[bricked] Debian 11.7

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80910

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wilde mijn desktop I7 (6 serie) nieuw leven inblazen door er een server van te maken (Debian). Echter tijdens de installatie kon hij geen dhcp doen (geen netwerk) maar ben ik toch verder gegaan. Het systeem bootte maar gaf aan dat ik dan de heartbleed bug had en nog steeds geen netwerk. Heb ik een paar firmware gedownload (wellicht realtek) maar toen bleek dat ik geen usb had in Debian.
Toen ctrl-alt-del gedaan en toen begon de ellende. Had geen beeld meer en de computer bleef even aan. Gaat uit. En start dan opnieuw op. Dit blijft ie in een loop doen. Dus ik dacht geen beeld, haal mijn radeon videokaart eruit. Nog steeds niets. Wellicht memory corrupt. Memory eruit. Nog niets. Boot ssd loskoppelen, ook niets. Batterij eruit, stroom eraf. Niets.

Moet ik sparen voor een nieuwe en is dit toeval. Of zou er iets hebben gewacht totdat er een exploit geladen kon worden en mijn bios waarschijnlijk heeft gebricked, of mijn mobo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 17:33
Wat is je volledige setup die je hebt staan?

Krijg je ook geen beeld met bios?

Kan mogelijk ook je voeding zijn, maar zonder duidelijkheid wat je setup is valt er weinig zinnigs over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
corporalnl schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:12:
Wat is je volledige setup die je hebt staan?

Krijg je ook geen beeld met bios?

Kan mogelijk ook je voeding zijn, maar zonder duidelijkheid wat je setup is valt er weinig zinnigs over te zeggen.
Hij komt niet zover

Intel I7 6700
Saphire Rx 580 8GB
Kingston fury 32 GB 3200 ddr4
Corsair Sata ssd 128 gb
Wd Hdd 1 tb
Gigabyte ga-h110-m h
Recom 600W voeding

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 80910 op 25-05-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-07 17:33
Anoniem: 80910 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:40:
[...]

Hij komt niet zover

I7 6700
Rx 580 8GB
32 GB 3200 ddr4
Sata ssd 128 gb
Hdd 1 tb
600W voeding
Welke zijn het exact?

Dus welk geheugen, Welke voeding, Welk moederbord etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nog wat gevonden clr_cmos, moet ik eigenlijk een jumper hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met schroendraaier gedaan maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet dat het 100% zeker de voeding is, maar een Rebom in je PC hangen is nooit een goed idee.
Zelfde flutkwaliteit als MS-tech. Leuk als je een vuurkorf van je computer wilt maken, maar verder....

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nieuwe voeding besteld. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Anoniem: 80910 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:09:
Echter tijdens de installatie kon hij geen dhcp doen (geen netwerk) maar ben ik toch verder gegaan.
Van onder:
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-H110M-A-rev-10/sp#sp

Lees ik onder voor ethernet:
Realtek® GbE LAN chip (10/100/1000 Mbit)
Ik vermoed dat je daarvoor onderstaande extra package/drivers nodig hebt:
https://packages.debian.org/bullseye/firmware-realtek

Welke je van onder kan plukken:
http://ftp.debian.org/deb...mware/f/firmware-nonfree/

Download dit firmware-realtek_20230210-5_all.deb bestandje naar een FAT32 geformateerde USB stick.
Volgende keer als je de Debian installatie doorloopt, en je krijgt op een gegeven moment de vraag ofdat er extra drivers geinstalleerd moeten worden, dan antwoord je met "ja".
De rest snap je wel ;)

Dit zodat je meteen netwerk hebt als de installatie klaar is.
Als je eenmaal netwerk hebt is het gemakkelijk om bv ook andere drivers te downen en installeren etc.

EDIT:
maar toen bleek dat ik geen usb had in Debian.
Je kunt de driver ook op een floppy aanbieden.

[ Voor 8% gewijzigd door deHakkelaar op 25-05-2023 18:42 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mijn ervaring met Realtek netwerkkaarten, voor de bekabelde iig, is dat er wel firmware gevraagd wordt, maar niet vereist is. Zelfs mijn AM5 systeem met Realtek NIC kon ik gewoon installeren zonder de firmware nodig te hebben.
Dat het netwerk niet werkte kan dus ook een andere oorzaak hebben gehad, zoals slechte kabel.

Ik denk dat het een geval van slecht toeval is. Dat je melding kreeg over heartbleed is alleen maar om aan te geven dat je systeem vatbaar is voor het lek. Maar als je een recente kernel draait en het package intel-microcode installeert, heb je er geen last meer van voor zover het op software niveau tegen te gaan is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Ow en als je toch die extra driver nodig hebt, valideer dan dat de non-free repo in je apt sources staat.
Dit zodat deze non-free drivers ook ge-update kunnen worden met een reguliere apt upgrade.
Hij staat er meestal wel default maar toch ff controleren ;)
dehakkelaar@laptop:~$ rgrep . /etc/apt/sources.list*
[..]
/etc/apt/sources.list:deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ bullseye main non-free contrib
[..]
/etc/apt/sources.list:deb http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib non-free

Ow2: Met onder zie je PCI devices waar die on-board NIC waarschijnlijk ook onder valt:
code:
1
lspci

En onder welke drivers/kernel modules zijn geladen:
code:
1
lsmod

En onder om de kernel logs/ring buffer te inspecteren waar deze modules worden geladen:
code:
1
dmesg -T

[ Voor 30% gewijzigd door deHakkelaar op 25-05-2023 20:25 . Reden: security vergeten ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee, ik had er eerst win 10 opstaan en deed het prima. Floppy gaat helaas niet meer, zo oud is ie ook niet. Heeft wel een dvd speler die was wel mounted. Maarja 2 juni krijg ik de voeding en kan ik testen of dat het was. Had bij azerty al een mooie 12th generatie i7 gezien. Met 4 slots voor geheugen (ddr4) en kan zo naar de 96 GB gaan. Als ik ddr 5 neem ben ik duurder uit en kan ik mijn geheugen 32 GB er niet bij in doen. Keuzes en 1100 euro. Hopelijk blijft het bij de 80 euro en is het de voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hopelijk is het idd de voeding. Het is met hardware nooit te zeggen "gisteren werkte het prima, ik installeer X en dat heeft het gesloopt", terwijl zonder die actie ook een onderdeel het kan begeven.

Het is altijd zo jammer als je net tijdens een grote verandering problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, het was met ctrl-alt-delete net nadat ik Debian had geïnstalleerd. Waarschijnlijk wordt het deze nieuwe config van azerty:
Intel i7 12700k
ASUS PRIME B760-PLUS D4 - Moederbord
Corsair 4000D Airflow Tempered Glass - zwart
be quiet! PURE POWER 12 M 750W - Voeding
CORSAIR Vengeance LPX - Geheugen 2*32GB DDR4 (heb nog 2*16 wat er bij in gaat)
Samsung 980 Pro (met heatsink) 2TB - SSD
Cooler Master MasterAir MA612 Stealth - Koeler voor processor

Maar ja dan ben je 1135 verder voor waarschijnlijk mijn thuisserver met een paar domeintjes erachter. Ik heb geen videokaart nodig maar haal denk ik 2 8TB harde schijven er nog bij. Wil gaan crawlen en heb dus ruimte nodig. Ik gebruik waarschijnlijk binary search voor mijn objecten waardoor ik voor sommige lijstjes wel wat GB geheugen kan gebruiken. Daarnaast wil ik tmp gebruiken als memorydisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is dat een pre-selectie van Azerty of heb je dat zelf bij elkaar geklikt daar? Want de SSD met heatsink is niet nodig, het moederbord heeft een cover op het eerste M.2 slot die als heatsink dienst doen. Beter dus de SSD zonder heatsink nemen. Tenzij je de M.2 boven het PCIe x16 slot niet gaat gebruiken uiteraard.

Ik weet ook niet of het wel zo verstandig is om je 8 GB sticks te mixen met 16 GB sticks, zeker als je XMP wilt gebruiken om zo sneller dan 2133 of 2400 MT/s te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero of Time schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 18:37:
Is dat een pre-selectie van Azerty of heb je dat zelf bij elkaar geklikt daar? Want de SSD met heatsink is niet nodig, het moederbord heeft een cover op het eerste M.2 slot die als heatsink dienst doen. Beter dus de SSD zonder heatsink nemen. Tenzij je de M.2 boven het PCIe x16 slot niet gaat gebruiken uiteraard.

Ik weet ook niet of het wel zo verstandig is om je 8 GB sticks te mixen met 16 GB sticks, zeker als je XMP wilt gebruiken om zo sneller dan 2133 of 2400 MT/s te krijgen.
Het is recent gekochte ddr4 geheugen 3200. Bedankt voor de info. Dan neem ik die zonder heatsink denk ik. Ik had het bij elkaar geklikt. Weet jij toevallig ook of pci 5 ssd gebruikt kan worden? Want het moederbord had wel pci5 aan boord ?

En ik mix 32 gb met 16 gb, nooit gehoord van problemen daarmee

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 80910 op 26-05-2023 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
maar toen bleek dat ik geen usb had in Debian.
Anoniem: 80910 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 11:33:
Floppy gaat helaas niet meer, zo oud is ie ook niet. Heeft wel een dvd speler die was wel mounted.
Hoe zijn dan bv toetsenbord/muis aangesloten?

Als je nog een brander hebt zou je die .deb mogelijk ook op een CDtje kunnen branden.
Ik vermoed dat die ook in het zoek pad zit als je "install extra drivers" selecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Anoniem: 80910 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:28:
[...]

Het is recent gekochte ddr4 geheugen 3200. Bedankt voor de info. Dan neem ik die zonder heatsink denk ik. Ik had het bij elkaar geklikt. Weet jij toevallig ook of pci 5 ssd gebruikt kan worden? Want het moederbord had wel pci5 aan boord ?
PCIe 5 SSDs zijn duur en het niet waard momenteel. Mijn M.2 is PCIe 5, maar m'n SSD is nog 4 en de theoretische hogere snelheid ga je echt niet zo merken.
En ik mix 32 gb met 16 gb, nooit gehoord van problemen daarmee
Hier en daar heb ik wel eens issues gehoord, o.a. hier op GoT, over het mixen van kits of zelfs kits van verschillende OEMs (chip makers, Samsung en Hynix bijvoorbeeld) en zelfs als je 2 dezelfde kits koopt, schijnt er in bepaalde omstandigheden een probleem zijn wanneer je XMP wil gebruiken. Terwijl de timings en alles wel gelijk zouden moeten zijn. Zelf niet meegemaakt, dus je kan geen enkel probleem hebben. Maar iets om in je achterhoofd te houden als je vage dingen meemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xmp is nieuw voor mij en nog nooit wat mee gedaan. Dat zijn de timings instellingen ? Die laat ik default.
Toetsenbord usb deed het wel. Dus eigenlijk zeg je koop 4 dezelfde reepjes? Ik dacht dat het beste was om dim 1 en 2 en 3 en 4 hetzelfde te houden, je had vroeger toch ook systemen met 384 MB geheugen te koop ?
Waarschijnlijk heb ik internet nodig om een cd te branden dus zou ik eerst weer win10 moeten installeren om dat cdtje te branden. Dinsdag of woensdag krijg ik de voeding. Ik zat ook te denken. Is het de netwerkkaart op het moederbord niet kapot. Of dat er na 10 seconden kortsluiting / overbelasting van de voeding is. Want die lijkt zich uit te schakelen en na 5 seconden weer in te schakelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 80910 op 27-05-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

XMP is idd timings, maar ook de snelheid van het geheugen. Je hebt 3200 MT/s geheugen gekocht, maar dat is een hogere snelheid dan JEDEC standaard, dat is 2133 MT/s of bij sommige modules/moederborden 2400 MT/s. Je kan hiermee performance laten liggen waar je wel voor hebt betaald. Voor AMD is dat een grotere impact dan bij Intel.

Door XMP in te schakelen zal het geheugen gaan draaien op de snelheid dat in het profiel staat. Dat is dus 3200 MT/s. Mijn systeem heeft DDR5 en als ik het standaard laat, zal het geheugen op 4800 MT/s draaien, ipv 6000 MT/s.

Het is een goed idee om het forum Processors, moederborden en geheugen te bezoeken. Daar vind je meer informatie over geheugensnelheden e.d. en kan je verder vragen over je hardware. We hebben ook een aankoopadvies sectie. Je topic hier is meer bedoelt voor de zachtere kant van je systeem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee ik ga niet tweaken aan het geheugen. Ik zag dat het moederbord nog hogere snelheden aan kan. Maar je moet ergens een grens trekken. De voeding komt vandaag al, dus kan ik straks aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

XMP aanzetten is werkelijk maar 1 optie aanpassen in het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De voeding werkte niet met mijn systeem, had geen 4x 12 volt aansluiting dus de voeding gaat terug.

Heb besloten om deze aan te schaffen (het scheelde mij te veel (450 euro)

- processor: Intel I7 11700
- moederbord: GigaByte B560M DS3H
  - ssd: Kingston 1TB SSD m.2..
  - geheugen.: G. Skill Gaming 16GB...
  - DVD Brander/ Speler
  - Windows 11 Pro 64Bit.
- CoolerMaster N200 incl. 600W voeding

ik doe er eerst 32 GB bij en haal er denk ik later nog 64 GB geheugen bij. Ook een nvme 4 schijf en 2 sata 8TB schijven.

De prijs met 3 jaar garantie = 700 euro
en deze is ook veel zuiniger (processor)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 80910 op 28-05-2023 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die 4x 12V aansluiting, dat was voor je harde schijven? Wel gek dat een nieuwe voeding niet met je systeem werkt voor de basis.

Naja, hopelijk heb je minder pech met het nieuwe systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hero of Time schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:55:
Die 4x 12V aansluiting, dat was voor je harde schijven? Wel gek dat een nieuwe voeding niet met je systeem werkt voor de basis.

Naja, hopelijk heb je minder pech met het nieuwe systeem. :)
Nee op mijn moederbord zit er bij de cpu een 4 pins aansluiting voor de cpu denk ik, die bleek niet op de voeding te zitten. Voor de cpu zat er volgens mij 2* 8 pins op de voeding. Als ik ergens nog een oude voeding vindt die past geef ik het nog een kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Elke voeding van al zeker 5+ jaar oud zou een 8-pins EPS moeten hebben. Maar zoals gezegd, hopelijk geen issues meer met je nieuwe systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:10

sus

is druk :+

Anoniem: 80910 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Nee op mijn moederbord zit er bij de cpu een 4 pins aansluiting voor de cpu denk ik, die bleek niet op de voeding te zitten. Voor de cpu zat er volgens mij 2* 8 pins op de voeding. Als ik ergens nog een oude voeding vindt die past geef ik het nog een kans.
Die 8pin stekker kan je "breken" naar 2x 4-pin. Als er 2x 8pin op zit is 1 van de 2 uit elkaar te schuiven/klikken naar 2x 4pin. De andere zal dan een vaste 8pin zijn. Elke beetje voeding van de afgelopen jaren heeft dat. Dus de volgende die binnenkomt, heeft dat ook.
Pagina: 1