Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-04 22:06
Ik heb een bijzondere situatie met mijn woning. De woning waar ik woon heeft een dakterras, ik heb boven het dakterras een viertal zonnepanelen geplaatst, ongeveer een half jaar geleden. Deze zonnepanelen zijn gemonteerd op de muur van de buren.

Ik heb op voorhand onderzoek gedaan naar het boren in de muur van de buren, daaruit heb ik de conslclusie getrokken dat dit toegestaan is als ik verder geen onherstelbare schade maak, en de muur op mijn terein staat. Aangezien ik de terreingrens vast stel op het midden van de spouw, heb ik het idee daaraan te voldoen.(de verdiepingen eronder is immers mijn binnenmuur op dezelfde positie)

Vandaag kwam (na een half jaar) de buurman aan de deur, en die gaf aan het niet prettig te vinden dat er zonnepanelen aan zijn muur hangen. Ik heb voorgaand aangegeven, maar hij geeft aan dat je voor zonnepanelen een vergunning nodig hebt en
dit niet zomaar mag.

Ik heb dit zojuist verder uitgezocht, en vind dat voor gevelpanelen deze inderdaad nodig zijn. Echter hangen de gevelpanelen boven mijn dakterras, en daarmee ook boven mijn eigen dak, met ruime marge tot de zichtkanten van de woning. Dat zou suggereren dat er weer geen vergunning nodig is? De panelen functioneren verder ook als afdakje.

Weet iemand raad?
Ps, we hebben geen ruzie, dat wil ik ook zo houden. Geen rijdende rechter verhalen :)

Tweede vraag:
En zou een formeel afdakje op deze plek wel toegestaan zijn? Ik kan de panelen immers daarna weer op het dakje leggen, op dezelfde plek?

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwTJcLx_ZvJdR7KczM4dIXuoZ-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHPSphAhcp0sS1LpivHvNyGW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aNC3o_JtCvp7LR3oPdgy8OPcgkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYhblvpUehQycm3wesM97UPA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG7eLgAlbWPT0zsjD5ePjCSRF0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1zryI4qqRaMK9vP8hX9EAhd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BbcfGTv5P6R5NaP8HgVss-L8f0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/st7amoUBYU6guQyRns8LIAte.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ziet er keurig uit. Wat maakt het voor buurman “niet prettig”?
Misschien even uitzoeken (bij je gemeente, niet via Google) dat er inderdaad geen vergunning nodig is en daarmee is de kous af?

[ Voor 50% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-05-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hoe heeft je buurman er last van behalve dan dat hij vind dat het zijn muur is?
Dat lijkt me eerst een zaak om duidelijk vast te stellen.

Van wie is die muur nu echt.

Vergunning ik zou denken van niet, als de muur mandelig is hoef je ook geen vergunning voor bloembakken toch.. geen idee hoe dat werkt maar ik vind dit een mooie oplossing om wat energie op te wekken.

Waar heb je die beugels vandaan want dat vind ik nog het meest interessante aan dit topic :9

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die muur is van je buurman, daar mag je inderdaad niet zonder toestemming aan klussen.

Zie bijv. hier
https://www.omgevingsweb....uurman-uw-muur-gebruiken/

[ Voor 33% gewijzigd door Wolly op 25-05-2023 19:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Dit alles was te voorkomen geweest door vooraf even naar de buurman te gaan. Leer voor de volgende keer zeggen we dan. Je zit nu met het probleem dat je vergunningsplichtige zonnepanelen aan de muur van de buren hebt hangen. Dat is 2x fout. Je had toestemming nodig van je buurman om in zijn muur te boren en strikt formeel genomen een vergunning. Die je naar ik vermoed makkelijk had kunnen krijgen gezien dit op plek zit die niet in het oog springt.

Ik zou in gesprek gaan met je buurman en aangeven dat je een foute aanname hebt gedaan dat je in zijn muur mocht boren en dit graag opgelost zien (neem iets lekkers voor hem mee :) ). Dat je formeel vergunningsplichtig bent en op zijn verzoek de boel best wil laten legaliseren. Als je geluk hebt dan doet die niet moeilijk en mag de boel blijven hangen. Wellicht vind hij het dan ook niet nodig om een vergunning aan te vragen.

Maar euh, die beugels? Waar heb je die gevonden? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 05:42

FreakNL

Well do ya punk?

Hij had toch toestemming?

/edit
Verkeerd gelezen.

Overleg vooraf was handig geweest.

Misschien kun je een wandje (soort lambrisering ) optrekken wat wel aan de muur van de buren zit maar steunt op de vloer. En daar je panelen aan vast.

[ Voor 101% gewijzigd door FreakNL op 25-05-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
Geheel off-topic, sorry @mike1992 ik heb verder geen nuttige bijdrage…

Hoe bevallen de buitenunits op het terras?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike1992
Dank voor de reacties.
Voor zover ik nu kan zien is er inderdaad sprake van een mandelige muur, immers steunt die muur op de woning scheidende wand, die op de erfgrens staat op een gemeenschappelijke funding.

Op basis daarvan, trek ik de conclusie dat ik mag boren in de muur, tot de helft. De bouten zitten +- 5cm in de muur, dus dat zou ruim dekkend moeten zijn, Immers zijn bakstenen 10cm. (bouten van 6cm, minus de kop minus een aantal ringetjes. Eens? (Ik denk dat er zelfs nog een spouw achter zit, maar dat weet ik niet zeker).

Verder, ja ik had achteraf even moeten overleggen met de buurman. Dat is een les voor de volgende keer, maar kan ik nu niet meer veranderen, het is gebeurd. Ik was in de veronderstelling dat het gewoon mocht. Dat heb ik al tegen hem gezegd.

Ik denk, gezien de reacties, dat ik er verstandig aan doe om even contact te leggen met de gemeente over de situatie mbt het legaliseren hiervan. Eens?

Had een overkapping hier wel zonder vergunning gemogen? Als ik op de overkapping dan weer zonnepanelen leg..., dan is het een vergunningsvrij dak.

Als laatste, de beugels zijn zelf gemaakt, ik heb simpelweg dikke aluminium hoekprofielen besteld :)
Ik heb geen tot weinig hinder van de airco units, het zijn stille varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Mijn vorige huis zat 'versprongen' aan de buurhuizen.
Zo grensde de voortuin bijv aan 2,5 meter 'buurmuur'. In de statuten was vast gelegd dat de muur van mij was en ik daar onderhoud aan moest plegen. (complex verhaal en zo in VVE namelijk)
Maak je deel uit van een VVE toevallig?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Wat ik niet helemaal uit het verhaal kan opmaken is waaróm de buurman het niet prettig vindt? Is hij bang voor schade?

Is dit niet een kwestie van een goed gesprek en een doosje wijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
paQ schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:18:
Mijn vorige huis zat 'versprongen' aan de buurhuizen.
Zo grensde de voortuin bijv aan 2,5 meter 'buurmuur'. In de statuten was vast gelegd dat de muur van mij was en ik daar onderhoud aan moest plegen. (complex verhaal en zo in VVE namelijk)
Maak je deel uit van een VVE toevallig?
Nee dit is een gewone rijtjeswoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
ouweklimgeit schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:20:
Wat ik niet helemaal uit het verhaal kan opmaken is waaróm de buurman het niet prettig vindt? Is hij bang voor schade?

Is dit niet een kwestie van een goed gesprek en een doosje wijn?
Wellicht wel, maar dan wil ik wel kunnen onderbouwen waarom het zo is.

Ik vroeg ernaar, hij kon geen duidelijk antwoord geven. Uiteindelijk begon hij over zijn vrouw, maar het waarom precies, is mij ook niet duidelijk. Daar ga ik nog dieper op in als ik hem weer spreek.

[ Voor 4% gewijzigd door mike1992 op 26-05-2023 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 22:01
Ik vraag mij af of deze muur in dezelfde categorie valt als tuinmuur (half/half qua erfgrens) of als regulieren woningmuur.
Tuinmuur dan is het er iets aan ophangen geen probleem. Maar woningmuur zeker met eventueel onderhoud wat waar de ene woning voor verantwoordelijk is maar alleen met toestemming van de buren bereikbaar is ligt wel wat genuanceerder.
mike1992 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Wellicht wel, maar dan wil ik wel kunnen onderbouwen waarom het zo is.

Ik vroeg ernaar, hij kon geen duidelijk antwoord geven. Uiteindelijk begon hij over zijn vrouw, maar het waarom precies, is mij ook niet duidelijk. Daar ga ik nog dieper op in als ik hem weer spreek.
Ik zou de beperkte laag stenen boven de panelen met trekwind wel een puntje vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door The-Source op 26-05-2023 08:32 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-06 18:22
Ik kan me de bezwaren van de buurman wel voorstellen. Ten eerste dat het zonder instemming met de buren heeft plaatsgevonden. Ook al is de muur mandelig dan zou ik nog eens goed naar de definitie van mandelig kijken ("Wanneer u aan een dergelijke muur werkzaamheden wilt verrichten , heeft u toestemming nodig van de buurman/-vrouw.").
En bij een dergelijk overleg of verzoek om toestemming had ook de constructie ter sprake kunnen komen. Heb ooit de fout gemaakt een deur tussen schutting en garagemuur te maken en alleen in de bakstenen te verankeren. Bij de eerste de beste storm waaide de deur er met een stapel bakstenen uit. Op die panelen komen met een flinke storm best wat krachten te staan. Ik had om een constructieberekening gevraagd bij twijfel.

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mike1992 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:10:
Dank voor de reacties.
Voor zover ik nu kan zien is er inderdaad sprake van een mandelige muur, immers steunt die muur op de woning scheidende wand, die op de erfgrens staat op een gemeenschappelijke funding.

Op basis daarvan, trek ik de conclusie dat ik mag boren in de muur, tot de helft. De bouten zitten +- 5cm in de muur, dus dat zou ruim dekkend moeten zijn, Immers zijn bakstenen 10cm. (bouten van 6cm, minus de kop minus een aantal ringetjes. Eens? (Ik denk dat er zelfs nog een spouw achter zit, maar dat weet ik niet zeker).
Ik denk dat je nog maar eens moet teruglezen, die muur is 100% niet mandelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

juridisch gezien kun je vergunningplichtig zijn omdat je een wijziging aanbrengt aan een vergunde situatie.

op die vergunninplicht kunnen uitzonderingen mogelijk zijn (zoals onze airco aan de zijgevel die minder dan 50cm uitsteekt), zie hiervoor het Besluit Omgevingsrecht en de WABO.

hoe ver steken die L-beugels uit vanaf de muur?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-06 18:22
Ik denk dat @Wolly er terecht op wees dat de muur hoogstwaarschijnlijk een privé muur is die eigendom is van de buren. Dan is het aannemelijk dat @mike1992 onrechtmatig heeft gehandeld en dan mag de buurman vorderen dat de installatie wordt verwijderd.
Of er sprake was van een vergunningsplicht doet dan niet eens ter zake.
Dit lijkt me een juridische kwestie en een jurist kan snel antwoord geven lijkt me. In de tussentijd wellicht goed om te investeren in een minnelijke oplossing.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroenvanderl op 26-05-2023 10:21 ]

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:27:
[...]

Ik denk dat je nog maar eens moet teruglezen, die muur is 100% niet mandelig.
Wellicht kun je het uitleggen en de link als onderbouwing gebruiken, in plaats van alleen een conclusie en een link te plaatsen?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Wellicht kun je het uitleggen en de link als onderbouwing gebruiken, in plaats van alleen een conclusie en een link te plaatsen?
Ik ging er eigenlijk vanuit dat iemand die zegt onderzoek te hebben gedaan wel begrijpt wat er staat maar ik zal het even specificeren:
.Ook een muur die bovenop de erfgrens staat en die deel uitmaakt van een gebouw dat van u eigendom is, geldt als een muur waarvan u eigenaar bent. Hoewel de muur bovenop de erfgrens staat, is het toch zo dat u als eigenaar van het gebouw alleen eigenaar bent van de muur die op de erfgrens staat. De muur is namelijk niet ‘vrijstaand’ maar onderdeel van het gebouw, bijvoorbeeld een garage. De eigenaar van het gebouw is dan ook (alleen) eigenaar van de muur. Dat wordt horizontale natrekking genoemd.De hoofdregel is dat u als eigenaar van een privé-muur niet hoeft toe te staan dat uw buurman daar gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Ik ging er eigenlijk vanuit dat iemand die zegt onderzoek te hebben gedaan wel begrijpt wat er staat maar ik zal het even specificeren:
Daar gaat het niet om, om het begrijpen. Je kunt toch in je eigen woorden uitleggen waarom het in de situatie van de TS volgens jou geen mandelige muur is, en daar de link als onderbouwing bij aanleveren?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
Wellicht ligt het aan mij, maar ik kan er niet bij dat je zomaar aan iemand zijn gevel zaken gaat ophangen zonder te overleggen, of het wettelijk nou wel of niet mag.. Dat overleg je toch eerst? En dan ook opmerkingen als:
En zou een formeel afdakje op deze plek wel toegestaan zijn? Ik kan de panelen immers daarna weer op het dakje leggen, op dezelfde plek?
Het zijn nog geen rijdende rechter verhalen nee, maar gaan dat zo wel worden.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:23

de Peer

under peer review

Voor zonnepanelen aan een gevel zul je sowieso een vergunningsaanvraag moeten doen. Volgens omgevingsloket is de situatie vergunningsplichtig.

Nu weet ik niet of ik dat ook daadwerkelijk zou doen voor een paar panelen of gewoon het risico lopen. maar op het moment dat er dus een buurman het er niet mee eens is kan hij gebruik maken van de situatie dat er geen vergunning is.

[ Voor 45% gewijzigd door de Peer op 26-05-2023 10:42 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

Is de muur alleen buurmans buitenmuur OF is het ook de terrasmuur/afscheiding van de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Als er sprake is van mandeligheid betekent dit bijvoorbeeld alle mede-eigenaars samen de kosten moeten dragen voor onderhoud, reiniging en vervanging.
Zover ik zie is de TS geen eigenaar. Zeer waarschijnlijk staat er zelfs iets in je koopcontract over die muur over verlenen van toegang in bepaalde situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou juist zeggen dat de muur mandelig is, omdat het een voortzetting van de scheidingsmuur is tussen de twee panden. Hier wordt dat een scheidsmuur die twee gebouwen delen genoemd. Het staat denk ik niet ter discussie dat dezelfde muur een verdieping lager mandelig is. Ik zie niet in waarom dat een verdieping hoger anders zou zijn. Dat de binnenmuur een kamer afschermt, en de buitenmuur een dakterras hoeft geen verschil te maken. De afscheiding van het dakterras is er ook aan verankerd zie ik, ik vermoed dat dat vanuit de bouw zo geleverd is, daar is geen discussie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:59:
Ik zou juist zeggen dat de muur mandelig is, omdat het een voortzetting van de scheidingsmuur is tussen de twee panden. Hier wordt dat een scheidsmuur die twee gebouwen delen genoemd. Het staat denk ik niet ter discussie dat dezelfde muur een verdieping lager mandelig is. Ik zie niet in waarom dat een verdieping hoger anders zou zijn. Dat de binnenmuur een kamer afschermt, en de buitenmuur een dakterras hoeft geen verschil te maken. De afscheiding van het dakterras is er ook aan verankerd zie ik, ik vermoed dat dat vanuit de bouw zo geleverd is, daar is geen discussie over.
Het dikgedrukte is juist het verschil tussen een mandelige muur of een prive muur.

Dat er reeds vanuit de bouw iets aan is verankerd ligt gewoon vast in de overeenkomst die destijds is gesloten.

Het is duidelijk dat deze muur deel uitmaakt van één gebouw en niet vrijstaand is. Derhalve is het een prive muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Vreemde situatie, dit is niet met de buurman besproken? Maar de montage lui zullen toch op zijn terras hebben gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Nee ik heb het niet met de buurman besproken, dat had wel gemoeten.. Dat is wel duidelijk :)

Voor de goede orde, het zijn mijn zonnepanelen, boven mijn dakterras, aan de in mijn ogen mandelige muur, die de opbouw van de buren afschermt, Alhoewel daar zo te lezen wel discussie over is. Er zit een spouw in, gezien de luchtgaten bovenin de muur.

Het huis bestaat uit 3 verdiepingen, waarbij de bovenste verdieping inderdaad een dakterras betreft. 2/3 van de muur zit in mijn woning, en 1/3 is het dakterras. Ook de muur van het dakterras rust uiteindelijk via de 2/3 in de woning, op de gezamelijke fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Wolly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Het dikgedrukte is juist het verschil tussen een mandelige muur of een prive muur.

Dat er reeds vanuit de bouw iets aan is verankerd ligt gewoon vast in de overeenkomst die destijds is gesloten.

Het is duidelijk dat deze muur deel uitmaakt van één gebouw en niet vrijstaand is. Derhalve is het een prive muur.
Dit laatste vraag ik mij dan weer af, immers is het een verlengde van de muur in de kamers eronder, daar schermt die muur toch echt kamers af, en hij rust ook op een gemeenschappelijke fundering. Een muur kan toch niet deels prive en deels mandelig zijn? Er zit ook een spouw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:07:
[...]

Zeker niet. Een muur als erfafscheiding kan ook prima mandelig zijn als deze als erfafscheiding geldt. In dit geval is de muur onderdeel van beide gebouwen. 5:62 BW bepaalt dan dat de muur mandelig is.
Zegt wie?
Dit is een scheidsmuur die twee gebouwen gemeen hebben. De muur maakt dus onderdeel uit van niet een enkel, maar twee huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
mike1992 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Dit laatste vraag ik mij dan weer af, immers is het een verlengde van de muur in de kamers eronder, daar schermt die muur toch echt kamers af, en hij rust ook op een gemeenschappelijke fundering. Een muur kan toch niet deels prive en deels mandelig zijn? Er zit ook een spouw in.
Dat er een spouw in zit is logisch, dat is immers de plek waar je de verplichte isolatie bevestigt.

Stel nou dat jullie allebei een plat dak hadden en de buurman ziu een opbouw willen. Om geen inspringende muur te krijgen vraagt hij aan jou of hij deze op de erfgrens mag plaatsen. Geen probleem zeg jij, dan kan je immers in de toekomst misschien ook mooi hierop aansluiten met jouw opbouw.

Echter, jouw opbouw komt er niet en met de tijd is er onderhoud aan de muur nodig. Opnieuw voegen bijvoorbeeld, schadepost 5000 euro.

Zou je het dan terecht vinden als jij moet meebetalen omdat de muur op de erfgrens staat?

Tweede punt, die muur is een andere muur dan de muur eronder.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 26-05-2023 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
@mike1992 : wat probeer je exact te bereiken dan met dit topic? Het is niet zo moeilijk allemaal. Je hebt 2 keuzes:
* Luisteren naar de buurman, de relatie niet verstoren en ze weghalen. Issue opgelost.
* Je zin doordrukken obv de wet. Relatie met buurman is verstoord en jullie kijken elkaar niet meer aan. Issue ook opgelost

Gezien je topic lijk je je voor te bereiden op optie 2. Als je dat van plan ben, ga dan naar je rechtsbijstandverzekering en vraag het daar (ipv hier aan veelal non-juristen die het ook niet weten). Als je voor deze optie gaat, moet je alsnog een juridisch traject in (of ga je dat allemaal zelf doen?) Indien niet, waarom ga je dan niet meteen met je rechtsbijstand in?

Informatie inwinnen is overigens prima, maar die keuze moet je toch echt zelf maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mike1992 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 18:52:
maar hij geeft aan dat je voor zonnepanelen een vergunning nodig hebt en
dit niet zomaar mag.

Ik heb dit zojuist verder uitgezocht, en vind dat voor gevelpanelen deze inderdaad nodig zijn. Echter hangen de gevelpanelen boven mijn dakterras, en daarmee ook boven mijn eigen dak, met ruime marge tot de zichtkanten van de woning. Dat zou suggereren dat er weer geen vergunning nodig is? De panelen functioneren verder ook als afdakje.
Nee dat (zichtbaarheid en wiens gevel het is) zijn geen criteria bij de vergunningaanvraag.
Het komt er eigenlijk op neer dat als ze niet op het dak liggen (onder de juiste hoek) maar aan een bouwwerk bevestigd zijn (of gevel) het al vrij snel vergunningsplichtig is.

Dus op het dak is allemaal prima, vergunningsvrij. ga je wat anders doen, dan moet je er even goed induiken en op zijn minst de stappen bij het omgevingsloket doorlopen.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 26-05-2023 11:38 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:54
Het lijkt vergunningsplichtig: het immers geen dakvlak (horizontaal of diagonaal) waar het op gemonteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-06 18:09

GieltjE

Niks te zien...

Collega heeft ooit soortgelijke situatie gehad, op de erfgrens stond een muur van de buren waaraan het een en het ander opgehangen was.

De rechter heeft hier geoordeeld dat om normaal gebruik te kunnen maken van de tuin het toegestaan was hier objecten aan te monteren die normaliter ook aan een eigen muur gemonteerd zouden worden.

Wat wel of niet vergunningsvrij aan een dak/gevel is hangt ook af van de lokale verordeningen, mag b.v. aan de voorzijde van mijn huis absoluut niets doen wat de maten van iets veranderd, maar aan de achterzijde mogen er complete dakkapellen, ramen e.d. geplaatst/veranderd worden zonder vergunning.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:49
Stel je zou dr een knikarmscherm op willen hangen voor schaduw op je terras, moet je dat dan ook afstemmen? En zou de buurman dat ook vervelend vinden? Of bloembakjes...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

caspervc schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:14:
Stel je zou dr een knikarmscherm op willen hangen voor schaduw op je terras, moet je dat dan ook afstemmen? En zou de buurman dat ook vervelend vinden? Of bloembakjes...
dat valt onder normaal gebruik van de tuin, lijkt me. zonnepanelen mogelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:26:
[...]

Zeker niet. Een muur als erfafscheiding kan ook prima mandelig zijn als deze als erfafscheiding geldt. In dit geval is de muur onderdeel van beide gebouwen. 5:62 BW bepaalt dan dat de muur mandelig is.
Artikel 62
1.Een vrijstaande scheidsmuur, een hek of een heg is gemeenschappelijk eigendom en mandelig, indien de grens van twee erven die aan verschillende eigenaars toebehoren, er in de lengterichting onderdoor loopt.
2.De scheidsmuur die twee gebouwen of werken, welke aan verschillende eigenaars toebehoren, gemeen hebben, is eveneens gemeenschappelijk eigendom en mandelig.
[/q]

Je zal op #2 doelen, echter is er in dit topic geen sprake van een scheidsmuur tussen twee gebouwen of werken.
[...]

Zegt wie?
Het is staande praktijk dat dit soort zaken notarieel worden vastgelegd, zeker als het vanaf de bouw al zo is bij projectbouw.
Dit is een scheidsmuur die twee gebouwen gemeen hebben. De muur maakt dus onderdeel uit van niet een enkel, maar twee huizen.
Daar verschillen wij dus van mening over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
caspervc schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:14:
Wanneer het een prive muur betreft moet je inderdaad toestemming hebben.

Stel de buurman heeft een overhangend balkon over jouw tuin (of dakterras) heen dan mag je aan dat balkon ook niet zonder toestemming iets hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Speciaal voor @FirePuma142 nog maar eens een quote met meer duidelijkheid.
Een muur kan een privémuur zijn omdat deze slechts op het perceel staat van één van de twee buren, en dus niet op de erfgrens. Maar ook een muur die op de erfgrens staat kan slechts in eigendom van één van de twee buren zijn. Dit is het geval wanneer de muur dient als zijmuur (lees: onderdeel) van een gebouw dat slechts eigendom is van één van de twee buren, terwijl de andere buurman de muur dus niet gebruikt als onderdeel van een eigen bouwwerk. Een bekend voorbeeld is een uitbouw aan de achterzijde van de woning.

In beginsel hoeft een eigenaar van een privémuur niet toe te staan dat een buurman daarvan gebruik maakt. Artikel 5:1 BW bepaalt dat eigendom het meest omvattende recht is dat een persoon op een zaak kan hebben. In beginsel is het onrechtmatig in de zin van artikel 6:162 BW om inbreuk te plegen op een eigendomsrecht (behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond)
https://www.rechtenvastgo...bruik-van-andermans-muur/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

ID-College schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:30:
@mike1992 : wat probeer je exact te bereiken dan met dit topic? Het is niet zo moeilijk allemaal. Je hebt 2 keuzes:
* Luisteren naar de buurman, de relatie niet verstoren en ze weghalen. Issue opgelost.
* Je zin doordrukken obv de wet. Relatie met buurman is verstoord en jullie kijken elkaar niet meer aan. Issue ook opgelost
optie 3: in overleg gaan of je er onderling uit kan komen, bijv door een financiële vergoeding of bepaalde garanties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wolly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:35:
Speciaal voor @FirePuma142 nog maar eens een quote met meer duidelijkheid.

[...]

https://www.rechtenvastgo...bruik-van-andermans-muur/
Het wordt er niet duidelijker van. Wat wel duidelijk is is dat wij van mening verschillen of deze muur onderdeel is van het bouwwerk van de TS of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik zou eerst de feiten boven tafel willen krijgen, voordat ik verder in overleg met de buurman ga.

Dus, zeker weten of de muur Mandelig is. Volgens mij is het een redelijke nieuwe woning, dus zeer waarschijnlijk staat er zelfs het e.e.a. over in het koopcontract. Wellicht handig om dit ook even te checken.

Zeker weten of er een vergunning noodzakelijk is. Zo,ja dan ook vragen naar mogelijkheden van legaliseren. Maak een afspraak bij de gemeente en leg het voor. Waarschijnlijk kan de gemeente ook wel het e.e.a. zeggen over de mandeligheid van de muur.

Alle feiten op tafel, dan praten met de buurman met een iets lekkers.

[ Voor 7% gewijzigd door Chedara op 26-05-2023 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
FirePuma142 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:47:
[...]

Het wordt er niet duidelijker van. Wat wel duidelijk is is dat wij van mening verschillen of deze muur onderdeel is van het bouwwerk van de TS of niet.
Wat vind je onduidelijk aan het dikgedrukte in de quote? Waarom zou dat niet van toepassing zijn op deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:49:
[...]

Wat vind je onduidelijk aan het dikgedrukte in de quote? Waarom zou dat niet van toepassing zijn op deze situatie?
Ik vind hem ook wel lastig.
De buitenmuur van de buurman staat op de binnenmuur van de ts.
Is de ts zijn binnenmuur dan ook van de buurman of is de buitenmuur van de buurman dan ook van de ts.
Maakt de buitenmuur niet gewoon deel uit van het dakterras van de ts..

Gezien er daar meer van dergelijke woningen staan zou ik verwachten dat er ergens iets duidelijk omschreven zou moeten zijn..

In beginsel als de muur op de grond zou staan ben ik van mening dat het geheel aan de buurman toe behoort als zijnde deel uitmaken van het gebouw.

Maar nu vind ik hem wel lastig...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:31
Los van of er een vergunning moet zijn of niet en van wie die muur is, de buurman gaf aan het niet prettig te vinden.

Heeft hij nog meer gezegd, wil hij ze er af, compensatie, of wat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:48
@Ronald.42 @TwingyTwingy dit soort beugels hadden ze altijd bij Schletter, https://www.schletter-group.com/facade-systems/ maar de website is wat karig zie ik.
Van Der Valk solar had ze ook maar daar staat ook niks meer op de website, https://www.valksolarsystems.com/nl/pv-montage-systemen

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KcRp
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:54
Het vooraanzicht van de woningen is nu gewijzigd. Ik kan mij voorstellen dat buurman dit niet leuk vindt. TS heeft de zonnepanelen volgens mij wel keurig opgehangen, maar de woningen zijn er m.i. niet mooier op geworden.

De vraag of TS nu een probleem heeft is volgens mij tweeledig. Ten eerste is er nu een buurman die zonder overleg een vreemde constructie aan zijn gevel heeft gekregen en hier niet tevreden over is. Ten tweede is de vraag of het wijzigen van het aanzicht op deze manier zomaar mag van de gemeente.

Als ik het goed zie heeft TS het dak al vol liggen met zonnepanelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:56
Behalve dat de buurman het misschien geen prettig idee of gezicht vind, als jij de gaten ook maar iets scheef naar beneden naar binnen hebt geboord, komt er onverhoopt water in de spouw...met alle ellende van dien (trust me, been there...).

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:40
The-Source schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:31:
[...]
Ik zou de beperkte laag stenen boven de panelen met trekwind wel een puntje vinden.
Goede opmerking, samen met de DIY constructie zou ik opteren voor minimaal een constuctieberekening.
Daar haal je wat onzekerheid weg. (er vanuitgaande dat 't voldoet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ronald.42 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Ik vind hem ook wel lastig.
De buitenmuur van de buurman staat op de binnenmuur van de ts.
Is de ts zijn binnenmuur dan ook van de buurman of is de buitenmuur van de buurman dan ook van de ts.
Maakt de buitenmuur niet gewoon deel uit van het dakterras van de ts..
Hoe is deze conclusie dat de buitenmuur op binnenmuur TS staat getrokken?
Als ik op de bouwtekening van mijn woning uit 1965 kijk zie ik een tussenmuur van 20cm tussen de buren. Maar dat is bij een rijtjes woning. Kijk ik naar nieuwbouw dan zie je bij tussenmuren vaak 2 kalkzandsteen muren met een kleine spouw, wederom rijtjes woning. Het zou mij niet verbazen dat de buitengevel op de binnenmuur van de buurman rust en dus helemaal los staat van de TS. Verkoop tekening van huis indeling is niet hetzelfde als constructie tekening die bij de gemeente opvraagbaar is ( ± 15 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
The-Source schreef op maandag 29 mei 2023 @ 13:55:
[...]

Hoe is deze conclusie dat de buitenmuur op binnenmuur TS staat getrokken?
Als ik op de bouwtekening van mijn woning uit 1965 kijk zie ik een tussenmuur van 20cm tussen de buren. Maar dat is bij een rijtjes woning. Kijk ik naar nieuwbouw dan zie je bij tussenmuren vaak 2 kalkzandsteen muren met een kleine spouw, wederom rijtjes woning. Het zou mij niet verbazen dat de buitengevel op de binnenmuur van de buurman rust en dus helemaal los staat van de TS. Verkoop tekening van huis indeling is niet hetzelfde als constructie tekening die bij de gemeente opvraagbaar is ( ± 15 euro)
Had ik uit de tekst van de ts

Quote:
Ik heb op voorhand onderzoek gedaan naar het boren in de muur van de buren, daaruit heb ik de conslclusie getrokken dat dit toegestaan is als ik verder geen onherstelbare schade maak, en de muur op mijn terein staat. Aangezien ik de terreingrens vast stel op het midden van de spouw, heb ik het idee daaraan te voldoen.(de verdiepingen eronder is immers mijn binnenmuur op dezelfde positie)

Pagina: 1