder opvalt en misschien een sleutel voor een eventuele oplossing zou kunnen zijn, is dat Notepad zich verschillend gedraagt al naar gelang het zelfstandig wordt opgestart of vanuit Total Commander (met de F4 toets). Wanneer het vanuit Total Commander wordt opgestart, gedraagt Notepad zich normaal, dus een ^ gevolgd door e geeft ê.. Beide Notepads zijn volledig identiek: zelfde versie nummer, zelfde settings, beide met UTF-8 als character encoding.

Ik heb de twee methodes geprobeerd die akimosan voorstelt, maar zonder resultaat.
Ik heb ook eens een andere USB poort geprobeerd, en Windows naar een vroegere "restore point" teruggebracht.
Op een andere PC werkt hetzelfde toetsenbord normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:38
Ik zie i.i.g. één overeenkomst:

Dat jullie beiden een App draaien, die het gros van de mensen niet draait: Total Commander
Oh, en het gros van de mensen heeft ook niet van die vage keyboard problemen.

/my2cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:10

TheVMaster

Moderator WOS
zetje01 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:46:

Dat jullie beiden een App draaien, die het gros van de mensen niet draait: Total Commander

/my2cents
Dit soort reacties zijn natuurlijk volledig overbodig. Snap dat je geen fan bent van Total Commander, maar om nu die applicatie de schuld te geven is beetje teveel credit voor Total Commander. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:13
Flintstone schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:05:
...
Op een andere PC werkt hetzelfde toetsenbord normaal.
Welke taal en toetsenbord instellingen gebruik je op "een andere PC" waar het wel normaal werkt?
Deze instellingen zou ik ook zetten op je PC waar je nu je problemen ondervindt.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 01:38
TheVMaster schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:25:
[...]

Dit soort reacties zijn natuurlijk volledig overbodig. Snap dat je geen fan bent van Total Commander, maar om nu die applicatie de schuld te geven is beetje teveel credit voor Total Commander. :F
De tijd zal het leren. Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
zetje01 schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 23:46:

/my2cents
Ik werk ook met windows 10 (22H2) en heb ook total commander (al sinds versie 7 ergens)
Nog nooit hier last van gehad, dat door Total Commander er toetsenbord issues zijn.

@TeXiCiTy
Is je probleem inmiddels al opgelost ?
Zo ja, weet je nog wat je precies hebt uitgevoerd ?

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flintstone
GarBaGe schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:29:
[...]

Welke taal en toetsenbord instellingen gebruik je op "een andere PC" waar het wel normaal werkt?
Deze instellingen zou ik ook zetten op je PC waar je nu je problemen ondervindt.
Dezelfde taal (English UK) en toetsenbord (Zwitsers Frans) op beide PC's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flintstone
Ik weet niet of dit anderen zoals TeXiCiTy ook kan helpen, maar ik heb vastgesteld dat bij mij het probleem veroorzaakt werd door een keyboard logger op mijn computer (met name "Spyrix Free Keylogger", wat ik zelf geïnstalleerd had). Nadat ik deze verwijderd had, werkte alles weer normaal.
Pagina: 1