Toon posts:

Vage issues laptop door zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stylus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-05 08:53
Ik heb op dit onderwerp gezocht maar ik kan helaas geen concreet antwoord vinden, wellicht dat jullie hier meer over weten en mij kunnen helpen.

Situatie;
Ik werk op zolder onder het schuine deel van het dak. Op dit dak liggen in totaal 10 zonnepanelen. De afstand tussen mijn bureau en de panelen zal hemelsbreed z'n 1.5 meter zijn. Mijn zakelijke laptop is van 2022 en heeft het afgelopen jaar het prima gedaan. Tot een aantal maanden geleden.

Af en toe geeft mijn externe beeldscherm rode flikkerende pixels, op een ander scherm en met andere HDMI kabels blijft dit probleem. Echter kan ik ook weken lang wel goed op het externe scherm werken. Af en toe knippert mijn interne scherm, maar ook dit enkel eens in de paar weken. Zelfde euvel met het externe toetsenbord (bekabeld), af en toe doet die het niet. Windows geeft de melding dat het toetsenbord een storing heeft veroorzaakt waardoor Windows het apparaat niet meer herkent. Op de zaak het proberen te simuleren (weken lang) maar natuurlijk niks aan de hand....

Op mijn prive laptop (van 2016), Xbox One S, vorige zakelijke laptop (van 2015) heb ik de problemen ook niet.

Zou dit veroorzaakt kunnen worden door het feit dat ik dicht bij de zonnepanelen werk? Of zou er toch wat met de laptop zelf aan de hand kunnen zijn?

Alvast bedankt!

Groet,
Erik

Alle reacties

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Lijkt me sterk dat dat met zonnepanelen te maken heeft. En als je de laptop in kwestie voor wat langere tijd op een andere locatie gebruikt?

Mooi fout is niet lelijk

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Lijkt me sterk dat dit aan de zonnepanelen ligt, is dit niet meer zoiets als dit?:

https://nl.hardware.info/...ingen-bij-computermonitor

Komt ook bij andere apparaten voor. Maar apparaten van nu zijn wel wat gevoeliger dan apparaten van vroeger. Waar het best OK was dat je vroeger voordat een telefoontje binnenkwam het geluid al hoorde in je speakers, betekend dat voor een hoog-bandbreedte, niet-foutcorrigerend signaal doorgaans een blank, een rij verkleurde pixels, artefacten, of zelfs een crash als het om iets als input gaat.

Als je een laptop hebt die érg gevoelig is voor storing, geen goede aarding hebt, of sowieso op een of andere manier EMI gevoeligheid hebt in je 'keten', dan zal zal je dit soort dingen kunnen krijgen.

Het verband met zonnepanelen ontgaat me echter een beetje. De kans dat het je kantoorstoel is, of een rol plakband die je afrolt bij je beeldscherm is namelijk net zo groot. Dit is een van de redenen dat je ferriet ringen op zo veel plekken tegenkomt. En waarom PC cases van metaal zijn én idealiter ook op een randaarde aangesloten worden.

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 22:15
Er waren recent ook berichten dat het C2000 netwerk last had van interferentie door omzetters van zonnepanelen. Ik kan me dus best voorstellen dat dit ook issues met je laptop kan geven.

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-06 13:40
Alleen gaat het bij het C2000 netwerk om een draadloze verbinding die stoort. En heeft TS zijn scherm en toetsenbord met een kabel aangesloten. Kan me bijna niet voorstellen dat omvormers voor storingen zorgen op de bekabelde verbinding.

Live PVoutput 9.555 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat gebeurde er toen je de omvormer uit zette? of als het donker is.

edit:
zal denk ik toch eerder aan de laptop liggen + toeval/ verbanden willen zien.

[Voor 39% gewijzigd door Tazzios op 25-05-2023 13:16]

• Stylus
Lijkt me sterk dat dat met zonnepanelen te maken heeft. En als je de laptop in kwestie voor wat langere tijd op een andere locatie gebruikt?
Fysiek op de zaak heb ik de issues (tot nu toe) nog niet gehad.
Wat gebeurde er toen je de omvormer uit zette? of als het donker is
Dit heb ik nog niet geprobeerd. Het vervelende aan deze situatie dat het ook weer een poosje goed kan zijn. De omvormer is wel op de zolder aanwezig maar aan de andere kant, z'n 6 meter verderop.

• Axewi
  • Laatst online: 23:29
Testen op het moment dat er geen opwek meer is om de zonnepanelen uit te sluiten. Omvormer uitzetten is leuk maar de cellen van de zonnepanelen blijven gewoon stroom spanning :+ opwekken zodra er licht op valt. Wat voor een PV systeem heb je liggen?

Nu is het wel zo dat normaalgesproken de + en - van de dc bekabeling langs elkaar moet lopen op het dak om inductielussen te voorkomen en in de praktijk gebeurt dat lang niet overal. Of dat ook tot dit soort situaties kan leiden lijkt me ver gezocht maar uitsluiten kan ik het ook niet.

Is er toevallig een stringplan\opleveringsdocument bij je installatie gemaakt?

dank @Compizfox

[Voor 3% gewijzigd door Axewi op 25-05-2023 13:58]

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-06 16:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Axewi schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:54:
Testen op het moment dat er geen opwek meer is om de zonnepanelen uit te sluiten. Omvormer uitzetten is leuk maar de cellen van de zonnepanelen blijven gewoon stroom opwekken zodra er licht op valt. Wat voor een PV systeem heb je liggen?
Ze blijven spanning opwekken, maar er stroomt niks als de omvormer niet aan staat.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:24
Axewi schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:54:
Testen op het moment dat er geen opwek meer is om de zonnepanelen uit te sluiten. Omvormer uitzetten is leuk maar de cellen van de zonnepanelen blijven gewoon stroom opwekken zodra er licht op valt.
Wel spanning maar geen stroom - want er is geen gesloten circuit dan. En dus ook geen inductie-effect.

Maar goed, het is niet heel waarschijnlijk, maar als er een lekkere inductielus op je dak zou liggen, is dat voor RF-ontvangst niet heel fijn nee.

Het is niet het eerste waar ik naar zou kijken, idd eerst eens uitsluiten door te zien of het laat in de avond ook gebeurt.

• Stylus
Bedankt voor de reacties! Het blijft allemaal erg vaag. Tot op heden nog geen issues meer gehad.

Las wel het bericht: nieuws: Nederlandse toezichthouder: veel zonnestroomomvormers storen en zijn ...

Ik weet zo niet wat voor panelen op het dak zitten maar de omvormer is van SMA.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee