Toon posts:

[468DX] probleem met netwerk kaart [/486DX]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok kreeg laatst een Cx468DX33 gedoneerd, jeuj een linux routertje!! niet dus :(

Maar na het formatten van de hd, en wat bij prikken van ram, wou ik het netwerk kaartje der inprikken.

Als het netwerk kaartje er in zit en je zet hem aan hoor je lange lage peep tonen, steeds achter elkaar. Als je dan 3x op reset drukt wil ie bijna opstarten en blijft hij hangen na het memory testje en het zoeken naar floppy drive. Ik denk zelf een gaar mobo, hij heeft wel meer kuren, als hij tijdje uit heeft gestaan en je zet hem aan zegt ie memory cmos mismatch, na het saven naar cmos reboot ie nog een keer en is alles weer goed.

Iemand enig idee :?

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:31
Als je die kaart nou eens in een ander slot steekt?

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

klinkt naar een los contactje...

[open deur]
Je probeert toch wel een geschikte net werk kaart in de 486 te prikken?
[/open deur]

Als je de kaart erin duwt kan het voorkomen dat ie niet perfect in het slot zit hij aan de onderkant van het mobo sluiting maakt.
En zeker bij vesa-local-bus machines willen de andere kaarten wel eens iets los gaan en dat veroorzaakt soms de meest vage fouten.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 september 2001 18:20 schreef DrClearbottom het volgende:
Als je die kaart nou eens in een ander slot steekt?
Geen verschil, ik heb r 2 geprobeerd, ik zal alle kaarten wel eens in een ander slot gooien.
Op zondag 02 september 2001 18:20 schreef Duur het volgende:
klinkt naar een los contactje...

[open deur]
Je probeert toch wel een geschikte net werk kaart in de 486 te prikken?
[/open deur]

Als je de kaart erin duwt kan het voorkomen dat ie niet perfect in het slot zit hij aan de onderkant van het mobo sluiting maakt.
En zeker bij vesa-local-bus machines willen de andere kaarten wel eens iets los gaan en dat veroorzaakt soms de meest vage fouten.
Ik zal kijken offie contact maakt maar volgens mij zat hij er gewoon helemaal goed in.

/me gaat gewoon nog wat proberen :9

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:25
Die cmos is een gevalletje lege accu

Repareren doe je zo.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

het probleem met de cmos komt door een lege of defecte batterij. indien batterij = leeg, stel de bios/setup goed in en laat de PC eens een paar uur aanstaan. in geval batterij = defect, koop een nieuwe :) (meestal 3 of 5 volt lithium knoopcel)

het probleem met de netwerkkaart kan zijn dat er een resource (IRQ/address/...) conflict is. Kijk eens naar de kaart, zitten er jumpers op om deze dingen in te stellen? Het kan zijn dat het RAM address (bijvoorbeeld iets van D000), het I/O address (bijvoorbeeld 3F8h ofzoiets) of de IRQ (bijvoorbeeld 5) verkeerd ingesteld staat, en je PC daarom niet wil starten. Probeer de kaart in te stellen op resources die vrij zijn.
Wat ook nog kan, is dat de kaart een Plug & Play kaart is (zonder jumpers), die werken niet altijd goed in oudere PC's (die geen Plug & Play ISA bus hebben).

ohja, nog ff aandacht voor een fijn nieuw icoontje wat ik vandaag tegenkwam (bob marley rules hahahaha) Afbeeldingslocatie: http://www.gigaparts.nl/t-net/rook.gif

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 september 2001 18:41 schreef limoentje het volgende:
het probleem met de cmos komt door een lege of defecte batterij. indien batterij = leeg, stel de bios/setup goed in en laat de PC eens een paar uur aanstaan. in geval batterij = defect, koop een nieuwe :) (meestal 3 of 5 volt lithium knoopcel)

het probleem met de netwerkkaart kan zijn dat er een resource (IRQ/address/...) conflict is. Kijk eens naar de kaart, zitten er jumpers op om deze dingen in te stellen? Het kan zijn dat het RAM address (bijvoorbeeld iets van D000), het I/O address (bijvoorbeeld 3F8h ofzoiets) of de IRQ (bijvoorbeeld 5) verkeerd ingesteld staat, en je PC daarom niet wil starten. Probeer de kaart in te stellen op resources die vrij zijn.
Wat ook nog kan, is dat de kaart een Plug & Play kaart is (zonder jumpers), die werken niet altijd goed in oudere PC's (die geen Plug & Play ISA bus hebben).

ohja, nog ff aandacht voor een fijn nieuw icoontje wat ik vandaag tegenkwam (bob marley rules hahahaha) [afbeelding]
|< |_| "|" het is idd een PnP kaartje, niet gedacht dat dit problem zou opleveren. :(

En het probleem is dat ik denk ik een 2e isa heb besteld volgens mij issie ook PnP |:(

Naja op zoek naar een nieuwer mobootje dan ;)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zondag 02 september 2001 19:06 schreef M!nD het volgende:

[..]

|< |_| "|" het is idd een PnP kaartje, niet gedacht dat dit problem zou opleveren. :(

En het probleem is dat ik denk ik een 2e isa heb besteld volgens mij issie ook PnP |:(

Naja op zoek naar een nieuwer mobootje dan ;)
dat hoeft niet het probleem te zijn maar het kan wel, je moet het als volgt zien:
de kaart vraagt aan het mobo (Plug n play BIOS!) om instelling die hij mag gebruiken, maar het mobo kan niks terugzeggen!
sommige pnp kaarten werken perfect (misschien gebruiken ze standaardinstellingen??) in oude moederborden (zonder pnp), maar ik ben dit ook wel eens tegengekomen met nieuwere soundcards in oudere 386/486 systemen, dus dan zal het met NIC's vast ook wel voor kunnen komen, dacht ik zo!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 02 september 2001 19:33 schreef limoentje het volgende:

[..]

dat hoeft niet het probleem te zijn maar het kan wel, je moet het als volgt zien:
de kaart vraagt aan het mobo (Plug n play BIOS!) om instelling die hij mag gebruiken, maar het mobo kan niks terugzeggen!
sommige pnp kaarten werken perfect (misschien gebruiken ze standaardinstellingen??) in oude moederborden (zonder pnp), maar ik ben dit ook wel eens tegengekomen met nieuwere soundcards in oudere 386/486 systemen, dus dan zal het met NIC's vast ook wel voor kunnen komen, dacht ik zo!
Tja het is een 3com Etherlink III geen id hou oud, maar ziet er redelijk nieuw uit. Dus eigenlijk niks met deze kaart. Hopen dat die andere 3com het wel doet :(

Trouwens net viel me nog iets anders op, was me eigenlijk nog niet opgevallen indat grijs/witte dos gebeuren.
Ene keer werken de kleuren van de trident video kaartje wel andere keer pakt ie ze zwart wit ... hmm kan dus ook aan het video kaartje liggen :? of zie ik dat vaut.

/me gaat even een ander ISA Video kaartje zoeken om te kijken of het daar aan ligt.

Wel alvast heel erg bedankt voor je hulp zo ver limoentje!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nic kaartje getest in een andere 486DX2 100 mhz en daar werkte hij wel (Nee deze kan ik niet gebruiken is niet van mij).

Dus het ligt aan mij mobo zoals ik al dacht :(

[edit]Typo's

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 20:11 schreef M!nD het volgende:
Trouwens net viel me nog iets anders op, was me eigenlijk nog niet opgevallen indat grijs/witte dos gebeuren.
Ene keer werken de kleuren van de trident video kaartje wel andere keer pakt ie ze zwart wit ... hmm kan dus ook aan het video kaartje liggen :? of zie ik dat vaut.

/me gaat even een ander ISA Video kaartje zoeken om te kijken of het daar aan ligt.
Hier heb ik thuis ook last van.
Volgens mij gebeurt dat alleen na een reboot.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zondag 02 september 2001 20:30 schreef koel_kast het volgende:

[..]

Hier heb ik thuis ook last van.
Volgens mij gebeurt dat alleen na een reboot.
moet je eens in de BIOS kijken waar je Display Adapter op staat (MONO, CGA, 80, 40, EGA/VGA), die optie kan soms nog wel wat uitmaken ... moet nl. op EGA/VGA staan...

Pagina: 1