Vraag

• tim.v
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06 14:13
Ha allemaal,

Ik denk/hoop dat ik een redelijk eenvoudige vraag heb. Ik wil 13 zonnepanelen in oost-west opstelling op een plat dak leggen op 15 graden. Logischerwijs 6/7 op oost en 6/7 op west. Bij 13 panelen en ongeveer 400wp per paneel zo'n 5200WP totaal.

Er is geen sprake van schaduw, dus ik wil met een makkelijke stringomvormer werken met 2 MPPT's, In SunnyDesign kom ik uit op 4kw. SMA is leuk, maar prijzig en bijzonder slecht leverbaar, dus ik kijk nu naar Goodwe, alleen die levert geen 4KW. Door de oost-west opstelling mag de omvormer flink wat kleiner dan het maximaal aantal WP. Waar ik over twijfel is waar ik goed aan doe en waarom: neem ik de Goodwe GW 3600DNS of de GW 4200DNS?

Groet,
Tim

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:03
De vuistregel die ik hanteer voor bijna plat oost west zoals jij hebt is een omvormer van 70% van het aantal Wp.
0.7*13*400=3640 W
Goodwe GW3600 DNS haalt max 3680 W, dus voldoet.

Enkele dagen per jaar zal dat wel aftoppen. Maar op jaarbasis mis je misschien 0.1% oid. Dat effect kun je ook met Sunnydesign berekenen door die 4 kW omvormer te begrenzen op 3680 W en het jaarlijks aantal kWh te vergelijken.

Als je niet van aftoppen houd dan kun je ook prima die 4.2 kW versie kiezen. De meerprijs is beperkt, al zul je die meerprijs denk ik niet snel terugverdienen.

De 4.2 kW versie wordt overigens als niet selectief gezien bij een 3x25A netaansluiting, de 3.6 kW is nog net wel selectief. Al vind ik dat niet belangrijk voor terugleverende apparatuur. (de meningen zijn verdeeld, vraag hier niet om uitleg over selectiviteit, zoek het op in het PV forum)

edit: met 3.6 kW belast je het net iets minder. Op de 0.6 kW netbelasting die je dan bespaart kan elders in de straat weer 2 panelen worden aangesloten die op jaarbasis bijvoorbeeld 800 kWh opleveren.
Als jij die 0.6 kW gebruikt levert dat misschien een keer 10 kWh per jaar op.

[Voor 14% gewijzigd door busscherski op 24-05-2023 21:50]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:21
tim.v schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:21:
Ha allemaal,

Ik denk/hoop dat ik een redelijk eenvoudige vraag heb. Ik wil 13 zonnepanelen in oost-west opstelling op een plat dak leggen op 15 graden. Logischerwijs 6/7 op oost en 6/7 op west. Bij 13 panelen en ongeveer 400wp per paneel zo'n 5200WP totaal.

Er is geen sprake van schaduw, dus ik wil met een makkelijke stringomvormer werken met 2 MPPT's, In SunnyDesign kom ik uit op 4kw. SMA is leuk, maar prijzig en bijzonder slecht leverbaar, dus ik kijk nu naar Goodwe, alleen die levert geen 4KW. Door de oost-west opstelling mag de omvormer flink wat kleiner dan het maximaal aantal WP. Waar ik over twijfel is waar ik goed aan doe en waarom: neem ik de Goodwe GW 3600DNS of de GW 4200DNS?

Groet,
Tim
Hier 12x395WP panelen in oost-west configuratie op plat dak, 10 graden, op Growatt 3600tl-xe. Max. Output zit tegen de 3529watt op deze dagen.

Dus zoals gezegd zou ik voor de 3600 variant gaan, zal op een enkele dag wat aftoppen, maar ook lagere opstartspanning dan de 4200-versie.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De GoodWe DNS modellen van 3 tot 5 kW zijn grotendeels identiek, zeker in datasheet.

Met sunny design kun je ook een 3,6kW omvormer configureren. Blijft de usability op 100% dan is er echt weinig voordeel van de 4,2; maar omdat ze zo gelijk zijn is er ook weinig nadeel.

Het verhaal over opstarten is zoals gewoonlijk klinkklare onzin. Uit 6 panelen die nog even tegen elkaar in de slaapkamer staan haal ik genoeg spanning om “te starten” … maar je denkt toch niet dat er vermogen uit te halen is toch? Rendement van slaapkamer panelen is best belabberd.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:42
hfa schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:46:
[...]

Dus zoals gezegd zou ik voor de 3600 variant gaan, zal op een enkele dag wat aftoppen, maar ook lagere opstartspanning dan de 4200-versie.
Klopt niet, de omvormers in de GoodWe DNS serie hebben allemaal dezelfde opstartspanning

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:21
Ok, duidelijk. Dat had/heb ik niet paraat voor GoodWe ;-)

• tim.v
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-06 14:13
busscherski schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:48:
De vuistregel die ik hanteer voor bijna plat oost west zoals jij hebt is een omvormer van 70% van het aantal Wp.
0.7*13*400=3640 W
Goodwe GW3600 DNS haalt max 3680 W, dus voldoet.

Enkele dagen per jaar zal dat wel aftoppen. Maar op jaarbasis mis je misschien 0.1% oid. Dat effect kun je ook met Sunnydesign berekenen door die 4 kW omvormer te begrenzen op 3680 W en het jaarlijks aantal kWh te vergelijken.

Als je niet van aftoppen houd dan kun je ook prima die 4.2 kW versie kiezen. De meerprijs is beperkt, al zul je die meerprijs denk ik niet snel terugverdienen.

De 4.2 kW versie wordt overigens als niet selectief gezien bij een 3x25A netaansluiting, de 3.6 kW is nog net wel selectief. Al vind ik dat niet belangrijk voor terugleverende apparatuur. (de meningen zijn verdeeld, vraag hier niet om uitleg over selectiviteit, zoek het op in het PV forum)

edit: met 3.6 kW belast je het net iets minder. Op de 0.6 kW netbelasting die je dan bespaart kan elders in de straat weer 2 panelen worden aangesloten die op jaarbasis bijvoorbeeld 800 kWh opleveren.
Als jij die 0.6 kW gebruikt levert dat misschien een keer 10 kWh per jaar op.
Hartstikke nuttige informatie, heel veel dank! Ook dank voor alle andere bijdragen. Ik kan jullie adviezen goed volgen en ga op basis van bovenstaande opzet voor een 3600.

Mijn aanname is gebaseerd op 13 x 400 wp, maar dat zou misschien ook nog 13 x 420 of zelfs 14 x 400 kunnen worden, aangezien m'n panelenkeuze en legplan nog niet helemaal definitief zijn. In dat geval kies ik misschien toch voor een 4200.

Het grappige is dat ik een plek heb gevonden waar de 4200 goedkoper is dan de 3600, dus da's geen argument voor een keuze :P

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 21:55
De 4200 zou ik wel aansluiten met 6mm2, deze duwt bij mij vrolijk 17,3A het net op :+

Zelf heb ik hem met 4mm2 aangesloten als ik het gepast had was dat 6mm2 geweest.
B20 automaat voldoet prima.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee