Toon posts:

Laptop reparatie, waar te doen met behoud van garantie.

Pagina: 1
Acties:

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:06
Ik heb een Lenovo V15 welke gevallen is en voor de verzekering moet ik een prijsopgave hebben voor de reparatie.
Zijn de reparatiekosten hoger dan de dagwaarde van de laptop (1 jaar oud) dan krijgen we enkel de dagwaarde vergoed. Logischerwijs wil ik dus van te voren weten waar ik aan toe ben.
Opsturen is dan ook niet echt gewenst.

Gezien er nog garantie op de laptop zit wil ik het liefste laten doen door een officiële reparateur of de winkel waar deze gekocht is
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zij verwijzen me alleen simpelweg door naar Lenovo, maar ik kan hier amper info over vinden, waar ik dan een prijsopgave kan krijgen. (of uberhaubt moet zijn om een reparatieverzoek in te dienen)

Iemand een suggestie waar ik een prijsopgave kan laten doen zonder gelijk vast te zitten aan onderzoekskosten?
En het daarna dan ook eventueel uit kan laten voeren (als de kosten niet te hoog zijn) zodat ik nog wel garantie blijf houden?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
bevestigd in elk geval telefonisch (moet nog een mailtje erachter aan sturen voor schriftelijke bevestiging) dat zolang het door Lenovo (of aangewezen officiële reparateur) gedaan wordt de garantie behouden blijft.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Morelleth schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:00:
Zij verwijzen me alleen simpelweg door naar Lenovo, maar ik kan hier amper info over vinden, waar ik dan een prijsopgave kan krijgen. (of uberhaubt moet zijn om een reparatieverzoek in te dienen)

Iemand een suggestie waar ik een prijsopgave kan laten doen zonder gelijk vast te zitten aan onderzoekskosten?
En het daarna dan ook eventueel uit kan laten voeren (als de kosten niet te hoog zijn) zodat ik nog wel garantie blijf houden?
Heb je de fabrikant al gebeld?

https://www.lenovo.com/nl/nl/contact

• Darth-Kova
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:14
Met betrekking tot garantie heb je deze altijd bij de winkel waar je de laptop heb gekocht.

Mij lijkt dan het beste om de laptop daar af te geven, en dat hun het dan naar hun reparatiedienst sturen of terug naar lenovo.

Kans is namelijk groot dat als je buitenom de verkoper de laptop laat repareren/vervangen dat je daarbij dan ook de garantie verliest die je bij de verkoper hebt.

• Real
  • Niet online
Darth-Kova schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:23:
Met betrekking tot garantie heb je deze altijd bij de winkel waar je de laptop heb gekocht.
Het gaat niet over non-conformiteit, in hoeverre commerciële garantie valschade dekt weten we niet en als valschade daarin gedekt wordt kan best zijn dat de commerciële garantieovereenkomst alleen loopt tussen de TS en de fabrikant.

• Real
  • Niet online
Morelleth schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:00:
Ik heb een Lenovo V15 welke gevallen is en voor de verzekering

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Morelleth
Die info zat ik te zoeken, maar keek ik dus compleet overheen.
Te specifiek aan het zoeken geweest naar reparatie gok ik.
Darth-Kova schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:23:

Mij lijkt dan het beste om de laptop daar af te geven, en dat hun het dan naar hun reparatiedienst sturen of terug naar lenovo.

Kans is namelijk groot dat als je buitenom de verkoper de laptop laat repareren/vervangen dat je daarbij dan ook de garantie verliest die je bij de verkoper hebt.
Vandaar ook dat ik de "officiële" door de winkel bevestigde weg wens te bewandelen.

Nu zijn de meeste (web) shops heel snel met doorverwijzen naar de fabrikant.
En in dit geval valt het sowieso niet onder de garantie zelf.

Kans is groot dat als ik het naar de winkel zelf opstuur voor een prijsopgave dat ik aan een Dynafix oid vast zit, die gelijk de laptop "gijzelen" onder onderzoekskosten etc. terwijl ik niet eens weet of ik de reparatie wel volledig vergoed ga krijgen.

Ik ga even kijken wat de snelste methode is om eerst een prijsopgave te krijgen.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Darth-Kova
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:14
Morelleth schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Die info zat ik te zoeken, maar keek ik dus compleet overheen.
Te specifiek aan het zoeken geweest naar reparatie gok ik.

[...]

Vandaar ook dat ik de "officiële" door de winkel bevestigde weg wens te bewandelen.

Nu zijn de meeste (web) shops heel snel met doorverwijzen naar de fabrikant.
En in dit geval valt het sowieso niet onder de garantie zelf.

Kans is groot dat als ik het naar de winkel zelf opstuur voor een prijsopgave dat ik aan een Dynafix oid vast zit, die gelijk de laptop "gijzelen" onder onderzoekskosten etc. terwijl ik niet eens weet of ik de reparatie wel volledig vergoed ga krijgen.

Ik ga even kijken wat de snelste methode is om eerst een prijsopgave te krijgen.
Nee okay klopt. maar ik bedoel er alleen mee als je dan uiteindelijk je laptop laat repareren, of laat vervangen, dat het via de weg is gegaan van de winkel. zodat de garantie mee gaat, en niet vervalt.

En dat de webshop je snel doorverwijst naar de fabrikant wordt inderdaad tegenwoordig vaak gedaan. alleen jij hebt de garantie met de webshop, en niet de fabrikant. Jij zou je eigenlijk dan moeten melden bij de webshop, en hun regelen dat dan met de fabrikant, of met hun reparatiedienst waarmee hun werken.

En ja ik weet dat dit niet onder garantie valt maar wil je namelijk wel je garantie bewaren, dan zou ik dit alles laten lopen via de webshop.

• Morelleth
Darth-Kova schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:38:
[...]

En ja ik weet dat dit niet onder garantie valt maar wil je namelijk wel je garantie bewaren, dan zou ik dit alles laten lopen via de webshop.
Dat is ook de weg die in eerste instantie bewandeld wordt. Maar helaas krijg ik daarmee niet zo snel een prijsopgave. ;)

Lenovo zelf net gecontacteerd, verwijzen door naar een afdeling voor reparatie buiten garanties. Die een vrijblijvende prijsopgave zouden kunnen doen. [Edit] Pas na ontvangst laptop, onderzoekkosten €49,50 oftewel dat schiet ook niet op. [Edit]
Dus die nu maar eens bellen.

Verwacht overigens dat de reparatiekosten al snel boven de dagwaarde uitkomen.
Laptop is op een hoek gevallen, dus de behuizing moet sowieso compleet vervangen worden (hoekje is letterlijk verbogen) en waarschijnlijk ook het beeldscherm zelf.
Vandaar ook de terughoudendheid met opsturen. :-(

[Voor 5% gewijzigd door Morelleth op 25-05-2023 10:53]

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 13:28
Ik denk de weg die je wil bewandelen niet bestaat.
Het enigste geval waar je kosteloos een offerte krijgt is bij Lenovo zelf, als je weet je voet er tussen te krijgen. Maar dan ben je hem wel weken kwijt.

Lenovo leunt op derde partijen voor reparaties in Nederland, zowel binnen als buiten garantie.
En die verdienen hun brood met reparaties/onderzoek.

[Voor 10% gewijzigd door Haruhi op 25-05-2023 11:28]

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-06 16:30
Dekt je verzekering tevens de redelijke kosten tot vaststelling van de schade?

Indien de reparatiekosten hoger uitvallen dan de dagwaarde, krijg je dan de dagwaarde + kosten tot vaststelling schade (in jouw geval dus dagwaarde + €49,50)? Of krijg je dan alleen de dagwaarde en ben je €49,50 kwijt?

Kun je dat checken in je polisvoorwaarden (of direct met je verzekeraar?)

Je laptop goedkoop laten reparen mét behoud van garantie lijkt me vrij onmogelijk: de winkel geeft al aan dat je dit via Lenovo moet regelen en die zijn nu eenmaal duurder dan de zaak om de hoek (alleen al wegens gebruik van officiële onderdelen én het feit dat Lenovo alles gaat repareren omdat ze immers weer garantie moeten geven).

[Voor 31% gewijzigd door Mr. Stom op 25-05-2023 11:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morelleth
Is een geval van aansprakelijkheidsverzekering.
Laptop is door toedoen van een ander gevallen.

Vrees dat ik inderdaad hoe dan ook aan onderzoekskosten vastzit.
An sich ook wel logisch als er meer gedaan moet worden dan alleen uiterlijke vaststelling.

En de laptop (als ik garantie wil houden in geval van reparatie) dus ook weken kwijt ben. Zowel bij de optie winkel zelf als Lenovo. :(

Ik ga nog wat aanvullende vragen stellen aan de verzekering.
Maar vrees ervoor dat ze de aanvullende kosten niet dekken. 😕

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26
Onderzoekskosten vallen normaal gesproken onder de verzekering

Acties:
  • +3Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik begrijp het niet: waarom wil je geen onderzoekskosten betalen? Is toch logisch dat als iemand jouw laptop gaat onderzoeken (wat is er stuk, onderdelen bepalen, arbeid en dat op papier zetten) dat je betaalt voor die werkzaamheden? Dat jij er dan wellicht voor kiest om het niet te laten repareren is prima, maar die persoon heeft toch werk verricht wat vergoed mag worden ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:06
Ik snap die angst voor onderzoekskosten inderdaad ook niet zo. Ik zou als bedrijf dat het onderzoek mag doen voor TS, zeker wanneer de kans aanwezig is (en mogelijk vrij groot is) dat je de uiteindelijke opdracht niet krijgt ook gewoon betaald willen worden voor mijn diensten.

Stel dat de verzekering van de 'dader' die kosten niet dekt, gewoon afspreken met degene die aansprakelijk is dat hij / zij deze kosten gewoon uit eigen zak betaalt. De 'dader' erkent immers aansprakelijk zo lijkt het, dat stopt m.i. niet bij 'enkel wat de verzekering dekt'.

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morelleth
Angst is een groot woord.
Ik heb zoals elke persoon gewoon geen zin in kosten voor iets wat ik niet veroorzaakt heb.
Ik hoopte op een prijsopgave te kunnen krijgen zonder dat er iemand meer dan 5 min aan zou moeten besteden.
Als er daadwerkelijk tijd aan besteed moet worden, dan is het niet meer dan logisch dat die persoon betaald moet worden.

Simpelweg gezegd, heeft het indienen van een aansprakelijkheidsclaim al 1,5 maand geduurd omdat de veroorzaker het niet wilde indienen (durfde volgens mij de verzekering niet te bellen of zo).
Deze eerst per se een uitgebreid gesprek wilde, vervolgens met de school waar het gebeurde over de lompe situatie een gesprek wilde en daarna weer met mij etc.
Al met al (als ik overal in mee gegaan was) had het me al een goede 8 uur of meer gekost. Tijd die ik op het moment simpelweg niet over heb en waar ik dus ook niet in mee gegaan ben.
En wat de verzekering niet dekt moet ik zelf dokken, en grote kans dat de veroorzaker daar ook moeilijk over doet om dat dan wel te betalen, wat me meer tijd en energie kost dan die onderzoekskosten me waard zijn.

Vergoeding van de dagwaarde (ca 70-80%) minus onderzoekskosten (ca 10 -15% van de waarde van de laptop) zou inhouden dat er maar ca 60 tot 70% van de waarde van de laptop vergoed wordt.
En daarmee heb ik geen andere laptop, en ook geen gerepareerde laptop binnen garantie.

Dan liever de dagwaarde en geen onderzoekskosten (of vergoeding van onderzoekskosten) en de laptop zo goedkoop mogelijk fixen waarbij de garantie dan maar vervalt.

Helaas is de wereld niet zwart wit en je recht krijgen ook niet altijd simpel. (en de energie en tijd waard).

Maar goed, eerst maar de verzekering bellen en vragen of het er nu onder valt of niet.
Nu is alles op aannames gebaseerd.

[Voor 3% gewijzigd door Morelleth op 26-05-2023 11:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:18
Maar er is dus iemand aansprakelijk voor de schade? Dan is 'ie ook aansprakelijk voor jouw kosten om de omvang van de schade te bepalen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22
Die onderzoekskosten worden vaak kwijt gescholden wanneer je de reparatie uit laat voeren. Of dit overal zo geldt weet ik niet. Maar met auto's is dat meestal wel zo.
Wel laten repareren, geen onderzoekskosten, niet repareren, wel onderzoekskosten.

En wat @StevenK de aansprakelijke is sowieso aansprakelijk voor die kosten, maar kan me voorstellen dat het op dit moment zo veel gezeur heeft opgeleverd dat je dat liever voorkomt, maar ben bang dat dat niet gaat lukken om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Morelleth
Arunia schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:32:
Die onderzoekskosten worden vaak kwijt gescholden wanneer je de reparatie uit laat voeren.

En wat @StevenK de aansprakelijke is sowieso aansprakelijk voor die kosten, maar kan me voorstellen dat het op dit moment zo veel gezeur heeft opgeleverd dat je dat liever voorkomt, maar ben bang dat dat niet gaat lukken om eerlijk te zijn.
De onderzoekskosten bij reparatie worden idd bijna overal kwijt gescholden.

Maar als die kosten dus hoger zijn dan de dagwaarde van de laptop (of zelfs aanschaf van een nieuwe) schiet ik er heel weinig mee op. Dat moet ik hoe dan ook bij betalen.
Of voor de onderzoekskosten of voor de overschrijding over de dagwaarde.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee