Toon posts:

Duurzame energierenovatie appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• benji_springer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-06 09:36
Hallo tweakers

Binnenkort ben ik eigenaar van een appartement (eerste verdieping) gebouwd in 1977. Ik ben een complete leek op dit gebied en het doel van dit topic is om bij te leren, mogelijke offertes goed in te kunnen schatten en een idee te krijgen welke ingrepen ik kan (laten) uitvoeren. Dit ook allemaal met zicht op niet te veel idiote kosten te maken, Het is niet om heel mijn leven te wonen.
Beginnend met De huidige toestand:
- Isolatie
- Muren U = 1.24
- Venster U = 2.80 (dubbele beglazing)
- verwarming:
- Er zijn accumulatoren aanwezig in de woonkamer, andere ruimtes worden elektrisch bijverwarmd.
- elektriche boiler voor warm water
- Plattegrond (details kloppen niet, ik heb dit zelf in elkaar geknutselt, er was geen grondplan gevonden tijdens verkoop) De oppervlakte is ~90m². De afbeelding dient vooral om een idee te geven van de ruimtes.

Mijn idee is dat de accumulatoren er uit moeten en ik denk dat een L/L warmtepomp een goede vervanging is.
Ik zou 2 binnenunits plaatsen 1 in de woonkamer een tweede in de bureauruimte, die op echt warme dagen via de hal ook de slaapkamer kan koelen.
- Toch 3 binnenunits?
- Zou een kanaalmodel in de woonkamer een goed idee zijn?
- De hoeveel kW heb ik geen idee van, suggesties?

-*Als er nog een zeer strenge winter zou komen, ben ik van plan elektrisch bij te verwarmen.

of is het eigenlijk beter lucht/water in beschouwing te nemen, de elektrische boiler te vervangen, de accumulatoren vervangen door radiatoren en zo te verwarmen? Ik denk dat deze werken te ingrijpend/kostelijk zijn.

Bijkomende vragen
Het is sowieso een muurinstallatie van de buitenunit, hoe zit dat met resonantie? Kan ik dat voorkomen met de installateur of kwestie van dumb luck?
Is zonnewering een goede oplossing ipv de kost om ramen te vervangen naar iets performanter?
Mits het mogelijk is, raad je spouwmuurisolatie aan voor een appartement op het eerste verdiep (met 1 boven)

Enorm bedankt om mee te denken en suggesties te geven =)

Alle reacties

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:14

Panzer_V

Microsoft & Apple Fan

Gefeliciteerd, je hebt een appartementsRECHT gekocht. Geen woning.

Alle aanpassingen aan de constructie, isolatie, het pand, het aanzicht, buizenstelsel etc. dienen via de Vereniging van Eigenaren te verlopen.

Lees je splitsingsakte en huishoudelijk reglement eens door zou ik zeggen.

TS woont in België. Bovenstaande is van toepassing in Nederland.

De situatie in België ken ik niet.

Succes met je plannen TS!

[Voor 20% gewijzigd door Panzer_V op 25-05-2023 15:39]

3850Wp WZW, 1155Wp ONO - Enphase IQ7+ - pvoutput.org

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is er sprake van een VVE en is het in NL?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:20
Wat je buiten de VvE mag doen is:
  • Vloerisolatie, maar dat kan ook nadelig zijn. Met slechte isolatie stoken de onder buren voor jouw.
  • van binnenuit de muur isoleren, maar kost je binnen ruimte.
Verder bij de VvE informeren of ze er al mee bezig zijn of anders zelf binnen de VvE aan de slag om het MJOP te verduurzamen.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
benji_springer schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:09:

Er zijn accumulatoren aanwezig in de woonkamer.
wat zijn accumulatoren in deze setting?
De laatste keer dat ik dat woord gebruikte had betrekking tot een autoonderdeel.

en hebben we het over een nederlands appartement?
of over zuid zuid nederland?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• benji_springer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08-06 09:36
Dit is in België en het is inderdaad dat ik voor alles toestemming nodig heb van de mede-eigenaars.
Dit topic is gecreëerd onder de assumptie dat alles mag

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 21:42
Je zult niet voor alles toestemming nodig hebben; alles wat binnen het appartement valt kan in principe gewijzigd worden, alles wat met gemene delen te maken heeft heb je wel toestemming voor nodig.

Binnen elektriciteit vernieuwen, nieuwe vloer leggen, plafond herwerken etc kan normaal gezien allemaal zonder toestemming.

Ramen vervangen, buitenunit ophangen etc niet. Ramen vervangen is wel iets van een grijzere zone, als je dezelfde look bewaart kan het in principe ook weer wel.

Maar best even licht opsteken bij de syndicus hiervoor, en de nodige documenten (reglement interne orde, akte, ...) er op naslaan :)

Qua airco: die terras van ~2m² die aan je slaapkamer grenst zou je (mits dat geen rpobleem is voor jou) op kunnen offeren om daar een buitenunit te zetten/hangen.

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:16
@benji_springer geen idee hoe je kamers liggen ten opzichte van je buren, maar wij hadden een monoblock airco op de slaapkamer. Wel wat meer geluid binnen. https://www.gamma.nl/asso...AqwDEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee