[3D printing] PLA probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemp84
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 25-05-2023
Mijn vraag
Ik heb een tijdje geleden een Elegoo Neptune 3 PRO gekocht. Na installatie werkte de printer prima. Alles ging zeer vlot tot ik op een bepaald moment een print maakte die is omgevallen. Omdat ik er niet meteen bij was heeft hij vrij lang veder geprint met als gevolg een grote blob pla. Op zich zag ik niets verkeerd aan de printer maar sindsdien lukt het niet meer om goede prints te maken. Ik heb alles al geprobeerd. Leveling opnieuw ingesteld, bed schoongemaakt, nossle eerst schoongemaakt en dan zelf vervangen, ...

Het probleem is telkens het zelfde. De PLA plakt niet meer goed aan het onderstel (dat de juiste temperatuur heeft), waardoor de print loskomt en mislukt.

Het vreemde is dat ik nu eens geprobeerd heb met de test PLA die bij de printer kwam en dat het nu wel lukt.

Nochtans heb ik de PLA gekocht van het merk ELEGOO zelf.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Niet elke PLA is hetzelfde.

Het kan zijn dat je printbed een beetje verplaatst is, toen de print faalde.
kans dat een re-levelling van het bed dit kan oplossen.

En ook je printbed goed schoonmaken, als je met je handen er aan zit, kan al een beetje huidvet voor verminderde hechting zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcellll
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-09 14:19
Probeer het bed eens in te spuiten met haarlak (of speciale hechtspray voor 3D printers).

Een bus haarlak is goedkoper 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:07
Komt het filament er recht uit als je wat laat extruden met het printbed omlaag? Of krult het op rondom de nozzle? Als het krult, trekt het nieuw filament vaak direct weer los van het bed en vormt er een prop aan de nozzle. In geval van dat laatste; misschien zit er ergens een klein vezeltje aan de nozzle waaraan het filament plakt of is de nozzle deels verstopt geraakt na de blob.