Toon posts:

CPU Bottleneck Warzone

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• TheHilarious
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-05 16:59
Ik heb last van een CPU Bottleneck (denk ik). Als ik COD MW2 speel heb ik in multiplayer rond de 100 FPS, maar zodra ik Warzone opstart gaat dit naar 30-40 met veel stuttering. Op de benchmark is een 99% CPU usage and 1% GPU usage te zien, wat dus aangeeft dat m'n videokaart amper tot niet gebruikt wordt. Mijn GPU is een Geforce RTX 3060 en m'n CPU een Intel i7-9700F. Ik probeerde een betere processor te vinden maar wegens een redelijk oud moederbord is dit de beste die in de socket past. Na meerdere reviews te lezen zou dit echter wel goed moeten werken en zeker de 60-80 FPS moeten halen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? Ik heb alle settings videos op youtube al geprobeerd, op de NVIDIA configuratieschermen geef ik aan dat m'n videokaart gebruikt moet worden, maar zonder resultaat.

Alle reacties

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat zijn je settings in warzone? Met een 8700k en een rtx3080 haalde ik op laagste settings iets van 140 fps max, maar meestal meer richting 100-110 en het voelde niet altijd soepel aan. 30-40 is wel heel laag. Draai je software als Razer synapse of iets dergelijks? Dat kan ook de FPS laten inkakken. Bepaalde windows security features kunnen dat ook.

Je kunt een keer de shader cache van COD opnieuw laten opbouwen, wie weet werkt dat of kijken naar RendererWorkerCount in options.3.cod22.cst (C:\Users[naam]\Documents\Call of Duty\players) en spelen met de waarde hiervan.

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Komt die 99% ook echt van COD warzone of komt er een grote hap vanuit andere applicaties?
dit kan je zien in Taakbeheer / task manager. hoeveel procent elke applicatie in gebruikt heeft van CPU, RAM, GPU.

Ram is hierin ook een belangrijke, hoeveel heb je in totaal? 8GB zou namelijk al krap kunnen zijn waarbij je CPU druk is om je ram geheugen constant te wisselen.

• TheHilarious
Ik heb 16 GB RAM geheugen. Wat betreft andere applicaties is dat niet echt het geval. Ik test het regelmatig door te spelen zonder iets anders open te hebben. Het is echt de benchmark in het spel zelf die aangeeft dat 99% van de CPU gebruikt wordt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:11

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zou nog kunnen zoeken naar een i9-9900, maar meer dan €150 moet je er niet voor willen betalen, dan kun je beter je bord en cpu verkopen en een nieuw platform nemen.

I reject your reality and substitute my own

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:57
Ik had tot voor kort een systeem met een 9700K maar Warzone (2) liep op zich prima met een 6800 XT. Altijd wel zo tussen de 90 -120 FPS. Een 9900K zal m.i. geen verschil maken.

Ik vind het wel vreemd dat de multiplayer goed draait maar Warzone niet. In Warzone 1 heb ik nog wel eens met de RendererWorkerCount gespeeld zoals Cobiwan hierboven aangeeft. Als ik die waarde op 8 zette dan was alles enorm stotterig, echt niet te spelen. Regel was geloof ik toen dat je m t beste rond de helft van je fysieke cores zet dus in jouw geval op 4. Als je CPU hyperthreading zou hebben zou het wat hoger kunnen maar de 9700s hebben dat niet.

Normaal gesproken zou je gelijk denken aan een CPU bottleneck als die op 99% load komt maar omdat het bij mij met een soortgelijke CPU goed draaide moet er iets anders aan de hand zijn. Als je drivers e.d. allemaal up to date zijn en je installatie schijf (SSD ga ik vanuit) is ook niet vol dan zou t nog een optie kunnen zijn om het spel volledig te verwijderen en weer opnieuw te installeren. Dat is relatief makkelijk en snel gedaan.

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 22:01
Wellicht is het beter om eerst eens te kijken waarom je op 100% CPU staat.
Begin eens met de temperaturen in de gaten te houden want 100% CPU en 1%GPU lijkt mij sterk met deze CPU als een bottleneck.

Controleer ook eens of je systeem wel op high performance staat ipv battery saving mode ofzo.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Cobiwan
  • Niet online
TheHilarious schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 23:48:
Ik heb 16 GB RAM geheugen. Wat betreft andere applicaties is dat niet echt het geval. Ik test het regelmatig door te spelen zonder iets anders open te hebben. Het is echt de benchmark in het spel zelf die aangeeft dat 99% van de CPU gebruikt wordt.
Volgens mij bedoel je 99 procent bottleneck. Kan dat?

• TheHilarious
Cobiwan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:25:
[...]

Volgens mij bedoel je 99 procent bottleneck. Kan dat?
Ja of t bottleneck of usage is weet ik niet, maar in de benchmark geeft hij dan aan CPU met drops naar 30-40 FPS (99%) en GPU average rond de 120 FPS (1%)

• TheHilarious
Shunt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:19:
Wellicht is het beter om eerst eens te kijken waarom je op 100% CPU staat.
Begin eens met de temperaturen in de gaten te houden want 100% CPU en 1%GPU lijkt mij sterk met deze CPU als een bottleneck.

Controleer ook eens of je systeem wel op high performance staat ipv battery saving mode ofzo.
Allemaal gedaan voor zover ik weet. Ik had twee programma's gedownload om GPU te overclocken, waarop je de temperaturen kon zien. Die lagen voor zover ik kon zien op veilige temp, evt 1-2 graden aan de hoge kant. Wat betreft settings heb ik echt 300 videos op youtube bekeken en gekopieerd, waaronder dat soort settings.

• Shunt
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Allemaal gedaan voor zover ik weet. Ik had twee programma's gedownload om GPU te overclocken, waarop je de temperaturen kon zien. Die lagen voor zover ik kon zien op veilige temp, evt 1-2 graden aan de hoge kant. Wat betreft settings heb ik echt 300 videos op youtube bekeken en gekopieerd, waaronder dat soort settings.
Wat je wilt weten zijn de boost snelheden tijdens je game en je temperaturen gedurende die tijd.
Dit kan je uitlezen met een tool als open hardware monitor.

Game PC

• TheHilarious
JohnnyV76 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:14:
Ik had tot voor kort een systeem met een 9700K maar Warzone (2) liep op zich prima met een 6800 XT. Altijd wel zo tussen de 90 -120 FPS. Een 9900K zal m.i. geen verschil maken.

Ik vind het wel vreemd dat de multiplayer goed draait maar Warzone niet. In Warzone 1 heb ik nog wel eens met de RendererWorkerCount gespeeld zoals Cobiwan hierboven aangeeft. Als ik die waarde op 8 zette dan was alles enorm stotterig, echt niet te spelen. Regel was geloof ik toen dat je m t beste rond de helft van je fysieke cores zet dus in jouw geval op 4. Als je CPU hyperthreading zou hebben zou het wat hoger kunnen maar de 9700s hebben dat niet.

Normaal gesproken zou je gelijk denken aan een CPU bottleneck als die op 99% load komt maar omdat het bij mij met een soortgelijke CPU goed draaide moet er iets anders aan de hand zijn. Als je drivers e.d. allemaal up to date zijn en je installatie schijf (SSD ga ik vanuit) is ook niet vol dan zou t nog een optie kunnen zijn om het spel volledig te verwijderen en weer opnieuw te installeren. Dat is relatief makkelijk en snel gedaan.
Dat kan ik altijd proberen natuurlijk. Overigens heb ik 6 kernen en staat mijn RenderWorkerCount inderdaad op de helft, dat is dan dus 3. Ik heb een tijd geleden wel een SSD aangeschaft en toen het een en ander verplaatst, Windows staat nu op de SSD, call of duty geloof ik op mijn harde schijf, dat weet ik allemaal niet precies meer. Maar ze zijn beide in ieder geval niet vol.

• TheHilarious
Shunt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Wat je wilt weten zijn de boost snelheden tijdens je game en je temperaturen gedurende die tijd.
Dit kan je uitlezen met een tool als open hardware monitor.
Ik weet toevallig dat ik dus laatst mijn CPU had geupgrade (en GPU), maar de fan niet. De fan was een hele oude en werkte altijd prima, maar sinds ik mijn nieuwe CPU heb maakt de PC erg veel lawaai bij opstarten. Dit harde geluid verdwijnt na 2 min ongeveer, maar dan is hij ook niet muisstil. Kan dit er nog mee te maken hebben?

• Shunt
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Ik weet toevallig dat ik dus laatst mijn CPU had geupgrade (en GPU), maar de fan niet. De fan was een hele oude en werkte altijd prima, maar sinds ik mijn nieuwe CPU heb maakt de PC erg veel lawaai bij opstarten. Dit harde geluid verdwijnt na 2 min ongeveer, maar dan is hij ook niet muisstil. Kan dit er nog mee te maken hebben?
Even bij het begin beginnen en feiten verzamelen voordat we naar het volgende stapje gaan.
Wat je wilt doen is een stresstest op je CPU. (CPU Burn)
Tijdens deze stresstest een monitor tool aan hebben staan die zowel je Core clocks + je temperaturen bij houd.
Deze resultaten hier posten.

Game PC

• TheHilarious
Shunt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Even bij het begin beginnen en feiten verzamelen voordat we naar het volgende stapje gaan.
Wat je wilt doen is een stresstest op je CPU. (CPU Burn)
Tijdens deze stresstest een monitor tool aan hebben staan die zowel je Core clocks + je temperaturen bij houd.
Deze resultaten hier posten.
Sorry maar ik ben niet geweldig met dit soort dingen. Heb je toevallig linkjes voor de benodigde software daarvoor? Als ik stress test CPU zoek krijg ik 30 opties namelijk.

• Shunt
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Sorry maar ik ben niet geweldig met dit soort dingen. Heb je toevallig linkjes voor de benodigde software daarvoor? Als ik stress test CPU zoek krijg ik 30 opties namelijk.
Cinebench voor de CPU stresstest.
en voor te monitoring:
download: HWMonitor 1.50

Game PC

• Cobiwan
  • Niet online
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:33:
[...]

Dat kan ik altijd proberen natuurlijk. Overigens heb ik 6 kernen en staat mijn RenderWorkerCount inderdaad op de helft, dat is dan dus 3. Ik heb een tijd geleden wel een SSD aangeschaft en toen het een en ander verplaatst, Windows staat nu op de SSD, call of duty geloof ik op mijn harde schijf, dat weet ik allemaal niet precies meer. Maar ze zijn beide in ieder geval niet vol.
Je processor heeft 8 cores. Mijn 7800X3D (ooo 8 cores) heeft renderworker count 7 en dat werkte het beste.

• TheHilarious

• TheHilarious
Shunt schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Cinebench voor de CPU stresstest.
en voor te monitoring:
download: HWMonitor 1.50
Zie de geplaatste afbeeldingen voor het resultaat

• TheHilarious
Cobiwan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Je processor heeft 8 cores. Mijn 7800X3D (ooo 8 cores) heeft renderworker count 7 en dat werkte het beste.
Waarom geeft hij dan aan als ik naar taakbeheer -> processor ga Kernen : 6 en logische processors : 6

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohnnyV76
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Waarom geeft hij dan aan als ik naar taakbeheer -> processor ga Kernen : 6 en logische processors : 6
Dit is vreemd want de 9700f hoort 8 cores te hebben en geen hyperthreading want dan zou er bij logische processors t dubbele van je fysieke cores moeten staan. Zou haast denken dat er cores zijn uitgeschakeld in t BIOS al weet ik niet zeker of dat uberhaupt mogelijk is bij jouw moederbord. 2 cores stuk lijkt me onwaarschijnlijk en dan zou ik eerder verwachten dat je hele cpu niet meer werkt.

Edit: kennelijk is het vaker gebeurd. Mogelijk doordat je van een 6 core CPU een upgrade naar deze CPU hebt gedaan.

Mogelijke oplossing:
I found the solution, go into msconfig and uncheck number of processor, reboot, then check and select how many, then reboot.
Cobiwan schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 11:46:
[...]
Even oppassen wat je adviseert want jouw CPU heeft wel hyperthreading en de 9700F niet. Bij een CPU zonder HT moet je de count echt wat lager zetten zodat er nog genoeg threads overblijven voor andere taken. Bovendien is de 7800X3D sowieso al veel krachtiger en zal de 3D cache ook een flink steentje bijdragen.

[Voor 10% gewijzigd door JohnnyV76 op 25-05-2023 12:18]

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • +2Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 15:59
die snelheden en temperaturen zijn niet normaal. Deze processor zou max 4,7Ghz moeten boosten en heeft een standaard clock van 3Ghz. Bij jou boost hij dus totaal niet en zit hij toch aan zijn maximale temperatuur.

Ik vermoed dat er toch iets is misgelopen bij het bevestigien van je cooler. Een goede eerste stap zou zijn om deze even te verwijderen, schoon te maken, terug nieuwe koelpasta te geven en opnieuw te bevestigen.

iRacing Profiel

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05
Vreemd verhaal. Zo te zien word je cpu op enig moment CPU 100C. Dan gaat ie downclocken om over verhitting te voorkomen. De max freq is slechts 3 Ghz zo te zien.

Een 9700F zou een veel hogere freq op alle cores moeten doen kunnen doen. 3 Ghz is de base freq.
Mogelijk dus ook omdat hij te heet word.

Maar jouw pc geeft aan 6 cores terwijl een I7-9700F volgens de specs een 8 core processor is.
Dus of hij word op 1 of andere manier niet goed herkend of er zit wat anders in.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TheHilarious mijn documenten => spel => spelers/players => geavanceerde optie/advanced => RenderWorkerCount = ?
wat staat daar

je hebt een CPU met 8 core- 8 threads, niet 6

[Voor 15% gewijzigd door Hackus op 25-05-2023 12:24]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TheHilarious
Hackus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:23:
@TheHilarious mijn documenten => spel => spelers/players => geavanceerde optie/advanced => RenderWorkerCount = ?
wat staat daar

je hebt een CPU met 8 core- 8 threads, niet 6
3, daar heb ik hem bewust op gezet omdat overal staat dat ik 6 cores heb. Maar inderdaad, ook op internet is te zien dat mijn CPU er 8 zou moeten hebben. Ik weet dus niet waar dat fout gaat.

• Helza
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 17:24
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:36:
[...]

De CPU is een 8core terwijl HWinfo een 6core aangeeft wat niet overeenkomt + de CPU zit op de 100c thermal limit volgens het screenshot en maakt extreem veel geluid bij het starten?
Je kunt het beste de BIOS even resetten en/of een bios update uitvoeren, want vermoedelijk is hier iets fout gegaan na de upgrade. HWinfo hoort de correcte info te tonen tenzij er iets in de bios fout is.
Daarnaast is de 100c een slecht teken. De cooler is misschien niet correct gemount of maakt in geen goed contact (thermal paste gebruikt?) of het is een slechte cooler die de 9700f niet can coolen. De stock cooler van de 9700 is al een slechte voor die CPU maar je gebruikt die ook niet. Dus het kan zijn dat je cooler zelfs nog slechter is dan die stock cooler.

• TheHilarious
Kans bestaat dat ik iets heb opgefocked in de BIOS, ik had toen ik mijn CPU upgrade heel veel problemen met de BIOS. Mijn PC startte eerst helemaal niet meer op omdat hij hem niet herkende. Ik weet inmiddels niet meer hoe ik dat heb gefixt, maar wellicht dat er iets fout staat in mijn BIOS.

• TheHilarious
Helza schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:43:
[...]

De CPU is een 8core terwijl HWinfo een 6core aangeeft wat niet overeenkomt + de CPU zit op de 100c thermal limit volgens het screenshot en maakt extreem veel geluid bij het starten?
Je kunt het beste de BIOS even resetten en/of een bios update uitvoeren, want vermoedelijk is hier iets fout gegaan na de upgrade. HWinfo hoort de correcte info te tonen tenzij er iets in de bios fout is.
Daarnaast is de 100c een slecht teken. De cooler is misschien niet correct gemount of maakt in geen goed contact (thermal paste gebruikt?) of het is een slechte cooler die de 9700f niet can coolen. De stock cooler van de 9700 is al een slechte voor die CPU maar je gebruikt die ook niet. Dus het kan zijn dat je cooler zelfs nog slechter is dan die stock cooler.
Als iedereen aangeeft dat een cooler upgrade sowieso nodig is vind ik dat geen punt, die zijn ook niet heel duur. Iemand een optie voor een goede cooler voor de i7-9700F?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welk ram gebruik je, staat het in XMP ?
bankje 2en4 vanaf CPU en clock hoger dan 2133 de renderworkercount moet je op 7 zetten, niet op 3

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shunt
Je koeling / koeplasta is niet goed.
Begin even bij nul.
Haal de cooler lost maak zowel de cooler als de CPU netjes schoon (laat de CPU lekker in de socket).
En plaats de cooler met nieuwe koelpasta terug.

Game PC

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:30
Misschien eerst eens zorgen dat je vanuit een goede basis begint? Dus kijk eerst eens of je koeler goed gemonteerd zit (gok van niet), je de BIOS kunt updaten, dan of je geheugen op XMP staat ingesteld, begin dan desnoods met een clean install en als dat allemaal niet werkt kun je gaan nadenken over nieuwe onderdelen lijkt me.

• TheHilarious
All right, ik ga dit allemaal even checken. Dank voor het advies en meedenken, jullie horen van me.

• JohnnyV76
Kennelijk is het vaker gebeurd als je op internet zoekt. Mogelijk doordat je van een 6 core CPU een upgrade naar deze CPU hebt gedaan. Kan dat kloppen?

Mogelijke oplossing:
I found the solution, go into msconfig and uncheck number of processor, reboot, then check and select how many, then reboot.

Zou ook even goed in je BIOS kijken inderdaad.

• TheHilarious
JohnnyV76 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:58:
Kennelijk is het vaker gebeurd als je op internet zoekt. Mogelijk doordat je van een 6 core CPU een upgrade naar deze CPU hebt gedaan. Kan dat kloppen?

Mogelijke oplossing:

Zou ook even goed in je BIOS kijken inderdaad.
Yep, ik had eerst in een i5 8400, die had 6 cores. Zal dit eerst even proberen dan. Maar dit zal niet het enige proleem zijn toch, lijkt mij enigszins los te staan van die 100 temp. Zal sowieso ook wel even kijken of m'n cooler goed is aangesloten dan + coolpasta checken

• JohnnyV76
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Yep, ik had eerst in een i5 8400, die had 6 cores. Zal dit eerst even proberen dan. Maar dit zal niet het enige proleem zijn toch, lijkt mij enigszins los te staan van die 100 temp. Zal sowieso ook wel even kijken of m'n cooler goed is aangesloten dan + coolpasta checken
Temps zijn ook erg hoog ja al is cinebench 23 wel wat zwaarder dan een potje Warzone. Wie weet zag je daar 99% load omdat ie 2 cores miste en is de load al minder en daardoor de temp ook lager als de 2 overige cores ook werken.

Er kan meer aan de hand zijn en het opnieuw aanbrengen van de koeler of eventueel een upgrade doen naar een betere is zeker een optie om te overwegen. Ben eerst wel eens benieuwd wat er gebeurt als je de CPU volledig werkend krijgt met 8 cores.

• TheHilarious
JohnnyV76 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Temps zijn ook erg hoog ja al is cinebench 23 wel wat zwaarder dan een potje Warzone. Wie weet zag je daar 99% load omdat ie 2 cores miste en is de load al minder en daardoor de temp ook lager als de 2 overige cores ook werken.

Er kan meer aan de hand zijn en het opnieuw aanbrengen van de koeler of eventueel een upgrade doen naar een betere is zeker een optie om te overwegen. Ben eerst wel eens benieuwd wat er gebeurt als je de CPU volledig werkend krijgt met 8 cores.
Interesting, jouw tip werkte en hij geeft nu aan dat ik 8 cores heb. Toen ik de PC opnieuw opstartte kreeg ik voor mijn BIOS scherm nog een korte melding : warning CPU overheating. Dat geeft ook wel eea aan. Voor de zekerheid, met 8 cores zou ik de Renderworkingcount naar 4 moeten gooien toch? Of toch 7 zoals een aantal mensen hier zeiden?

• TheHilarious

Dit is de benchmark nadat de 8 processoren zijn gezien en ik RenderWorkingCount naar 4 heb gezet. Toch enige verbetering, 95-5 ipv 99-1. Een vriend van me heeft een Cool Master Hyper 212 EVO liggen die op mijn socket past, dus die ga ik morgen sowieso installeren en daarbij de pasta ff checken.

• Dagion
Als je er een andere koeler opzet heb je sowieso nieuwe pasta nodig, daar hoef je weinig meer aan te checken. Ook had ik zelf niet meer gebenched zonder eerst de situatie met de koeling op te lossen (zeker als je al een warning ziet voor de BIOS) maar hey, ieder zijn ding.

• JohnnyV76
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 13:45:
[...]

Interesting, jouw tip werkte en hij geeft nu aan dat ik 8 cores heb. Toen ik de PC opnieuw opstartte kreeg ik voor mijn BIOS scherm nog een korte melding : warning CPU overheating. Dat geeft ook wel eea aan. Voor de zekerheid, met 8 cores zou ik de Renderworkingcount naar 4 moeten gooien toch? Of toch 7 zoals een aantal mensen hier zeiden?
Goed om te horen dat er vooruitgang is! :)
De renderworkercount kun je mee spelen om te kijken of het beter werkt maar ben er met Warzone 1 toen flink mee bezig geweest en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de helft van je fysieke cores het beste is. Je kunt het best eens op 5 of 6 zetten of zelfs 7 maar ik verwacht bij 7 veel meer stutters omdat je dan nog maar 1 core en dus ook 1 thread over hebt voor andere taken.

Met de andere cooler zul je hopelijk ook geen throttling meer hebben en kunnen je cores ook wat hoger boosten dan de standaard 3ghz.
Edit: overigens heb ik al die jaren mijn 9700K op 5ghz all cores laten draaien onder een Kraken 62. Kan ook nog zijn dat je Vcore in het BIOS veel te hoog staat voor wat deze proc nodig heeft.

[Voor 8% gewijzigd door JohnnyV76 op 25-05-2023 14:08]

• TheHilarious
Dagion schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:00:
Als je er een andere koeler opzet heb je sowieso nieuwe pasta nodig, daar hoef je weinig meer aan te checken. Ook had ik zelf niet meer gebenched zonder eerst de situatie met de koeling op te lossen (zeker als je al een warning ziet voor de BIOS) maar hey, ieder zijn ding.
Niet iedereen heeft even veel verstand van dit soort dingen ;) . Ik weet dat die cooler morgen komt, dus voor morgen ga ik m'n pc sowieso niet open gooien. Gezien t feit dat mijn pc nu het aantal cores wel herkende wilde ik gewoon even testen of er al wat anders was. Benchmarken heeft geen negatieve impact op iets toch? Of bedoel je dat benchmarken vrij zwaar is en dat gezien die warning dus af te raden is? Had ik niet zo bij nagedacht, dacht dat het een in-game feature was die vrij eenvoudig loopt.

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:47
Zonder juiste / goed bevestigde koeler word je CPU veel te heet als je deze gaat belasten / benchmarken. Moderne CPU's hebben vrij goede over temp protections en gaan throttlen om de CPU te beschermen. Maar dat is niet veilloos, het is dus zonder goede koeling gevaarlijk om te gaan benchmarken want je hebt gewoon kans dat je je CPU doorfikt.

Als je dit zo had gedaan met een CPU van 10 jaar geleden had je rook uit je kast zien komen zeg maar :+

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05 15:59
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:37:
[...]

Niet iedereen heeft even veel verstand van dit soort dingen ;) . Ik weet dat die cooler morgen komt, dus voor morgen ga ik m'n pc sowieso niet open gooien. Gezien t feit dat mijn pc nu het aantal cores wel herkende wilde ik gewoon even testen of er al wat anders was. Benchmarken heeft geen negatieve impact op iets toch? Of bedoel je dat benchmarken vrij zwaar is en dat gezien die warning dus af te raden is? Had ik niet zo bij nagedacht, dacht dat het een in-game feature was die vrij eenvoudig loopt.
heb je de laatste cpu upgrade zelf uitgevoerd en ook effectief nieuwe koolpasta geplaatst?

iRacing Profiel

• TheHilarious
!GN!T!ON schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:44:
Zonder juiste / goed bevestigde koeler word je CPU veel te heet als je deze gaat belasten / benchmarken. Moderne CPU's hebben vrij goede over temp protections en gaan throttlen om de CPU te beschermen. Maar dat is niet veilloos, het is dus zonder goede koeling gevaarlijk om te gaan benchmarken want je hebt gewoon kans dat je je CPU doorfikt.

Als je dit zo had gedaan met een CPU van 10 jaar geleden had je rook uit je kast zien komen zeg maar :+
Helder en genoteerd, goed om te weten :X

• TheHilarious
dengregg schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:45:
[...]

heb je de laatste cpu upgrade zelf uitgevoerd en ook effectief nieuwe koolpasta geplaatst?
Yep! Ik heb gewoon een exacte guide op youtube gevolgd van iemand die dezelfde cooler/moederbord/cpu had en tevens nieuwe koolpaste geplaatst. Wat betreft die pasta kon je niet heel veel fout doen (behalve te veel), maar dat moet goed gegaan zijn. Liep wel een beetje te kutten met die koeler erop doen qua schroefjes, misschien dat dat toch niet helemaal lekker zit naast dat het al een hele oude is. Anyway, morgen komt de nieuwe en zal ik tevens nieuwe pasta aanbrengen. Hopelijk moet dat dan het een en ander oplossen. Ik hoef overigens niks in de BIOS te veranderen bij een cooling upgrade toch?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:03
Maar als bij MW2 alles gewoon goed draait en bij Warzone niet, dan ligt het toch voornamelijk aan de software? Blijkbaar gebruikt Warzone je CPU terwijl hij je GPU hoort te gebruiken.

Is het niet gewoon op te lossen door je Intel GPU uit te zetten in Device Manager?

• TheHilarious
HenkEisDS schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:53:
Maar als bij MW2 alles gewoon goed draait en bij Warzone niet, dan ligt het toch voornamelijk aan de software? Blijkbaar gebruikt Warzone je CPU terwijl hij je GPU hoort te gebruiken.

Is het niet gewoon op te lossen door je Intel GPU uit te zetten in Device Manager?
Ik wil het best een kans geven, maar kan je me een klein stappenplannetje geven hoe ik dat doe? Ik zit in device manager, en dan?

• JohnnyV76

Multiplayer is volgens mij veel makkelijker te behappen voor je systeem dan Warzone, waarschijnlijk door de grootte van de map.
Bovendien zie je op het screenshot hierboven de Geforce 3060 als GPU staan. Sterker nog, de 9700F heeft niet eens een geïntegreerde GPU.

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05

Hij heeft een 9700F. F series heeft geen IGPU.

Daarnaast geeft eerdere screenshot al duidelijk aan dat de boel te heet word en dus gaat downclocken en daardoor dus minder performace.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:03
TheHilarious schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:02:
[...]

Ik wil het best een kans geven, maar kan je me een klein stappenplannetje geven hoe ik dat doe? Ik zit in device manager, en dan?
@snakeye zegt dat je geen Integrated GPU hebt in je CPU. Dus dan zal mijn oplossing niet werken omdat je CPU niet verschijnt als GPU.

Maar anders zou je hier onder Display Adaptors twee GPUs zien waarvan je er één kunt uitschakelen. Ik heb hetzelfde gedaan waardoor altijd mijn NVIDIA gebruikt wordt.

snakeye schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:09:
[...]

Hij heeft een 9700F. F series heeft geen IGPU.

Daarnaast geeft eerdere screenshot al duidelijk aan dat de boel te heet word en dus gaat downclocken en daardoor dus minder performace.
Oh wist ik niet. Dan is bovenstaande geen oplossing. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohnnyV76
@TheHilarious hou je ons wel op de hoogte van de ontwikkelingen? Ben wel benieuwd of straks alles soepel draait.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheHilarious
JohnnyV76 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:22:
@TheHilarious hou je ons wel op de hoogte van de ontwikkelingen? Ben wel benieuwd of straks alles soepel draait.
Ik heb echt net de nieuwe cooler geinstalleerd. Start nu net m'n pc op en het geluid is in ieder geval nog wel aanwezig, maar misschien dat dat alleen aan het begin is of omdat hij nog moet wennen ofzo. Ik ga nu call of duty testen, wellicht is er een andere manier om te testen of het goed werkt. If so, let me know.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
TheHilarious schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Ik heb echt net de nieuwe cooler geinstalleerd. Start nu net m'n pc op en het geluid is in ieder geval nog wel aanwezig, maar misschien dat dat alleen aan het begin is of omdat hij nog moet wennen ofzo. Ik ga nu call of duty testen, wellicht is er een andere manier om te testen of het goed werkt. If so, let me know.
Cinebench 23 of prime 95.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheHilarious

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheHilarious
Hij begon rond de 72/73 graden maar kwam uiteindelijk op bovenstaande plaatjes. Lijkt me nog wel wat hoog maar in ieder geval beter dan 100

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheHilarious
Kan iemand me vertellen wat de oranje informatie weergeeft? In mijn eerste versie stond de Intel core i7 onderaan in het oranje, nu als 4e. Ik heb geen idee wat dat inhoud

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheHilarious
Would you look at that. Dit ziet er wel even anders uit. Nu bereikt mn CPU veel hogere FPS dan m'n GPU, maar dit is top!!!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheHilarious
JohnnyV76 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:22:
warzone getest, gemiddeld 100 FPS. Ik wil jullie allemaal bedanken :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JohnnyV76
TheHilarious schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 15:56:
Kan iemand me vertellen wat de oranje informatie weergeeft? In mijn eerste versie stond de Intel core i7 onderaan in het oranje, nu als 4e. Ik heb geen idee wat dat inhoud
Oranje is gewoon jouw score t.o.v andere processors.
Goed man dat het nu gewoon prima werkt zoals t hoort met je hardware. Altijd leuk om te zien dat een probleem hier op t forum wordt opgelost :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dagion
Scheelt wel iets met die score van 2788 op de eerste pagina :)

Lijkt op zich overigens nog wel redelijk warm, maar moet eerlijk zeggen dat het even geleden is dat ik een Hyper 212 in actie heb gezien/gehad. Geen idee hoe goed die een 9700F in toom houdt, maar je zou denken dat onder de 80 graden wel moet lukken. Rest van je airflow is ook goed op orde?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is een enorme verbetering. De CPU kan de warmte nu wel kwijt geraken.

Het was rampzalig.

Vroeger waren CPU-koelers een eenvoudige aluminium koelvin met een ventilatortje erop en die konden 2 à 3 keren meer warmte kwijt.

Nauwelijks breder of langer dan de socket.

• Rietveldusa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 21:31
TheHilarious schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:14:
Ik heb last van een CPU Bottleneck (denk ik). Als ik COD MW2 speel heb ik in multiplayer rond de 100 FPS, maar zodra ik Warzone opstart gaat dit naar 30-40 met veel stuttering. Op de benchmark is een 99% CPU usage and 1% GPU usage te zien, wat dus aangeeft dat m'n videokaart amper tot niet gebruikt wordt. Mijn GPU is een Geforce RTX 3060 en m'n CPU een Intel i7-9700F. Ik probeerde een betere processor te vinden maar wegens een redelijk oud moederbord is dit de beste die in de socket past. Na meerdere reviews te lezen zou dit echter wel goed moeten werken en zeker de 60-80 FPS moeten halen.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan fixen? Ik heb alle settings videos op youtube al geprobeerd, op de NVIDIA configuratieschermen geef ik aan dat m'n videokaart gebruikt moet worden, maar zonder resultaat.
mijn laptop is een I7-9750H met een rtx 2060, dit loopt gewoon perfect en ik haal 70-80fps op recommended balanced. dat zou jij dan toch zeker moeten kunnen evenaren.

• Cobiwan
  • Niet online
rapture schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:24:
[...]

Dat is een enorme verbetering. De CPU kan de warmte nu wel kwijt geraken.

Het was rampzalig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vroeger waren CPU-koelers een eenvoudige aluminium koelvin met een ventilatortje erop en die konden 2 à 3 keren meer warmte kwijt.

[Afbeelding]

Nauwelijks breder of langer dan de socket.
2-3x meer dan een huidige koeler?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cobiwan schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:54:
[...]

2-3x meer dan een huidige koeler?
2-3x tov de vorige toestand (Slecht contact? Koeler zat scheef op de heatspreader? Onvoldoende aangespannen?) om erop te wijzen hoe extreem slecht de warmte van de CPU afgevoerd kan worden.

• Cobiwan
  • Niet online
rapture schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 22:04:
[...]

2-3x tov de vorige toestand (Slecht contact? Koeler zat scheef op de heatspreader? Onvoldoende aangespannen?) om erop te wijzen hoe extreem slecht de warmte van de CPU afgevoerd kan worden.
Ik dacht dat je zei dat oude koelers 2-3 x meer warmte aan konden dan huidige haha.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee