Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

ITX casual gaming setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:47
Voor een maatje van me, ben ik bezig om een leuke casual gaming setup te creëren. Heel veel eisen heeft hij er niet aan, behalve dat de kast niet te groot is, en witte details zijn mooi mee genomen.

Hij is in het bezit van een ultrawide scherm, 3840x1080 resolutie, welke hij wil blijven gebruiken. Qua games zijn het vooral simulators, en soms misschien een wat zwaardere titel. Niet alles settings hoeven altijd op ultra, dus iets meer bang for the buck heeft hier de voorkeur. Zelf kwam hij bij de keuze voor een 6750XT, deze heb ik dus mee genomen in de wenslijst.

Nu heb ik het volgende lijstje samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 149,-€ 149,-
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6750 XT OC Edition€ 429,-€ 429,-
1BehuizingenNZXT H1 V2 (2022 Version) Wit€ 239,70€ 239,70
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesKingston NV2 2TB€ 82,90€ 82,90
Totaal€ 1.095,40

De keuzes hierbij:
-Processor/Platform: Upgrades gaat hij sowieso niet snel doen, dan komt er eerder een nieuw systeem. Hierdoor is AM5 of S1700 in mijn ogen prijstechnisch niet interessant genoeg. Qua kracht lijkt mij een 5600X meer dan genoeg (momenteel heeft ie een 8th gen I7 laptop)
-Geheugen: gekozen voor 32GB. Met flink wat mods, wil geheugen gebruik toch wel oplopen, en de prijzen zijn momenteel redelijk aantrekkelijk.
-Kast: Wit, klein, en valt in de smaak.
- SSD: 2TB is voorlopig voldoende
-Videokaart: Goed geprijsd, lekker veel geheugen.

Graag zou ik jullie mening en verbeterpunten meenemen, om tot een leuke build te komen voor hem. Zaken als windows licenties heb ik uit de build gelaten, deze komen sowieso er bij. Maar niet relevant voor mijn vragen hier.

Mvg, Willem

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk games, zoals euro truck simulator, cities skylines etc. Niet de meest veeleisende titels.
Verder nog wel wat andere zaken, zoals soms eens een autocad bestand licht bewerken, maar dat lukt met zijn huidige laptop ook makkelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vastomlijnd budget, maar liefst een beetje in de buurt van mijn wenslijst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord en muis. Verder nog een oude 1tb ssd als backup.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
[i][Zie mijn wenslijstje./i]

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ITX, Witte details zijn mooi meegenomen

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Eigenlijk niks meer dan een laatste check, of alles compatible is, en als ik niks over het hoofd zie.

Beste antwoord (via Evoluzione op 25-05-2023 14:05)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Zowel het behuizing voorstel van @martyw als het origineel gaan prima functioneren. Prijsverschil is effectief maar 30-40 euro tussen de twee setjes (kast, koeler, voeding) dus voor de prijs hoef je het niet te laten als je de H1 mooier vindt dan de NR200, of de verticale lay out voor jouw bureau praktischer is.
als je kijkt naar de trend dat CPU'S steeds meer stroom nodig hebben.
Ja en nee. Met name de X/K modellen verbruiken de laatste jaren steeds meer out of the box. Bij beide CPU is het echter het geval dat je alleen maar de powerlimit hoeft te verlagen en daarbij weinig performance verliest. Een 140mm aio is echt prima te doen in de context van small form factor. Ryzen 7's worden in veel krappere behuizingen met veel kleinere koelers gebruikt en dat kan prima mits je powerlimit en undervolt. Is het ideaal? Nee, maar een gigantisch compromis is het ook weer niet.

Overigens wel eens dat het ondertussen tijd wordt om AM5 te gaan overwegen over AM4. Door het moederbord is de keuze alleen niet zo straight forward. Ja, de 7600 is flink sneller, maar je hebt het ook over een meerprijs van 225 euro tov de cpu+mobo+ram combi uit de TS. Persoonlijk vind ik dat een hoop geld om uit te geven voor iemand die zegt voor bang for buck te willen gaan.

Wel eens dat de 6750XT het niet waard is over de 6700XT. Zeker in een mini ITX kast zou ik die 50 euro in mijn zak steken en voor de zuinigere 6700XT gaan.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:13
Je mist een voeding... Ook zou ik een klein torenkoelertje overwegen op de CPU, voor een wat stiller systeem.

Voor de videokaart: de RX 6750 XT presteert wel wat beter dan de RX 6700XT, maar gebruikt daar erg veel stroom meer voor (zie bv de review op deze site hier) - met als gevolg meer hitte wat dat kleine kastje uitmoet.

Daarnaast neemt de prijs van dat kastje een wel erg grote hap uit dit budget, ik zou een iets goedkopere nemen - deze Cooler Master is een populaire keuze voor mini ITX builds.

De SSD die je kiest is weliswaar PCIE4, maar met PCIE3 pretaties, voor een paar tientjes meer heb je een rapper exemplaar.

En bij dit budget geldt dat ook wel voor de CPU - een laatste serie Ryzen presteert merkbaar beter (zie wederom de recensie alhier).
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI MPG B650I EDGE WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB€ 389,-€ 389,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Wit€ 82,01€ 82,01
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCooler Master V550 SFX Gold€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 107,99€ 107,99
Totaal€ 1.274,15

• TRDT
  • Laatst online: 13-11 16:22
martyw schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:05:
Je mist een voeding... Ook zou ik een klein torenkoelertje overwegen op de CPU, voor een wat stiller systeem.

Voor de videokaart: de RX 6750 XT presteert wel wat beter dan de RX 6700XT, maar gebruikt daar erg veel stroom meer voor (zie bv de review op deze site hier) - met als gevolg meer hitte wat dat kleine kastje uitmoet.

Daarnaast neemt de prijs van dat kastje een wel erg grote hap uit dit budget, ik zou een iets goedkopere nemen - deze Cooler Master is een populaire keuze voor mini ITX builds.

De SSD die je kiest is weliswaar PCIE4, maar met PCIE3 pretaties, voor een paar tientjes meer heb je een rapper exemplaar.

En bij dit budget geldt dat ook wel voor de CPU - een laatste serie Ryzen presteert merkbaar beter (zie wederom de recensie alhier).
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI MPG B650I EDGE WIFI€ 239,-€ 239,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB€ 389,-€ 389,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200P Wit€ 82,01€ 82,01
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 112,90€ 112,90
1VoedingenCooler Master V550 SFX Gold€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 107,99€ 107,99
Totaal€ 1.274,15
De NZXT behuizing komt met waterkoeler en voeding, en is daarom geen verkeerde deal naar mijn mening.

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
die build van marty boven je komt ook met voeding en koeler. ;)

kortom: als je weet waar je geld uit moet geven, en waar je moet besparen, kun je zomaar eindigen met een veel toekomst bestendiger systeem. deze build nog een keer upgraden naar een 8700x of een 9600x zodra die uitkomen en de prijs een beetje is gaan dalen en je kunt met zo'n pc makkelijk 3 jaar langer mee dan met welke AM4 build die je nu nog kunt bedenken.

dus op zich vind ik zijn opmerkingen zeer valide. maar zelfs als upgraden ECHT geen meerwaarde biedt voor persoon x (omdat geld uitgeven een echte hobby is) dan is het pretatie verschil alleen al meer dan reden genoeg om die keuze alsnog te maken.

• martyw
  • Laatst online: 01:13
TRDT schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:45:
[...]

De NZXT behuizing komt met waterkoeler en voeding, en is daarom geen verkeerde deal naar mijn mening.
Dat had ik inderdaad gemist, maar voor een systeem met een hexcore CPU en een bescheiden videokaart zijn een 750 Watt voeding en een AIO zwaar. Bovendien is de AIO in de NZXT een 140mm exemplaar, dat maakt hem minder geschikt mocht je ooit naar een toekomstige Ryzen 7 willen upgraden, als je kijkt naar de trend dat CPU'S steeds meer stroom nodig hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door martyw op 25-05-2023 07:21 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Zowel het behuizing voorstel van @martyw als het origineel gaan prima functioneren. Prijsverschil is effectief maar 30-40 euro tussen de twee setjes (kast, koeler, voeding) dus voor de prijs hoef je het niet te laten als je de H1 mooier vindt dan de NR200, of de verticale lay out voor jouw bureau praktischer is.
als je kijkt naar de trend dat CPU'S steeds meer stroom nodig hebben.
Ja en nee. Met name de X/K modellen verbruiken de laatste jaren steeds meer out of the box. Bij beide CPU is het echter het geval dat je alleen maar de powerlimit hoeft te verlagen en daarbij weinig performance verliest. Een 140mm aio is echt prima te doen in de context van small form factor. Ryzen 7's worden in veel krappere behuizingen met veel kleinere koelers gebruikt en dat kan prima mits je powerlimit en undervolt. Is het ideaal? Nee, maar een gigantisch compromis is het ook weer niet.

Overigens wel eens dat het ondertussen tijd wordt om AM5 te gaan overwegen over AM4. Door het moederbord is de keuze alleen niet zo straight forward. Ja, de 7600 is flink sneller, maar je hebt het ook over een meerprijs van 225 euro tov de cpu+mobo+ram combi uit de TS. Persoonlijk vind ik dat een hoop geld om uit te geven voor iemand die zegt voor bang for buck te willen gaan.

Wel eens dat de 6750XT het niet waard is over de 6700XT. Zeker in een mini ITX kast zou ik die 50 euro in mijn zak steken en voor de zuinigere 6700XT gaan.

• Evoluzione
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:47
Allereerst bedankt voor alle snelle reacties.

De keuze voor een AM4 platform was hier inderdaad bang for the buck. Zoals aangegeven: een upgrade zie ik in de toekomst niet zo snel gebeuren, en dan houdt hij liever 200 euro extra in zijn zak.

Mbt de kast: Beide opties zijn aantrekkelijk, en had zelf ook al naar de NR200 gekeken. Deze beslissing zal hij uiteindelijk zelf maken, voor welke van de cases hij wil gaan.

Naar het verschil in videokaarten ga ik nog even verder duiken! Dit is zeker een goed punt wat jullie aanhalen!
Pagina: 1